Kompaktowe samochody powoli zaczynają ustępować miejsca SUV-om i crossoverom, jednak wciąż dzielnie walczą o swoje miejsce w szeregu. Szczególnie na rynku pojazdów z drugiej ręki. Samochody kompaktowe do 30 tys. złotych są bardzo popularne wśród aut używanych. W porównaniu do crossoverów jest ich zdecydowanie więcej, a co za tym idzie, nadal dużo łatwiej jest kupić używane auto segmentu C. Do tego samo jego utrzymanie jest często mniej skomplikowane, a przy okazji również tańsze. Przeczytaj artykuł i wybierz dla siebie auto kompaktowe do 30 tys. zł.

Zapotrzebowanie na auta kompaktowe do 30 tys. jest szczególnie duże wśród młodych kierowców, którzy szukają czegoś optymalnego dla siebie. Samochód tego typu w pełni wystarczy do przemieszczania się na krótkich i średnio długich trasach. W mieście nie będzie sprawiał problemów przy parkowaniu czy poruszaniu się po ciasnych uliczkach. W razie potrzeby przewiezie 5 osób na krótkim dystansie, a w codziennym użytkowaniu będzie dużo tańszy od aut z wyższych segmentów.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

  1. Jakie są zalety auta kompaktowego?
  2. Jaki samochód kompaktowy wybrać dla siebie?
  3. Jak przedstawiają się koszty serwisu i utrzymania auta kompaktowego?

Dlaczego kompaktowe samochody są tak popularne?

Jednym z powodów popularności aut kompaktowych jest ich wszechstronność. Segment aut kompaktowych jest chyba jednym z największych, o ile nie największym. Znajdziesz tutaj auta w praktycznej wersji kombi, takie jak np. Seat Leon, czy też VW Golf w wersji Variant, a także stylowe sedany czy liftbacki, takie jak Mazda 3 czy Skoda Octavia. Ofertę zamykają 3- i 5-drzwiowe hatchbacki, dla których za przykład może służyć Ford Focus czy BMW Serii 1.

baner mamy części do Twojego samochodu

Do tego masz do dyspozycji ogromny wybór jednostek napędowych oraz rodzajów napędu. Auta kompaktowe są dostępne zarówno z małymi silnikami benzynowymi, jak i większymi turbodoładowanymi benzynami w odmianach sportowych. Znajdziesz tu także diesle idealnie nadające się na trasy, a już od jakiegoś czasu całkiem spory wachlarz jednostek hybrydowych oraz hybryd typu plug-in, które idealnie odnajdują się w mieście.

Z tego powodu rozwiązaniem dla dużej liczby użytkowników samochody kompaktowe okażą się najlepszym rozwiązaniem. Są one optymalne – dają to, co najlepsze w rozsądnym rozmiarze oraz za rozsądne pieniądze.

Auto kompaktowe do 30 tys.

Auto kompaktowe do 30 tys. złotych – sugerowane modele 

Lista przedstawia najlepsze samochody kompaktowe do 30 tysięcy złotych. Oczywiście najlepszy samochód kompaktowy jest pojęciem względnym i dla każdego będzie ono oznaczało coś innego. Niemniej jednak auta przedstawione poniżej cieszą się dużym uznaniem wśród swoich użytkowników oraz zainteresowaniem na rynku aut z drugiej ręki.

Mazda 3 II generacji (2009-2013)

Japoński kandydat występuje w 2 wariantach nadwozia. Możesz zdecydować się na sedana lub hatchbacka. Cechuje go bezawaryjność oraz prostota. Mazda tej generacji wygląda bardzo dobrze, a jej typ nadwozia jest bardzo uniwersalny i nie wychodzi z mody. Widać od razu, że to auto ze sportowym zacięciem. Tak się też prowadzi. Zarówno zawieszenie, jak i układ kierowniczy są dość sztywno zestrojone. Skrzynia biegów, jak to u tego producenta bywa, chodzi bezbłędnie. We wnętrzu „trójka” cechuje się dobrym spasowaniem, jednak niezadowalającą jakością użytych materiałów i słabym wyciszeniem.

Do wyboru jest kilka silników benzynowych i tylko jeden diesel. Na szczególną uwagę zasługują modele z benzynową 2-litrową jednostką pod maską – zarówno te przed jak i po lifcie, który miał miejsce w 2011 roku. Diesel jest jak najbardziej poprawny, pochodzi z koncernu PSA. Zapewnia on dużo niższe spalanie niż benzynowe odmiany.

BMW Serii 1 E81/82/87/88 (2004-2013)

Gdy wspominamy auto kompaktowe do 30 tys., nie sposób pominąć serii 1 marki BMW. Ten samochód do dziś cieszy się niebywałą popularnością. Auto ma charakterystyczną linię jak na hatchbacka. Bardzo długi przód w stosunku do krótkiego zwisu tylnego sprawiają, że ciężko go pomylić z innym autem. BMW występuje w aż 4 wersjach nadwozia. Na rynku możemy znaleźć 3- i 5-drzwiowe hatchbacki, wersje Coupe oraz kabriolety. Jedynka jest ciasna w środku, ale tę wadę nadrabia charakterem oraz jakością prowadzenia.

