Felgi aluminiowe mogą znacznie poprawić wygląd każdego samochodu. Koła z lekkich stopów metali mogą oferować większe średnice niż stalowe odpowiedniki, przy zachowaniu tej samej masy pojazdu. Ponadto na obręcze felg aluminiowych zakładane są opony niskoprofilowe. To wszystko, co wpływa na efektowny wygląd kół aluminiowych, powoduje też zwiększoną podatność na uszkodzenia. Alternatywą dla dość kosztownej renowacji jest guma w sprayu do felg. Jak jej używać? Poradnik zawiera wszystko, co musisz wiedzieć o malowaniu felg gumą.

Koła wykonane z aluminium charakteryzują się też większym poziomem elastyczności. Pozwala to do pewnego stopnia chronić felgę przed uszkodzeniami wynikającymi z nacisku. Plastyczność stopów aluminium sprawia jednak, że łatwo zarysować felgę z lekkich stopów, np. podczas nieumiejętnego podjeżdżania na krawężnik, przez co zaczyna ona tracić walory wizualne. Profesjonalna renowacja uszkodzonych felg aluminiowych to dość kosztowne rozwiązanie. 

Guma do felg w sprayu służy nie tylko do renowacji porysowanych czy zadrapanych kół. Przy pomocy nowoczesnych rozwiązań dostępnych w puszkach możliwe jest także malowanie felg. Guma w sprayu może mieć dowolny kolor wybrany z palety producenta. Dzięki temu możesz nie tylko odnowić koła aluminiowe lub stalowe, lecz także nadać im zupełnie inny kolor. Pozwoli Ci to zmienić wygląd i charakter Twojego samochodu.

Przeczytaj artykuł z naszego bloga, aby dowiedzieć się, jak dobrać opony do felg w Twoim samochodzie. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Co to jest guma w sprayu do felg?

Guma w sprayu do felg to specjalistyczny środek znajdujący się w metalowym pojemniku pod dużym ciśnieniem. Opakowanie przypomina z wyglądu puszkę farby w aerozolu. Guma w sprayu jest prosta w użyciu. Po naciśnięciu zaworu rozpylającego, który znajduje się u góry puszki, uwalniane są cząsteczki płynnej gumy, które osiadają na powierzchni felgi, dając efekt jednolitej powierzchni. 

Folia w sprayu do felg to inna nazwa gumy przeznaczonej do pokrywania powierzchni felg. Produkt wytwarzany jest na bazie żywic syntetycznych. Pojedyncza warstwa gumy tworzy powłokę o grubości od 0,5 do 0,8 mm. Pełne właściwości folii natryskowej do felg osiągane są po odparowaniu wody. Guma w sprayu do felg jest odporna na niskie i wysokie temperatury. Odpowiednio nałożone warstwy folii w sprayu powinny zachować trwałość w temperaturach od -30 do +90 st. C. 

Guma w sprayu to uniwersalny produkt mający wiele zastosowań. Poza renowacją i ochroną felg samochodowych, rozwiązanie to stosowane jest na szeroką skalę w budownictwie. Łatwa aplikacja w połączeniu z wysoką trwałością i szczelnością sprawia, że folia natryskowa doskonale sprawdza się do izolacji balkonów, pomieszczeń o podwyższonym poziomie wilgotności oraz instalacji ogrzewania podłogowego. 

Malowanie felg gumą – jak to zrobić?

Wybór koloru

Pierwszym krokiem, jaki musisz wykonać, jest wybór koloru gumy w sprayu do felg. Jeśli zależy Ci jedynie na zabezpieczeniu powierzchni felg, możesz wybrać gumę bezbarwną. Większość osób malujących felgi decyduje się na wybór kolorowej folii w sprayu. A jest w czym wybierać. Od klasycznej czerni w błyszczącym lub matowym wykończeniu, przez modną biel, po wyraziste kolory pozwalające nadać unikalny wygląd, takie jak czerwony, żółty czy zielony. Dopasuj barwę gumy do felg do Twoich upodobań wizualnych i nadaj felgom w Twoim aucie wyjątkowy charakter.

Kup odpowiednią liczbę puszek opakowań gumy w sprayu do felg. Jedna puszka produktu ma zazwyczaj pojemność 400 ml. Ilość produktu potrzebnego do pomalowania czterech felg może różnić się w zależności od ich średnicy. Pomalowanie kompletu popularnych kół o średnicy 16 lub 17 cali wymaga ok. 2 puszek folii w sprayu do felg.

