Większość kierowców rzadko ma okazję oglądać podwozie swojego samochodu. Jeśli nie jesteś typem mechanika-amatora, to jedną z niewielu możliwości jest wizyta w serwisie, w warsztacie lub na stacji kontroli pojazdów. Większość samochodów wyposażona jest w osłonę pod silnik. Ten element jest cichym bohaterem, który chroni newralgiczne podzespoły Twojego auta. Górna osłona silnika to także często spotykane rozwiązanie, które poprawia estetykę komory z jednostką napędową.

Chwila nieuwagi podczas wycieczki samochodem do lasu lub gdy nawigacja poprowadzi Cię drogą gruntową, może doprowadzić do poważnych uszkodzeń miski olejowej i skrzyni biegów. Uderzenie dołem silnika w kamień lub ukryty wśród traw pieniek często oznacza wyciek oleju. Solidna osłona pod silnik może znacznie zminimalizować skutki uderzenia. Dlatego warto co pewien czas sprawdzić, w jakim stanie jest dolna osłona silnika i w razie potrzeby wymienić ten element na nowy. Sprawdź, jak wybrać właściwą część zamienną i dowiedz się, jak samodzielnie wymienić dolną osłonę jednostki napędowej. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Czym jest osłona silnika?

Osłona silnika często wzbudza skojarzenia z jazdą terenową. Wymagające warunki podczas przejazdów off-road to najlepsza okazja do przetestowania trwałości dolnej osłony silnika. Rozwiązanie to ma znacznie więcej zastosowań i jest seryjnie montowane w większości samochodów. 

Dolna osłona to plastikowy lub metalowy element osłaniający silnik samochodu. Często osłona sięga aż do skrzyni biegów. Po bokach urządzenie łączy się z nadkolami, a od przodu montowane jest do pasa przedniego lub do zderzaka. Fabryczne osłony spotykane w większości aut wykonane są zazwyczaj z trwałych tworzyw sztucznych, takich jak polietylen o wysokiej gęstości (HDPE). Z kolei w samochodach terenowych i niektórych SUV-ach montowane są metalowe lub aluminiowe odpowiedniki. W osłony silnika wyposażonych jest większość pojazdów poruszających się po drogach w naszej strefie klimatycznej. Ma to na celu ochronę jednostki napędowej przed uszkodzeniami oraz wilgocią i zanieczyszczeniami, takimi jak np. sól drogowa. 

W pojazdach przeznaczonych do sprzedaży w ciepłych krajach osłony mogą być cieńsze, a w starszych pojazdach importowanych z dalekiego południa mogły w ogóle nie znajdować się w standardowym wyposażeniu. 

Osłona silnika – najważniejsze informacje

Górna osłona silnika zazwyczaj jest wykonana z tworzyw sztucznych typu ABS — jednych z najbardziej spopularyzowanych syntetyków. Tworzywa ABS są pozyskiwane w wyniku polimeryzacji emulsyjnej za pomocą syntetycznego terpolimeru. Dzięki czemu charakteryzują się dużą odpornością na zarysowania, zadrapania czy uderzenia, a także na działanie kwasów, soli oraz tłuszczów. Co ważne stosowanie tych syntetyków jest całkowicie bezpieczne dla ludzi. Osłona silnika montowana jest do elementów jednostki napędowej, w celu ograniczenia dostępu i osłonięcia silnika. Plastikowa osłona może być przymocowana na różne sposoby, a jej montaż i demontaż zazwyczaj nie wymaga użycia dużej siły lub narzędzi. 

Osłona silnika – co jeszcze musisz o niej wiedzieć?

Po otwarciu maski nowoczesnego samochodu osłona silnika jest pierwszym elementem, który rzuca się w oczy. Rozwiązanie to znacznie zwiększa estetykę komory silnika. Wielu producentów pojazdów umieszcza na niej logo oraz oznaczenie jednostki napędowej. 

Choć osłony pod silnik często wyglądają podobnie, to muszą być zaprojektowane pod konkretny samochód. Tylko dopasowana i solidnie zamontowana osłona silnika może prawidłowo pełnić swoją funkcję. Chcesz dowiedzieć się, z czego składa się podwozie samochodu i jak o nie zadbać? Budowa i konserwacja podwozia nie będzie mieć przed Tobą tajemnic po przeczytaniu artykułu z naszego bloga.

Górna osłona silnika może mieć kształt dopasowany do samochodu lub jednostki napędowej. Często po otwarciu masek w dwóch różnych modelach aut tego samego producenta ukazuje się ta sama jednostka napędowa, którą pokrywa identyczna osłona silnika. 

Co daje osłona silnika?

