Opony w samochodzie nie zużywają się równomiernie. Ze względu na większe tarcie na osi napędzanej lub tej, na którą przenoszony jest większy moment w autach z napędem na 4 koła, ogumienie będzie mieć tam mniejszą żywotność. Gdy przednie opony się zużyją, a tylne są jeszcze w całkiem dobrym stanie, często wymienia się tylko jedną parę. Czy w takim przypadku zawsze warto szukać identycznego modelu, czy można zamontować różne opony na przód i tył? W jaki sposób może wpłynąć to na prowadzenie i bezpieczeństwo? Dowiesz się, czytając nasz artykuł.

Różne opony na dwóch osiach samochodów są niekiedy stosowane przez producentów. Dotyczy to przede wszystkim samochodów sportowych i supersamochodów. Łatwo też dostrzec, że różne rozmiary opon znajdziemy na przedniej i tylnej osi bolidów F1. W pojazdach z dużą mocą przenoszoną na tylną oś taki zabieg pozwala na lepsze przeniesienie momentu obrotowego na nawierzchnię. Jednak w codziennej jeździe, nawet pojazdem z napędem na tył, nie ma konieczności stosowania takiego rozwiązania. Producenci zwykle więc zalecają montować takie same opony na obu osiach.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Różne opony na osiach – co na to prawo?

Polskie prawo nie zabrania montowania różnych opon na dwóch osiach. To dobra wiadomość. W przepisach drogowych zakazane są jednak różne opony na jednej osi. Przy tym prawo dokładnie definiuje, co rozumie przez pojęcie takiego samego ogumienia. Powinny być one zgodne pod względem:

  • rozmiaru (wysokość profilu, szerokość, wymiary obręczy);
  • wzoru bieżnika i modelu;
  • indeksów nośności i prędkości;
  • stopnia zużycia (różnica między głębokością bieżnika po obu stronach powinna być mniejsza niż 2 mm).

Wyjątek stanowi dojazdowe koło zapasowe, które może być użyte w razie konieczności. Należy jednak pamiętać, by przestrzegać dozwolonej podczas użytkowania „dojazdówki” prędkości, która zawsze jest opisana na jej obręczy. W innych przypadkach dwie różne opony na jednej osi są niedopuszczalne. 

Nie ma jednak żadnych przeszkód prawnych, aby założyć różne opony na dwóch osiach. Ogumienie o różnych rozmiarach możesz zamontować, nawet jeżeli fabrycznie samochód poruszał się na czterech identycznych oponach. 

różne opony na dwóch osiach

Różne opony na dwóch osiach – czy to bezpieczne?

Projektanci podwozi samochodów biorą pod uwagę preferowany rozmiar opon. Oznacza to, że jeżeli producent nie zaleca inaczej, powinno się stosować ogumienie tego samego rozmiaru przy wszystkich kołach. W innym wypadku może okazać się, że pojazd będzie się gorzej prowadzić.

Może mieć to także jeszcze inne konsekwencje. Jak powiedział nam specjalista Inter Cars od systemów bezpieczeństwa w samochodach: 

Różne opony na osiach powodują nie tylko to, że samochód nie zachowuje się poprawnie, ale także zaburzenie działania ABS i ESP. Oba systemy korzystają z czujników prędkości obwodowej kół. Zmieniona średnica ogumienia wpływa na ten parametr. Jeżeli odbiega on od przyjętych w oprogramowaniu norm, systemy mogą interweniować. Wówczas może dojść do ingerencji ESP w momencie, w którym nie będzie to konieczne lub nie nastąpi ona w razie wyraźnej potrzeby. Oznacza to, że samochód z oponami o różnych rozmiarach, niezgodnych z zaleceniami producenta, jest niebezpieczny.

Należy także bezwzględnie i zawsze montować na obu osiach opony o takich samych indeksach nośności i prędkości. Niedopuszczalne jest także mieszanie gum różnego typu, na przykład zimowych i letnich. Wówczas ogumienie na obu osiach będzie zupełnie inaczej zachowywać się w zastanych warunkach. Samochód stanie się niestabilny i nieprzewidywalny.

Czy można założyć opony o różnej wysokości no dwie osie samochodu?

