Po spędzeniu kilkudziesięciu godzin w sali wykładowej i za kierownicą pojazdu z białą L-ką na niebieskim tle, zwieńczonych zaliczeniem wewnętrznego testu w ośrodku szkolenia kierowców otwiera się przed Tobą droga na państwowy egzamin na prawo jazdy. Dopiero jego zdanie i odebranie dokumentu uprawnia do samodzielnego kierowania pojazdem. Jak przygotować się do tego sprawdzaniu umiejętności? Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy i ile kosztuje? 

Według doniesień PAP z roku na rok znacząco spada zdawalność sprawdzianów w WORD-ach. Egzamin praktyczny kat. B w 2022 roku zakończył się wynikiem negatywnym w 70 proc. przypadków, a 2 lata wcześniej wynikiem negatywnym zwieńczono „jedynie” 60 proc. wszystkich testów praktycznych. Sytuacja ta nie jest jednak identyczna w każdym z Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Podobno w Nowym Sączu coraz częściej swojego szczęścia próbują przyszli kierowcy z pobliskiego Krakowa. A także… ze Szczecina. To właśnie w Nowym Sączu jest największy odsetek zdanych egzaminów na prawo jazdy.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Ile kosztuje egzamin na prawo jazdy – cennik obowiązujący od 1 stycznia 2022

To ile kosztuje egzamin na prawo jazdy, zależy w dużej mierze od tego, jaką kategorię uprawnień chcesz uzyskać.

Najpopularniejszy egzamin praktyczny kat. B kosztuje 140 złotych. Część teoretyczna, niezależnie od kategorii prawa jazdy, to koszt 30 zł.  Łącznie egzamin praktyczny na prawo jazdy w kategorii B wraz z częścią teoretyczną to koszt 170 zł

Egzamin na prawo jazdy praktyczny dla pozostałych kategorii prawa jazdy kosztuje odpowiednio:

  • AM – 140 zł,
  • A2, A1, A  – 180 zł,
  • B1, C1, D1, T – 170 zł,
  • C, D, B+E – 200 zł,
  • C1+E, C+E, D1+E, D+E – 245 zł.

W przypadku niezdania którejś z części egzaminu i konieczności ponownego przystąpienia do próby musimy ponownie wnieść opłatę za kolejne podejście. Koszt to pełna cena za daną część testu. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły.

  • Jeżeli egzaminowany nie później niż na 2 dni przed planowanym egzaminem państwowym poinformuje WORD, że nie stawi się na próbie, opłata pobrana odpowiednio za część teoretyczną, praktyczną lub całość sprawdzianu zostanie zaliczona na poczet odpowiedniej części testu lub jego całości w innym terminie, lub egzaminowany może ubiegać się o zwrot wniesionej już opłaty. Warunkiem jest powiadomienie ośrodka egzaminacyjnego o tym fakcie w formie pisemnej.
  • Jeżeli osoba egzaminowana, która ma już wyznaczony termin egzaminu praktycznego, nie uzyskała przed nim wyniku pozytywnego z części teoretycznej, egzaminowany ma możliwość przełożenia terminu sprawdzianu praktycznego bez dodatkowych kosztów albo uzyskania zwrotu poniesionej już opłaty za test.

Ile trwa egzamin?

Okazuje się, że to ile trwa egzamin na prawo jazdy, jest precyzyjnie określone w rozporządzeniach dotyczących przebiegu sprawdzianów na określone kategorie prawa jazdy.

Część teoretyczna trwa maksymalnie 25 minut. Istnieje możliwość zdawania egzaminu teoretycznego na kilka kategorii jednocześnie. Wówczas czas testu wydłużany jest odpowiednio o 25 minut na każdy format, do którego podchodzisz.

Egzamin na prawo jazdy – wszystko, co musisz wiedzieć. Poradnik eksperta

Maksymalny czas trwania praktycznej części egzaminu, który widnieje w rozporządzeniu, wynosi 40 minut. 

Niemniej jednak egzamin praktyczny na prawo jazdy może zostać zakończony już po 25 minutach, pod warunkiem że egzaminowany zdąży w tym czasie wykonać z wynikiem pozytywnym wszystkie wymagane zadania. 

Istnieje jeszcze jedna regulacja dotycząca czasu trwania egzaminu, która często umyka instruktorom. Podczas testu praktycznego istnieje zadanie, które ma własny limit czasowy. 

Jest nim: „przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy”. Na prawidłowe zaliczenie tego etapu egzaminu masz wyłącznie 5 minut.

Egzamin na prawo jazdy – podstawa to spokój, czyli jak przygotować się do egzaminu

Kiedy skończysz już okres przygotowań do egzaminu, zaczynasz zastanawiać się pewnie: jak zdać? Prawo jazdy to w końcu ważny dokument, który w większości przypadków znacząco ułatwia życie jego posiadaczom. 

