Kwota 5 tys. zł nie jest zbyt imponująca w przypadku kupna samochodu. Czy to oznacza, że nie możesz sobie pozwolić na dobre auto? Nie! Budżet ten pozwoli na nabycie pojazdu z rynku wtórnego, najczęściej co najmniej kilkunastoletniego. Co ciekawe, wiele komisów samochodowych specjalizuje się w sprzedaży tanich aut. Co nie powinno dziwić, zdarzają się wśród nich pojazdy nadające się wyłącznie do złomowania. 

Przy dużej dawce cierpliwości oraz z odpowiednim przygotowaniem merytorycznym możesz jednak znaleźć dobrze rokujące, sensowne auto za 5000 zł. Pamiętaj, że tani samochód prawdopodobnie będzie wymagać większych lub mniejszych napraw. Zaawansowana korozja oraz niesprawny silnik to zaś powody do natychmiastowej dyskwalifikacji. Dzięki dokładnemu sprawdzeniu stanu technicznego auta unikniesz przykrych niespodzianek.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Jak wybrać sensowne auto za 5000 zł? Usterki i wady!

Rynek ekonomicznych aut rozwija się bardzo dynamicznie. Wśród dostępnych ofert możesz oczywiście trafić na dobre okazje, jednak musisz mieć szczęście. Segment tanich pojazdów to przede wszystkim samochody miejskie, które sprawdzą się np. jako środek transportu do pracy. Nie brakuje również ofert wysłużonych aut rodzinnych lub kompaktów. Przemyśl zatem swoje potrzeby oraz w pierwszej kolejności zdecyduj, w jakich sytuacjach oraz jak długo masz zamiar używać auta.

Jaki samochód za 5000 zł będzie wart uwagi? Doświadczeni mechanicy polecają zazwyczaj popularne marki (m.in. Volkswagen, Skoda, Opel lub Ford) i sprawdzone modele starszej generacji. Części zamienne są w ich przypadku łatwo dostępne i nie kosztują zbyt wiele. Szybsza i mało skomplikowana jest też diagnostyka, a problemy, które najczęściej powodują, przerabiał niemal każdy fachowiec. Auto za te pieniądze ma bowiem nie sprawiać zbyt wielu problemów w trakcie naprawy, a przede wszystkim nie może ona przewyższać ceny zakupu.

Przy wyborze budżetowego pojazdu zwróć też uwagę na ekonomię użytkowania. Niski koszt eksploatacji zapewnią silniki benzynowe z instalacją gazową (lub możliwością jej założenia) oraz proste diesle. Unikaj za to silników benzynowych ze względu na drogi serwis i montaż LPG. 

Auto do 5000 zł – wady dyskwalifikujące

Samochód za 5000 zł nie będzie pachnącym nowością pojazdem bez żadnych widocznych usterek. Nienaganny wygląd jest jednak sprawą drugorzędną, kiedy liczy się niska cena. To, że będzie on miał usterki, jest zaś niemal pewne. Samochody dostępne w tej kwocie to zazwyczaj pojazdy pełnoletnie i noszące ślady użytkowania.

Wady, które lepiej uznać za powód do natychmiastowego skreślenia auta, to:

  • korozja elementów nośnych, m.in. korozja perforacyjna na podłużnicach lub w podłodze – koszt naprawy prawdopodobnie będzie niewspółmierny do ceny,
  • świecąca kontrolka poduszek powietrznych – auto nie przejdzie badania technicznego,
  • malowany dach – może świadczyć o poważnym naruszeniu struktury samochodu,
  • niesprawny silnik – to podstawowa sprawa w kontekście mobilności.

Powodem do niepokoju powinny być też niejednorodne płyny eksploatacyjne. Spieniony olej silnikowy lub inne odchylenia mogą wskazywać na poważne uszkodzenie silnika. Podobnie wygląda sprawa wycieku oleju z zespołu napędowego, który może nie być widoczny na pierwszy rzut oka. Aby to sprawdzić, musisz zdjąć matę wygłuszającą, która pokrywa plastikową płytę osłaniającą silnik od spodu. Jeśli będzie nasiąknięta olejem, lepiej zrezygnować z zakupu. Może to oznaczać, że motor jest wyeksploatowany , a ustalenie nieszczelności jest bardzo trudne.

