Klimatyzacja w samochodzie zapewnia nie tylko komfort, lecz także bezpieczeństwo podróżujących w nim osób. Jednak z tego zadania wywiązuje się jedynie wtedy, kiedy jest utrzymana w dobrej kondycji. Warto więc o nią zadbać, szczególnie po kilku zimowych miesiącach. Jak to zrobić?

Pierwsze samochody wyposażone w klimatyzację pojawiły się już w 1933 roku w USA, zaś obecnie klimatyzacja, ręczna i automatyczna, powoli staje się standardem we wszystkich nowych autach. To układ, który efektywnie podnosi komfort podróżowania, a tym samym w pośredni sposób wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

Nie każdy wie, że optymalne warunki pracy dla ludzkiego organizmu są określone specjalną normą – DIN 1846. Zgodnie z nią organizm człowieka funkcjonuje najlepiej w temperaturze między 22 a 27 stopniami Celsjusza oraz przy wilgotności na poziomie od 30 do 60 proc. Właśnie takie parametry otoczenia dają kierowcy poczucie komfortu. Klimatyzacja ma wytwarzać w kabinie pojazdu właśnie taki optymalny mikroklimat niezależnie od warunków, jakie panują na zewnątrz. W zimie jej dodatkową zaletą jest również osuszanie powietrza w samochodzie, dzięki czemu zapobiega parowaniu szyb.

Dbanie o prawidłową kondycję klimatyzacji i jej okresowe przeglądy powinny być jedną z podstawowych czynności eksploatacyjnych w samochodzie. Warto je wykonać pod koniec zimy, aby przygotować wszystkie elementy klimatyzacji do wytężonej pracy w miesiącach letnich.

Elementy budowy klimatyzacji

Aby lepiej zrozumieć, dlaczego konserwacja klimatyzacji gra tak istotną rolę, warto poznać jej budowę i funkcję poszczególnych elementów, z których jest złożona. Układ klimatyzacji składa się z kompresora napędzanego paskiem napędowym od silnika samochodu, układu przewodów, chłodnicy zwanej skraplaczem i parownika znajdującego się we wnętrzu samochodu. Zasada działania klimatyzacji jest niezmienna od początku jej istnienia i  wygląda tak samo we wszystkich samochodach.

Kompresor zwany również sprężarką spręża gaz (zwany czynnikiem roboczym), podnosząc jego ciśnienie i jednocześnie temperaturę. Gaz ten trafia do chłodnicy klimatyzacji (skraplacza), w którym następuje jego schłodzenie do temp. około 50 stopni Celsjusza. W wyniku schłodzenia gaz skrapla się i zamienia się w ciecz. Ta natomiast trafia do zaworu rozprężnego, który obniża jej ciśnienie do około 2 bar. Rozprężająca się ciecz pobiera jednocześnie energię z otoczenia, podnosząc swoją temperaturę. W stanie wrzenia trafia do parownika, w którym następuje jej kompletne odparowanie, całkowite odebranie ciepła z otoczenia i schłodzenie parownika – ten natomiast schładza powietrze wydostające się z nawiewów. Po odparowaniu gaz ponownie trafia do sprężarki klimatyzacji i cały obieg się zamyka.

Konserwacja klimatyzacji po zimie

Po kilku zimowych miesiącach powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na kondycję klimatyzacji w naszym samochodzie. Dla wielu kierowców niemiłym zaskoczeniem na wiosnę może być nieprzyjemny zapach wydostający się z nawiewów po uaktywnieniu klimatyzacji. Najczęściej przyczyną takiego stanu rzeczy jest zanieczyszczony parownik. Co prawda filtr kabinowy bardzo skutecznie ogranicza ilość zanieczyszczeń przedostających się do wnętrza samochodu, nie daje jednak 100-procentowej ochrony przed przykrymi zapachami i drobnoustrojami.

