Dziś skupimy się na oponach przeznaczonych do samochodów osobowych, jednak z nieco wyższej półki cenowej. Pojazdy najczęściej fabrycznie wyposażane w ogumienie o rozmiarze 215/50 R17 posiadają już i mocny silnik, i naprawdę dobre osiągi. A to stawia dodatkowe wymogi przed producentami z rynku oponiarskiego. Wysoko zarysowane oczekiwania niestety przekładają się na cenę. Opony samochodowe z segmentu premium w tym rozmiarze nie będą kosztować mniej niż nieco ponad 438 złotych.

Nokian zLine

nokian zline, 215/50 r17
Fot. Materiały prasowe Nokian

Nasze dzisiejsze zestawienie otwiera opona Nokia zLine. Model występujący w rozmiarze 215/50 R17 oraz o specyfikacji 95 W XL został wyceniony na nieco ponad 438 złotych za sztukę. Za tą kwotę opona oferuje przede wszystkim bardzo dobre właściwości na mokrej nawierzchni. Te na etykiecie EU zostały określone klasą A. Nieco gorzej ma się sprawa z oporami toczenia. Ich pomiar pozwolił na przyznanie ogumieniu firmy Nokian klasy C.

Inżynierowie podczas tworzenia modelu zLine skupili się bardzo mocno na składzie mieszanki gumowej. Nowa formuła określona nazwą Nokian UHP Silica sprawia, że ogumienie jest mniej podatne na nagrzewanie się, przez co zachowuje swoje właściwości i przy naprawdę wysokiej temperaturze na dworze, i podczas jazdy z dużą prędkością. Co to daje? Poprawia poziom przyczepności, a jednocześnie zwiększa trwałość bieżnika opony.

Nokian zLine 215/50 R17 95 W XL

Vredestein Sportrac 5

vredestein sportrac 5, 215/50 r17
Fot. Materiały prasowe Vredestein

Vredestein Sportrac 5 podobnie jak opona stworzona przez Nokiana wyśmienicie radzi sobie na mokrej nawierzchni. Ten fakt potwierdza etykieta EU i najwyższa klasa A. Identycznie jak zLine Sportrac 5 został też oceniony na klasę C w kwestii efektywności energetycznej. Fanów motoryzacyjnych ciekawostek z pewnością ucieszy fakt, że za projektem bieżnika i ściany bocznej holenderskiej opony stoi studio projektowe prowadzone przez legendę – Giorgetto Giugiaro.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Chociażby na indeks prędkości. Ten został określony na 240 km/h. Jedna sztuka opony Vredestein Sportrac 5 w rozmiarze 215/50 R17 kosztuje blisko 442 złote.

Vredestein Sportrac 5 215/50 R17 91 V

Pirelli Cinturato P1 Verde

Pirelli cinturato p1 verde, 215/50 r17
Fot. Materiały prasowe Pirelli

Pirelli jest bez wątpienia jedną z bardziej znanych marek motoryzacyjnych. A model Cinturato P1 Verde powstał z myślą o dwóch aspektach. Pierwszym i najbardziej oczywistym jest zachowanie na drodze. Drugim są obniżone opory toczenia i tym samym niższa emisja szkodliwych związków do atmosfery podczas jazdy. Pirelli zaprojektował ten typ ogumienia z myślą o pojazdach kompaktowych eksploatowanych przede wszystkim w ruchu miejskim.

Deklaracje włoskiego producenta opon brzmią dobrze. Nieco gorzej wypadają w sytuacji, w której zestawi się je z wynikami wpisanymi na europejską etykietę. Zachowanie na mokrej nawierzchni otrzymało klasę B, opory toczenia klasę C, a głośność pracy ma wartość 72 dB. To dobre, ale nie imponujące wyniki. Jedna sztuka ogumienia Pirelli Cinturato P1 Verde w rozmiarze 215/50 R17 kosztuje nieco ponad 450 złotych.

