Przy wysokich cenach paliw, podczas gdy trudno liczyć na znaczne obniżki, wielu kierowców stawia na małe ekonomiczne auto. Ranking tego typu pojazdów z reguły zawierają pojazdy, wśród których każdy znajdzie coś dla siebie. W końcu mały, miejski samochód wcale nie musi oznaczać nudnego, nieciekawego i, o zgrozo, przeciętnego środka transportu. Okazuje się, że w wielu przypadkach auto miejskie może być pojazdem niezwykle ciekawym, a przy tym wciąż ekonomicznym!

Samochody miejskie zwykło się zaliczać do tak zwanego segmentu B – chociaż w ostatnich latach obserwuje się dość zauważalny wzrost gabarytów poszczególnych klasyfikacji. Auta segmentu A (Fiat Panda, VW Up!, Renault Twingo, Kia Picanto etc.) pomału znikają z zatłoczonych miejskich uliczek, a pojawiające się nowe auta segmentu B są znacznie większe, niż przedstawiciele tego segmentu, którzy debiutowali 10 czy 20 lat temu. Dobrym przykładem jest tutaj VW Polo najnowszej generacji, który dorósł już rozmiarami do wymiarów Golfa IV, czyli jakby nie było auta o klasę większego.

Z tego tekstu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Mały miejski samochód, czyli jaki?

Samochody segmentu B, czyli auta miejskie, to auta zbudowane z myślą o pokonywaniu ciasnych uliczek w zakorkowanych miastach. Niewielkie rozmiary tego typu pojazdów znacząco ułatwiają parkowanie i poruszanie się po wielkomiejskiej dżungli. Cechą charakterystyczną aut miejskich jest ich stosunkowo niewielki bagażnik, pozwalający pomieścić niewiele więcej niż zakupy lub bagaż na weekendowy wypad. Oczywiście mowa tutaj o 3- lub 5-drzwiowych hatchbackach, czyli najpopularniejszych typach nadwozia wśród tego segmentu aut.

W mniej popularnych kombi (np. Renault Clio i Skoda Fabia) jest już zdecydowanie więcej miejsca na bagaż. Mimo niewielkiego rozmiaru te małe samochody osobowe pozwalają na w miarę wygodne podróżowanie czwórki pasażerów. Czego nie można powiedzieć o autach z segmentu A. 

Należy zauważyć również, że dzisiaj małe samochody osobowe nie tylko nieco urosły, ale również „uterenowiły” się, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącej popularności aut typu crossover, będących najczęściej nieco podniesioną wersją typowych „mieszczuchów”.  Wspominając o różnych wariantach nadwozi aut miejskich, nie można zapomnieć o nieco usportowionych i bardziej agresywnych wizualnie hot hatchach, czyli sportowych wersjach aut miejskich i kompaktowych, takich jak Peugeot 207 GTI czy też Ford Fiesta ST.

Rozglądając się wśród samochodów segmentu B, z łatwością znajdziemy nie tylko klasyczne hatchbacki,  auta sportowe, tudzież usportowione, crossovery czy kombi. Auta z tego segmentu pojawiały się również w nadwoziu typu van i kombivan, jak również sedan (ciekawostką jest np. Ford Fiesta w takiej wersji przeznaczonej wyłącznie na rynek amerykański, czasem też na polskich drogach można jeszcze spotkać Fiata Sienę) czy też cabrio (np. Peugeot 206 i 207 w wersji CC). Jak widać każdy znajdzie w tym segmencie coś dla siebie!

Mały samochód miejski – jaki budżet będzie nam potrzebny?

Najczęściej, w autach miejskich segmentu B uświadczymy niewielkie, ekonomiczne jednostki napędowe. Aby kupić samochód w dobrym stanie, będziemy musieli wydać minimum kilkanaście tysięcy złotych. 

