Temperatura płynu chłodzącego nie jest jedynie informacją dla kierowcy, że silnik może się przegrzewać. To także parametr wykorzystywany przez sterownik silnika w czasie ustalania składu mieszanki czy zmian kąta wyprzedzenia wtrysku i zapłonu. Czujnik temperatury płynu chłodzącego podaje więc informację nie tylko na zegar temperatury płynu na desce rozdzielczej, ale także do ECU (komputera silnika). Poniższy artykuł przybliży Ci ten element pomiarowy i uświadomi, jak ważny jest on w nowoczesnym silniku.

Rozbudowane systemy pomiarowe we współczesnych silnikach spalinowych są odpowiedzialne za większość parametrów ich pracy. Od początków motoryzacji wiele z nich było regulowanych przez kierowcę, by z czasem kolejne elementy były automatyzowane, a następnie komputeryzowane. 

W dawnych pojazdach jako wskaźnik temperatury płynu chłodzącego służył termometr umieszczony w korku chłodnicy. Na podstawie jego wskazań kierowca mógł regulować kąt wyprzedzenia zapłonu czy dawkę paliwa. Wymagało to dużych umiejętności i wiedzy. Współcześnie sterownik silnika wykorzystuje między innymi dane wysłane przez czujnik temperatury cieczy chłodzącej, dzięki czemu reguluje większość tych parametrów samodzielnie. To sprawia, że czujniki stają się dużo ważniejsze, zatem warto wiedzieć, jak działają i za co odpowiadają.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Czujnik temperatury płynu chłodzącego – najważniejsze informacje

Temperatura silnika znacząco wpływa na jego pracę. Większość jednostek napędowych osiąga swoją optymalną sprawność pomiędzy 90 a 100 st. C. Ze względu na panujące w układzie chłodzenia podwyższone ciśnienie, płyn nie wrze w tej temperaturze, a dopiero po przekroczeniu około 110 st. C. W starszych konstrukcjach, zanim nastąpiło odpowiednie rozgrzanie silnika, często pracował on nierówno, dymił lub spalał duże ilości benzyny. Dane generowane przez czujnik temperatury cieczy chłodzącej niwelują ten problem – pozwalają sterownikowi na odpowiednie korekty w zależności od temperatury.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego

Jak działa czujnik temperatury płynu chłodzącego?

Z punktu widzenia konstrukcji elektrycznej, czujnik temperatury silnika jest termistorem – elementem, który zmienia swoją rezystancję (opór elektryczny) pod wpływem zmian temperatury. Wraz ze wzrostem temperatur opór maleje, a więc zgodnie z prawem Ohma, spada też napięcie na wyjściu opornika. Dzięki temu spadkowi komputer jest w stanie odczytać chwilową wartość temperatury.

Dawniej napięcie było przekazywane bezpośrednio na wskaźnik temperatury silnika, który powodował wychylanie się wskazówki połączonej z cewką wzbudzaną tym napięciem. Dzięki temu kierowca był informowany o wzroście temperatury i ewentualnym przegrzaniu silnika. Obecnie informacja trafia do ECU, po czym jest wykorzystywana do sterowania silnikiem. Oczywiście wartość  wyświetla się również na ekranie i jest przekazywana kierowcy.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego – gdzie jest pod maską?

W większości samochodów czujnik temperatury silnika znajduje się na rozdzielaczu płynu chłodzącego przy bloku silnika. Dzięki temu może odczytywać temperaturę bez względu na pozycję termostatu samochodowego. 

Czujnik temperatury płynu chłodzącego jest wkręcany na swoje miejsce, dlatego ma przekrój koła i zwykle zakończony jest prostokątną lub okrągłą wtyczką. Nowsze wtyczki czujnika najczęściej mają 4 piny. W starszych konstrukcjach wystarczyły 2 styki, do których często podpinane były standardowe wsuwki elektryczne. Trudno pomylić ten element z innym, ponieważ zwykle jest to jedyny czujnik wpięty do przewodów układu chłodzenia.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego – gdzie jest pod maską

Objawy awarii czujnika temperatury cieczy chłodzącej

Ze względu na opisaną wcześniej rolę czujnika w regulacji pracy silnika, jego awaria może wywołać objawy, które niekoniecznie będą wskazywać wprost  na tę usterkę. Jednak jako typowe symptomy uszkodzenia czujnika temperatury można wyróżnić:

  • podwyższone wolne obroty,
  • zwiększone zużycie paliwa,
  • trudności z uruchomieniem silnika,
  • nierówną pracę silnika,
  • gaśnięcie pojazdu podczas ruszania;
  • wyższą zawartość tlenku węgla (CO) w spalinach.