Osłona pod silnik pełni funkcję ochronną miski olejowej oraz skrzyni biegów. Podczas jazdy poza utwardzonymi drogami wspomniane podzespoły narażone są na kontakt z twardymi obiektami. Na uszkodzenia szczególnie narażone są samochody z małym prześwitem. Czasem jeden niezauważony kamień lub pieniek może całkowicie zniszczyć miskę olejową. Dalsza jazda bez oleju silnikowego jest niemożliwa. Montaż osłony pod silnik pozwala znacznie zminimalizować uszkodzenia jego dolnej części. 

W wielu samochodach dół skrzyni biegów znajduje się na podobnej wysokości co miska olejowa. Oznacza to, że dolna obudowa przekładni również jest poważnie narażona na uszkodzenia. Osłona pod silnik często obejmuje także skrzynię biegów, co chroni przed uderzeniami także i ten element. Wycieki ze skrzyni biegów zazwyczaj później dają o sobie znać, ale w dłuższej perspektywie mogą doprowadzić do poważnych awarii.

Dolna osłona silnika także izoluje jednostkę napędową od czynników zewnętrznych. Dzięki temu do komory silnika dostaje się znacznie mniej kurzu, pyłu oraz wody, która jest szczególnie szkodliwa dla alternatora. Wilgoć pod maską samochodu może powodować problemy z instalacją elektryczną. Choć nowe połączenia wiązek elektrycznych zazwyczaj są wodoszczelne, to z czasem tworzywa wykorzystane do ich produkcji mogą stracić swoje właściwości. 

Wspólną cechą osłon pod silnik oraz osłon górnych jest izolacja dźwięków pracy silnika. Oba urządzenia otaczają jednostkę napędową z dwóch stron. Pozwala to znacznie wyciszyć odgłosy pracy motoru, co ma bezpośredni wpływ na poziom hałasu w kabinie pasażerskiej.

Widoczna po otwarciu maski samochodu osłona plastikowa silnika pełni także funkcję ozdobną. Producenci samochodów często nadają osłonom jednostek napędowych stylowe kształty, które zdobią komorę silnika i oddają dynamiczny charakter auta. Nowoczesne auta mają zazwyczaj bardzo zabudowaną przestrzeń pod maską. Zapewnia to nie tylko izolację akustyczną, lecz także chroni silnik i jego podzespoły przed działaniem szkodliwych czynników zewnętrznych. 

Osłona silnika – najważniejsze informacje

Wybór osłony silnika

W osłony silników wyposażona jest większość nowoczesnych samochodów. Z czasem elementy chroniące miskę olejową oraz skrzynię biegów ulegają zużyciu. Jeśli Twój samochód uczestniczył w kolizji lub wypadku, to istnieje ryzyko, że uszkodzony element nie został wymieniony na nowy. Warto skontrolować stan osłony pod silnik przy okazji wizyty w warsztacie lub na stacji kontroli pojazdów. Jeśli jest uszkodzona lub w ogóle jej nie ma, konieczny będzie zakup nowej. Osłony pod silnik są produkowane różnych materiałów, w zależności od przeznaczenia. Najczęściej spotyka się produkty wykonane z tworzyw sztucznych. Z uwagi na wymagające warunki pracy osłona plastikowa nie może być wykonana z syntetyków o niskiej trwałości. Tanie zamienniki wykonane z twardych i cienkich polimerów nie zapewniają odpowiedniego poziomu trwałości. Często przy pierwszym kontakcie z twardym obiektem osłona może zostać całkowicie połamana. 

Większość producentów montuje w swoich samochodach osłony wykonane z trwałych tworzyw sztucznych, takich jak HDPE. Dzięki temu plastikowa osłona silnika jest odporna i elastyczna. Jeśli wymieniasz zużytą osłonę pod silnik, wybierz część zamienną o jakości zbliżonej do oryginalnych podzespołów. 

Jeździsz samochodem terenowym lub SUV-em? Twój pojazd może być wyposażony w osłonę pod silnik wykonaną ze stali lub aluminium. Metalowe zabezpieczenia zapewniają znacznie lepszą ochronę elementów podwozia. Produkty wykonane ze stali są droższe od modeli z tworzyw sztucznych, ale są też od nich cięższe. Osłony z aluminium oferują podobny poziom ochrony, jednak są znacznie lżejsze. Komponenty ze stopów metali lekkich są najdroższe.

Dla właścicieli SUV-ów polecamy artykuł z naszego bloga dotyczący ogumienia stosowanego w tych pojazdach. Dowiesz się z niego, czym opony do SUV a zwykłe różnią się od siebie. 

Jak wymienić osłonę pod silnik?