Jakie usterki można dopuścić, wybierając auto do 5000 zł?

Drobne rysy na lakierze oraz odpryski są dowodem nie tylko na wiek auta, ale też jego bezwypadkowość. Nie powinny być zatem powodem rezygnacji z zakupu – im starszy samochód, tym gorszy stan powłoki lakierniczej. Warto jednak zagłębić się w historię pojazdu i dokładnie sprawdzić jego stan, kilkunastoletnie auto może mieć na koncie kilka wypadków i stłuczek.  Auto za 5000 zł, które wygląda na swój wiek, podnosi wiarygodność sprzedającego (w przeciwieństwie do powłoki lakierniczej podwójnej grubości, która może oznaczać, że samochód uczestniczył w wypadku, a uszkodzenia były bardzo rozległe).

Inne wady, które nie muszą przekreślać zakupu, to:

  • matowe reflektory – wystarczy je wypolerować lub wymienić na nowe zamienniki,
  • pojedynczy, malowany element – w końcu niemal każde, starsze auto uczestniczyło w drobnej stłuczce,
  • drobny wyciek oleju (tzw. zapocenia) – niewielkie ślady oleju przy uszczelce dekla zaworowego lub bagnetu do pomiaru poziomu oleju, mogą one występować przez wiele lat i nie mają wpływu na użytkowanie auta.

Kupując samochód za stosunkowo niewielką kwotę, dostosuj swoje oczekiwania do rzeczywistości. Życzeniowe myślenie może zostać wykorzystane przez nieuczciwych sprzedawców. Każde auto ulega naturalnej eksploatacji i powinna być ona widoczna – inaczej możesz mieć do czynienia z ładnie pomalowanym złomem, który nie nadaje się do użytku.

Jaki samochód za 5000 zł – top 5 propozycji

Lista ekonomicznych samochodów koncentruje się przede wszystkim na autach z segmentu B i C. Wzięliśmy pod uwagę m.in. rozsądne koszty utrzymania oraz różnorodne potrzeby użytkowników. Znajdziesz tu znane modele, których cena jest niska ze względu na wiek oraz długi staż rynkowy. Oczywiście, w komisach można znaleźć również młodsze auta za 5000 zł, ich cenę zaniżają poważne usterki, więc jej uśrednienie i doprecyzowanie nie jest możliwe. 

Skoda Fabia I (1999 – 2007)

Skoda Fabia pierwszej generacji to dobry wybór dla osób szukających komfortowego i niewielkiego auta miejskiego do załatwiania codziennych spraw. To tani w eksploatacji pojazd, który nie powinien przysporzyć zbyt wielu problemów. Wnętrze Fabii jest  zaprojektowane intuicyjnie, a tapicerki i plastiki bardzo wytrzymałe oraz dobrze znoszące upływ czasu. Do wad należy zaliczyć niewielką ilość miejsca z tyłu oraz słabe wyposażenie. Przy odrobinie szczęścia trafisz na auto do 5000 zł z elektrycznie sterowanymi szybami oraz klimatyzacją.

Oferta silnikowa Skody Fabii jest bardzo bogata. Do wyboru są m.in. podstawowa jednostka o pojemności 1,0 l i mocy 50 KM, a także motory 1,2 l i 1,4 l. Godny polecenia jest jednak trwały silnik benzynowy 1.4 16V. Co ważne, we wszystkich jednostkach benzynowych możliwa jest instalacja gazu. Najczęstsze usterki występujące w tym modelu to korozja bagażnika i podatny na zarysowania lakier.

VW Golf IV (1997 – 2003)

Volkswagen Golf czwartej generacji to kompakt, który święci triumfy na polskich drogach. Prosta budowa oraz łatwa dostępność części zamiennych zdecydowanie przemawiają na jego korzyść – szczególnie jeśli liczysz na niewielkie koszty naprawy. Golf to solidna propozycja dla miłośników zachowawczej stylistyki, sprawdzi się on do codziennych tras np. do pracy. Szukając takiego modelu, przygotuj się na skromne wyposażenie oraz dużą liczbę ofert wymagających dokładnej weryfikacji.