W wilgotnym i pozbawionym dostępu światła otoczeniu parownika szybko i bez przeszkód rozmnażają się grzyby, bakterie oraz inne mikroorganizmy. Przedostają się do wnętrza naszego pojazdu przez system wentylacji i mogą wywoływać u pasażerów wiele dokuczliwych objawów – począwszy od łzawienia oczu przez przeziębienia i zapalenie górnych dróg oddechowych po reakcje alergiczne. Ponadto to właśnie one powodują wydzielanie z klimatyzacji nieprzyjemnego zapachu. Z tego powodu, szczególnie po zimie, koniecznością jest wymiana lub przynajmniej oczyszczenie filtra kabinowego, a także dezynfekcja i odgrzybianie systemu wentylacji.

Czynności takie jak wymiana filtra kabinowego czy odgrzybianie możemy wykonać na własną rękę, jednak (zwłaszcza w przypadku odgrzybiania) raz na jakiś czas warto zlecić je profesjonalnemu warsztatowi. Bardziej zaawansowane prace konserwacyjne, jak uzupełnianie i oczyszczanie czynnika chłodzącego, można przeprowadzić już jedynie w warsztacie.

Na czym polega odgrzybianie klimatyzacji?

Proces odgrzybiania polega na dezynfekcji układu klimatyzacji za pomocą preparatów chemicznych, których drobne cząsteczki penetrują parownik i wszelkie zakamarki nawiewów. Bardziej zaawansowaną metodą walki z grzybami i drobnoustrojami w klimatyzacji jest tzw. „ozonowanie” kabiny.

Tak jak wspomnieliśmy, proces dezynfekcji klimatyzacji na wiosnę możemy pobieżnie przeprowadzić we własnym zakresie, korzystając z dostępnych na rynku środków. Wymierne i długotrwałe efekty zapewni jedynie profesjonalna usługa warsztatowa, której koszt może się wahać od 70 do 150 zł.

Jak odgrzybić klimatyzację?

Przede wszystkim należy zaopatrzyć się w odpowiedni środek. Najczęściej pojemnik z takim środkiem należy pozostawić w samochodzie z otwartym zaworem przy pracującej wentylacji i włączonym zamkniętym obiegu powietrza. Substancja czynna będzie powoli ulatniać się z pojemnika i przez układ nawiewów zostanie doprowadzana do parownika w postaci gazowej, razem z powietrzem krążącym w kabinie. Proces odgrzybiania trwa około 20 min. Po jego zakończeniu należy przewietrzyć samochód.

Zobacz naszą ofertę środków od dezynfekcji klimatyzacji

Łatwiejszą czynnością, którą warto wykonać po okresie zimowym, jest wymiana bądź oczyszczenie filtra kabinowego.

Na czym polega wymiana filtra kabinowego?

Filtr kabinowy, zwany inaczej filtrem pyłkowym, znajduje się w układzie nawiewu powietrza. Jego rolą jest zatrzymywanie zanieczyszczeń takich, jak: pyłki, owady czy zeschnięte liście. Prawidłowo działający filtr zapewnia czyste powietrze we wnętrzu samochodu, jednak z czasem ulega zanieczyszczeniu. Po zimie z pewnością może być też zawilgocony, co przyczynia się do uciążliwego parowania szyb. Wilgotny i zabrudzony filtr tworzy również znakomite środowisko dla rozwoju grzybów i bakterii. Eksperci zalecają, aby filtr wymieniać nawet dwa razy w roku, w szczególności po zimie. Jego wymiana to stosunkowo prosta czynność serwisowa możliwa do wykonania samodzielnie. Jedynym problemem może się okazać zlokalizowanie filtra. Jego umiejscowienie różni się w zależności od marki i modelu samochodu, jednak najczęściej filtr kabinowy znajdziemy w okolicy schowka bądź w podszybiu auta. Wymianę filtra najlepiej jednak zlecić warsztatowi.

Pamiętajmy, że prawidłowa i regularna konserwacja klimatyzacji nie tylko przyczynia się do jej bezawaryjnej pracy, lecz także zapewnia komfortowe warunki podróży oraz zdrowe i czyste powietrze we wnętrzu samochodu.

Umów się na usługę kontroli klimatyzacji w warsztacie w Twojej okolicy

Motointegrator.pl radzi:
  • klimatyzacja to ważny układ dla komfortu i bezpieczeństwa podróży;
  • po zimie warto odgrzybić klimatyzację i wymienić filtr kabinowy;
  • bardziej złożone czynności, jak uzupełnianie czynnika, lepiej powierzyć serwisowi.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!