Każdy właściciel samochodu, choćby w teorii dba o to, aby jego auto było sprawne, niezawodne i służyło jak najdłużej. W tym celu kierowcy dokonują regularnych przeglądów technicznych, wymiany zużytych części oraz drobnych napraw. Do tych ostatnich możemy zaliczyć regulację czynnika, który ma wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej auta. To nic innego jak luzy zaworowe. Czym są, w jakich autach mamy z nimi do czynienia i kiedy niezbędna jest ich regulacja? O tym wszystkim dowiesz się z poniższego artykułu.

Współcześnie produkowane samochody w większości przypadków nie wymagają takiej czynności serwisowej jak regulacja luzów zaworowych. Dlatego też wielu właścicieli nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, czym jest luz na zaworach i do czego służy. Jeśli i Ty nie słyszałeś o nich wcześniej, czytaj dalej. Przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.

Z tego artykułu dowiesz się:

baner mamy części do Twojego samochodu

Luzy zaworowe – czym są?

Sercem  każdego pojazdu mechanicznego jest oczywiście silnik. Spalinowe jednostki napędowe aut  poruszających się po ulicach zamieniają energię cieplną w mechaniczną. To właśnie dzięki tej przemianie możesz odpalić swoje auto i ruszyć z miejsca.

Jednak podczas pracy silnik wytwarza także ciepła, które wpływa na poszczególne elementy konstrukcji jednostki napędowej. Jednym z takich elementów są zawory silnika, które rozszerzają się pod wpływem wysokiej temperatury. Stąd też potrzebują dodatkowej przestrzeni, którą są właśnie luzy zaworowe. Dzięki nim zawory silnika mogą się dokładnie zamykać, a ponadto odpowiednie odstępy  wpływają na ich wychłodzenie i tym samym wydłużają żywotność.

Prawidłowe ustawienie luzów zaworowych – dlaczego to tak istotne?

Luz zaworowy musi mieć odpowiednią wartość. Nie może on być ani zbyt duży, ani zbyt mały, gdyż każda z tych sytuacji wpływa niekorzystnie na jednostkę napędową. 

Zbyt duże luzy zaworowe są powodem szybszego zużywania się samych zaworów  krzywek wałka rozrządu oraz dźwigienek zaworowych. Jak rozpoznasz, że luzy zaworowe są za duże? Spod maski Twojego samochodu będzie wydobywał się charakterystyczny metaliczny hałas. 

Jednak za mały luz zaworowy również nie jest dobry dla jednostki napędowej. Zbyt niska wartość sprawia, że zawory nie są w stanie się dokładnie zamknąć. Dlatego też spada ciśnienie w komorze jednostki napędowej, co objawia się nieregularną pracą na wolnych obrotach.

To jednak nie wszystko. Za mała przestrzeń pomiędzy zaworami wpływa także bezpośrednio na ich zużycie. Kiedy luzy zaworowe są zbyt małe, to zawory nie stykają się z odpowiednimi gniazdami. Przez to również nie są w stanie odpowiednio się wychłodzić, a ich grzybki ulegają wypaleniu. Skutkuje to problemami z odpaleniem ciepłego silnika.

Jaki luz zaworowy jest odpowiedni? 

Jak sam widzisz, prawidłowe ustawienie luzów zaworowych jest niezwykle istotne. Jaki jednak powinien być odpowiedni luz na zaworach?

Wartość luzów zaworowych ustalana jest przez producenta. Jeśli jednak nie masz takiej informacji, przyjmuj, że optymalny luz zaworu dolotowego wynosi około 0,2 mm, a zaworu wylotowego 0,3 mm. Oczywiście należy założyć, że jednostka napędowa pracuje w normalnej (dla niej) temperaturze – mówi ekspert marki Inter Cars.

Regulacja luzów zaworowych – w jakich samochodach jest niezbędna?

W większości samochodów produkowanych współcześnie korekta oraz manualne ustawienie luzów zaworowych są niepotrzebne. Dzieje się tak, ponieważ luzy zaworowe są regulowane przez hydrauliczne popychacze. Niektórzy producenci samochodów nie stosują jednak takiego rozwiązania. Należą do nich Honda i Toyota. Nawet kilkuletnie samochody tych marek wymagają regularnych kontroli oraz regulacji.