Silniki, które są szczególnie warte uwagi w przypadku Golfa IV, to motor benzynowy 1.4 16V ( minus to podwyższone zużycie oleju) i 1,6 MPI (niestety takie egzemplarze to rzadkość). Rozsądnym wyborem jest też 1.9 TDI – musisz się jednak przygotować na bardzo imponujący przebieg.

Problemy, które może sprawić Golf IV, to m.in. uszkodzenie sprężarki klimatyzacji, awarie pompy wody, korozja układu spryskiwacza tylnej szyby oraz awarie pompy wody. Najpoważnejszy problem stanowić może defekt skrzyni biegów, wówczas konieczny jest zakup nowej lub używanej przekładni.

Renault Scenic I (1996 – 2003)

Renault Scenic pierwszej generacji to francuski minivan zbudowany na bazie znanego modelu Megane I (łącznie z paletą jednostek napędowych). Jest to pojemne, rodzinne auto, które pomieści 5 osób. Bagażnik o pojemności 410 l sprawdzi się też przy dalszych podróżach. W cenie do 5000 zł możesz liczyć na dobrze zachowane auto z pełną elektryką, klimatyzacją i nawet z dwoma szyberdachami.

Silniki, które polecają specjaliści. to wolnossące motory benzynowe: 1.4 (75-90 KM), 1.6 (75-110 KM), 1.8 (116 KM) i 2.0 l (114-139 KM). Wielopunktowy wtrysk paliwa umożliwia proste podłączenie instalacji gazowej. Renault Scenic I to sensowny samochód za 5000 zł, musisz jednak uważać na korozję, która szybko atakuje elementy auta.

Opel Astra II (1998 – 2005)

Opel Astra drugiej generacji od wielu lat cieszy się dużą popularnością w segmencie aut ekonomicznych. Dzięki temu nie będziesz mieć problemu z częściami zamiennymi. Do zalet Opla Astry należy zaliczyć również przyzwoitą dynamikę, dobry komfort jazdy oraz spory wybór wersji nadwozia. Przy niskim budżecie możesz zdecydować się na m.in. 3 lub 5-drzwiowy liftback, sedan lub kombi. Raczej poza zasięgiem będą odmiany coupe czy kabriolet. Kupując Astrę, nie spodziewaj się jednak bogatego wyposażenia – kabina nie jest w złym guście, ale daleko jej do luksusowej. 

Szeroka gama jednostek napędowych to kolejna, ważna cecha tego auta. Najlepszym wyborem jest silnik benzynowy 1.6 8V o mocy 75 KM – docenisz jego niskie spalanie oraz niewielką awaryjność. Co z usterkami? Użytkownicy Astry II narzekają na notorycznie psujące się zawory recyrkulacji spalin EGR oraz problemy z cewkami zapłonowymi i korozją.

Ford Focus I (1998 – 2004)

Ford Focus I to jeden z liderów aut kompaktowych, ceniony ze względu na m.in. atrakcyjny design. Nawet starsze modele prezentują się bardzo dobrze, co wpływa na spore zainteresowanie osób poszukujących tanich i ładnych samochodów. Auto za 5000 zł w przypadku Focusa to również wersja kombi, której funkcjonalność jest znacznie większa (przestronne wnętrze i pojemny bagażnik). Niezaprzeczalna, dobra strona tego samochodu, to również doskonały układ hamulcowy.

Polecana wersja silnika to benzynowy, 16-zaworowy motor o pojemności 1,6 l oraz mocy 100 KM. Zrezygnuj lepiej z diesla, który w Fordzie Focusie jest bardzo awaryjny. 

Jeśli planujesz zakup tego modelu, dokładnie zbadaj nadwozie pod względem korozji – może się okazać, że naprawy blacharskie będą droższe od samego auta. Inne, częste usterki, to zacinające się zamki w drzwiach.

Samochód za 5000 zł – co sprawdzić przed kupnem?

Zanim zdecydujesz się na konkretną ofertę, pamiętaj, żeby dokładnie sprawdzić samochód przed kupnem. Najlepiej poproś o radę zaprzyjaźnionego fachowca lub udaj się do mechanika, który najlepiej oceni stan techniczny auta. 