Dość łatwo jest opanować wiedzę teoretyczną na egzamin. Prawo jazdy uzyskuje się jednak również po udanej próbie praktycznej w ruchu miejskim. Odbywa się ona w towarzystwie obcej osoby. Dodatkowo auto egzaminacyjne będzie nieco inaczej reagować na wyuczone podczas przygotowań odruchy. Wszystko to może wywoływać w Tobie stres. Jak sobie z nim poradzić? 

Egzamin na prawo jazdy – wszystko, co musisz wiedzieć. Poradnik eksperta

Jest kilka sprawdzonych sposobów na to, jak radzić sobie ze stresującymi sytuacjami. Dobrze jest dzień wcześniej lub nawet w dniu egzaminu spróbować się odprężyć, wziąć wolne w pracy lub nie pójść do szkoły. Pójść na spacer, posłuchać ulubionej muzyki i przede wszystkim porządnie się wyspać. Ważne też jest nastawienie. Pójdź na egzamin z myślą, że idziesz go zdać, bo przecież nauczyłeś się wszystkiego na kursie. Jeżeli jednak nie jesteś pewny swoich możliwości, wykup dodatkowe godziny jazd z instruktorem, aby poczuć się pewniej – mówi ekspert Inter Cars.

W Internecie znajdziesz wiele porad dotyczących tego, jak radzić sobie ze stresem przed egzaminem na prawo jazdy. Z powodzeniem można je też zastosować w innych życiowych sytuacjach, więc ta wiedza na pewno Ci się przyda na lata. 

Pamiętaj też, że egzamin na prawo jazdy praktyczny, jak i teoretyczny można powtórzyć dowolną liczbę razy. Niezdany test nie przekreśla Twoich szans na zdobycie upragnionych uprawnień! Jeżeli więc nawet powinie Ci się noga, nie przejmuj się i mądrzejszy o nowe doświadczenie, jak najszybciej przystąp do kolejnego egzaminu – w miarę potrzeb wykupując przed kolejnym podejściem dodatkowe godziny jazd.

Jak zdać – prawo jazdy krok po kroku

Kiedy już uporasz się z częścią teoretyczną i stresem poprzedzającym sprawdzian tych umiejętności, czeka Cię kolejny egzamin na prawo jazdy. Praktyczny etap jest dla wielu egzaminowanych dużo trudniejszy od pierwszego testu. W końcu to właśnie tę część najczęściej oblewa większość z początkujących kierowców. 

Jakie zadania czekają na Ciebie na placu manewrowym? W pierwszej kolejności egzaminator powinien przedstawić się oraz Cię wylegitymować. Musi upewnić się, że za kierownicą pojazdu egzaminacyjnego siedzi ta osoba, która powinna. Po tych formalnościach przejdziesz od razu do wykonywania poleceń egzaminacyjnych.

Egzamin na prawo jazdy – praktyczny test z obsługi pojazdu

Na tym etapie komputer losuje za Ciebie 2 wybrane zadania z zakresu kontroli technicznej, do których należą m.in. sprawdzenie poziomu płynów, sygnału dźwiękowego i działania świateł w pojeździe. W pierwszej kolejności egzaminator poprosi Cię o sprawdzenie stanu technicznego pojazdu, w tym działania wylosowanych przez komputer świateł:

  • postojowych/pozycyjnych,
  • mijania,
  • drogowych,
  • hamowania,
  • cofania,
  • kierunkowskazów,
  • awaryjnych,
  • przeciwmgielnych tylnych. 

Następnie, jeśli Twoje kolejne zadanie to np. sprawdzić poziom płynów eksploatacyjnych,  konieczne jest zaglądnięcie pod maskę samochodu. Tutaj wskaż umiejscowienie zbiorniczka na jeden z wylosowanych płynów eksploatacyjnych. Koniecznie sprawdź jego poziom. Komputer przed egzaminem losuje jeden z poniższych płynów eksploatacyjnych, który egzaminowany musi sprawdzić:

  • olej silnikowy,
  • płyn chłodzący,
  • płyn hamulcowy,
  • płyn do spryskiwaczy.
Egzamin na prawo jazdy – wszystko, co musisz wiedzieć. Poradnik eksperta

Jeżeli wykonasz poprawnie tę część zadania, możesz usiąść za kierownicą i przygotować się do jazdy. Zawsze w pierwszej kolejności ustaw fotel, przyjmując odpowiednią pozycję za kierownicą, a dopiero później zabierz się za położenie lusterek. Dlaczego to takie ważne? Jeżeli wykonasz te czynności w odwrotnej kolejności, po zmianie pozycji za kierownicą będziesz musiał ponownie przestawiać lusterka. Kiedy będziesz już gotowy do jazdy, możesz przejść do kolejnego etapu egzaminu. 

Jak wyjechać z placu, czyli podstawy poruszania się po łuku i ruszanie na wzniesieniu

Ruszanie na wzniesieniu i jazda po łuku to elementy egzaminu, które powinny być dokładnie przećwiczone podczas kursu na prawo jazdy. 

