Marka Jeep większości osób kojarzy się z wytrzymałością, niezawodnością oraz szerokim zastosowaniem terenowym tych aut. Nic dziwnego, ponieważ  z tego właśnie słyną  te pojazdy. Modele oferowane przez tego producenta zmieniały się diametralnie na przestrzeni lat. Jednak żaden z nich by nie powstał, gdyby nie wypuszczony w 1941 roku model Willys MB. Zaprojektowano i wyprodukowano go specjalnie na zamówienie rządu Stanów Zjednoczonych. To właśnie efekt tej współpracy spowodował, że do dziś używamy słowa „jeep”, aby określić samochód, który wjedzie wszędzie. Czytaj dalej i poznaj historię tego producenta oraz legendarne modele Jeepa!

Interesujące  jest to, że do dzisiaj  nie udało się w 100% określić, skąd pochodzi określenie „Jeep”. Nazwa ta rozpowszechniła się w trakcie II wojny światowej, kiedy kojarzyła się jedynie z amerykańskim samochodem terenowym, który miał napęd na 4 koła. Do dziś jest synonimem auta terenowego. Jednak nie ma jednej wersji wydarzeń, która jasno mówi, dlaczego akurat taką nazwę wybrano.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Jaką historię kryje samochód Jeep?

Wszystko zaczęło się w lipcu 1940 roku, w trakcie trwania II wojny światowej. Amerykańskie siły zbrojne ogłosiły, że potrzebują lekkiego samochodu do celów zwiadowczych, który byłby w stanie zastąpić jednoślady. Informacja została rozesłana do 135 producentów aut. Razem z ogłoszeniem armia USA zamieściła długą i skomplikowaną do realizacji listę wymagań dotyczących tego pojazdu. Należały do niej takie rzeczy jak:

  • ładowność na poziomie 600 funtów (272 kg),
  • masa całkowita poniżej 1300 funtów (590 kg),
  • rozstaw osi poniżej 75 cali (190 cm),
  • wysokość nieprzekraczająca 36 cali (91 cm),
  • silnik, który pozwala na bezawaryjną długotrwałą jazdę do 50 mph (80 km/h),
  • napęd 4 × 4 z 2-stopniową skrzynką rozdzielczą,
  • prostokątny kształt nadwozia,
  • składana przednia szyba,
  • 3 oddzielne siedzenia,
  • przyciemniane światła.

Sam limit wagi pojazdu stanowił ogromne wyzwanie, dlatego też do rywalizacji  przystąpiło zaledwie 3 producentów.

Firmy Willys-Overland oraz American Bantam Car Manufacturing Company jako pierwsze wykazały zainteresowanie podjęciem się tego projektu. Po chwili dołączył do nich Ford Motor Company. Stawką rywalizacji było  ogromne zlecenie rządowe, dlatego  nic dziwnego, że każdy z producentów  w rekordowym czasie przygotował prototyp swojego pojazdu terenowego. Powstały 3 próbne modele: model 40 BRC firmy Bantam, który był gotowy już 49 dni od otrzymania informacji od rządu, Ford GP „Pygmy” oraz Willys Quad.

W listopadzie tego samego roku armia weszła w posiadanie tych prototypów. Jednak każdy, spośród nich przekraczał narzuconą przez wojsko masę całkowitą. To spowodowało, że maksymalna wartość dla tego parametru została podniesiona. W następnym etapie każdy z producentów miał dostarczyć 1500 egzemplarzy produkcyjnych swojego modelu. Dalsza seria testów skłoniła amerykańskie wojsko do wyboru auta produkcji Willys-Overland, wśród zalet wskazano między innymi praktyczny wymiar tego modelu: na masce można było rozkładać mapy lub przewozić rannych. Samochody pozostałych producentów trafiły do Rosji oraz Wielkiej Brytanii w ramach programu „lend-lease”.

Seryjna produkcja Jeepa

Udoskonalony i zmodyfikowany model trafił do seryjnej produkcji, już pod nazwą Willys MA. Tak właśnie powstał pierwszy samochód jeep. Jedna z wersji mówi, że nazwa ta wzięła się od fonetycznej wypowiedzi skrótu „GP”, co w żargonie wojskowym oznacza „General Purpose” i odnosi się do samochodu przeznaczenia ogólnego , a sam skrót wypowiedziany na głos można zapisać właśnie jako „Jeep”. Wersja  druga dotycząca nazwy mówi natomiast, że przydomek ten samochód przejął od postaci Eugena the Jeepa. Był on tajemniczym zwierzęciem o nadludzkich mocach z bardzo popularnego w tamtych czasach komiksu  o przygodach Marynarza Popeye’a. Po kolejnych zmianach przemianowano go na Willysa MB.

Sam Willys sprzedał 368 tysięcy pojazdów swojej produkcji, a dodatkowo sprzedane zostało jeszcze 277 tysięcy aut na licencji Forda. Po zwycięstwie USA w II wojnie światowej historia Jeepa nie zakończyła się. W 1945 roku wyprodukowano model CJ-2A, a więc pierwszy samochód Jeepa przeznaczony do użytku cywilnego. Z czasem zyskiwał on na popularności również wśród cywilów. W 1950  Willys-Overland zarejestrował nazwę handlową „Jeep”.