Ponadto o ustawieniu luzów zaworowych powinieneś pamiętać szczególnie wtedy, gdy jesteś właścicielem nieco starszego pojazdu, którego silnik ma dwa zawory na cylinder. Wyjątkiem są w tym przypadku auta marek Opel i Volkswagen, które  już dawno zrezygnowały z manualnej regulacji luzów.

Kontrola i regulacja luzów na zaworach – jak często?

Częstotliwość regulacji luzów zaworowych jest bardzo różna. W zależności od modelu auta może być rekomendowana po przejechaniu 10 tysięcy kilometrów, a w innym – dopiero po 100 tysiącach kilometrów. Informacja o tym, jak często powinieneś dokonać regulacji luzów na zaworach, jest umieszczona w książce serwisowej samochodu.

Ponadto, jeśli Twój samochód jest napędzany gazem, to regulacji luzów na zaworach powinieneś dokonywać nawet dwa razy częściej. 

Jeśli nie masz książeczki serwisowej, to zapytaj o radę mechanika. Specjalista doradzi Ci, ile możesz przejechać kilometrów przed kolejną regulacją luzów. 

Ile kosztuje regulacja luzów zaworowych?

Koszt wyregulowania luzów na zaworach w profesjonalnym warsztacie samochodowym nie jest zbyt wysoki. Za usługę zapłacisz około 100 zł. Oczywiście cena ta może się różnić, a na rozbieżność wpływa zarówno marka i model samochodu, jak i umiejscowienie oraz renoma warsztatu samochodowego, do którego się udasz.

Regulacja luzów na zaworach – zrób to sam!

Usługa wykonywana przez mechanika wymaga pozostawienia samochodu na jakiś czas w warsztacie. W niektórych przypadkach może to być kłopotliwe – szczególnie wtedy, jeśli samochód służy Ci do pracy. 

Na szczęście luzy zaworowe możesz wyregulować samodzielnie. Nie jest to bardzo skomplikowana procedura. Jeśli tylko znasz się odrobinę na mechanice, na pewno poradzisz sobie z tym zadaniem.

Niezbędne narzędzia do ustawienia luzów na zaworach

Przed przystąpieniem do pracy musisz przygotować narzędzia niezbędne do kontroli oraz regulacji luzów zaworowych. Należą do nich:

  • szczelinomierz – narzędzie służące do pomiaru odległości pomiędzy dwoma elementami znajdującymi się bardzo blisko siebie,
  • klucze nasadowe,
  • śrubokręt,
  • kombinerki.

Jak ustawić odpowiednie luzy zaworowe?

Podczas ustawiania luzów na zaworach najważniejsza jest temperatura silnika. Jednostka napędowa Twojego auta nie może być ciepła. Wartości ustawionych na rozgrzanym silniku luzów zaworowych będą inne, gdy ten się schłodzi. Będą one wtedy zdecydowanie się różniły od tych zalecanych. Pamiętaj więc, żeby luzy na zaworach ustawiać wyłącznie na zimnym silniku.

Na początku musisz pozbyć się pokrywy zaworów jednostki napędowej. W tym celu musisz odpiąć kable i cewki zapłonowe. Oczywiście wszystkie te czynności wykonaj z wyłączonym zapłonem. Następnie za pomocą kombinerek zdejmij pierścień zaciskowy, który przytrzymuje rurę dolotową przy jednostce napędowej. Następnie usuń wąż odpowietrzający. W tym momencie powinieneś móc bezproblemowo zdjąć pokrywę zaworów. Jeśli jednak nie jesteś w stanie nadal tego zrobić, to spróbuj delikatnie opukać ją dłonią lub gumowym młotkiem. 

Kiedy zawory silnika są już na wierzchu, możesz zabrać się do ustawienia odpowiednich luzów na zaworach. W tym celu użyj klucza nasadowego oraz śrubokrętu. Pamiętaj, że luzy zaworowe muszą mieć określoną w książce serwisowej wartość. Sprawdzisz ją za pomocą szczelinomierza. Ważna jest również różnica stosunku wymiaru luzu na zaworach dolotowych do luzu na zaworach wylotowych. 

