Motocykl sportowy daje niesamowitą przyjemność z jazdy połączoną z dreszczykiem emocji. Adrenalinę dostarczają nie tylko wysokie osiągi i rasowe brzmienie jednostki napędowej. Sportowe motocykle zachwycają swoją prezencją. Aerodynamiczne kształty i drapieżny wygląd sprawiają, że nawet zwykłe spoglądanie na motor uwalnia endorfiny. Jakie motocykle sportowe są najlepsze? Na co zwrócić uwagę przy kupnie i co warto wiedzieć o tej grupie pojazdów? Najważniejsze informacje znajdziesz w naszym artykule!

Nadrzędne kryteria przy wyborze jednośladu to wzrost, waga, doświadczenie i wiek przyszłego kierowcy. Następnie zwraca się uwagę na wyposażenie motocykla i kwestie wizualne. Niebagatelne znaczenie ma też odpowiednie rozeznanie. Kupujący powinien sprawdzić, czym charakteryzują się poszczególne modele motocykli, którzy producenci są najlepsi i jakich jednośladów należy unikać, na przykład ze względu na dużą awaryjność.  Nie można też zapomnieć o ustaleniu docelowego budżetu i dopasowania go do swoich potrzeb. Niekiedy lepiej wybrać motocykl sportowy z nieco słabszą jednostką napędową, ale znajdujący się w lepszym stanie technicznym niż nadwyrężać swoje finanse, kupując mocny motor, ale w gorszej kondycji. 

Z artykułu dowiesz się między innymi:

Właściwa licencja prawo jazdy – na jaki motocykl sportowy możesz sobie pozwolić?

Pierwszą kwestią, na którą powinieneś zwrócić uwagę, zanim jeszcze zdecydujesz się na motocykl sportowy, jest dopasowanie jednośladu do Twoich uprawnień. W każdym przypadku kupujący musi się upewnić, że ma odpowiedni rodzaj prawa jazdy umożliwiający mu legalne poruszanie się motocyklem. Sprawdź, jakie odmiany licencji można uzyskać i czym się charakteryzują!

Prawo jazdy AM 

Pierwszą licencję mogą wyrobić kierowcy, którzy mają zaledwie 14 lat. Do 16. roku życia wymagana jest pisemna zgoda rodziców na odbycie kursu. Ten rodzaj uprawnień jest też wydawany wraz z prawem jazdy kategorii B.

Osoba, która posiada licencję AM, może prowadzić motocykle dwukołowe z wózkiem bocznym, a także motorowery i rowery z pomocniczą jednostką napędową. Pojazdy mogą rozwijać prędkość maksymalną 45 km/h, a pojemność zamontowanego silnika nie może przekraczać 50 cm sześc. lub 4 kW mocy ciągłej znamionowej w przypadku elektrycznych motorów.

Prawo jazdy A1

Dokument upoważnia właściciela do poruszania się motocyklami lekkimi i standardowymi – również z wózkiem bocznym, które są wyposażone w silnik o mocy do 35 kW i maksymalnej proporcji moc-masa własna 0,2 kWkg. Wyrabiając prawo jazdy A1, otrzymuje się też uprawnienia z zakresu typu AM. Można je nabyć od 16. roku życia.

Prawo jazdy A2

Po wyrobieniu prawa jazdy A2 kierowca może poruszać się motocyklami lekkimi, także z wózkiem bocznym, które są wyposażone w silnik o mocy do 35 kW i maksymalnym stosunku moc-masa własna na poziomie 0,2 kWkg. Posiadacz ma też uprawnienia z zakresu AM i A1, a o licencję może się starać od 18. roku życia.

baner mamy części do Twojego samochodu

Prawo jazdy A

Po wyrobieniu licencji A posiadacz może poruszać się motocyklami, pojazdami dwukołowymi wyposażonymi w silnik o pojemności skokowej większej niż 50 cm sześc.  lub o prędkości maksymalnej określonej rodzajem konstrukcji większej niż 45 km/h. Licencja daje też uprawnienia z zakresu AM, A1 i A2. O ten dokument mogą starać się osoby od 24. roku życia lub w momencie, gdy prawo jazdy kat. A chce wyrobić kierowca, który posiada A2 od dwóch lat.

Prawo jazdy B

Osoba posiadająca tę licencję ma prawo do jeżdżenia motocyklem wyposażonym w jednostkę napędową o pojemności 125 cm sześc., mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku moc-masa własna nieprzekraczającym 0,1 kW/kg. Do tego dochodzą też uprawnienia z zakresu kat. AM. Prawo jazdy B można mieć od 18. roku życia.