Bardziej widoczny dla kierowcy objaw to: wyraźne, nienaturalne wahania pokazywane przez wskaźnik temperatury płynu chłodzącego. Podczas pracy silnika temperatura powinna płynnie rosnąć, aż osiągnie wartość optymalną, która spowoduje otwarcie termostatu. Jeżeli w czasie jazdy wskaźnik temperatury silnika nie działa według tego schematu, może oznaczać to uszkodzenie czujnika. Awaria czujnika temperatury może też spowodować zapisanie specyficznych błędów w pamięci komputera. Odczytuje się je za pomocą diagnostyki komputerowej. Istnieje specjalny system, który za pomocą kodu, składającego się z liter oraz cyfr, informuje o tym, z jakimi elementami pojazdu związana jest usterka oraz na czym polega nieprawidłowość. Podczas diagnostyki komputerowej mogą pokazać się kody następujących błędów:

  • silnik nie osiąga minimalnej temperatury płynu chłodzącego,
  • zwarcie w czujniku temperatury cieczy,
  • skokowe zmiany sygnału czujnika.

Jaki czujnik temperatury płynu chłodzącego wybrać?

Jeżeli samodzielnie lub z udziałem mechanika zdiagnozowałeś awarię czujnika temperatury cieczy chłodzącej, powinieneś go wymienić. To prosta czynność – wystarczy odpiąć wtyczkę od czujnika, wykręcić go kluczem, zastąpić nowym i podłączyć. Warto po wymianie uzupełnić także płyn chłodniczy, który może wylać się po wcześniejszym odkręceniu czujnika. Jednak zanim przystąpisz do wymiany, musisz zakupić nową część. Jaki czujnik będzie najlepszy? Oto zestawienie przykładowych części, dzięki któremu będziesz wiedzieć, czym kierować się przy wyborze czujnika.

Oryginalny czujnik temperatury cieczy chłodzącej

Pierwszym wyborem powinny być części OE, czyli sygnowane bezpośrednio przez producenta Twojego samochodu. Zakup oryginalnego czujnika, na przykład VW 038 906 081B, to gwarancja kompatybilności z systemem komputerowym pojazdu Volkswagen GOLF IV (1.9. TDI). 

W nowoczesnych pojazdach ważne jest, by napięcie na czujniku było poprawnie interpretowane przez sterownik. Jeżeli będzie ono wyższe lub niższe niż przewidział program dla danej temperatury, silnik będzie sterowany w nieodpowiedni sposób. To doprowadzi do zwiększonego zużycia paliwa i gorszego składu spalin, nawet jeżeli nie będzie to odczuwalne w czasie jazdy. 

Czujnik temperatur cieczy chłodzącej Bosch

Jeżeli do Twojego samochodu nie są dostępne oryginalne części, możesz zdecydować się na czujnik jednego z renomowanych producentów, którzy zwykle dostarczają także części pierwszego montażu. Jednym z takich producentów jest niemiecki Bosch

W ofercie marki Bosch znajdziesz czujniki do starszych samochodów, takie jak Bosch 0 280 130 026, który pasuje między innymi do Poloneza Caro, Skody Favorit, Fiata Ritmo, Panda czy VW Transportera T3, ale także do różnorodnych modeli Ferrari czy Bentleya Continental z lat 94-95. To dobre rozwiązanie dla osób, które chcą zadbać o pełną sprawność starszych pojazdów, szczególnie tych prestiżowych czy będących elementem kolekcji samochodów zabytkowych.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego Delphi

Warto zwrócić uwagę na największego krajowego wytwórcę części zamiennych. Firma Delphi cieszy się dużym uznaniem na rynku, a dzięki temu, że jej siedziba i fabryki znajdują się w Polsce, kontakt z producentem jest bardzo łatwy.

