Powstanie marki Porsche jest efektem zaciekawienia jej założyciela i jego marzeń związanych z autem idealnym. Znany producent miał wiele wzlotów i upadków, ale dzięki przemyślanym i często odważnym projektom wciąż utrzymuje się na szczycie. Historia Porsche i topowe modele – znajdziesz to w naszym artykule – oto wszystko, co warto o nich wiedzieć!

 

Z tego tekstu dowiesz się:

  1. Jaka jest historia Porsche jako legendarnej marki samochodów?
  2. Kim był założyciel Porsche?
  3. Jakie są najbardziej kultowe modele pojazdów Porsche?
  4. Jaka jest historia Porsche 911?
  5. Jaka jest aktualna oferta i dostęp do części samochodów marki Porsche?

Historia Porsche, czyli jak stać się legendą

Wygląd emblematu producenta został oparty na herbie Wolnego Państwa Ludowego Wirtembergii.
Z tego powodu ma też charakterystyczny kształt tarczy z wizerunkiem konia w centralnej części, poroża i czarno-czerwone pasy. Projekt logo honoruje również Stuttgart i Szwabię – drugie miejsce zamieszkania rodziny Porsche. Logo, historia i znakomite auta są symbolami motoryzacji. A wszystko zaczęło się od chęci stworzenia wymarzonego samochodu.

Na początku rozglądałem się wokół siebie i nie mogłem znaleźć auta, o którym marzyłem: niedużego, lekkiego samochodu sportowego, efektywnie wykorzystującego energię. Postanowiłem więc zbudować go sam. To słowa wypowiedziane przez Ferdinanda Porsche. Wkrótce po tych spostrzeżeniach niemiecko-austriacki projektant stworzył własną markę i nazwał ją swoim nazwiskiem – reszta jest historią. Przedstawiamy najważniejsze osoby, które stały za sukcesem niemieckiego producenta aut.

Ferdinand Porsche (1875-1951)

Ferdinand Porsche był genialnym projektantem i inżynierem. Jego pierwsze duże dokonania sięgają czasu, gdy pracował jeszcze dla innych — zaliczają się do nich samochód wyścigowy Auto Union,
a także Mercedes-Benz SS/SSK.

W młodości uchodził również za utalentowanego kierowcę. Założyciel marki miał wkład w jej początkowy rozwój, a także opracował projekt benzynowo-elektrycznego Volkswagena Beetle. Odszedł zaledwie trzy lata po założeniu firmy. 

Ferdinand Anton Ernst „Ferry” Porsche (1909-1998)

Syn założyciela był jednym z pierwszych, którzy pracowali w biurze inżynierii projektowej ojca. Anton, przy współpracy z głównym designerem Karlem Rabe i architektem nadwozia Erwinem Komendą, stworzyli Porsche 356, na bazie małego, sportowego Volkswagena.

Anton czerpał z doświadczenia i wiedzy ojca, stosował zasady projektowania wykorzystane przez Ferdinanda w Volkswagenie. Do sztandarowych rozwiązań zaliczał się chłodzony powietrzem silnik montowany z tyłu w układzie poziomym. Zasługą Antona jest to, że Porsche zyskało na całym świecie reputację renomowanego producenta aut sportowych i wyścigowych.

Ferdinand Alexander „Butzi” Porsche (1935-2012)

Syn Ferry’ego odegrał kluczową rolę w projektowaniu modeli 904, 914 i kultowego 911. Rozszerzył też działalność marki na inne sektory, stworzył Porsche Design. Ta firma inżynierska była niezależną inicjatywą Butzi’ego i wykonywała zlecenia dla klientów zewnętrznych. 

Obejmowały one projekty rozmaitych przedmiotów, urządzeń i maszyn – od wózków widłowych, przez linie zegarków, długopisów, noży, odzieży, czy sprzętu AGD po kokpity samolotów. Dzięki temu emblemat niemieckiego producenta jest obecny praktycznie wszędzie. 

Porsche – historia startów w Le Mans 

Pojazdy Porsche pojawiają się na starcie wyścigu Le Mans regularnie od 1951 roku. Od tamtego czasu auta niemieckiego producenta osiągnęły 108 zwycięstw w klasie i 19 zwycięstw w klasyfikacji generalnej. Porsche jest jedyną marką, która startuje bez przerwy od 65 lat.

Pierwsze zwycięstwo odniósł model 356 SL Aluminium Coupe, a następne dekady zostały naznaczone znakomitymi występami i wdrażaniem nowinek technologicznych. W 1964 r. wystartował model wykonany na bazie kompozytów metalowo-plastikowych.

W 1974 roku wystartowała pierwsza, turbodoładowana wersja 911. Wytrzymała niemal 6-kilometrową prostą drogę Hunaudieres na pełnym gazie. W 1982 r. wprowadzono nowoczesne rozwiązania w zakresie elektroniki silnika i aerodynamiki w odmianie 956. Cztery lata później na rynek trafiła wyścigowa wersja odmiany 959 z napędem na wszystkie koła, sekwencyjnym turbodoładowaniem i standardową skrzynią biegów.

