W celu zadbania o sprawne działanie układu wysprzęglania i maksymalnie płynną zmianę przełożeń niezbędne jest odpowietrzanie sprzęgła. Dokonuje się tego najczęściej w trakcie serwisowania bądź wymiany tego podzespołu. Operację można przeprowadzić samodzielnie, jednak zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z oferty zaufanego warsztatu. Jak odpowietrzyć sprzęgło? Na co zwrócić uwagę? Jakie są możliwe przyczyny zapowietrzonego sprzęgła? Odpowiadamy poniżej.

Prowadzenie pojazdu z manualną skrzynią biegów sprawia dużo przyjemności pod warunkiem, że wszystko działa poprawnie. Zmiana przełożeń za pomocą drążka wedle popularnej opinii zapewnia o wiele lepsze „czucie auta”. System sprzęgła w samochodzie komunikuje się z kierowcą na podobnej zasadzie co układ odpowiedzialny za wytracanie prędkości. W obu przypadkach wykorzystywaną cieczą jest płyn hamulcowy. Odpowietrzanie sprzęgła to proces, w którym usuwany jest cały płyn znajdujący się w układzie, kolejno zastępuje się go nową, czystą mieszanką. 

W poniższym artykule odpowiadamy na następujące pytania: 

Jakie są objawy zapowietrzenia sprzęgła?

W miarę użytkowania samochodu poziom płynu hamulcowego stopniowo się obniża, dlatego czynnością, którą warto wykonywać regularnie, jest kontrolowanie jego stanu w zbiorniczku. Równie istotne jest poważne traktowanie wszelkich nieprawidłowości, jakie wywołuje zapowietrzone sprzęgło. Objawy są zazwyczaj dosyć charakterystyczne, a jednym z najczęstszych jest „miękki” pedał sprzęgła. Sprawne sprzęgło powinno pracować w całym zakresie swojego ruchu – jeżeli jest inaczej, prawdopodobnie przyczynę stanowi obecność powietrza wewnątrz układu. Kolejnym symptomem są trudności z płynną zmianą przełożeń. 

Może się również zdarzyć, że uszkodzony jest przewód, a wtedy proces transportowania płynu hamulcowego zostaje utrudniony lub wręcz zatrzymany. Dodatkowo możliwe jest pojawienie się wyraźnie słyszalnego zgrzytu podczas jazdy, wówczas winowajcą poza samym zapowietrzeniem układu może być zapadnięte lub nieszczelne sprzęgło. Warto zaznaczyć, że opisane wyżej objawy mogą występować jednocześnie.

Możliwe przyczyny zapowietrzonego sprzęgła

Jakie czynniki bezpośrednio wpływają na zapowietrzone sprzęgło? Przyczyny mogą być różne. Warto mieć na uwadze mechaniczne uszkodzeniu przewodów, o którym piszemy wyżej. Zniszczony przewód nie spełnia już swojej funkcji, tym samym nie zachowując odpowiedniego ciśnienia płynu. W dodatku nawet najdrobniejsze uszkodzenie przewodu to świetna droga dla powietrza. Powietrza, które dostając się do układu, zmniejsza efektywność cieczy. To z kolei skutkuje objawami wymienionymi powyżej, a co za tym idzie: wyraźnym zmniejszeniem ogólnej sprawności mechanizmu zmiany biegów.

Odpowietrzanie sprzęgła Jak odpowietrzyć sprzęgło

Dlaczego należy odpowietrzyć sprzęgło?

Sprzęgło jest mechanizmem hydraulicznym, co oznacza, że do swojego funkcjonowania wykorzystuje mechanikę cieczy. Mówiąc prościej: płyn umożliwia układowi wytworzenie ciśnienia niezbędnego do pracy sprzęgła. Ciecz jest transportowana, a potem przepychana do cylindra, który powoduje ruch całego systemu. Natomiast jeśli w układzie znajduje się powietrze, ciśnienie nie jest wystarczające, zatem sprzęgło nie ma możliwości pracować w pełnym zakresie ruchu. Komunikacja między kierowcą a tarczami sprzęgła jest zaburzona. 

Prawidłowe odpowietrzanie sprzęgła

Jak odpowietrzyć sprzęgło? Pierwszą rzeczą, jaką należy wykonać, jest sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego. Jeżeli jego poziom wyraźnie się zmniejszył, należy napełnić zbiornik do linii sugerującej optymalny stan, a potem można zabrać się za odpowietrzanie. Proces rozpoczyna się od odkręcenia kół na przedniej osi samochodu. Następnie wystarczy poluzować śrubę odpowietrznika — warto w tym miejscu podłożyć jakiś pojemnik, ponieważ istnieje wysokie prawdopodobieństwo niewielkiego wycieku płynu. Uwaga! Jest to substancja żrąca, dlatego bezwzględnie należy chronić przed nią wrażliwe miejsca na ciele. 

W kolejnym kroku niezbędna będzie pomoc drugiej osoby, której zadaniem będzie dociskanie pedału sprzęgła. Pomocnik musi kilka razy pompować (naciskać) sprzęgło, a następnie wcisnąć je do końca i przytrzymać w tej pozycji. Kolejno, po ówczesnym poluzowaniu, odkręca się śrubę odpowietrzającą. W przypadku zapowietrzenia układu słyszalne będzie charakterystyczne syczenie, równolegle wystąpi także wyciek cieczy. Gdy odpowietrzanie stanowczo zwolni, należy ponownie dokręcić śrubę, a następnie uzupełnić płyn w zbiorniku. Opisaną sekwencję należy powtarzać aż do momentu, kiedy po odkręceniu śruby dźwięk wydobywającego się powietrza nie będzie słyszalny. 