Pirelli Cinturato P1 Verde 215/50 R17 95 V XL FR

Vredestein Ultrac Satin

vredestein ultrac satin, 215/50 r17
Fot. Materiały prasowe Vredestein

Drugim modelem firmy Vredestein w zestawieniu opon letnich 215/50 R17 pochodzących z segmentu premium jest Ultrac Satin. Ta opona identycznie jak holenderskie ogumienie opisane wcześniej została zaprojektowana przez studio Giugiaro Design. Stąd bieżnik, który na pierwszy rzut oka wygląda klasycznie, ale został wyposażony w serię falowanych rowków poprzecznych. Obwodowe są cztery. W dużej mierze dzięki nim opona dobrze radzi sobie z trzymaniem się nawierzchni po deszczu – otrzymała klasę A na etykiecie EU.

Co z oporami toczenia? Te otrzymując klasę C, nie wyróżniły się niczym szczególnym na tle rynkowych rywali opisywanych do tej pory w tym zestawieniu. Za każdą sztukę opony Vredestein Ultrac Satin kupujący musi zapłacić 453 złote. Tym samym za komplet opon trzeba zapłacić nawet 1812 złotych.

Vredestein Ultrac Satin 215/50 R17 95 W XL ZR

Yokohama BluEarth-A AE-50

Yokohama BluEarth-A AE-50, 215/50 r17
Fot. Materiały prasowe Yokohama

Japońska Yokohama jest dość dobrze znanym graczem w oponiarskim segmencie premium. Czym wyróżnia się model BluEarth-A AE-50? Na początek dość efektownie wyglądającym bieżnikiem, który za sprawą tworzących zęby rowków poprzecznych lepiej sprowadza wodę spod czoła i pełniej styka się fragmentem czoła z asfaltem. Zaletę ogumienia jest też wysoki indeks prędkości W (270 km/h) oraz indeks nośności 95 (690 kilogramów).

Pod względem właściwości i parametrów pracy Yokohama BluEarth-A AE-50 nie odstaje od konkurentów. Hamowanie na mokrej nawierzchni ma najwyższą notę A, opory toczenia średnią notę C. Podczas pracy ogumienie generuje hałas 71 dB. Ile kosztuje opona BluEarth-A AE-50? Za jedną sztukę w rozmiarze 215/50 R17 kupujący musi zapłacić 463 złote.

Yokohama BluEarth-A AE-50 215/50 R17 95 W XL RPB

Goodyear Efficientgrip Performance

Goodyear Efficientgrip Performance, 215/50 r17
Fot. Materiały prasowe Goodyear

Jednym z osiągnięć firmy Goodyear podczas opracowywania opony Efficientgrip Performance jest technologia ActiveBraking. Rozwiązanie gwarantuje lepszy kontakt czoła opony z nawierzchnią. A to pozwala na skrócenie drogi hamowania. W przypadku nawierzchni mokrej dystans konieczny do zatrzymania auta skróci się o 8 proc. Na suchym asfalcie różnica sięgnie 3 proc.

Model Efficientgrip Performance dobrze wypada na etykiecie EU. I tak właściwie każdy z trzech czynników jest mocną stroną ogumienia. Hamowanie na mokrej nawierzchni ma najwyższą klasę A, opory toczenia wysoką klasę B, a głośność pracy sięga tylko 69 dB. Jedna sztuka opony produkowanej przez Gooyear w rozmiarze 215/50 R17 kosztuje blisko 479 złotych.

Goodyear Efficientgrip Performance 215/50 R17 91 V

Dunlop Sport Maxx RT

Dunlop Sport Maxx RT, 215/50 r17
Fot. Materiały prasowe Dunlop

Dunlop jest jedną z dłużej działających firm na rynku oponiarskim. Została założona w roku 1888 w Wielkiej Brytanii. W chwili obecnej marka należy do koncernu Goodyear, a to świetna informacja dla kierowców wybierających ogumienie Sport Maxx RT. Jakość gwarantowana przez dużego partnera biznesowego szczególnie jest widoczna w kwestii zachowania na mokrej nawierzchni (klasa A) i głośności pracy (tylko 67 dB!).

