Motocykl nie zawsze musi mieć potężny silnik, by zagwarantować Ci pełną frajdy i satysfakcjonującą jazdę. Modele z jednostką o pojemności 125 cm³ mogą zapewniać doskonałe osiągi.

Jeśli chodzi o uprawnienia do jazdy nimi, możne je podzielić na dwie grupy. Pierwszą są te typowo motocyklowe. Jednoślady tej klasy można prowadzić, posiadając jedną z kategorii motocyklowych (z wyjątkiem motorowerowej AM), czyli A1, A2 lub pełną A. Warto pamiętać, że przepisy dla kierowców samochodów są w tym przypadku takie jak przy prawie jazdy kategorii A1, które można uzyskać po ukończeniu 16 lat.

Drugi rodzaj uprawnień jazdy motocyklami do 125 cm3 warunkuje zdobycie prawa jazdy kategorii B. Trzeba je jednak mieć przynajmniej od  trzech lat. Dlatego najwcześniej na „125-tkę” bez kategorii motocyklowej można wsiąść po 21. urodzinach.

Jednak w tej kategorii pojazdów jest wiele modeli, które są świetnym rozwiązaniem nie tylko na początek przygody z motocyklami. Aprilia RS 125 (następca modelu AF1 125) to doskonały przykład motocykla, który mimo niewielkiego rozmiaru jest w stanie wzbudzić ogromne emocje. Dlaczego warto zwrócić uwagę akurat na ten model? Czym się wyróżnia i charakteryzuje?? Poznaj motocykl Aprilia RS 125, dane techniczne, najczęściej występujące usterki oraz sprawdź ceny.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jaka jest historia motocyklu Aprilia RS 125?
  • Jakie są dane techniczne motocyklu Aprilia RS 125,
  • Czy warto kupić Aprilię RS 125?
  • Najczęstsze usterki modelu Aprilia RS 125?
  • Cena Aprilia RS 125?
  •  Opinia eksperta Inter CarsAprilia RS 125?
  • Gdzie kupisz części niezbędne do tuningu motocyklu?
BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Aprilia RS 125 – historia modelu

Jak już wspomnieliśmy, Aprilia RS 125 to bezpośredni następca modelu AF1 125. Pierwsza odsłona tego modelu produkowana była od 1992 do 1995 roku. Początkowo był to motocykl zbudowany z aluminium oraz włókien węglowych. Jego znakiem rozpoznawczym była nowoczesna rama wyposażona w podwójny wahacz. Zastosowany został wówczas silnik Rotax 123, chłodzony cieczą i uruchamiany rozrusznikiem elektrycznym.

Pierwsza seria była na przestrzeni lat ulepszana technicznie i odświeżona wizualnie. Wśród zmian pojawiły się także modyfikacje nazwy – wyeliminowano literę R oraz słowo Extrema z nazewnictwa modelu.

Druga generacja motocyklu Aprilia RS 125 pojawiła się w 1995 roku. W tej wersji wprowadzono nową jednostkę napędową – Rotax 122. Unowocześniona konstrukcja cechowała się większą trwałością w stosunku do poprzednika. Oparcie na innym typie skrzyni biegów oraz unowocześnienie konstrukcje umożliwiło uzyskanie mniejszego spalania. 

Trzecia generacja motocykli to z kolei całkowicie odmieniony – sportowy design maszyny. Zmiany nie ograniczyły się wyłącznie do kwestii wizualnych. Oprócz tego wprowadzono udoskonalenia, gdy chodzi o system hamulcowy. Moc silnika ograniczono do 15 KM, aby zapewnić większą dostępność dla osób mających prawo jazdy A1 lub B (od co najmniej 3 lat).

Czwarta generacja motocykla Aprilia 125 przyniosła wiele modyfikacji w kwestiach technicznych. Przede wszystkim dotychczasowy silnik dwusuwowy został zastąpiony przez nowszą, czterosuwową jednostką 4T o mocy 15 KM. Aby według norm europejskich, takich jak Euro 2 i Euro 3   jazda motocyklem emitowała mniej spalin, konieczne było zastosowanie katalizatora. W tej wersji zastosowano także elektroniczny wtrysk paliwa, określany jako EFI. Oprócz tego w modelu zmodernizowano układ kierowniczy. 

Aprilia RS 125 – dane techniczne

Zainteresowała Cię Aprilia RS 125? Dane techniczne to kwestia, której należy przyjrzeć się bliżej. Jeśli chodzi o osiągi, jakie zapewni Ci silnik Aprilia RS 125, to wiele zależy od wybranej wersji. W pierwszej i drugiej generacji moc maksymalna jednostki jest na poziomie 15 KM. Trzecia generacja ma opiera się już na zblokowanej jednostce z mocą 15 KM. W czwartej generacji Aprilia RS 125 oferuje już 15 KM bez zablokowania. 