Zwycięstwo w klasie GTE-Pro w 2022 roku

Team Porsche zwyciężył w klasie GTE-Pro po 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Po intensywnej
i trzymającej w napięciu rywalizacji, w której brali udział kierowcy Gianmaria Bruni (Włochy), Richard Lietz (Austria) i Frederic Makowiecki (Francja), drużyna niemieckiego producenta zdobyła pierwsze miejsce. Trio prowadziło Porsche 911 RSR nr 91. 

Gwiazdy marki Porsche – czy znasz wszystkie kultowe modele?

Pierwszym modelem, który ustanowił DNA Porsche – opływową sylwetkę z krótkim tyłem był 356 Porsche. Historia auta zaczęła się po wojnie, a zabiegi stylistyczne i konstrukcyjne odbijają się echem w nowoczesnych modelach niemieckiego producenta. Następnie powstały odmiany A, B i C.

Podstawowa 356 miała jednostkę flat-four Volkswagena 1086 cm3 z głowicą cylindrów zwiększającą moc o 60% (40 KM). Kolejne odmiany wyposażono w autorskie motory 1286 cm3 i 1488 cm3 kolejno o mocy 44 KM i 55 KM. W 1952 roku powstał też samochód z silnikiem 1500S z korbą na łożyskach tocznych o mocy 70 KM. Co ciekawe, montowane przekładnie biegów nie miały synchronizacji
i wymagały przyzwyczajenia się od kierowcy.

Porsche 356 Carrera

Carrera to opcja, która była oferowana w modelach od 356 A do 356 C. Projektanci wyposażyli auto w czterocylindrowy motor z czterema wałkami rozrządu, dwoma gaźnikami z podwójnym dławikiem, dwiema świecami zapłonowymi na cylinder i wałem korbowym z łożyskami rolkowymi. Blok silnika wykonano z lekkich stopów. 

Egzemplarze, które opuściły fabryki jako pierwsze, miały jednostki napędowe o pojemności 1,498 m sześciennego i generowały moc 100 KM lub 110 KM w wersji GT. Ostateczny model pojawił się na rynku w 1962 roku. Auto 356 Carrera 2 z silnikiem 1966 cm3 o mocy 130 KM w standardowym wyposażeniu lub 140 KM/155 KM w wersji GS i GT cieszyły się wyjątkowo dużą popularnością. Sportowa odmiana jest poszukiwana przez kolekcjonerów aut.

Historia Porsche 911 

Porsche 911 zostało zaprezentowane 1964 roku. Miało dość wysoką cenę, ale nie przeszkodziło to
w zdobyciu dużej popularności wśród kupujących. Pierwszy model nie zebrał dobrych recenzji. Użytkownicy zwracali uwagę na słabe prowadzenie auta i nadsterowność.

Niemiecki producent zdecydował się na proste rozwiązanie problemu. Dodał 11-kilogramowe obciążniki do każdego końca przedniego zderzaka. Pod koniec 1968 wydłużono o 57 mm rozstaw osi, żeby polepszyć stabilność.

Porsche 911 – historia rozwiązań konstrukcyjnych

Pierwszą jednostką napędową, jaką zastosowano w Porsche 911, był silnik 2.0 flat-six o mocy 130 KM. Jesienią 1966 roku do gamy motorów dołączono wersję 160 KM – zamontowano ją dokładnie
w modelu 911 S. Inżynierowie Porsche wprowadzili też nadwozie Targa z miękkim dachem. Kolejnym krokiem było uzupełnienie oferty o podstawową odmianę 911 T 110 KM, 911 L 130 KM i 911 E ze wtryskiem paliwa.

W latach 70. zwiększono pojemność silnika do 2,2 litra, co przełożyło się na większy potencjał jednostek: T – 125 KM, E – 155 KM i S – 180 KM. Potem na rynku pojawiły się jednostki
2,4 l zapewniające moc T – 130 KM, E – 165 KM i S – 190 KM.

Carrera 911 RS

Opcja Carrera pojawiła się także w gamie aut 911. Miało to miejsce pod koniec 1972 roku. Parametry auta poprawiono za sprawą zredukowanej masy pojazdu, cieńszych szyb, stalowych paneli, plastikowych zderzaków i pokrywy silnika. Ostatnim „szlifem” było usunięcie tylnych siedzeń. 

Carrera 911 przyciągała uwagę także ze względu na zastosowane zabiegi estetyczne. Na bokach auta umieszczono napis „Carrera”, poszerzono też tylne nadkola po to, żeby ukryć felgi Fuchsa 7 × 15 cali,
a także zamontowano spojler w kształcie kaczego ogona.

Samochód był napędzany jednostką napędową o pojemności 2,7-litrową jednostką napędową z 911 S o mocy 210 KM. Rezultaty były tak dobre, że auto startowało w wyścigach. Podobnie jak Carrera 356, wersja stworzona dla 911 cieszy się dużą popularnością wśród kolekcjonerów. 