Wszystkie jednostki benzynowe w tym modelu są wolnossące. Wybór jest naprawdę duży, ponieważ gamę tych silników otwiera jednostka napędowa o pojemności 1,6 litra generująca 115 KM, a zamyka 3-litrowa o mocy 265 KM. Jakby tego było mało, jest też wersja 135i, która ma silnik doposażony o układ 2 turbosprężarek w układzie biturbo. Dwulitrowa jednostka diesla jest natomiast dostępna w kilku wariantach mocy.

Alfa Romeo Giulietta (2010-2020)

Włoska kandydatka, bo właśnie w takiej formie powinno się mówić o Alfie Romeo, to samochód jedyny w swoim rodzaju. Urzeka swoim indywidualnym wyglądem oraz wyjątkowym usposobieniem. Najbardziej charakterystyczny element to trójkątny wlot powietrza, który tworzy przedni grill. W środku znajdziemy połączenie bardzo dobrej estetyki z ergonomią. Wszystko jest na swoim miejscu. Mimo sportowego zacięcia i relatywnie niewielkiej ilości miejsca we wnętrzu autem jeździ się wygodnie.

Wybór jednostek spalinowych jest całkiem spory. W ofercie były do wyboru 2 pojemności silników diesla. Mniejsza 1.6 i większa 2-litrowa. Z silnikami benzynowymi jest podobnie. Dostępny był silnik 1.4 w różnych wariantach oraz 1.75 TBI. Ten drugi zdecydowanie budzi więcej emocji, ponieważ generuje ponad 200 KM. Dużo egzemplarzy ma 6-stopniową skrzynię automatyczną. Auto na przestrzeni lat przechodziło również kilka liftingów, między innymi w 2013 i 2016 roku.

Auto kompaktowe do 30 tys.

Ford Focus MK3 (2010-2018)

Kolejne auto kompaktowe do 30 tys. na liście to dobrze wszystkim znany Ford Focus. Słynie on ze swojego bardzo trwałego tylnego zawieszenia wielowahaczowego. Samochód ten łączy w sobie dobre właściwości jezdne z komfortem w codziennym użytkowaniu na polskich drogach. Jeśli chodzi o rodzaje nadwozia, to występował on jako hatchback, sedan oraz kombi. Na rynek wypuszczano wiele wersji wyposażenia, ale najbardziej pożądana jest wersja Titanium. Charakteryzuje się ona lepszym wykończeniem wnętrza oraz bogatym wyposażeniem. W środku Focus jest dość przestronny jak na swój segment, a w wersji kombi zapewnia dużo przestrzeni bagażowej. 

Pod maską możemy znaleźć 4 cylindrowe jednostki lub dostępny od pierwszego liftingu w 2014 roku silnik trzycylindrowy. Wszystkie diesle miały oznaczenie TDCi i generowały od 95 KM w podstawowej wersji 1,6 litra do aż 185 koni w wersji 2-litrowej ST Diesel. Wybór w silnikach benzynowych jest nieco większy. Znajdziesz tutaj starsze wolnossące jednostki 1,6, które po lifcie zostały zastąpione turbodoładowanymi jednostkami o oznaczeniu EcoBoost.

Volkswagen Golf VI generacji (2008–2013)

Wspominając samochody kompaktowe do 30 tys., nie sposób pominąć niepodważalny wzór dla tego segmentu. Mowa oczywiście o poprawnym do bólu Volkswagenie Golfie. Jego IV generacja często traktowana jest jako sporu lifting modelu V generacji. W 2009 roku samochód ten zdobył tytuł „World Car of the Year”. Golf VI został wypuszczony na rynek z 5-drzwiowym nadwoziem hatchback oraz w jego rzadszej, 3-drzwiowej odmianie. Do tego było także kombi i usportowione wersje GTI czy R. Wnętrze Golfa to przykład prawidłowej ergonomii i rozmieszczenia przycisków oraz dobrego spasowania elementów. Zewnętrzny wygląd jest charakterystyczny, jednak nudny. Auto ma dość obłe kształty i łatwo wtapia się w tłum. 

W Golfie montowano przekładnię DSG. Nietrudno o zakup auta z automatyczną skrzynią. Najpopularniejsze silniki występujące w tej odmianie to turbodiesle o pojemności 1,6 i 2,0 litra. Gama jednostek benzynowych zaczyna się od małego 1.2 TSI, które generuje 85 KM, a kończy na 2-litrowych turbodoładowanych. W wersji R osiągają aż 271 KM. Warto wspomnieć, że w tej wersji auto ma napęd 4-Motion.

Auto kompaktowe do 30 tys.