Przytoczony wyżej plan działania to najprostszy sposób na odpowietrzenie. Jednak ze względu na wykorzystanie w nim jako pompy, układu hamulcowego (sprzęgło oraz hamulce korzystają z tego samego systemu hydraulicznego), narażamy cały system na przedostanie się zanieczyszczeń do siłownika. Dlatego, jeżeli nie masz doświadczenia w odpowietrzaniu układu sprzęgła, lepiej oddać swoje auto w ręce zaufanego mechanika. 

Odpowietrzanie sprzęgła Jak odpowietrzyć sprzęgło

Jak sprawdzić, czy sprzęgło działa prawidłowo?

Sprawdzenie pracy sprzęgła może się odbyć na dwa sposoby. Pierwszym jest przegląd mechaniczny, który polega na wyjęciu i sprawdzeniu poszczególnych podzespołów. W pierwszej kolejności warto ocenić stan tarczy, potem należy zwrócić uwagę; jak wygląda pompa sprzęgła, czy wysprzęglik sprzęgła pracuje odpowiednio, a także sprawdzić poziom płynu hamulcowego w zbiorniku. Profesjonalne oględziny podzespołów zaleca się przeprowadzić w serwisie. Doświadczony mechanik będzie w stanie bez problemu ocenić wytrzymałość poszczególnych elementów i dokonać naprawy.

Innym sposobem na sprawdzenie sprzęgła jest przetestowanie go na drodze. Wystarczy w bezpiecznych warunkach rozpędzić się do odpowiedniej prędkości, a w następnej kolejności wrzucić minimum trzeci bieg. Następnie konieczne jest maksymalne wciśnięcie pedału gazu. Jeżeli obroty wzrastają, a prędkość się nie zmienia lub zwiększa się ze znacznym opóźnieniem, może to oznaczać ślizganie się sprzęgła. 

Co zrobić, gdy sprzęgło nadal się zapowietrza?

Odpowietrzenie sprzęgła, niestety nie zawsze przynosi oczekiwany rezultat. Jeżeli pomimo prawidłowo przeprowadzonej czynności układ w dalszym ciągu się zapowietrza, warto poszukać innej przyczyny problemu takiej jak np. nieszczelność przewodów. W tym celu warto udać się do mechanika, który dokona rzetelnego przeglądu i ustali przyczynę problemu. Próba wymiany przewodów lub poszczególnych podzespołów bez odpowiedniej wiedzy może doprowadzić do katastrofy. Z kolei użytkowanie samochodu z zapowietrzonym układem w ostateczności może skończyć się całkowitym unieruchomieniem pojazdu. 

Sprawdź produkty od Inter Cars

W artykule dokładnie opisano zagadnienia związane z jego odpowietrzaniem, do którego ja już wiemy, niezbędne będzie uzupełnienie płynu hamulcowego. Dlatego właśnie ekspert Inter Cars przygotował dla Ciebie zestawienie produktów, które mogą okazać się niezbędne przy dbaniu o układ sprzęgła.

Jak dbać o sprzęgło w samochodzie?

Sprzęgło samochodowe to element bardzo wytrzymały, nie oznacza to jednak, że jest odporny na długotrwałe nieprawidłowe użytkowanie. Aby zmaksymalizować jego żywotność, należy wiedzieć, jak odpowiednio o nie zadbać. Stojąc na światłach, warto więc wrzucić samochód na tzw. luz i zwolnić pedał sprzęgła. Co więcej, podczas ruszania trzeba upewnić się, że samochód nie napotyka żadnego dodatkowego obciążenia, np. w postaci nieopuszczonego do końca hamulca ręcznego. W ten sposób sprzęgło w aucie będzie pracować bardziej wydajnie i zachowa funkcjonalność na dłużej.

Odpowietrzanie sprzęgła to proces, który należy stosować w przypadku wystąpienia określonych objawów. Dzięki przeprowadzeniu tego zabiegu jest się pewnym, że sprzęgło i cały układ pracuje prawidłowo, zapewniając maksymalną wydajność. Warto mieć również świadomość, że dbanie o ten element w samochodzie, może znacznie wpłynąć na przedłużenie jego żywotności, zwłaszcza że jego wymiana jest stosunkowo droga i czasochłonna.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Odpowietrzanie sprzęgła strzykawką to popularne rozwiązanie eliminujące szansę dostania się wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń wraz z płynem hamulcowym do układu sprzęgłowego. O wiele bardziej jednak wskazane jest skorzystanie z usług profesjonalnego mechanika samochodowego.

W przypadku zmiany przełożeń zaleca się dociskanie pedału sprzęgła zawsze do końca. Należy unikać gwałtownego puszczania mechanizmu i ruszania z piskiem opon.

Zapowietrzone sprzęgło powoduje trudności w rozłączaniu z układem napędowym podczas zmiany biegów. Wobec tego trudno jest zmienić przełożenie w trakcie jazdy i uzyskać niezbędną płynność.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!