Jaką historię kryje samochód Jeep

Taka właśnie jest geneza słowa oraz marki Jeep. Legendarne  modele, o których mowa powyżej, są już praktycznie nie do dostania, a jeśli gdzieś się pojawiają, to osiągają zawrotne ceny możliwe do zapłacenia jedynie przez bardzo zamożnych kolekcjonerów. Trudno się dziwić, stały się w końcu symbolem wolności oraz po części wprowadziły Stany Zjednoczone (i nie tylko) w erę trwającego do dziś pokoju. 

Jeep – modele, które zrewolucjonizowały swoje czasy

Poniższa lista zawiera te najbardziej istotne, a także aktualnie najbardziej rozpoznawane modele Jeep. Marka ta po dziś produkuje samochody terenowe oraz SUV, które spełniają założenia samochodu „GP”, czyli do użytku ogólnego.

Jeep Willys Wagon (1946-65)

W latach 40. Ameryka wciąż walczyła o wolność. To właśnie wtedy na świat  „przyszedł” Jeep. Auto najpierw zyskało status kultowego wśród wojskowych, a następnie zostało przerobione i znalazło zastosowanie w użytku cywilnym. W ten sposób powstał Willys Wagon, pierwszy na świecie samochód o nadwoziu kombi. Został przeprojektowany typowo pod pasażerski przewóz osób, miał 7 miejsc i był dostosowany do potrzeb ówczesnej rodziny.

Jeep FC 150-170 (1957-65)

Okres lat 50. w Stanach Zjednoczonych był dla gospodarki czasem dobrobytu i rozwoju gospodarczego. Potrzebowano auta, które odpowie na związane z tym czasem potrzeby i wyzwania. To właśnie w tym okresie zdecydowano o wprowadzaniu na rynek kolejnych  modeli cywilnych. Modele FC 150-170 były zaprojektowane tak, aby dostarczyć towar wszędzie i w każdych warunkach. Charakteryzowały się kabiną pasażerską wysuniętą przed przednią oś. Pojazd ten z wyglądu może i nie przypominał Jeepa, mimo to praktycznie w całości został zbudowany na podwoziu z modelu Willys CJ5.

Jeep Gladiator (1963-71)

W latach 60. Ameryka zmieniła się o 180 stopni. Zmianom uległy poglądy polityczne, muzyka i moda. Ludzie w końcu mogli żyć w spokoju, co przełożyło się na narastający konsumpcjonizm. Własny samochód stał się sposobem na wyróżnienie się z tłumu oraz prawdziwym obiektem pożądania zaraz po własnym mieszkaniu czy domu. Jeep Gladiator stał się największym wyrazem podążania drogą wolności. Był to samochód, dla którego nie było rzeczy nie do zrobienia. Do tego mógł posiadać automatyczną skrzynię biegów oraz wspomaganie układu kierowniczego. Wśród charakterystycznych cech tego modelu można wskazać masywny przód, chromowaną atrapę chłodnicy czy podwójne reflektory.

Jeep M715 (1967-69)

Pojazd ten był wojskową wersją Gladiatora. Został wybudowany przez firmę Kaiser-Jeep. Samochód był używany przez siły wojskowe USA od 1967 do 1969 roku. To pierwsza próba przystosowania auta pierwotnie produkowanego na rynek cywilny do zastosowań wojskowych. Niestety auto cierpiało na niedobór mocy i słabą odporność na trudne warunki. Głównym jednak problemem było przeciążenie nadwozia, które nie cechowało nigdy przystosowanie do narzuconej ładowności 1,25 tony. Był produkowany w kilku wersjach nadwozia. Podstawowa wersja służyła do przewozu zapasów oraz żołnierzy i posiadała 2 miejsca w kabinie.

Jeep Wagoneer (1963-83)

Jego produkcja rozpoczęła się w latach 60. Był on niezwykle nowoczesny jak na swój czas  produkcji. Jednak powiew świeżości widać tutaj także z zewnątrz. Wciąż wyróżniał się wojskowym stylem, jednak został on wyposażony w ikoniczne dla marki elementy stylistyczne. To dzięki swojemu charakterystycznemu wlotowi powietrza oraz muskularnym nadkolom wyglądał jak prawdziwy Jeep. Auto ewoluowało, a z czasem pojawił się model Grand Wagoneer, który przetarł szlaki dla pierwszych aut typu SUV.

Jeep Cherokee (1974-83)

W latach 70. ludzka chęć postępu oraz rozwoju była motorem napędowym do konkurowania w każdej dziedzinie życia. Kobiety walczyły o swoje prawa, ludzie latali w kosmos, na rynku motoryzacyjnym USA przodował Jeep. Samochód o, którym mowa, czyli Jeep Cherokee, miał trafić w gusta młodszego, odważniejszego konsumenta, którego już w tych latach było stać na własne auto. Jeep Cherokee wyróżniał się swoją dynamiczną sylwetką oraz mocnym silnikiem. Ówcześni nabywcy nie wiedzieli jeszcze, że kupują model produkcji Jeep, który w przyszłości zyska status legendarnego. Auto wyróżniało sportowe zacięcie, które było zauważalne zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu. Sportowa kierownica oraz fotele dodawały mu charakteru. Cechy te spowodowały, że stał się on jednym z motoryzacyjnych symboli lat 70.