Z reguły kursantów uczy się pokonywania łuku i wzniesienia na podstawie pewnych stałych elementów tych manewrów. Pokazuje się na przykład, żeby kręcić kierownicą w momencie, gdy zobaczy się konkretny słupek w lusterku. Chociaż tego typu rady pomagają zautomatyzować niektóre elementy wykonywane podczas egzaminu manewrów, na dłuższą metę kursant i instruktor powinni skupić się na nauce prawidłowego operowania kierownicą i wyczucia pojazdu – radzi ekspert Inter Cars. 

Jeżeli na placu manewrowym egzaminator uzna, że wykonałeś wszystkie zadania, możesz ruszyć na ulice miasta. 

Egzamin na prawo jazdy – takie zadania czekają na Ciebie „na mieście”

Po opuszczeniu placu manewrowego przy WORD-zie zaczyna się część egzaminu, podczas której musisz wykazać się swoimi umiejętnościami poruszania się w ruchu ulicznym. Twoje zdolności zostaną sprawdzone przez pryzmat szeregu różnych zadań. Oceniana jest m.in. Twoja umiejętność operowania mechanizmami pojazdu, dynamika jazdy czy poruszanie się z zachowaniem zasad ekonomicznej jazdy samochodem

Ta część egzaminu składa się również z kilku obowiązkowych zadań, a są m.in.:

  • parkowanie prostopadłe lub skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem);
  • parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami;
  • zawracanie na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej. 

W przypadku parkowania, podczas egzaminu obowiązkowe jest wykonanie tylko jednego z 2 wyżej wymienionych rodzajów parkowania. 

Jeżeli podczas egzaminu wszystko przebiegnie po Twojej myśli i samodzielnie wrócisz na teren ośrodka za kierownicą pojazdu egzaminacyjnego, oznacza to, że najprawdopodobniej sprawdzian zakończony zostanie wynikiem pozytywnym. 

Może też zdarzyć się, że popełnisz podczas egzaminu 2-krotnie ten sam błąd. Wtedy egzaminator informuje Cię o negatywnym wyniku, ale nie przerwie go, pozwalając Ci wrócić do ośrodka za kierownicą pojazdu.

Jeżeli jednak popełnisz podczas egzaminu wykroczenie lub stworzysz zagrożenie w ruchu drogowym, egzamin zostanie natychmiast przerwany, a egzaminator poprosi Cię o zamienienie się z nim miejscami. 

Zdany egzamin – prawo jazdy już jest ważne? Odpowiadamy!

Jeżeli wszystko podczas egzaminu przebiegło poprawnie, otrzymasz od egzaminatora kartę z informacją o wyniku pozytywnym. Musisz jednak pamiętać, że samo otrzymanie tego dokumentu nie uprawnia Cię jeszcze do samodzielnego poruszania się samochodem po drogach publicznych! Informacje o zaliczeniu egzaminu państwowego muszą jeszcze zostać wprowadzone do systemu CEPiK. 

Egzamin na prawo jazdy – wszystko, co musisz wiedzieć. Poradnik eksperta

Zgodnie z aktualnymi przepisami kodeksu drogowego, dopiero w momencie odebrania blankietu prawa jazdy, zostajesz oficjalnie kierowcą

Musisz więc uważać, aby nie pośpieszyć się z prowadzeniem auta od razu po zdaniu egzaminu. Od stycznia 2022 roku kara za poruszanie się pojazdem bez uprawnień wynosi aż 1500 złotych! 

Jako początkujący kierowca możesz również oznaczyć swój samochód naklejką z zielonym listkiem. Chociaż nie jest to wymagane przez polskie prawo, informacja taka z pewnością pozwoli innym kierowcom spojrzeć na Ciebie w nieco bardziej przychylny sposób, gdy popełnisz na drodze jakieś drobne błędy lub manewr zajmie Ci trochę więcej czasu. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Nie istnieje górna granica prób do egzaminu na prawo jazdy. Można podejść do niego dowolną liczbę razy – zarówno do części teoretycznej, jak i praktycznej. Za każdym razem musisz jednak uiścić stosowną opłatę za egzamin.

Istnieją różne odpowiedzi na to pytanie. Niektórzy sugerują godziny wczesnoporanne 6:00-7:00, tuż przed porannym szczytem, gdy egzaminatorzy nie są jeszcze zestresowani całym dniem egzaminowania i mają nieco przychylniej patrzeć na kandydatów na kierowców. Inni sugerują zdawać między 9:00 a 14:00, kiedy ruch w mieście jest najmniejszy. Dobrze jest jednak wybrać takie godziny egzaminu, w jakich najczęściej odbywało się jazdy podczas kursu.

Egzamin teoretyczny za pierwszym razem zdaje około 50-60 proc. przystępujących do niego kandydatów na kierowców. Dużo słabiej wypadają wyniki praktycznej części sprawdzianu – tutaj jedynie 40 proc. egzaminowanych zdaje za pierwszym podejściem. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!