Niestety ten model ogumienia letniego dużo gorzej poradził sobie z pomiarami oporów toczenia. Opona Dunlop Sport Maxx RT otrzymała bowiem dość przeciętną klasę E. Ile kosztuje opona? Za każdą sztukę ogumienia w rozmiarze 215/50 R17 trzeba zapłacić 481 złotych.

Dunlop Sport Maxx RT 215/50 R17 91 Y FP

Continental ContiSportContact 5

Continental ContiSportContact 5, 215/50 r17
Fot. Materiały prasowe Continental

To zdecydowanie jeden z najdroższych modeli ogumienia w tym zestawieniu. Za każdą sztukę opony Continental ContiSportContact 5 w rozmiarze 215/50 R17 trzeba zapłacić prawie 496 złotych. W ten sposób komplet zostanie wyceniony na 1984 złote. Producent podkreśla, że priorytetem dla inżynierów pracujących nad tym ogumieniem była maksymalna przyczepność. Właśnie dlatego model jest dedykowany przede wszystkim samochodom sportowym oraz SUV-om i crossoverom. Poza tym twórcy mocno popracowali też nad mieszanką Black Chill, która zwiększając siłę tarcia, skraca drogę hamowania.

W etykiecie EU opona Continental ContiSportContact 5 za zachowanie na mokrej nawierzchni otrzymała klasę B. Opory toczenia zostały określone na klasę C. Głośność pracy ogumienia sięga 71 dB.

Continental ContiSportContact 5 215/50 R17 91 V FR

Bridgestone Turanza T005

Bridgestone Turanza T005, 215/50 r17
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

Turanza T005 to tegoroczna nowość japońskiej firmy oponiarskiej. A jej najmocniejszą zaletą jest stabilność zachowania się w zakręcie oraz przyczepność na mokrej nawierzchni. Dla przykładu badanie przeprowadzone przez TUV SUD wykazało, że Bridgestone bije wszystkich rywali rynkowych pod względem długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Opona ma też o 11 proc. poprawioną żywotność oraz mocno obniżone opory toczenia.

Jakie wartości przedstawia etykieta EU modelu Turanza T005. Klasa hamowania na mokrej nawierzchni to A – topowa nota nie powinna zaskakiwać. Opory toczenia zostały wycenione na wysoką klasę B, a głośność pracy na 72 dB. Jedna sztuka opony Bridgestone w rozmiarze 215/50 R17 kosztuje blisko 502 złote.

Bridgestone Turanza T005 215/50 R17 95 W XL FR

Michelin Primacy 4

Michelin Primacy 4, 215/50 r17
Fot. Materiały prasowe Michelin

Zestawienie zamyka opona Michelin Primacy 4. Francuski model ma przede wszystkim dwie wielki zalety. Pierwszą jest najwyższa klasa A za hamowanie na mokrej nawierzchni. Drugą niski hałas pracy określony w etykiecie EU na 68 dB. Co z oporami toczenia? Te posiadają dość przeciętną klasę C.

Michelin Primacy 4 jest produktem wprowadzonym do sprzedaży w roku 2018. Producent podczas pracy nad tym modelem dbał m.in. o wielkość powierzchni styku z asfaltem. Ta została powiększona aż o 22 proc. Poza tym bieżnik jest odporny na aquaplaning i odporny na ścieranie. Jedna sztuka opony Michelin Primacy 4 w rozmiarze 215/50 R17 kosztuje blisko 555 złotych. To zdecydowanie najdroższa opona w tym zestawieniu.

Michelin Primacy 4 215/50 R17 95 W XL

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!