Konstrukcja silnika – odmiany, zalety i wady

Przeglądając oferty poszczególnych producentów, można zauważyć określenia takie, jak silnik jedno-, dwu- czy czterocylindrowy. Terminy odnoszą się do odmian konstrukcji jednostek napędowych. Przed dokonaniem zakupu, warto dowiedzieć się więcej na temat ich charakterystyki. Przedstawiamy najczęściej montowane odmiany silników.

Jednocylindrowy

Jednocylindrowe jednostki napędowe stosuje się przede wszystkim w tanich i małosuwowych motocyklach i motorowerach. Silniki są też montowane w motocyklach terenowych i hard enduro.

Kultura pracy stoi na niskim poziomie – mają na to wpływ silne wibracje. Silniki jednocylindrowe generują też mniejszą moc w porównaniu do masy niż jednostki wielocylindrowe. 

Do zalet jednocylindrowych silników zalicza się prosta konstrukcja ułatwiająca utrzymanie jednostki w optymalnym stanie technicznym. Silnik jest wąski i niedużo waży. Zapewnia dobry moment obrotowy przy niskiej prędkości.

Dwucylindrowy, rzędowy

W dwucylindrowy, rzędowy silnik są najczęściej wyposażone tańsze motocykle sportowe, turystyczne enduro, cruisery, a także naked bike’i.

To wszechstronny silnik, który nadaje się zarówno do sportowej jazdy, jak i codziennego użytku. Podobnie jak wersja jednocylindrowa jest lekki i wąski. Obok wszechstronnego zastosowania, charakteryzuje się też stosunkowo niskimi kosztami wykonania i łatwą produkcją. Do wad zaliczają się mocne wibracje przy pracy jednostki.

Jaki motocykl sportowy wybrać? Sprawdź, na co zwrócić uwag

Dwucylindrowy w układzie V

Jest to rasowa jednostka napędowa, głęboko zakorzeniona w historii motoryzacji o statusie ikony silnikowej. Wyróżnia się dużym momentem obrotowym i szerokim pasmem mocy. Konstrukcja jest wąska i ma niski środek ciężkości. Oprócz charakterystycznego układu cylindrów w kształcie litery „V” jednostka urzeka swoim brzmieniem.

Do wad zaliczają się silne wibracje w przypadku modeli o szerszej konstrukcji. Ze względu na specyfikę projektu jednostki, chłodzenie tylnego cylindra jest utrudnione. Moc na cylinder jest też mniejsza w porównaniu z jednostkami wielocylindrowymi.

Dwucylindrowe jednostki z układem cylindrów V są montowane w tzw. amerykańskich krążownikach i chopperach. Silnik upodobała sobie marka Ducati – jednostka napędza praktycznie wszystkie motocykle sportowe z oferty producenta.

Trzycylindrowy

Odmiana nie jest tak popularna, jak dwu- czy czterocylindrowe jednostki napędowe. Ma wysoki moment obrotowy, cechuje się zrównoważoną pracą, wszechstronnością i kompaktową konstrukcją. W trzycylindrową jednostkę są wyposażone motocykle sportowe marki Triumph, niektóre modele Yamahy na przykład MT-09. 

Czterocylindrowy, rzędowy

W silnik ten najczęściej zaopatrzone są sportowe motocykle. Ma z reguły prostą, ale dopracowaną konstrukcję. Płynnie oddaje moc i jest w stanie wygenerować ekstremalnie wysokie obroty oraz dodatkową moc w górnym zakresie prędkości. Na tę jednostkę decydują się przede wszystkim japońscy producenci.

Czterocylindrowy w układzie V4

Jednostka napędowa zalicza się do silników z najwyższej półki – zarówno technologicznej, jak i cenowej. Dowodem jest stosowanie motoru przez teamy startujące w zawodach MotoGP. Silnik płynnie dostarcza moc i zapewnia niesamowicie wysoki moment obrotowy. Wyróżnia się też smukłą konstrukcją oraz drapieżnym brzmieniem podczas pracy.

Za wadę można uznać wysoką cenę jednostki. Silnik jest też cięższy niż rzędowe czterocylindrówki i ma złożony projekt konstrukcji. Montuje się go w wysokiej klasy super-sportach i sport-tourach. Jeśli ktoś chce nabyć ścigacz, który zapewni mu ekstremalny poziom endorfin podczas jazdy, to powinien kupić motocykl z czterocylindrówką w układzie V4.