Oferta Delphi jest bardzo szeroka, obejmuje czujniki do wielu modeli samochodów. Przykład to czujnik Delphi TS10270, przeznaczony przede wszystkim do silników BMW, w tym tych montowanych w Land Roverach. Identyczny czujnik stosowano w angielskich samochodach osobowych marek Rover i MG.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego

Czujnik temperatury marki Korea

Właściciele niektórych pojazdów mają szczególne problemy ze zdobyciem części zamiennych do swoich samochodów. Dotyczy to w szczególności starszych modeli aut producentów z Azji. Osoby, które wybrały modele marki Kia czy Hyundai z lat 90. często nie mogą liczyć na części oryginalne, czy te od uznanych wytwórców.

Ratunkiem dla osób poruszających się mniej typowymi samochodami są wytwórcy o mocno skonkretyzowanym asortymencie. Marka Korea specjalizuje się w produkcji części do samochodów koreańskich. Czujnik temperatury silnika Korea K60301OEM pasować będzie do tak rzadkich pojazdów, jak Kia Shuma, Clarus czy do Hyundaia Terracan.

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej – jaką ma przyszłość?

Zapytaliśmy eksperta grupy Inter Cars, czy czujniki o tradycyjnej, rezystancyjnej budowie zostaną w przyszłości zastąpione bardziej zaawansowanym rozwiązaniem. Odpowiedź była jednoznaczna:

Czujnik temperatury silnika oparty o opór elektryczny jest rozwiązaniem prostym i skutecznym, stosuje się go nie tylko w pojazdach drogowych, ale nawet w bolidach Formuły 1. Oznacza to, że nic nie wskazuje na to, by któryś z producentów miał zdecydować się na zmianę tego urządzenia na działające inaczej. Dokładność danych zbieranych przez czujniki rezystancyjne jest wystarczająca, a inne rozwiązania byłyby dużo bardziej skomplikowane, droższe i zawodne. Można więc założyć, że czujniki oporowe będą używane w samochodach jeszcze co najmniej przez kilka lat – mówi ekspert Inter Cars.

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej

Czujnik temperatury płynu chłodzącego znajdziesz w ofercie Inter Cars

Jeżeli zajdzie taka potrzeba, szeroką ofertę czujników temperatury cieczy znajdziesz w sklepie Inter Cars. Sprawdź także inne części do układu chłodzenia, takie jak chłodnice, przewody czy pompy wody.

szukasz produktu który opisujemy?

Czujnik temperatury płynu chłodzącego – podsumowanie

Czujnik temperatury płynu chłodzącego to urządzenie niepozorne. Ma niewielkie rozmiary i niezwykle prostą zasadę działania, która opiera się o jedno z podstawowych praw elektrotechniki. Odpowiada on za dość trywialne zadanie – ma wysterować wskaźnik temperatury płynu chłodzącego lub zasilać kontrolkę na desce rozdzielczej. Z tego powodu to element często lekceważony, szczególnie przez starszych kierowców. 

Współcześnie jest to jednak część bardzo istotna, to właśnie dzięki niej silnik może pracować równo od razu po rozruchu. Dodatkowo zużycie paliwa i generowane przez spaliny zanieczyszczenie powietrza są znacznie mniejsze. To wszystko powoduje, że w razie zauważenia objawów awarii, czujnik należy niezwłocznie wymienić.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Jak sama nazwa wskazuje, mierzy on temperaturę płynu w układzie chłodzenia. Jego zadaniem jest informowanie sterownika silnika o aktualnej temperaturze oraz wysterowanie wskaźnika temperatury wody na desce rozdzielczej.

Czujnik ten jest prostym termistorem, czyli opornikiem, w którym wartość rezystancji zmienia się pod wpływem temperatury. Im jest ona wyższa, tym opór jest mniejszy, spada też napięcie. Wartość ta jest przetwarzana na informację o temperaturze.

Typowe objawy, które będą świadczyły o awarii to: nierówna praca silnika, podwyższone obroty na biegu jałowym, braki mocy, zwiększone zużycie paliwa, trudniejsze uruchamianie silnika, gaśnięcie przy ruszaniu czy większa zawartość CO w spalinach.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!