Chociaż w budżecie poniżej 10 tysięcy złotych znajdziemy bez problemu małe auto miejskie, będzie to jednak samochód ponad dziesięcioletni, ze sporym przebiegiem rzędu 250 tysięcy kilometrów i do tego najprawdopodobniej dość ubogo wyposażony. Pierwszym, w miarę rozsądnym budżetem, w którym możemy znaleźć ciekawy mały samochód miejski, to kwota między 10 a 15 tysięcy złotych, chociaż wciąż będziemy musieli nastawić się tutaj na pewnego rodzaju kompromis.

Lepiej wyposażone egzemplarze będą miały wysoki przebieg, natomiast te nieco mniej wyeksploatowane będą dostępne w bardzo ubogich wersjach wyposażenia – na szczęście około roku 2010 klimatyzacja manualna i pełna elektryka szyb przednich i lusterek była już standardem w autach tej klasy. Ciekawe kąski zaczynają się w budżecie powyżej 30 tysięcy złotych. Szukając pojazdu za taką kwotę, znajdziemy bez problemu auta 6-letnie lub nawet młodsze z przebiegiem nieco przekraczającym 100 tysięcy kilometrów. 

Będą to samochody dosyć „świeże” rocznikowo, możemy więc spodziewać się modeli całkiem nieźle wyposażonych. Zwłaszcza jeżeli chodzi o systemy bezpieczeństwa – takie jak stabilizacja toru jazdy (obowiązkowa od 2011), system Isofix (również od 2011) czy też czujniki ciśnienia w oponach (obowiązkowe od 2014 roku). Za najtańsze, nowe, małe auto miejskie w salonie przyjdzie nam zapłacić minimum 70 tysięcy złotych, poza drobnymi wyjątkami. Taka cena również jest warta rozważenia. Zwłaszcza że będzie objęte kilkuletnią gwarancją.

Decydując się na zakup używanego samochodu miejskiego, dobrze zastanówmy się, jakie mamy wobec niego oczekiwania. Auto segmentu B wybierane jest najczęściej przez młodych kierowców, singli oraz jako kolejne w rodzinie. Najczęściej służy ono dojazdom do pracy lub na uczelnię. Korzystając z samochodu w taki sposób, może warto będzie zrezygnować z pewnych udogodnień kosztem bardziej zadbanego, młodszego i pewniejszego modelu. To samo tyczy się tych, którzy dysponują większym budżetem. Jeżeli auto ma być drugim pojazdem w rodzinie, warto rozważyć auto gorzej wyposażone, ale nowe i wykorzystujące najnowocześniejsze technologie zwiększające bezpieczeństwo na drodze – radzi ekspert Inter Cars.

Małe ekonomiczne auto – ranking najciekawszych propozycji

Przeglądając oferty małych aut miejskich, natrafimy na kilka interesujących modeli, które zdecydowanie wyróżniają się na tle konkurencji. W poniższym zestawieniu, eksperci Inter Cars zebrali najciekawsze propozycje.

Auta w poniższym zestawieniu to jedne z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Łączą je względna niezawodność oraz duża dostępność stosunkowo tanich części zamiennych. Staraliśmy się również dobrać modele, które znane są z niskiego spalania, co w dzisiejszych czasach, gdy ceny na stacjach paliw szaleją, zdaje się jeszcze bardziej istotnym czynnikiem przy zakupie samochodu niż kiedykolwiek wcześniej. – mówi ekspert Inter Cars.

Peugeot 207

Model ten nie zyskał aż tak ogromnej popularności, jak jego poprzednicy – 205 i 206. Te samochody zapisały się nawet w popkulturze. Peugeot 205 zdobył także wiele nagród w rajdach.

Wybierając model 207, na pewno trzeba zwrócić uwagę na stan jednostek napędowych. Dotyczy to zwłaszcza silników VTi i THP, których obsługa sprawiała sporo kłopotów. Lepiej sięgać po mniej skomplikowane motory, a na pewno samochód da się polubić!