Jeżeli z powodów estetycznych lub innych względów, chcesz zamontować na jednej z osi opony o innym profilu, konieczne będzie wybranie innego rozmiaru obręczy. W przypadku niższego profilu będziesz zmuszony dokupić większą felgę i odwrotnie. Pamiętaj, że montaż opon o różnej wysokości na taką samą obręcz będzie powodował problemy, m.in. z działaniem ABS i ESP. Jest to wysoce niebezpieczne.

To jaki rozmiar wybrać zależy od konkretnego przypadku. Zasada jest prosta, obwód powinien zostać niezmieniony. Nie musisz go jednak liczyć. Jak pewnie pamiętasz, wzór na obwód to 2πR, gdzie jedyną zmienną jest R – promień koła. Jeżeli więc średnica (i promień) koła zostaną takie same, to jego obwód z pewnością będzie identyczny, jak w przypadku rozwiązania fabrycznego. 

Taka zmiana nie powinna mieć wpływu na działanie systemów bezpieczeństwa. Zamontowanie wyższych opon będzie jednak powodować nieco większe przechyły zawieszenia na tej osi, co może mieć negatywny wpływ na prowadzenie przy wyższych prędkościach. W przypadku niższego profilu większa obręcz może z kolei zmieniać wzrost masy nieresorowanej. Zawieszenia mają jednak w tym względzie sporą tolerancję, więc nie powinno mieć to odczuwalnego wpływu na jazdę, szczególnie gdy zamontujesz felgę ze stopów lekkich.

Różne opony na osiach

Różne opony na osiach – wpływ na mechanizmy pojazdu

Kolejnym aspektem, na który może mieć wpływ zamontowanie różnych opon na dwóch osiach, jest niezawodność samochodu. 

Niepoprawne działanie ABS i ESP będzie prowadzić do szybszego zużywania się hamulców i samych opon, może też obciążać elementy przeniesienia napędu. Inny rozmiar ogumienia niż zalecany przez producenta to zmiany w geometrii zawieszenia. Zwykle wpłyną na to, że niektóre z elementów układu jezdnego nie będą pracować w sposób optymalny, a więc będą zużywać się szybciej. 

Większe lub szersze opony zwykle będą też powodować wzrost masy koła. To także nie wpłynie dobrze na żywotność elementów zawieszenia. Większa szerokość opony daje zwiększone opory toczenia, co powoduje problemy w układzie napędowym (półosie, mechanizm różnicowy, przekładnia główna). Wpływa to zarazem na silnik, który będzie musiał być mocniej obciążany, by przełamać siłę tarcia. 

Różne opony na dwóch osiach 4×4 – czy to dopuszczalne?

Napęd na 4 koła ma dość duże znaczenie w przypadku różnych opon na obu osiach. Szczególnie dla układów aktywnych czy z automatycznym dołączaniem osi. W takich systemach różne rozmiary opon na osiach będą powodować, że podobnie jak w przypadku ABS i ESP, nie będą one w stanie funkcjonować poprawnie. Napęd nie będzie rozdzielany i załączany, tak jak powinien.

Także w przypadku stałego lub załączanego ręcznie napędu na obie osie nie powinno stosować się różnych opon. Będzie to wpływać na przegrzewanie się mechanizmów napędowych, zużycie elementów i prowadzenie samochodu. Mechanizmy różnicowe nie są dostosowane do nierównomiernych oporów toczenia czy prędkości obwodowej, dlatego będą obciążone w sposób nieprzewidziany przez producenta. 

Różne opony na dwóch osiach 4×4 nie są rozwiązaniem stosowanym nawet w tak zaawansowanych konstrukcjach jak samochody rajdowe startujące w mistrzostwach świata. Wszystkie 4 koła rajdówek WRC są obute w ogumienie tego samego rozmiaru.  Podobnie robi się w przypadku opon off-road.

Różne opony na dwóch osiach 4x4

Tuning i modyfikacje – jak mądrze zamontować różne opony na dwóch osiach?

Jeżeli jesteś miłośnikiem tuningu lub uprawiasz motosport, możesz chcieć zamontować opony o różnych rozmiarach, by Twój samochód lepiej prowadził się na torze lub po prostu ciekawiej wyglądał. Jak to zrobić, by nie zaszkodzić sobie i mechanizmom pojazdu?

Takiej zmiany jest o wiele łatwiej dokonać w starszych samochodach, które nie mają ESP, a często nawet ABS. W tym wypadku konieczne jest jedynie skontrolowanie i skorygowanie geometrii zawieszenia. 