Przygotowanie felg do malowania

Nie zaleca się malowania felg gumą w sprayu bezpośrednio na aucie. Może to doprowadzić do zapylenia tarcz hamulcowych, co poważnie obniża skuteczność hamowania. Najlepszym rozwiązaniem jest użycie podnośnika i demontaż kół na czas malowania. Nie musisz zdejmować opony z felgi. Wystarczy okleić bok opony i wentyl taśmą malarską. 

Pamiętaj o zasadach bezpiecznego podnoszenia samochodu. Wszystkie koła pojazdu powinny znajdować się na równej i płaskiej powierzchni. Podnoszenie auta pozostawionego na luzie to proszenie się o kłopoty. Dlatego sprawdź, czy pojazd ma wrzucony bieg oraz zaciągnięty hamulec ręczny lub aktywowany elektryczny hamulec postojowy. Warto nieco poluźnić śruby w kołach przed rozpoczęciem podnoszenia samochodu. Ułatwi to ich odkręcenie, gdy koło będzie już podniesione.

W podłodze karoserii umieszczone są specjalne wzmocnienia służące do podnoszenia samochodu. Najczęściej znajdują się w okolicach progów i oznaczane są strzałką lub specjalnym żłobieniem. To właśnie do tego miejsca należy przyłożyć lewarek. Próba podnoszenia pojazdu w innym miejscu może prowadzić do wgniecenia progów lub podłogi. 

Zdemontowaną felgę dokładnie umyj z wszelkich zanieczyszczeń. Warto także odtłuścić jej powierzchnię przy użyciu specjalnego preparatu. Dzięki temu guma w sprayu do felg będzie lepiej przylegać do powierzchni koła. Zostaw koło na kilka minut, żeby zdążyło wyschnąć przed malowaniem. Jeśli na feldze znajdują się ubytki, to warto uzupełnić je przed nałożeniem warstwy gumy w sprayu. Wykorzystaj w tym celu masę naprawczą. Po uzupełnieniu ubytków odczekaj czas potrzebny do zaschnięcia zastosowanej masy naprawczej.

guma w sprayu do felg w użyciu

Malowanie felg 

Malowanie felg gumą w sprayu jest dość prostą czynnością, którą najlepiej wykonać w zadaszonym i dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Przed rozpoczęciem malowania energicznie potrząsaj puszką przez 2-3 minuty. Dzięki temu wszystkie składniki zostaną dokładnie wymieszane. 

Puszkę należy trzymać ok. 30 cm od felgi i równomiernie rozprowadzać środek po całej powierzchni obręczy. Gdy skończysz nakładać pierwszą warstwę, odczekaj kilka minut, aby guma w sprayu do felg zdążyła nieco zaschnąć. W celu uzyskania solidnej struktury gumy w sprayu konieczne jest położenie kolejnej warstwy. Szczególnie miejsca takie jak krawędzie lub rogi wymagają grubej powłoki gumowej. Nakładając drugą warstwę, nie żałuj preparatu na pokrycie miejsc o mniej regularnych kształtach. Do uzyskania pełnego efektu konieczne może być nałożenie więcej niż dwóch warstw gumy. 

Po zakończeniu malowania odczekaj co najmniej dwie godziny przed wyruszeniem w Twoją pierwszą podróż na odnowionych felgach o unikalnym kolorze. Dopiero po takim czasie folia w sprayu do felg uzyskuje pełną twardość.

Co daje malowanie felg gumą?

Utworzona warstwa gumy do felg w sprayu jest doskonałym hydroizolatorem, co skutecznie zabezpiecza felgi przed czynnikami zewnętrznymi – takimi jak wilgoć, sól drogowa czy oleje. W celu uzyskania najwyższego poziomu ochrony oraz najlepszego wyglądu należy położyć co najmniej dwie warstwy gumy na każdą z felg. Grubsza powłoka z gumy pozwala także lepiej chronić felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi, takimi jak np. otarcie o krawężnik. 

Guma w sprayu do felg pozwala łatwo i niedrogo zmienić kolor kół w Twoim aucie. Dzięki zastosowaniu tego produktu możesz także ukryć zarysowania i inne niewielkie uszkodzenia, które nie wpływają na stabilność konstrukcji felg. 