Montaż elementu takiego jak dolna osłona silnika nie jest trudny. Najlepiej skorzystać z podnośnika samochodowego lub kanału. Jeśli Twój samochód jest wyposażony w fabryczną odsłonę, która uległa zużyciu, to pierwszym krokiem jest demontaż zużytego podzespołu lub jego pozostałości. Śruby mocujące narażone są na wilgoć, sól drogową i inne zanieczyszczenia. Dlatego konieczne może być ich rozwiercenie. Seryjne osłony silnika często są połączone z nadkolami, które należy odłączyć. Po usunięciu wszystkich mocowań oryginalna osłona może zostać zdemontowana. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy nowa część pasuje do pojazdu. Gdy wszystko jest w porządku, możesz przystąpić do montażu – przykręć ją do fabrycznych miejsc montażowych. Osłony metalowe mogą ważyć nawet kilkanaście kilogramów, dlatego warto zapewnić sobie pomoc.

Osłona silnika – najważniejsze informacje

Podwozia samochodowe mają bardzo zróżnicowane kształty, dlatego osłona pod silnik musi być dopasowana do konkretnego modelu auta. Ponadto te elementy mogą różnić się nawet w tych samych modelach samochodów wyposażonych w inne jednostki napędowe. To wszystko sprawia, że wybór właściwej części zamiennej może wydawać się trudny. Dzięki intuicyjnej wyszukiwarce w sklepie Inter Cars szybko i łatwo znajdziesz wysokiej jakości osłonę pod silnik, która będzie pasować do seryjnych otworów montażowych oraz kształtu podwozia. 

Osłona silnika – o tym musisz pamiętać

Choć spora grupa kierowców nie jest nawet świadoma, że ich samochody wyposażone są w osłony silnika, to właśnie dzięki nim miski olejowe i skrzynie biegów mają zapewnioną ochronę przed uderzeniami twardych obiektów. Warto skorzystać z okazji, gdy auto znajduje się w warsztacie lub w stacji kontroli pojazdów, aby sprawdzić, w jakim stanie jest osłona pod silnik w Twoim samochodzie. W przypadku jej braku lub znacznego uszkodzenia należy niezwłocznie wymienić tę część.

Dolna osłona silnika nie jest droga. Dobrej jakości zamienniki, wykonane z trwałych tworzyw sztucznych, możesz kupić za kilkaset złotych. Cena zależy od modelu auta, a co za tym idzie – rozmiarów części. Osłony stosowane w samochodach terenowych oraz SUV-ach często wykonane są ze stali lub aluminium. Metalowe osłony są znacznie droższe.

Niemal każdemu zdarza się raz na jakiś czas zjechać z utwardzonych dróg. Wtedy podzespoły samochodu znajdujące się najbliżej podłoża mogą być narażone na uderzenia twardych obiektów, takich jak: kamienie, pieńki czy gruz używany do prowizorycznego łatania dziur. Sprawna osłona pod silnik znacznie zmniejsza ryzyko powstania poważnych uszkodzeń pojazdu. 

Podczas jazdy asfaltowymi drogami ryzyko uszkodzeń dołu silnika i podwozia jest niewielkie, ale w przypadku braku osłony do komory silnika dostają się brud i wilgoć. Może być to źródłem usterek układu elektrycznego pojazdu. Zakup nowej części nie wiąże się z dużym wydatkiem. Jeśli dysponujesz podnośnikiem lub kanałem, możesz samodzielnie dokonać wymiany. Kup wysokiej jakości osłonę z oferty Inter Cars i zapewnij silnikowi i skrzyni biegów odpowiednią ochronę! 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Trend zabudowywania jednostek napędowych jest zauważalny od lat. Dolna osłona zabezpieczająca silnik samochodu to obecnie standardowe wyposażenie każdego pojazdu. Silniki w nowoczesnych autach coraz częściej są także zabudowywane od góry. Plastikowa osłona nie tylko dodaje estetyki komorze silnika, lecz także izoluje dźwięki pracy jednostki napędowej. Coraz częściej zabudowywane są także podzespoły takie jak akumulator.

Producenci osłon pod silnik oferują katalogi, w których znajdują się setki pozycji towarów różnego typu. Jeśli Twój samochód fabrycznie nie został wyposażony w to rozwiązanie lub osłona została zniszczona albo wyrwana podczas jazdy, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wyposażyć auto w pełnowartościową osłonę silnika. Gdy wybierasz tę część zamienną, zwróć uwagę na położenie otworów montażowych. Ważne, aby nowy podzespół był wyposażony w otwór pozwalający dokonać wymiany oleju w samochodzie.

Plastikowa osłona silnika pełni funkcję ozdobną oraz wygłusza odgłosy pracy jednostki napędowej. Często dochodzi do demontażu górnych elementów w celu dokonania czynności serwisowych w silniku. Zdarza się, że mechanik zapomni o ponownym montażu. Nie jest ona jednak niezbędna do pracy pojazdu i jej brak nie wpływa na bezpieczeństwo podczas jazdy.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!