W przypadku pojazdów przeznaczonych do wyścigów czy rajdów zmiana opon na takie o różnym rozmiarze ma sens wyłącznie w samochodach RWD. Szersze ogumienie na osi napędzanej i nieco węższe na kierowanej powinny dobrze wpłynąć na przyspieszanie i prowadzenie w szybkich zakrętach. 

Taka modyfikacja będzie szczególnie pomocna, gdy zwiększona w stosunku do oryginalnej będzie także moc silnika. W samochodach do sportu nie ma też takiego znaczenia, jak szybko zużywają się elementy mechaniczne, więc obciążenia nie są tutaj kwestią kluczową. Budując auto do sportu, warto też zainwestować w regulowane i wzmocnione elementy zawieszenia, dzięki czemu łatwo dopasujesz jego ustawienie do swoich potrzeb.

Różne opony na dwóch osiach – czy to bezpieczne

Nowocześniejsze modele, wyposażone w systemy bezpieczeństwa czynnego, nie poddają się tej modyfikacji już tak łatwo. By zamontować w nich różne opony na osiach, konieczna będzie modyfikacja ustawień ESP i ABS. Jak łatwo się domyślić, taka ingerencja, przeprowadzona w sposób nieprofesjonalny, może być przyczyną bardzo dużego zagrożenia bezpieczeństwa. 

Na szczęście we współczesnych samochodach zabieg ten przeprowadza się stosunkowo łatwo i każdy doświadczony w diagnostyce komputerowej lub tuningu elektroniki mechanik sobie z tym poradzi. Zmianę wprowadza się poprzez protokół w komputerze diagnostycznym podpiętym pod złącze OBD. 

Zanim zdecydujesz się jednak na zmianę kół na takie o innych wymiarach, musisz sprawdzić, czy oprogramowanie pojazdu pozwala ustawić różne rozmiary opon dla obu osi. Wiele systemów pozwala jedynie na zmianę wymiaru kompletu ogumienia. W takim wypadku konieczna jest trudna i kosztowna modyfikacja oprogramowania.

Kup swoje opony z Inter Cars

Zakup opon o odpowiednim rozmiarze nie będzie żadnym problemem, jeżeli skorzystasz z oferty sklepu Inter Cars. Znajdziesz w niej ogumienie dostosowane do Twojego auta. To sprawi, że  łatwo skompletujesz opony tego samego rozmiaru, nawet wymieniając tylko dwie z nich. Sprawdź już teraz!

szukasz produktu który opisujemy?

Czy można założyć różne opony na przód i tył? Podsumowanie

Zamontowanie różnych opon na osiach samochodu zwykle nie ma większego sensu. Zmiany rozmiaru, profilu czy szerokości opon na jednej z osi w seryjnych samochodach, przeznaczonych do codziennej eksploatacji, praktycznie nigdy nie wpłyną pozytywnie na jego cechy użytkowe. Może za to stać się niebezpieczne na drodze. 

Opony na obu osiach mogą różnić się modelem czy wzorem bieżnika. Takie zróżnicowanie nie powinno  powodować żadnych kłopotów. To dobry sposób na pewną oszczędność. W samochodach FWD koła przednie są zarówno kierowane, jak i napędzane. Przenoszą więc o wiele większe obciążenia. By wydać mniej pieniędzy, ale zachować bezpieczeństwo, możesz kupić różne modele opon na obie osie. Z przodu montując gumy nieco wyższej klasy, które zapewnią odpowiednią trakcję. Tylną oś można wówczas wyposażyć w dobrej jakości opony regenerowane, czy tańsze modele. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Nie. Różne opony na jednej osi są nie tylko niebezpieczne, ale także niedopuszczalne według przepisów ruchu drogowego. Wyjątek stanowi dojazdowe koło zapasowe.

Taka zmiana jest możliwa, pod warunkiem że zachowana będzie ta sama średnica koła. Oznacza to, że opona o mniejszym profilu powinna być osadzona na większej obręczy, a ta o większym profilu, na mniejszej. Taka zmiana nie będzie miała wpływu na działanie układów bezpieczeństwa, ale może nieco wpływać na to jak prowadzić będzie się samochód.

Takie rozwiązanie warto stosować wyłącznie w dwóch przypadkach:

  • gdy zaleca to producent;
  • w samochodach RWD przygotowanych do sportu lub tuningowanych, z dużą mocą.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!