Gdy podczas jazdy zaobserwujemy wzrost temperatury lub wydobywającą się parę spod maski musimy niezwłocznie zatrzymać się. Dalsza jazda na niesprawnym układzie chłodzenia może doprowadzić do poważnej awarii, co może wiązać z dużym kosztem naprawy.

Pierwsze czynności w takiej sytuacji

Po zatrzymaniu nie wyłączamy od razu silnika, gdyż może to spowodować powstanie niebezpiecznych naprężeń termicznych korpusu silnika i przewodów gumowych układu chłodzenia. Ustawiamy maksymalną temperaturę nawiewu i tak samo robimy z dmuchawą. Otwieramy maskę, aby ułatwić wymianę powietrza w komorze silnika. Gdy temperatura silnika zacznie spadać możemy wyłączyć silnik. W przypadku, gdy temperatura dalej wzrasta natychmiast wyłączamy silnik. Przed rozpoczęciem sprawdzania przyczyny przegrzania pamiętaj o zachowaniu ostrożności, temperatura płynu przy przegrzanym silniku przekracza ponad 100 stopni C. Sprawdzamy, czy jest płyn w zbiorniczku wyrównawczym i czy działa wentylator chłodnicy. W przypadku, gdy nie ma płynu w zbiorniczku sprawdzamy, czy nie ma wycieków. Jeżeli nie znaleźliśmy żadnego wycieku możemy dolać płyn chłodzący. Płyn możemy dolać po ostygnięciu silnika, dolewanie zimnego płynu na rozgrzany silnik może doprowadzić do pęknięcia głowicy. Odkręcanie korka zbiorniczka powinniśmy wykonywać w rękawiczkach i z zachowaniem szczególnej ostrożności. Odkręcamy go powoli i stopniowo ponieważ ciśnienie w układzie chłodzenia może spowodować wystrzelenie gorącego płynu, co może doprowadzić do poważnych oparzeń.

Na początku szukamy takich usterek, które możemy naprawić sami, jak np.:

  • Niewielkie pękniecie przewodu chłodzenia możemy tymczasowo skleić przy pomocy zbrojonej i wodoodpornej taśmy klejącej i udać się jak najszybciej do warsztatu.
  • Przy nieszczelności chłodnicy możemy skorzystać z preparatów uszczelniających, które są dostępne w sklepach motoryzacyjnych lub na prawie każdej stacji benzynowej. Występują w formie płynu, granulatu lub żelu. Skuteczne są jedynie przy niewielkich nieszczelnościach. Korzystaj z nich ostrożnie mogą blokować nagrzewnicę i ich zawory.
  • Powodem wycieku płynu może być opaska zaciskowa, którą należy dokręcić lub wymienić na nową.
  • Luźny lub zerwany pasek napędu pompy wody, poprawiamy naciąg paska lub zakładamy nowy. Jest to możliwe tylko w przypadku, gdy pompa wody nie znajduje się na pasku rozrządu.
  • Grzanie silnika może być spowodowane przez zasłonięcie wlotu powietrza do komory silnika przez gazetę lub folię pozostawioną na drodze.

Awarie, których możesz nie być w stanie naprawić i pozostaje jedynie wizyta w warsztacie:

  • Zatkana chłodnica, mogą pomóc środki do płukania choć nie zawsze, wtedy pozostaje wymiana na nową.
  • Popsuty termostat możemy ustalić poprzez dotknięcie dłonią górnego przewodu chłodnicy łączącego chłodnice z silnikiem, powinien być gorący. Jeżeli będzie ciepły lub chłodny będzie to prawdopodobnie uszkodzony termostat.
  • Awaria pompy wody.
  • Awaria silnika wentylatora chłodnicy lub problem z jego zasilaniem.
  • Uszkodzone sprzęgło wentylatora chłodnicy.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!