Niewiedza bywa kosztowna, nawet jeśli kupujesz tzw. ekonomiczne auto. Podstawowa sprawa to sprawdzenie VIN pojazdu, z którego dowiesz się o wszystkich kluczowych sytuacjach z przeszłości, takich jak wypadki. Główny numer VIN nabity na nadwoziu musi być czytelny! Uczulam, że najdroższe w naprawie są zazwyczaj układy napędowe i zawieszenie. Podczas jazdy próbnej sprawdź płynność podczas przełączania biegów oraz zbadaj, czy biegi nie wyskakują w trakcie jazdy – podpowiada ekspert Inter Cars.

Elementy, które należy sprawdzić, kupując używane auto do 5000 zł, to także m.in. poziom i stan płynów, stan opon, klocków, amortyzatorów, elementów układu wydechowego i zawieszenia. Sparciałe elementy zawieszenia, wycieki z amortyzatorów oraz cienka okładzina klocków hamulcowych (mniejsza niż milimetr) świadczą o tym, że właściciel nie dbał o samochód. Oznacza to, że w trakcie użytkowania auta może pojawić się więcej niespodzianek.

Auto za 5000 zł – to może Ci się przydać

Bez względu na to, jaki samochód za 5000 zł kupisz, musisz przygotować się na dodatkowe koszty. Nie dotyczą one wcale naprawy potencjalnych usterek (które pewnie również się pojawią), ale wymiany podstawowych elementów eksploatacyjnych, a przede wszystkim płynów. Jest ona ważna dla bezpieczeństwa i prawidłowego działania wszystkich systemów w aucie. 

Płyny eksploatacyjne mają określoną przydatność, która wiąże się z utratą ich właściwości. Wymieniając je od razu po kupnie auta, zapobiegniesz m.in. zatarciu silnika (olej silnikowy), przegrzaniu układu (płyn chłodniczy) oraz zapewnisz skuteczne działanie hamulcom (płyn hamulcowy). Zajrzyj w tym celu do Inter Cars – znajdziesz u nas części zamienne, narzędzia, akcesoria oraz gadżety niezbędne podczas przygotowywania używanego auta do użytku. 

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Używane auto do 5000 zł może służyć wiele lat

Niewielka suma pieniędzy nie jest przeszkodą do kupna sprawnego i porządnego auta. Samochód za 5000 zł wymaga jednak szczególnej ostrożności oraz dokładnego zweryfikowania ofert. Zapoznaj się dobrze z dokumentacją i zwróć uwagę na wszelkie problemy techniczne, które mogą generować dalsze koszty. Przeprowadź szczegółowy wywiad ze sprzedawcą i nie bój się zadawać pytania – jego obowiązkiem jest wyjaśnienie wątpliwości oraz udzielenie szczerych odpowiedzi.

Pierwsze próby zakupu auta mogą nie być udane. Lepiej więc uzbrój się w cierpliwość, która po jakimś czasie się opłaci. Wykorzystaj nasze wskazówki i kup samochód spełniający Twoje oczekiwania. Kiedy już staniesz się szczęśliwym właścicielem, nie zapomnij o obowiązkowym przeglądzie, naprawie usterek oraz wymianie elementów eksploatacyjnych. Skorzystaj z oferty Inter Cars i odśwież swój samochód po zakupie!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Tak! Na rynku nie brakuje ofert sprzedaży sprawnych aut za kilka tysięcy złotych. Przygotuj się na to, że mogą być one mocno wysłużone i zaniedbane, dlatego każda taka oferta wymaga dobrego sprawdzenia – nie daj się nabrać na chwyty reklamowe czy zapewnienia płynące od sprzedawcy.

Najczęściej są to samochody z segmentu B i C. Auto do 5000 zł to jednak nie tylko kompakty i samochody miejskie, ale również większe, rodzinne pojazdy (np. Renault Scenic I). Oczywiście, mają one raczej skromne wyposażenie, a ich wiek to co najmniej kilkanaście lat.

Niezbędne jest przeprowadzenie szczegółowego wywiadu, sprawdzenie VIN oraz drobiazgowy przegląd mechaniczny. Problemem starszych, tanich aut to m.in. korozja, która w przypadku podwozia dyskwalifikuje auto. Sprawdź też koniecznie układ napędowy, skrzynię biegów i zawieszenie.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!