Motocykle sportowe – na jakie modele warto zwrócić uwagę?

Obok bazowej charakterystyki, motocykle sportowe mogą mieć też inne cechy szczególne. Nie tylko moc i wysoki moment obrotowy powinny być priorytetem przy wyborze maszyny, ale także kwestie związane z jej użytkowaniem. 

Przedstawiamy modele, które sprawdzą się przy standardowej i wyczynowej jeździe, a także sportowe motocykle wciąż zapewniające ogrom emocji, ale przy mniejszej mocy, które powinni wybrać początkujący. W takim razie, na jakie modele warto zwrócić uwagę?

Sportowy motocykl dla początkujących – Honda CB 650 R 2022

Na takie określenie zasługuje Honda CB 650 R 2022. To kompaktowy motocykl sportowy, który wyróżnia się długim bakiem i okrągłym, przednim reflektorem LED. Wysokość siedzenia jest równa 810 mm. 

Jaki motocykl sportowy wybrać? Sprawdź, na co zwrócić uwag

Honda CB 650 R ma 16-zaworowy silnik DOHC o pojemności skokowej 649 cm sześc. i maks. mocy obr. 95,2 KM/12 000 obr./min. i 63 Nm/9 500 obr./min. Spełnia normy emisji spalin Euro 5. Ma sprzęgło antyhoppingowe, a także system regulacji momentu obrotowego (kontrolę trakcji) Honda Selectable Torque Control i dwukanałowy ABS.

Wyposażenie sportowego motocykla obejmuje m.in. nowoczesny, biało-czarny wyświetlacz LCD, port ładowania USB, podgrzewane manetki oraz diody LED w reflektorach, światłach tylnych i kierunkowskazach.

Sportowy motocykl od Hondy jest dostępny w różnych wariantach kolorystycznych – Matt Gunpowder Black Metallic (czarny), Candy Chromosphere Red (czerwony), Mat Jeans Blue Metallic (niebieski) i Sword Silver Metallic (srebrny). Japoński producent oferuje motocykl sportowy również w słabszej wersji, adekwatnej do kat. A z ograniczeniem mocy do 35 kW. Cena za Hondę CB 650 R 2022 wynosi około 37 500 zł.

Motocykl sportowy dla doświadczonych – Harley Davidson Low Rider S

Harley Davidson Low Rider S z 2022 jest napędzany potężną jednostką napędową Milwaukee-Eight 117 V-twin. Silnik ma pojemność 1896 cm sześc. i jest idealne wpasowany w nowoczesną ramę Softalia, co sprawia, że cała konstrukcja motocykla jest opływowa. 

Jednostka ma moc 94 KM i dostarcza 115 Nm. Pomimo dużej mocy, praca silnika nie jest uciążliwa. Motor jest pewnie osadzony na ramie i ma 2 wałki wyrównoważające, które tłumią drgania. Harley Davidson Low Rider S wyposażono również w ABS. Motocykl jest dostępny od ok. 105 tys. zł.

Sportowy ścigacz – Kawasaki ZX-6R

Kawasaki ZX-6R to typowy ścigacz. Wyposażono go w czterocylindrowy silnik tłokowy 636 cm sześc., gdzie cylindry są ułożone w jednej linii – wzdłuż wspólnego wału korbowego. Ma moc 131 KM przy 13 500 obr./min. i 70 Nm przy 11 500 obr./min. Układ napędowy stanowi uszczelniony łańcuch X-Ring. Motocykl sportowy jest też wyposażony w 6-biegową przekładnię z jednokierunkowym Quikshifterem oraz ABS. Jednoślad można kupić za dobrą cenę, ok. 56 tys. zł. 

Jaki motocykl sportowy wybrać? Sprawdź, na co zwrócić uwag

Motocykl sportowy do 20 tys. złotych

Czy są motocykle sportowe, które można kupić taniej, ale wciąż w dobrym stanie technicznym? Tak. Znajdują się na rynku wtórnym, gdzie nie brakuje ciekawych propozycji. Do takich jednośladów zalicza się Yamaha YZF-R1 RN12 czwartej generacji.

Sportowy motocykl o wadze 172 kg ma silnik R4-20v DOHC z pojemnością skokową 998 cm sześc. Bez doładowania dynamicznego Yamaha YZF-R1 RN12 generuje 172 KM (126 kW) przy 10 500 obr./min. Z tą opcją 180 KM (132 kW) przy 10 500 obr./min. Yamaha YZF-R1 RN12 może być z pewnością uznana za dobry motocykl sportowy do 20 tys. zł. Zadbane modele są dostępne właśnie w tej cenie.