Silnik Aprilia RS 125 ma pojemność skokową 124,8 cm3. Maksymalna prędkość, osiągana przez modele maleje z każdą nowszą generacją. W pierwszej i drugiej można było osiągnąć nawet 170 km/h  – co jest naprawdę dobrym wynikiem dla silnika o takich rozmiarach. 

Układ napędowy oparty jest na skrzyni biegów o 6 przełożeniach. Przeniesienie napędu odbywa się z wykorzystaniem łańcucha. Wymiary podwozia motocykla to 1955 x 720 x 1100 mm. Pojazd waży 115 kg w suchym stanie, a 142 kg, kiedy wlane są wszystkie płyny.

Na uwagę zasługuje zawieszenie USD stosowane w tych motocyklach już od pierwszych generacji. To rozwiązanie cechuje duża sztywność oraz odporność na zginanie, co przekłada się na bardzo dobre prowadzenie na zakrętach oraz umożliwia komfort podróży po nierównej nawierzchni.

Czy warto kupić motocykl Aprilia RS 125? 

Jeśli planujesz zakup swojego pierwszego albo kolejnego jednośladu pewnie zastanawiasz się, czy Aprilia RS 125 jest modelem, na który warto zwrócić uwagę? To zależy od tego, czego szukasz, ale może okazać się, że ten sportowy motocykl to strzał w dziesiątkę. Sportowy wygląd, a także osiągi i prowadzenie, to cechy, które przyciągają wielu miłośników jednośladów. To zdecydowanie największe zalety tego pojazdu. 

Motocykl jest naprawdę lekki – to zasługa aluminiowej ramy i sztywnego widelca USD. Dzięki temu możesz poszaleć w zakrętach i zawstydzić niejednego motocyklistę kierującego pojazdem z silnikiem o większej pojemności. Przypomnijmy, że maaszyna „na sucho” waży zaledwie 115 kg. Tak niska masa pozwala na wyeksponowanie sportowego charakteru. Kolejną istotną zaletą są hamulce – solidne i gwarantujące płynne wytracanie prędkości. 

Omawianie tego motocykla warto też uzupełnić o informacje o aluminiowym wahaczu o nietypowym kształcie. Dodatek grubych amortyzatorów typu upside down gwarantuje odpowiedni poziom sztywności i możliwość precyzyjnej jazdy. Na przestrzeni lat zmienione zostały też owiewki. Pojazdy czwartej generacji zapewniają świetną aerodynamikę oraz dobrą ochronę przed wiatrem. Podkreśla się, że w tej klasie motocykli i za taką cenę, jest to doskonały wybór, jeśli chcesz zaznać nieco sportowych emocji. 

Aprilia RS 125 – najczęstsze usterki 

Czy Aprilia RS 125 to motocykl narażony na usterki? Przed zakupem warto sprawdzić, na co należy się przygotować i jakie części zamienne do motocykla mogą się przydać. Pamiętaj też, że kluczowy dla bezpiecznej jazdy jest wybór odpowiednich opon do motocykla.

Silnik Aprilia RS 125 – brak kompresji

Silniki stosowane w modelu Aprilia 125 nie były pozbawione wad. Zarówno Rotax 122, jak i Rotax 123 miały pewne charakterystyczne usterki. Brak kompresji w motocyklu to jedna z częstszych usterek w tych jednostkach, a przecież kompresja odpowiada za prawidłową pracę silnika! 

Problemy z kompresją znacznie ograniczają osiągi pojazdu. Przyczyn może być kilka – od zużytych uszczelek po przytarty cylinder. Czasami konieczna jest wymiana pierścieni. Dlatego też podczas jazdy próbnej, przed zakupem motocykla używanego, koniecznie trzeba zwrócić uwagę na tę kwestię. Może się bowiem okazać, że w danym egzemplarzu zbliża się konieczność przeprowadzenia kosztownego remontu silnika. Najlepszym rozwiązaniem może okazać się konsultacja z mechanikiem.

Usterki układu hamulcowego w Aprilii RS 125

Warto pamiętać, że trakcie jazdy będą się zużywać w dużym stopniu hamulce. Często dochodzi do zapowietrzania układu. Przyczynę takiego zjawiska stanowi nieszczelność albo gdy płyn do układu hamulcowego jest w układzie w zbyt małej ilości. Dlatego też bardzo istotne jest kontrolowanie poziomu tego płynu oraz uzupełnianie na bieżąco.

