Nowoczesne samochody wyposażone są w szereg systemów poprawiających bezpieczeństwo i asystujących kierowcy. Wiele mówi się o wspomaganiu siły hamowania, kontroli trakcji, zaawansowanych napędach na wszystkie koła, a zarazem zapomina o oponach. Tymczasem są one jednym z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w aucie.

Z roku na rok producenci oferują kierowcom, coraz mocniejsze i szybsze samochody, które są w stanie generować większe przeciążenia w zakrętach i przy przyspieszaniu. Moc przenoszona na koła potrzebuje więc odpowiedniej przyczepności. Dobrym przykładem dynamicznego rozwoju motoryzacji jest Volkswagen Golf GTI, który w momencie debiutu rozwijał 110 KM i ważył niecałą tonę. Najnowsza generacja tego legendarnego hot-hatcha ma już 230 KM i masę ponad 1300 kg. Dlatego największe koncerny oponiarskie, aby nadążyć za rozwojem motoryzacji muszą wprowadzać coraz bardziej zaawansowane modele opon. Z tego względu widoczna jest też powiększająca się różnica między właściwościami opon letnich i zimowych. Jedne opony samochodowe na cały rok przestały zdawać egzamin we współczesnych samochodach. Po prostu technologicznie nie były w stanie zapewnić odpowiedniego poziomu przyczepności, a tym samym bezpieczeństwa. A to właśnie ono jest nadrzędnym celem dla producentów ogumienia i motorem nieustannego rozwoju. Otoczeni coraz bardziej komfortowymi kabinami samochodów, wspomagani przez armię aktywnych systemów bezpieczeństwa często zapominamy, że to właśnie opony są tym najważniejszym.

Opona – fundament bezpieczeństwa w samochodzie

Opony są jedynym elementem samochodu, który styka się z powierzchnią drogi i na którym opiera się cały ciężar auta. To na nich spoczywa zadanie napędzania, prowadzenia, zapewnienia przyczepności w zakrętach oraz przenoszenia momentu obrotowego na drogę. Warto podkreślić, że powierzchnia styku czterech opon z podłożem, to mniej więcej tyle, co jedna kartka A4. To dobitnie obrazuje, jak trudne zdanie stoi przed oponami i jak istotny jest jej każdy centymetr kwadratowy, który przylega do asfaltu.

Żadne systemy bezpieczeństwa, poczynając od ABS po wszelkie trójliterowe skróty będące jego pochodną, ani napędy na wszystkie koła nie są w stanie działać poprawnie i skutecznie, jeżeli opony naszego samochodu nie będą w dobrej kondycji. Cztery niepozorne, gumowe walce to fundament, na którym bazuje wiele systemów bezpieczeństwa w samochodzie.

Tymczasem opony w trakcie eksploatacji zużywają się i tracą swoje właściwości. Jak dowodzą badania przeprowadzone przez ADAC oraz Continental, opona z bieżnikiem zużytym w 50 proc. cechuje się nawet o połowę dłuższą drogą hamowania na mokrej nawierzchni w stosunku do opon nowej.

Wszystko, co musisz wiedzieć o oponach zimowych

Rzeźba bieżnika ma wpływ na wiele parametrów

W oponach zimowych występuje zupełnie inny wzór bieżnika niż w letnich odpowiednikach. Ma on szersze centralne rowki i kilkakrotnie więcej nacięć poprzecznych, czyli tzw. lameli. Ponadto specjalnie ukształtowany bieżnik szybciej odprowadza wodę i błoto niż letni. Ma to kluczowe przełożenie na bezpieczeństwo i pewność prowadzenia. Warto jednak dodać, że opony zimowe mają głębszy bieżnik niż letnie, co sprawia, że są głośniejsze na suchym asfalcie. Ponadto rozróżniamy aż trzy typy bieżnika, który w zależności od klasy opony może być stosowany zarówno w oponie letniej, jak i zimowej – bieżnik symetryczny, kierunkowy i asymetryczny.

Dowiedz się więcej o rodzajach bieżników w oponach samochodowych

Inne parametry opony, które mają wpływ na bezpieczeństwo

Poza mieszanką, z której wykonana jest opona, a także rzeźbą bieżnika, niezwykle ważne dla bezpieczeństwa w czasie jazdy jest odpowiednie ciśnienie w oponach. Każdy producent samochodu przed wprowadzeniem go na rynek przeprowadza liczne testy, gdzie sprawdza się zachowanie samochodu z różnym ciśnieniem powietrza w oponach. Pozwala to ustalić optymalne ciśnienie, z którym auto powinno poruszać się na co dzień. Warto tego przestrzegać, ponieważ jazda na oponach z nieprawidłowym ciśnieniem powietrza przyspiesza zużycie ogumienia. Ponadto zbyt niskie ciśnienie w oponach zwiększa opory toczenia i zużycie paliwa, a zbyt wysokie sprawia, że opona staje się zbyt twarda, traci przyczepność i jest podatna na uszkodzenia mechaniczne. Właściwe ciśnienie powinno się utrzymywać zgodnie z zaleceniem producenta samochodu. Wartość ta jest zwykle podana na klapce wlewu paliwa lub wewnętrznej stronie drzwi kierowcy. Ciśnienie w oponach dobrze jest sprawdzać nawet kilka razy w miesiącu, ponieważ różnice temperatur, a także eksploatacja samochodu wpływa na jego zmiany.

Motointegrator.pl radzi:
  • pamiętaj, że opony to najważniejszy system bezpieczeństwa w samochodzie,
  • dbaj o stan ogumienia w samochodzie i kontroluj poziom ciśnienia,
  • zawsze stosuj opony odpowiednie do pory roku.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!