Porsche 993 – ostatni model chłodzony powietrzem

Porsche 993 to ostatni model 911, produkowany od 1993 do 1998 roku, chłodzony powietrzem,
z radykalnie przebudowaną konstrukcją nadwozia. Zastosowano szerokie, bardziej płaskie skrzydła
i wyższą maskę. Pozostawiono jednak charakterystyczny, krótki tył oraz szeroką i pochyłą szybę przednią. 

W aucie zastosowano silnik o pojemności 3,6 l o mocy 272 KM. Samochód miał sześciobiegową manualną skrzynię lub czterostopniową przekładnię Tiptronic. Dostępne były wersje coupe i cabrio. Jesienią 1995 nastąpiła premiera odmiany Targa z elektrycznie sterowanym, szklanym dachem zsuwającym się za tylną szybę. Odmiana Carrera 4 z napędem 4 × 4 była pierwszym autem producenta, w którym zastosowano podwójne turbiny zapewniające moc 408 KM. 

Boxster 986

Ważnym elementem w historii Porsche jest model Boxster. Stworzono go w celu zastąpienia modelu 968 w połowie lat 90. Niemiecki producent potrzebował następnego auta klasy podstawowej, który podniósłby wyniki sprzedażowe obok niezmiennie popularnej wersji 911.

Wersja 986 została zaprezentowana jesienią 1996 roku. Wyposażono ją w chłodzony wodą motor
o pojemności 2,5 l i mocy 204 KM. Umieszczono go pośrodku, między siedzeniami a tylną osią. Jesienią 1999 roku zaprezentowano odmianę z silnikiem 2.7 l i mocy 220 KM. Gamę Boxster 968 uzupełniał typ S z jednostką o pojemności 3,2 i mocy 252 KM oraz podwójnymi rurami wydechowymi. Auta były dostępne z pięciobiegową manualną i automatyczną przekładnią Tiptronic. W 2003 roku pojawiła się odmiana 3.2 S z sześciobiegową skrzynią manualną.

Carrera GT

Samochód jest często zaliczany do grupy najlepszych, jakie kiedykolwiek wyprodukowano. Carrera GT była dostępna tylko w latach 2004-2006. Projekt auta nawiązuje do tradycji Porsche, rozwiązań wdrażanych w 911 GT i LMP1-98, czy 917 z lat 70.

W pojeździe zamontowano silnik V10. Początkowo miał być zastosowany w bolidach F1,
ale ostatecznie zamontowano go pod tylną maską wykonaną z włókna węglowego Carrery GT. Elementem charakterystycznym jest też spojler wysuwający się przy prędkości ponad 100 km/h. Carrera GT rozpędza się do 330 km/h.

Historia Porsche bez tajemnic – ciekawostki o marce

W sieci nie brakuje informacji na temat najlepszych aut niemieckiego producenta. Trudniej znaleźć ciekawostki, wiadomości mniej popularne, ale równie fascynujące co same pojazdy Porsche.

Niemiecka marka zajmowała się nie tylko produkcją aut, ale także traktorów. Modele takie jak Junior, Super, Master, czy 312 pomagały rolnikom podczas codziennej pracy. Niewiele też brakowało, a historia Porsche 911 potoczyłaby się zupełnie inaczej. Pojazd miał być na początku oznaczony 901, ale nazwę zastrzegła już francuska marka Peugeot. Odmiana nazwana 901 pojawiła się tylko
na wystawach.

Porsche wiele razy wyznaczało nowe trendy w motoryzacji. Do obszarów, w których wprowadzano innowacje, zaliczało się bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Była to pierwsza marka, która sprzedawała auta z poduszkami powietrznymi jako element standardowego wyposażenia.

Warto też wiedzieć, że pierwszym autem, które było sprzedawane pod nazwą Porsche to model 356. Aktualnie marka należy do niemieckiego koncernu motoryzacyjnego Volkswagen AG. 

Porsche a części samochodowe

Żeby móc korzystać z najlepszych cech samochodów Porsche, potrzebny jest dostęp do sprawdzonych części, w dobrej cenie. Rzetelnym dostawcą jest Inter Cars. Oferuje duży wybór komponentów, niezbędnych do utrzymania auta we właściwym stanie technicznym.

Interesują Cię części samochodowe do Porsche? Sprawdź, co mamy w ofercie!

Porsche – aktualna oferta i dostęp do części

Marka jest kojarzona z luksusem i wysokimi osiągami. Na taką renomę zasłużyła ciężką pracą pokoleń inżynierów pochodzących i związanych z rodziną Porsche. Modele, historia i tożsamość producenta są wyznacznikami jakości w branży motoryzacyjnej.

Aktualnie w ofercie Porsche znajdują się auta: 718, 911, Taycan, Panamera, Macan i Cayenne. Samochody można przetestować w salonach dealerów w Krakowie, Katowicach, Łodzi, Warszawie, Warszawie-Okęcie, Sopocie, Wrocławiu i Poznaniu. Dobrym pomysłem jest też kupienie sprawdzonego auta z rynku wtórnego. Nie brakuje na nim zadbanych, często unikalnych modeli. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!