O tym musisz pamiętać – na co zwrócić uwagę, kupując motocykl sportowy?

Na początku trzeba ustalić, jakich motocykli sportowych szukasz. Uszczuplenie listy potencjalnych jednośladów do kupienia ułatwi nie tylko dokonanie wyboru, ale i zebranie odpowiednich informacji na temat maszyny, a przede wszystkim często występujących usterek. Dzięki temu można doprecyzować, który rok produkcji danego modelu cieszy się najlepszymi opiniami, a następnie zdecydować się na jego nabycie.

Warto też zastosować się do porady eksperta sklepu Inter Cars: Przed dokonaniem transakcji, kupujący powinien odbyć jazdę próbną, aby na własnej skórze poczuć, jak działa motor i czy jego kultura pracy mu odpowiada. Szczególnie ważne jest to, żeby zweryfikować działanie układu hamulcowego, a także pracę zawieszenia i skrzyni biegów.

Ważną kwestią jest też pozyskanie wiadomości na temat dostępności części zamiennych i znalezienie sklepu, w którym będzie można je kupić. Do najczęściej wymienianych elementów zaliczają się m.in. akumulatory motocyklowe czy części układu hamulcowego lub zawieszenia. Wszystkie niezbędne części zamienne do sportowych motocykli znajdziesz w sklepie Inter Cars.

Przejrzyj ofertę i wybierz części dopasowane do twojego modelu:

Atrakcyjny wygląd motocykla – jak go uzyskać?

Każdy posiadacz sportowego jednośladu chce, aby jego motocykl efektownie się prezentował. W tym celu warto zastosować środki czyszczące, które można bez problemu umieścić w schowku motocykla i użyć w dowolnym momencie.

Do takich uniwersalnych i skutecznych produktów zalicza się biodegradowalny środek czyszczący do motocykla Motul Moto-Wash E2. Usuwa zabrudzenia z powierzchni tworzyw sztucznych, włókien syntetycznych, metali nieżelaznych i lakieru. Efektywnie likwiduje nieczystości z owiewek motocyklowych. 

Jak spełnić swoje marzenie o sportowym motocyklu?

Motocykle sportowe są marzeniem wielu osób. Pozwalają odczuć przyjemność na różnych poziomach. Zapewniają adrenalinę ze względu na wysokie osiągi, świetnie się prezentują, a ich drapieżny ryk sprawia, że kierowca od razu zwraca na siebie uwagę. 

Jednak przed dokonaniem zakupu należy się dobrze przygotować. Trzeba zebrać informacje na temat poszukiwanego modelu, a także dowiedzieć się więcej o często występujących usterkach i znaleźć rzetelnego dostawcę akcesoriów i części motoryzacyjnych. Warto dowiedzieć się także, jak dobrać opony szosowe do motocykla. Motocyklem możesz jeździć nie tylko po asfalcie, warto zastanowić się, czy aby nie crossowy motocykl jest tym, co da Ci największą frajdę. 

FAQ

Jakie prawo jazdy upoważniają do prowadzenia motocykla?

Motocykl można prowadzić po wyrobieniu licencji AM, A1, A2 i B.

Jakie odmiany silników są najczęściej montowane w jednośladach?

W motocyklach najczęściej montuje się silniki jedno, dwu i trzycylindrowe. Najmocniejsze jednostki mają 4 cylindry.

Które marki mają najlepsze sportowe motocykle?

Do potentatów na rynku motoryzacyjnym w segmencie motocykli sportowych zaliczają się marki takie jak Kawasaki, Honda, Yamaha i Harley Davidson.

Ile kosztuje sportowy motocykl?

Za najlepsze sportowe motocykle trzeba zapłacić od ok. 50 do 100 tys. złotych. Z kolei na rynku wtórnym zadbane modele o dużej mocy są dostępne już od ok. 20 tys. złotych.

Na co zwrócić uwagę przy kupnie motocykla?

Określ wcześniej swój budżet. Następnie wybierz poszukiwany model i zbierz informacje na jego temat – oceny użytkowników i często występujące usterki. Nie zapomnij odbyć jazdy próbnej przed zakupem.

Gdzie znajdę najlepsze części do swojego motocykla?

Żeby znaleźć właściwe części od sprawdzonych producentów, udaj się na stronę sklepu Inter Cars. Znajdują się tam artykuły renomowanych marek do wielu modeli motocykli w atrakcyjnych cenach.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!