Motocykl Aprilia RS 125 – cena

Co z pewnością interesuje Cię jako potencjalnego kupca motocyklu Aprilia RS 125? Cena tego pojazdu to coś, co może zastanawiać! Nic dziwnego, sportowy wygląd i możliwości tej maszyny z pewnością kosztują. Za nowy motocykl trzeba zapłacić od 25 000 zł – oznacza to, że stosunek ceny do jakości jest na naprawdę bardzo dobrym poziomie. Za taką kwotę otrzymujesz świetny motocykl do sportowej jazdy, który zapewni Ci dobre osiągi i komfort.

Jednak jak wygląda cena i dostępność motocykli używanych? Modele pierwszej generacji rzadko kiedy trafiają się już na rynku wtórnym. Natomiast można niekiedy natrafić na drugą odsłonę tego motocykla – cena za kilkunastoletni wynosi wówczas od 3 do 5 tysięcy złotych. Jednoślady trzeciej generacji można niekiedy znaleźć w cenie w przedziale 7 do 9 tysięcy. Aprilia RS 125 z silnikiem 4T (a więc czwartej generacji) może kosztować już 8 tysięcy złotych. 

Aprilia RS 125 – opinia eksperta Inter Cars

Motocykl Aprilia RS 125 to sportowy jednoślad, który mimo małego silnika ma spore możliwości. Choć ten model nie należy do najwygodniejszych pod względem ułożenia ciała, to umożliwia on prawdziwie sportową jazdę. Sprawdzi się zarówno dla doświadczonych motocyklistów, jak i amatorów próbujących swoich sił w jeździe na jednośladzie. Pierwsze generacje modelu Aprilia zostały oparte na dwusuwowym silniku Rotax o mocy niespełna 30 KM. Osiągi i prowadzenie to największe zalety tego dwukołowca. Czwarta generacja z czterosuwowym silnikiem jest znacznie  słabsza od poprzedników – ale z drugiej strony jest ona dostępna dla osób bez prawa jazda na motocykl. Coś za coś – mówi ekspert Inter Cars.

Gdzie kupisz części niezbędne do tuningu motocyklu?

Wiele osób zafascynowanych motocyklami decyduje się na tuningu. W przypadku modelu Aprilia RS 125 tuning może objąć naprawdę wiele elementów. Jedną z podstawowych czynności, które otworzą Ci drzwi do świata tuningu samochodowego jest porting głowicy silnika. Porting w uproszczeniu, to polerowanie, wygładzanie komór głowicy oraz kanałów dolotowych.

Podstawowy porting głowicy silnika można wykonać na własną rękę. Najmniej zaawansowanymi działaniami najprawdopodobniej jest obróbka kanałów ssących i wydechowych tak, aby dopasować je do kolektorów. Najważniejszym i niezbędnym przedmiotem, który będzie nam potrzebny do portingu jest szlifierka prosta – dremel, dodatkowo warto mieć frezy palcowe, pilniki metalu, papier ścierny oraz szczotki szlifujące.

Wiele możliwości udostępnia też dolna część silnika, a konkretniej cała część znajdująca się pod tłokiem. Odpowiedni tuning pozwoli uzyskać znaczną zmianę charakterystyki silnika dwusuwowego. Możliwa jest zmiana mocy, elastyczności, a nawet momentu obrotowego. 

Miłośnicy dwóch kółek sądzą, że mało który sprzęt z takim silnikiem będzie w stanie zagwarantować takie sportowe emocje, ale Aprilia RS 125 udowadnia, że to możliwe! Gdy już znajdziesz swój dobrze zachowany motocykl, pamiętaj, że kluczowa jest jego regularna konserwacja. Zajrzyj na stronę Inter Cars i sprawdź, jakie części, opony, oleje i płyny eksploatacyjne będą Ci potrzebne!

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Aprilia RS 125 – podsumowanie

Motocykl Aprilia RS 125 to sportowy design z niepozornym silnikiem. Sprawdzi się zarówno jako sprzęt dla doświadczonych motocyklistów, jak i amatorów. Wizualnie sprawia wrażenie znacznie mocniejszej maszyny niż w rzeczywistości, ponieważ wiele sportowych zapożyczeń zostało zainspirowane wyścigami. Ten model to jednak nie tylko sportowy wygląd, ale i przyzwoite osiągi oraz dobre prowadzenie! 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Spalanie w przypadku silnika czterosuwowego  przy ekstremalnej jeździe wynosi ok. 5 litrów na 100 km. W starszych generacjach spalanie to może być nawet dwukrotnie wyższe. 

Cena motocykla Aprilia RS 125 zależy od konkretnej generacji. Pierwsze generacje zaczynają się od 3 tysięcy złotych. Za motocykle czwartej generacji trzeba zapłacić przynajmniej 8 tysięcy złotych. 

W pierwszych generacjach motocykla Aprilia RS 125 stosowano dwusuwowe silniki Rotax 123 i Rotax 122. W czwartej generacji wprowadzono czterosuwowy silnik Piaggio. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!