Nierzadko prosta czynność, jak odkręcanie śruby w kole, może przysporzyć sporo problemów. Powodem takiego stanu rzeczy jest jej urwanie, zapieczenie bądź wyrobienie. Warto wówczas skorzystać z cennych wskazówek, za którymi stoją doświadczeni mechanicy. W artykule znajdziesz 6 sposobów na to, jak wykręcić urwaną śrubę. Pozwolą one na ekspresowe rozwiązanie problemu bez oddawania pojazdu w ręce specjalistów. Wszystkie patenty przedstawiamy w poniższym tekście! 

Urwane, zapieczone lub wyrobione śruby w samochodzie – z tymi niedogodnościami boryka się niemal każdy kierowca. Nierzadko problem pojawia się w sytuacjach awaryjnych, gdy opona uległa uszkodzeniu lub felga została skrzywiona i potrzebna jest natychmiastowa wymiana koła. Sytuację można rozwiązać na wiele sposobów. Do najprostszych należy użycie odpowiednich preparatów lub skorzystanie z elektronarzędzi w swoim warsztacie. Warto regularnie sprawdzać śruby w kołach – ich brak lub uszkodzenie może prowadzić do poważnego wypadku. Stanowią niewielki, ale bardzo istotny element składowy samochodu. Chcesz się dowiedzieć, jak wykręcić urwaną śrubę? Przeczytaj poniższy artykuł! 

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Jak wykręcić wyrobioną lub urwaną śrubę? 6 sposobów

Zniszczone śruby w samochodzie – przyczyny

Zastanawiasz się, jak odkręcić zapieczoną śrubę oraz jaka może być przyczyna takiego zniszczenia? Jest kilka powodów, które do tego prowadzą. Należy wziąć pod uwagę fakt, że śruby wraz z nakrętkami narażone są na działanie różnorodnych sił. Osadzone w piaście rozgrzewają się mocno podczas jazdy, a następnie gwałtownie studzą, przez co wystawione są na częste wahania temperatur.

Co więcej, na połączenia gwintowane negatywnie wpływają: wilgoć, sól drogowa, pył, piasek i wszystkie substancje znajdujące się blisko nawierzchni drogi. W związku z tym śruby ulegają zniszczeniu – rdzewieją, urywają się i zapiekają. Nie pomaga również ich stożkowy kształt, ponieważ ruch kół powoduje, że jeszcze mocniej zaciskają się na piaście. 

Jak wykręcić wyrobioną lub urwaną śrubę? 6 sposobów

Nierzadko śruby ulegają uszkodzeniu, ponieważ zostały zbyt mocno dokręcone w warsztacie wulkanizacyjnym. Niestety po kilku miesiącach kierowca zastanawia się, jak wykręcić urwaną śrubę. Należy pamiętać, że konsekwencje niepoprawienie przykręconych kół mogą być dużo większe i skutkować groźnym wypadkiem na drodze. 

Co więcej, śruby w samochodzie są bardzo rzadko odkręcane. Koła zdejmowane są przy okazji sezonowej wymiany opon, klocków hamulcowych czy naprawy zawieszenia. Niestety to również niekorzystnie wpływa na ich stan. Następnie, gdy kierowca chce zmienić koło na zapasowe lub dokonać drobnej naprawy, zaskakuje go problem obrobionej, urwanej lub zapieczonej śruby. Rzadkie serwisowanie i brak natłuszczania gwintów ponosi odpowiedzialność za późniejsze kłopoty z komponentami. 

Jeśli samodzielnie wykręcasz śruby, możesz sprawdzić ich stan. Nie potrzeba do tego specjalistycznej wiedzy. Ocena elementów jest niezwykle łatwa do dokonania. Należy wykręcić komponenty i zobaczyć, czy nie ma na nich żadnych wad. Nawet niewielkie pęknięcie czy wyszczerbienie sprawia, że śrubę lub nakrętkę warto wymienić. Ponadto zardzewiałe elementy złączne również nie nadają się do długiego użytkowania. Niezbędne akcesoria zamienne znajdziesz w ofercie Inter Cars. 