Guma w sprayu do felg malowanie

Jak usunąć gumę w sprayu z felg?

Folia w sprayu do felg jest nie tylko łatwa w nakładaniu. Jeśli efekt malowania nie będzie dla Ciebie zadowalający lub po prostu znudzi Ci się wybrany kolor, to możesz łatwo zdjąć gumę z felg. Wystarczy podgrzać warstwę nałożonej folii natryskowej, najlepiej w okolicach rantów felgi. W tym celu skorzystaj z opalarki, a jeśli jej nie masz, to możesz użyć zwykłej suszarki do włosów. Gdy warstwa gumy zacznie odchodzić od felgi, zacznij odklejać ją od powierzchni wolnym i możliwie jednostajnym ruchem. 

Guma do malowania felg po zaschnięciu tworzy jednolitą strukturę, przez co nie powinna rozrywać się na mniejsze elementy podczas usuwania jej z felgi. Preparat nie przylega na stałe do malowanej powierzchni. Dlatego po zdjęciu warstwy gumy z felg lub innych powierzchni nie pozostają żadne ślady, które mogłyby być trudne do usunięcia. 

Guma w sprayu – pozostałe zastosowania

Guma w sprayu to uniwersalny preparat, którym możesz pokryć nie tylko felgi w Twoim samochodzie. Zakres zastosowań folii w sprayu jest bardzo szeroki. Folia w sprayu do felg  może być stosowana na każdym rodzaju gładkiej i niechłonnej powierzchni, takiej jak metal, aluminium czy tworzywa sztuczne. Możesz zatem z powodzeniem malować zderzaki, lusterka czy spoilery, aby nadać unikalnego charakteru większej liczbie elementów Twojego samochodu.

Zdaniem eksperta

Felgi samochodowe pełnią nie tylko praktyczną funkcję w każdym samochodzie. Felgi aluminiowe mogą zdobić pojazd. Z reguły najładniej prezentują się duże obręcze z oponami niskoprofilowymi. To połączenie niesie ryzyko uszkodzeń w postaci zarysowań czy odkształceń podczas jazdy po dziurawych ulicach lub podczas wjeżdżania na wysokie krawężniki. 

Renowacja i lakierowanie felg w profesjonalnym warsztacie to wydatek co najmniej 200 złotych za jedno koło. Im większa skala zarysowań oraz średnica koła, tym cena może być wyższa. Guma w sprayu do felg to niedrogie rozwiązanie, które pozwala ukryć powierzchowne uszkodzenia i jednocześnie zmienić kolor kół na inny. Koszt zakupu puszki wysokiej jakości gumy w sprayu do felg to ok. 50 zł. Jedno opakowanie wystarcza zazwyczaj na pomalowanie dwóch felg. 

Malowanie felg gumą w sprayu to stosunkowo prosta czynność. Należy jednak pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa podczas demontażu i montażu kół, a także w czasie malowania. Dobra wentylacja w miejscu pracy jest kluczowa, ponieważ wdychanie aerozoli może być szkodliwe dla zdrowia – mówi ekspert Inter Cars.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Jedna puszka wysokiej jakości gumy w sprayu do felg to wydatek około 50 zł. Do pomalowania czterech felg potrzeba zazwyczaj dwóch puszek. Dobrej jakości odtłuszczacz kosztuje także ok. 50 zł. Taśma malarska, którą zabezpieczysz opony to koszt ok. 10 zł. Całkowity koszt pomalowania czterech felg to ok. 160-200 zł.

Wybrany kolor nie spełnił oczekiwań? Warstwa gumy pokrywająca felgę jest niejednolita? Znudził Ci się kolor Twoich felg? Nic nie szkodzi. Guma w sprayu do felg jest łatwa do usunięcia. Wystarczy podgrzać nałożoną warstwę opalarką lub suszarką, a następnie zdjąć jednolitą gumę z felg w Twoim samochodzie.

Folia w sprayu do felg tworzy solidną i wytrzymałą warstwę na kołach Twojego samochodu. Ręczne mycie felg dobrej jakości środkami czyszczącymi nie powinno wpłynąć na strukturę warstwy gumy. Nie zaleca się jednak mycia kół przy użyciu wysokociśnieniowych myjek, np. na myjniach bezdotykowych. Woda pod wysokim ciśnieniem skierowana bezpośrednio na felgę może doprowadzić do uszkodzeń nałożonej gumy.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!