Jeep Wrangler (1987-95)

Innowacyjne, kolorowe oraz różnorodne lata 80. spowodowały, że na świat przyszedł mocno kontrowersyjny, jednak trwale kojarzony z marką model Wrangler. Był kontrowersyjny głównie ze względu na słabe właściwości terenowe, co nie przystało samochodowi z logo  Jeep. Jednak to właśnie dzięki temu, co robił na asfalcie, zyskał sobie tak dużą rzeszę fanów. Był to samochód do „pokazania się”. Jego odsłonięta rama, nie wnosiła żadnych praktycznych funkcji, jednak wyglądała bardzo dobrze. Cały samochód wyglądał oryginalnie i odbiegał od stylistyki marki. Spowodowało to, że w krótkim czasie zaczął się on cieszyć dużą popularnością wśród młodych ludzi.

Jeep – modele, które zrewolucjonizowały swoje czasy

Jeep Renegade

Nadeszła pora na auto ze stajni Jeep, które wciąż jest produkowane. Renegade powstaje nieprzerwanie od 2014 roku. Modele przedstawione powyżej świetnie obrazują, jak wizerunek marki był zależny od czasów, w jakich poszczególne auta były produkowane. Jeep Renegade to jeden z modelów, które współcześnie wpływają na wizerunek marki. Nazwa nawiązuje do wersji wyposażenia jednego z modeli  Willys CJ. Jest to kompaktowy SUV, który świetnie radzi sobie z wyzwaniami, jakie stawia mu jego obecne terytorium, czyli duże miasto. Nie da się go pomylić z żadnym innym autem. Ma charakterystyczny przedni grill oraz okrągłe przednie światła. Do tego, ze względu na możliwość wyposażenia go w napęd 4×4, świetnie poradzi sobie również po wyjechaniu z miasta. Pokazuje to, że jako klienci w tych czasach oczekujemy praktyczności i wszechstronności od samochodów, które kupujemy.

Jeep Renegade

Myślisz samochód terenowy – mówisz Jeep! 

Trzeba przyznać, że nie można temu producentowi odmówić tego, w jak ogromnym stopniu wpłynął na znaną dzisiaj motoryzację, a nawet na losy historii. Samochody tej marki czerpią to, co najlepsze ze swoich starych modeli. Sięgają do ich stylu, technologii oraz doświadczenia, które budowano latami. W połączeniu z aktualnymi technologiami oraz rozwiązaniami technicznymi sprawia to, że Jeep po dziś produkuje samochody kompletne. Modele wypuszczane przez tego producenta w bardzo dobry sposób odpowiadają na potrzeby dzisiejszego klienta – mówi ekspert marki Inter Cars.

Jak zawsze należy pamiętać, że aby w pełni móc się cieszyć Twoim starym bądź nowym Jeepem musisz o niego dbać, pamiętać o regularnych wymianach oraz prowadzić profilaktyczne serwisy. Przy aucie o takich zdolnościach off-roadowych bardzo ważną kwestią jest dobór odpowiednich opon.

Części do swojego Jeepa znajdziesz w Inter Cars!

Wszystkie potrzebne podzespoły oraz części znajdziesz na stronie Inter Cars w korzystnych cenach. Jeśli chciałbyś dokonać tuningu swojego Jeepa, bo masz zamiar ruszyć na bezdroża, koniecznie sprawdź te akcesoria offroadowe!

szukasz produktu który opisujemy?

Jeep – marka samochodów terenowych z bogatą historią, która wciąż się rozwija

Popularność nazwy „Jeep”, którą auto zyskało w trakcie II wojny światowej, sprawiła, że nawet współczesne samochody terenowe, niezależnie od ich producenta, nazywane są „Jeepami”. Marka jednak cały czas się rozwija.  Od przejęcia koncernu przez międzynarodowy konglomerat Stellantis, wprowadza on liczne zmiany, a nowy właściciel zamierza między innymi systematycznie rozwijać ofertę modelową Jeepa. W 2024 roku ma rozpocząć się seryjna produkcja dwóch modelów elektrycznych: Recon i Wagonner S.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Modele aktualnie produkowane to: Renegade, Compass, Grand Cherokee, Wrangler i Gladiator.

Nazwa zaczęła zyskiwać na popularności w trakcie II wojny światowej, za sprawą produkcji bardzo skutecznego samochodu przeznaczonego do celów wojskowych, a konkretnie Willysa MB, który określany był jako „Jeep”.

Marka Jeep pochodzi z USA, a konkretnie ma siedzibę w mieście Toledo. Obecnie jednak należy ona do międzynarodowego koncernu Stellantis.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!