Oprócz wymienionych silników pozostałe układy w tym zawieszenie oraz układ hamulcowy są dość bezawaryjne. Nawet jeżeli któryś z ich elementów zawiedzie, części zamienne do tego pojazdu są stosunkowo łatwo dostępne i tanie. Atutem 207 jest możliwość wybierania wśród modeli w różnych wersjach nadwoziowych – od klasycznego hatchbacka (3- lub 5-drzwiowego), przez kombi, na kabriolecie kończąc.

małe ekonomiczne auto

Toyota Yaris

Mały miejski samochód? Toyota jest autem dla rozsądnych. Stosunkowo wysoka cena zakupu tego modelu równoważona jest przez niezawodność oraz niską utratę wartości. 

Wszystkie silniki montowane w tych autach są godne polecenia – mogą stanowić namacalną definicję japońskiej jakości. W większym budżecie możemy również rozważyć zakup wersji hybrydowej. Według producenta spalanie tej jednostki wynosi 3,6 l na 100 km! Wynik zdecydowanie warty wyższej ceny zakupu!

Ford Fiesta

To małe i zwinne autko, tak jak zresztą każdy Ford, prowadzi się rewelacyjnie, dostarczając kierowcy masę frajdy z jazdy. Fanom mocniejszych wrażeń polecamy uwadzę wersję sportową, czyli ST oraz nieco usportowioną ST-line. Silniki montowane w tych pojazdach cieszą się opinią bezawaryjnych. Trzeba jednak o nie dbać, aby nie doszło do większych uszkodzeń.

Jednostki benzynowe nie znoszą dobrze instalacji LPG. Tym, którzy poszukują oszczędnego auta, polecamy silniki diesla zarówno 1.4 TDCi, jak i 1.5 TDCi. Są to niezawodne konstrukcje koncernu PSA, które potrafią spalić około 4 litrów ropy na 100 km! Plusem Fiesty jest również dostęp do stosunkowo tanich zamienników części. Wszystko to sprawia, że Ford Fiesta jest dziś bardzo poszukiwanym autem na rynku wtórnym.

Volkswagen Polo

Mały miejski samochód marki Volkswagen? Zastanawiając się nad zakupem VW Polo, musisz być świadomy lub świadoma tego, że jest to konstrukcja bliźniacza do Seata Ibizy, Skody Fabii czy Audi A1. Mechanicznie pojazdy te nie różnią się od siebie w zasadzie niczym. Polo natomiast zdecydowanie wygrywa z nimi jakością wykonania, nie licząc zaliczanego do segmentu premium miejskiego Audi, oraz zastosowanych  materiałów. Zdecydowanym plusem pojazdów ze stajni VAG jest dostępność tanich części zamiennych. Warto wybrać egzemplarz z niezawodnym wolnossącym silnikiem 1.4. Diesle, oprócz wariantu 1.6 TDI, nie zachwycają osiągami, a jednostki TSI zdobyły niechlubną sławę niezwykle awaryjnych.

Idealne auto miejskie dla Ciebie

Opel Corsa

Głównymi zaletami Corsy są dostępność części zamiennych oraz przestronne wnętrze. Mimo stosunkowo niewielkich gabarytów można tym autem w miarę komfortowo podróżować nawet z pasażerami na tylnych siedzeniach i bagażem.

W wersji z silnikami benzynowymi Corsa występowała również z fabryczną instalacją LPG, z którą jednostki te radzą sobie wybornie. Niestety największą bolączką Corsy są pojawiające się tu i ówdzie ogniska rdzy. Niemniej, jednak gdy przymkniemy więc oczy na nadgryzione rdzą blachy i spojrzymy na oszczędności przy dystrybutorze. Corsa okazać się może świetnym pomysłem.

Renault Clio

Clio, jak na auto typowo miejskie, dysponuje całkiem przestronnym wnętrzem. Stosunkowo wygodnie mogą tutaj podróżować cztery dorosłe osoby, a dostępne silniki benzynowe nadają się pod instalację LPG. Irytować może tutaj jakość wykończenia – łatwo rysujące się plastiki oraz hałasujące elementy nadwozia, skądinąd bardzo dobrze zabezpieczonego przed korozją.