Powodem uszkodzonych śrub w felgach jest złe mocowanie w warsztacie wulkanizacyjnym. Przeczytaj artykuł z naszego bloga, jeśli chcesz wiedzieć, z jaką siłą dokręcać koła w samochodzie. Gdy zapoznasz się z tematem, problemy typu, jak wykręcić śrubę z wyrobionym gwintem, nie będą zaprzątać Ci głowy. Poniżej przedstawiono 6 sposobów na szybkie rozwiązanie niedogodności. 

Jak wykręcić urwaną śrubę – 6 sposobów

Nie tylko urwana, ale i zapieczona śruba staje się dużą niedogodnością w przypadku awaryjnej sytuacji, podczas której należy działać szybko i sprawnie. Wówczas najważniejsze jest rozsądne podejście do tematu i skorzystanie z dostępnych technik. Poniżej przedstawiamy sposoby na to, jak wykręcić urwaną śrubę z aluminium i innych powierzchni. 

Jak wykręcić wyrobioną lub urwaną śrubę? 6 sposobów

Wybierz klucz nastawny

To pierwszy z przedstawionych tu sposobów, który odpowiada na zagadnienie, jak wykręcić śrubę z wyrobionym gwintem. Klucz nastawny powinien być częścią podstawowego wyposażenia skrzynki narzędziowej w garażu. Niestety większość osób sięga po klucze płaskie, co nie przynosi oczekiwanego rezultatu. Co więcej, istnieje ryzyko, że tego typu narzędzie zostanie złamane pod wpływem siły. 

Natomiast klucz nasadkowy to idealne rozwiązanie. Korzystając z niego, kręć raz w jedną, raz w drugą stronę. Powinno to pomóc ruszyć śrubę, dzięki czemu będzie ją łatwiej zdemontować. Jeśli nie masz tyle siły lub to niemożliwe – skorzystaj z młota. Wówczas zwiększysz nacisk i dynamikę działania klucza nasadowego, a śruba powinna się nieco poluzować. 

Nabij mniejszą nasadkę na śrubę

Drugi przedstawiony sposób wymaga nieco więcej siły w porównaniu do użycia klucza nastawnego. Polega na nabiciu nasadki o mniejszym rozmiarze na uszkodzoną śrubę lub nakrętkę. Podczas wykonywania czynności wyposaż się dodatkowo w młotek. 

Jeśli wybierzesz ten sposób, pamiętaj, aby kierować nasadkę najbardziej prostopadle do osi gwintu. Dzięki temu nie będziesz musiał się zastanawiać, jak wykręcić obrobioną śrubę wraz z nasadką, ponieważ podczas jej odkręcania siły będą równomiernie rozłożone, co zwiększa szansę na rozwiązanie problemu. Stosując ten sposób, element złączny będziesz mógł odzyskać, wybierając obcęgi lub imadło, jednak warto pamiętać, że uszkodzone śruby nie nadają się do dalszego użytkowania. 

Ostukaj zapieczoną śrubę

Jak odkręcić zapieczoną śrubę? Jeśli widzisz, że jest ona zardzewiała, a jej odkręcenie to nie lada wyzwanie, ostukaj ją delikatnie celem otrzepania z rdzy. Nie używaj dużej ilości siły, ponieważ możesz doprowadzić do zniszczenia śruby, a wtedy zadanie stanie się jeszcze trudniejsze. Pamiętaj, by podczas czynności ostukać również trzpień z gwintem. To jeden z najłatwiejszych sposobów na odkręcenie zapieczonej nasadki. Jego celem jest poluzowanie elementu złącznego i wytrącenie rdzy oraz innych możliwych do usunięcia substancji. 