Kolejność regulowania zaworów również ma znaczenie. Musisz to zrobić zgodnie z cyklem zapłonu, który wygląda następująco: 1, 3, 4, 2. Pamiętaj też o kręceniu kołem pasowym w trakcie regulowania luzów na zaworach.

Jak zadbać o silnik jeszcze lepiej?

[baner reklamowy] https://intercars.pl/szukaj/dodatki-do-oleju-napedowego-30801/

Wiesz już, że luzy zaworowe są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania silnika, a w konsekwencji do właściwej pracy napędu całego samochodu. Układ napędowy jest wymagającym komponentem samochodu, dlatego należy o niego prawidłowo zadbać. Wśród środków pielęgnacyjnych znajdziesz  produkty czyszczące do oleju napędowego, dla przykładu środek do oleju napędowego czyszczący silnik STP — eliminuje dymienie, Oszczędza paliwo. Usuwa osady, nagar i wilgoć z układów paliwowych silników Diesla. Dodatkowo jest bezpieczny dla wszystkich silników Diesla zarówno tych klasycznych, jak i tych nowoczesnych.

Co możesz zrobić dodatkowo?

Zdjęcie pokrywy zaworów jest doskonałym pretekstem do wykonania przez Ciebie kilku dodatkowych czynności. Możesz przy okazji wyczyścić zdemontowaną pokrywę. Ponadto nic nie stoi także na przeszkodzie, aby ją pomalować, co zdecydowanie podniesie estetykę Twojego samochodu. W tej sytuacji masz też możliwość wyczyszczenia gniazda świec i sprawdzenia ich stanu. 

Ponadto niektórzy producenci samochodów zalecają także wymianę uszczelki pokrywy zaworów po każdym jej zdemontowaniu. Wielu mechaników twierdzi, że nie jest to konieczne, jednak decyzja należy do Ciebie. Gdy skończyłeś wykonywanie dodatkowych czynności serwisowych, a wartości luzów na zaworach zgadzają się z tymi podanymi w książce serwisowej, możesz przystąpić do składania jednostki napędowej w całość. Działaj w kolejności odwrotnej, czyli na początek załóż z powrotem pokrywę zaworów (nie zapominaj o uszczelce!). Następnie włóż pierścień zaciskowy, wąż odpowietrzający, przypnij kable oraz cewki.

Teraz możesz już odpalić silnik Twojego pojazdu i sprawdzić, czy wszystko działa tak, jak trzeba. 

szukasz produktu który opisujemy?

Podsumowanie 

Teraz już wiesz, czym są luzy zaworowe i dlaczego są tak ważne dla Twojego samochodu. Jeśli potrzebujesz wykonać regulacji tych elementów, możesz skorzystać z pomocy fachowca, lub zdecydować się zrobić to samodzielnie. Dodatkowo możesz jeszcze lepiej zadbać o swój samochód i wyposażyć się w zestaw narzędzi potrzebnych do drobnych napraw lub korzystając z oferowanych produktów pielęgnacyjno-ochronnych.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Luzy na zaworach to niewielka przestrzeń pomiędzy końcem trzonka zaworu jednostki napędowej a ściśle współpracującym z nim mechanizmem znajdującym się bezpośrednio w rozrządzie.

Prawidłową wartość luzów na zaworach określa producent samochodu. Informacja o niej powinna znajdować się w książce serwisowej auta. Jeśli takowej nie ma, to przyjmuje się, że luz zaworu dolotowego wynosi około 0,2 mm, a zaworu wylotowego  0,3 mm.

O częstotliwości regulacji luzów na zaworach decyduje producent. Taką informację znajdziesz w książce serwisowej. Jeśli jednak nie masz do niej dostępu, zapytaj mechanika o ustawienie luzów zaworowych. W niektórych samochodach luzy na zaworach reguluje się po 10 tysiącach kilometrów, a w innych dopiero po 100 tysiącach kilometrów.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!