Używane auto miejskie

Używane auto miejskie – jak o nie zadbać?

Kupując auto, warto sprawdzić, w jakim stanie są jego opony. Zdarza się, że kilkuletnie auto wciąż jeździ na ogumieniu, na którym wyjechało z fabryki. Bieżnik wtedy przyjmuje już graniczne wartości zużycia. Warto w takiej sytuacji wziąć pod uwagę konieczność wymiany na nowe.

W małym aucie, które większość czasu spędzać będzie w miejskiej dżungli, świetnym rozwiązaniem okazać się mogą opony całoroczne.

Warto również w pierwszej kolejności – nawet jeżeli poprzedni właściciel samochodu zarzekał się, że to zrobił – wymienić olej świeżo po zakupieniu samochodu. Nie zapomnij przy tym o nowym filtrze oleju i powietrza. Dobrze jest również zadbać o nowy filtr paliwa – w końcu nie wiemy, jakiej jakości paliwo tankował poprzedni właściciel.

Mały miejski samochód – zadbaj o silnik swojego auta z Inter Cars

Dobrze jest również wymienić rozrząd – zwłaszcza jeżeli auto ma przebieg kilkuset tysięcy kilometrów. A przy tym nie mamy żadnych dowodów na to, że taka wymiana została już dokonana wcześniej. Podobnie wygląda, wspomniana już wcześniej, kwestia wymiany oleju czy też filtrów. Są to czynności, które w zasadzie obowiązkowo należy wykonać po kupnie auta z drugiej ręki.

Eksperci Inter Cars polecają  oleje, które sprawdzą się w większości małych samochodów.

szukasz produktu który opisujemy?

Idealne auto miejskie dla Ciebie!

Wiesz już, jakie modele aut miejskich są najpopularniejsze na naszym rodzimym rynku i czym się charakteryzują. Pora więc określić budżet i rozpocząć poszukiwania tego jedynego wymarzonego „miejskiego wojownika”.

Auta segmentu B są stosunkowo popularne, nie powinno więc być większego problemu w znalezieniu dobrze zachowanego egzemplarza. Poleca się poszukiwać aut od właścicieli prywatnych, a nie dużo bardziej wyeksploatowanych aut po flotach. Należy też uważać na bardziej usportowione wersje poszczególnych aut miejskich, z większymi, mocniejszymi silnikami, które też mogły „dostać w kość” od poprzednich właścicieli, zwłaszcza jeżeli ci mieli nieco cięższą nogę.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Podczas oględzin karoserii samochodu zwróć uwagę na występujące na nim ogniska rdzy. Szczególnie te znajdujące się na progach pojazdu mogą świadczyć one nie tylko o złej kondycji nadwozia, ale również podwozia. Zwróć uwagę na nierówne spasowanie elementów karoserii i odcień lakieru na wszystkich elementach karoserii. Sprawdź też daty na szybach, określają one datę ich produkcji, odchył o jeden rok wcześniej niż rok produkcji samochodu jest dopuszczalny, w innym przypadku niewłaściwa data może świadczyć o tym, że szyba została z jakiegoś powodu wymieniona.

W pierwszej kolejności naszą czujność powinna wzbudzić nadmierna czystość silnika. Może świadczyć ona o tym, że sprzedawca chciał w ten sposób zatuszować wycieki płynów. Wszelkie odgłosy niepoprawnego działania motoru, jego nierówna praca lub dziwny kolor spalin, ze sporym prawdopodobieństwem świadczą o złym stanie jednostki napędowej.

Podczas oględzin samochodu warto uważnie przyjrzeć się kondycji wnętrza. To właśnie po elementach, takich jak: fotele, kierownica, gałka zmiany biegów, plastikowe przyciski i stopniu ich zużycia możemy określić faktyczny przebieg pojazdu.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!