Natnij śrubę i wykorzystaj płaski śrubokręt

Kolejny sposób na wyrobioną lub urwaną śrubę jest nieco trudniejszy i wymaga zastosowania elektronarzędzi. Przy jego wykorzystaniu trzeba być niezwykle precyzyjnym. Jeśli czujesz się pewnie w tego typu pracach, skorzystaj z naszej rady. Jeśli borykasz się z uszkodzoną nasadką, czynność nie zda tu egzaminu – sposób można wykorzystać tylko w przypadku śruby. Co więcej, jeśli znajduje się ona w zagłębieniu, wydobycie jej tą metodą również może stanowić to nie lada wyzwanie. 

Sposób polega na wykorzystaniu szlifierki kątowej. Z jej pomocą należy wykonać niewielkie nacięcie poprzeczne na górnej powierzchni urwanej śruby. Gdy wykonasz proste nacięcie, do odkręcenia elementu wykorzystaj płaski śrubokręt lub klucz nasadowy z płaską końcówką. Czynność jest skuteczna w przypadku niewielkich gwintów, które stosunkowo łatwo odkręcić. Pamiętaj, że precyzja jest tu niezwykle ważna. W innym przypadku szlifierka kątowa może uszkodzić inne części znajdujące się wokół śruby. 

Szlifuj zewnętrzną część śruby

To kolejny sposób na użycie szlifierki kątowej, ale wersja jest przeznaczona dla majsterkowiczów, którzy nie boją się wyzwań w garażu. Wymaga pewnej dłoni i niezwykłej precyzji. 

Jeśli śruba lub nakrętka jest wyrobiona, a swoim kształtem przypomina okrąg, spróbuj przy użyciu szlifierki kątowej nadać jej taki kształt, aby złapać ją kluczem nasadowym lub nastawnym. Jak odkręcić wyrobioną śrubę, gdy pod wyszlifowane ścianki nie pasuje żaden rozmiar narzędzia? W takim przypadku można sięgnąć po klucz płaski i monetę. Tę należy umieścić między powierzchnią styku klucza i ścianką zewnętrzną śruby. Części znajdujące się wokół niej nie powinny zostać uszkodzone. Korzystając z tego sposobu, ważne jest, aby precyzyjnie używać szlifierki kątowej. 

Mamy nadzieję, że odpowiedzieliśmy na pytanie, jak wykręcić urwaną śrubę. Nasze porady dotyczyły nie tylko uszkodzonych, ale i zapieczonych elementów złącznych. Niektóre z nich niezwykle łatwo zastosować, inne wymagają specjalistycznych elektronarzędzi oraz wprawy i… odwagi! W sklepie Inter Cars znajdziesz potrzebne szlifierki, jak i klucze płaskie. Jeśli zdecydujesz się na zakup jednego z elektronarzędzi, koniecznie przeczytaj artykuł z naszego bloga, opowiadający o szlifierce kątowej, jej zastosowaniu i użyteczności. Znajdziesz tam wiele cennych porad. 

Jak odkręcić wyrobioną śrubę, gdy zawiodły wszystkie sposoby

Jeśli nadal nie wiesz, jak wykręcić obrobioną śrubę, możesz skorzystać z innych sposobów. Do jednego z najpopularniejszych, ale i najbardziej zaawansowanych, należy metoda ze spawaniem, która sprawdza się, gdy kawałek gwintu wystaje ponad otwór. Oczywiście niezbędna jest też spawarka.

Metoda ma na celu przyspawanie nowej główki do urwanej śruby. Z jej pomocą będziesz mógł wykręcić śrubę z otworu bez dodatkowych trudności. Pamiętaj, aby wybrać główkę rozmiarem pasującą do resztki śruby. Nie musi to być idealne dopasowanie, ale element powinien trzymać się po przyspawaniu. Następnie możesz odkręcić śrubę przy użyciu klucza prostego. 