Kia Cee’d II generacji (2012-2018)

Ostatnie auto kompaktowe do 30 tys. pochodzi z Korei Południowej. Producent oferował 3 wersje nadwozia. Można było wybierać między 3-drzwiowym (zwanym Pro Cee’d) lub 5-drzwiowym hatchbackiem oraz kombi. W środku Kia charakteryzuje się przestronną kabiną pasażerską oraz deską rozdzielczą skierowaną w stronę kierowcy. W II generacji auto nabrało charakteru. Z przodu zauważamy długie strzeliste światła oraz obły grill. Bok auta ma kilka wyraźnych przetłoczeń i załamań. Z tyłu rzucają się w oczy wysoko umieszczone światła oraz delikatna lotka przedłużająca dach.

Wszystkie montowane w aucie jednostki miały mniej niż 2 litry pojemności. Diesle 1,4 i 1,6 o oznaczeniu CRDI cechowały się bardzo niskim zużyciem paliwa i wysoką kulturą pracy jak na silniki wysokoprężne. Benzynowe jednostki o oznaczeniu GDI lub T-GDI występowały w pojemności od 1,0 do 1,6 litra. Samochód ten rzadziej występował z 6-biegowym automatem, częściej z 6-biegową skrzynią manualną.

Samochód kompaktowy do 30 tys. – serwis oraz koszty utrzymania

Jak widać na podstawie wyżej zamieszczonej listy, samochód kompaktowy do 30 tys. zł nie należy do trudnych zakupów. Wybór aut jest szeroki, a przykładów jest znacznie więcej. Na szczęście pieniądze potrzebne do utrzymania kompakta również nie są duże. Oczywiście patrząc przez pryzmat kosztów utrzymania, można pomyśleć, że należałoby zrezygnować z marek premium. Jednak wcale nie musisz tego robić. 

Gdy kupujemy auto używane, przy jego serwisie wcale nie musimy inwestować w oryginalne części pochodzące od producenta. Robi się to coraz rzadziej ze względu na coraz lepszą jakość zamienników i ich niższą cenęmówi ekspert marki Inter Cars. Aktualnie na rynku znajduje się mnóstwo dobrej jakości zamienników za dużo mniejsze pieniądze w porównaniu do oryginalnych części. 

Weźmy za przykład BMW serii 1. Elementy zawieszenia trzeba co jakiś czas wymienić ze względu na ich zużycie. Sprawdzony zamiennik do tylnego amortyzatora kosztuje połowę mniej od oryginalnej części. To samo się tyczy tarcz hamulcowych czy też rozrządów. Okazuje się, że różnica między autem klasy średniej a premium, jeśli chodzi o koszty utrzymania, coraz bardziej się zaciera. Oczywiście mowa tutaj o autach używanych.

Należy pamiętać, że przed największymi wydatkami uchroni Cię bardzo dokładne sprawdzenie auta przed zakupem. Na tym etapie powinieneś już wyłapać główne problemy i dopiero wtedy podejmować decyzję o zakupie. To, jak auto eksploatowane było w przeszłości, ma ogromny wpływ na to, jak będzie się sprawować w ciągu kolejnych lat użytkowania. Dokładnie sprawdź historię serwisową oraz to, czy olej silnikowy był regularnie zmieniany. 

Częste wymienianie oleju ma pozytywny wpływ na żywotność jednostki napędowej. Zaniedbanie tej kwestii grozi nieodwracalnymi zmianami w silniku, zanieczyszczeniami i awarią. Warto również wspomnieć o tym, że jeżeli nie mamy pewności co do tego, czy w zakupionym przez nas używanym samochodzie została uprzednio wykonana wymiana rozrządu, powinniśmy takowej dokonać.

Po części i płyny eksploatacyjne do swojego świeżo zakupionego auta udaj się do naszego sklepu Inter Cars, gdzie znajdziesz produkty w korzystnej cenie.

FAQ

Czy jestem w stanie kupić sportowy kompakt do 30 tys. złotych?

Tak, jak najbardziej. Na rynku z pewnością znajdziesz wiele ofert sprzedaży tego typu samochodów – będziesz mieć do wyboru wiele różnych modeli i marek.

Jaki jest najlepszy samochód kompaktowy?

Dla każdego ta odpowiedź będzie inna. Jedni wybiorą praktyczną wersję kombi, która świetnie sobie poradzi w codziennym użytkowaniu, a drudzy zdecydowanie mniej praktyczną 3-drzwiową sportową odmianę. Najważniejsze jest to, że w gamie kompaktów znajdzie się idealne auto dla każdego.

Czy koszty utrzymania kompakta są wysokie?

Koszty zależą od modelu, który wybierzesz, ale są one jak najbardziej osiągalne dla przeciętnego użytkownika. Warto również wspomnieć o tym, że ceny markowych części zamiennych utrzymują się na niskim bądź średnim poziomie. Dzięki temu możesz liczyć na niższe opłaty.

Czy kompakt na trasy to dobry wybór? 

Zależy, o jakie trasy Ci chodzi. Jeśli mówimy o sporadycznych wyjazdach do 500 km, to jak najbardziej. Jeśli myślisz o regularnych delegacjach powyżej 500 km, to raczej nie, choć zdarzają się wyjątki.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!