Jak wykręcić wyrobioną lub urwaną śrubę? 6 sposobów

Kolejną nieco kontrowersyjną metodą jest rozwiercenie śruby. Jeśli nie chcesz korzystać ze spawarki, to również dobry sposób na jej odkręcenie. Przy tej metodzie niezbędna jest szlifierka kątowa – w pierwszym etapie należy uciąć obrobiony łeb śruby. Następnie należy zaznaczyć oś wzdłużną gwintu, a wielkość wiertła powinien do niego pasować rozmiarem. Pamiętaj, że po rozwierceniu konieczne będzie ponowne nagwintowanie otworu. Jeśli sposób wydaje się trudny, możesz wykorzystać wykrętak. Wówczas nawiercany przez Ciebie otwór będzie mniejszy i znacznie płytszy. 

Jeśli nie wiesz, jak odkręcić zapieczoną śrubę, a wszystkie sposoby zawiodły, warto wykorzystać w tym celu środek penetrujący. Może to być zwykłe WD-40. Alternatywą – nafta. Nierzadko preparaty te dają bardzo dobre efekty. Niektórzy mechanicy stosują również podgrzewanie jako jeden ze sposobów awaryjnych, ale niedoświadczeni majsterkowicze mogą urwać lub zniszczyć śrubę, przez co niezbędne będzie jej rozwiercanie. W związku z tym, jeśli element mocujący stawia duży opór, warto wykorzystać dostępne na rynku preparaty. 

Jak wykręcić wyrobioną lub urwaną śrubę? 6 sposobów

Jak wykręcić urwaną śrubę – opinia eksperta

Dla wielu odkręcenie wyrobionej lub urwanej śruby może być skomplikowaną czynnością. Warto mieć na uwadze to, że elementy złączne ulegają zniszczeniu przez nieprawidłową konserwację, rzadkie serwisowanie lub niską jakość materiałów. Chcąc jak najdłużej zachować samochód w idealnym stanie, warto korzystać z komponentów znanych marek gwarantujących wytrzymałość. Nierzadko wykręcenie urwanej śruby wymaga czasu i specjalistycznych elektronarzędzi, co generuje dużą ilość stresu. Można tego uniknąć poprzez regularny przegląd pojazdu w warsztacie samochodowym – mówi ekspert marki Inter Cars. 

Jak wykręcić wyrobioną lub urwaną śrubę – podsumowanie

Odkręcanie śruby w kole, może być problematyczne, jeśli jest ona urwana, zapieczona, bądź też wyrobiona. Dlatego, aby temu zapobiec, warto zadbać o wysoką jakość materiałów oraz regularny przegląd pojazdu. Jeśli jednak dojdzie do uszkodzenia śruby, istnieje kilka sposobów na poradzenie sobie z problemem.

Zapraszamy do sklepu Inter Cars. Znajdziesz w nim wszystkie niezbędne narzędzia do odkręcenia uszkodzonej śruby. Mamy artykuły pochodzące od renomowanych marek, które są rekomendowane przez naszych klientów.

Jak wykręcić wyrobioną lub urwaną śrubę? 6 sposobów

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Zaleca się regularnie smarować gwinty pastą miedzianą, która w swoim składzie zawiera miedź zabezpieczającą przed rdzą i działaniem wysokich temperatur (do 800 st. C). Smar stosuje się jedynie na nasadę śruby oraz powierzchnie wokół, dzięki czemu nie ulegają one spiekaniu. Najczęściej preparat ten dostępny jest w tubach, puszkach czy aerozolach.

Najlepszą metodą na wykręcenie aluminiowych śrub jest użycie wykrętaków. W pierwszej kolejności należy zrobić punktakiem punkt, od którego zaczniesz proces wiercenia, a następnie usunąć element. Pamiętaj, że w tym przypadku należy wybrać wiertło o mniejszej średnicy niż śruba.

Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest wiek śrub i nakrętek – nierzadko nie są one wymieniane przez kilka lat. Kolejnym istotnym powodem jest słaba jakość elementów złącznych. Wybierając najtańsze komponenty, można się spodziewać ich krótkiej żywotności.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!