Włochy to kraina pysznych dań, mody, historii, sztuki i piękna natury, a także nowoczesnej technologii. We Włoszech praktyczność i „la dolce vita” zawsze znajdowały sposób na harmonijne współistnienie. Dzięki temu powstawały podziwiane i cenione arcydzieła. Jednym z nich jest Piaggio Vespa, dwukołowy pojazd, którego ciekawą historię warto poznać.

Przez ponad 75 lat dwukołowa Vespa, czyli „Osa”, nazwana tak ze względu na brzęczenie silnika, niezamierzenie  rewolucjonizowała życie powojennych Włoch. Zmieniła ona dynamikę społeczną i przyspieszyła rozwój wielu włoskich regionów. Skuterem tym poruszali się bogaci i biedni, zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Dzięki dostępności Vespy, wszyscy oni mogli cieszyć się emancypacją, niezależnością i wolnym czasem, podróżując łatwo i swobodnie jak nigdy dotąd.

Produkcja Vespy utorowała także drogę do włoskiego boomu gospodarczego końca lat 50. Od 1946 roku, kiedy rozpoczęto produkcję, sprzedano ponad 19 milionów egzemplarzy skuterów Piaggio. Logo, jakie zostało na nich umieszczone, znają ludzie na całym świecie. Ten mały skuter jest nadal popularny i produkowany w kilku miejscach na świecie, nie tylko we Włoszech. Interesującą postacią jest także twórca pojazdu – Enrico Piaggio. Film o tym ekscentrycznym wynalazcy został bardzo dobrze przyjęty przez publiczność z wielu krajów, która z zainteresowaniem śledziła historię włoskiego przedsiębiorcy.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.: 

baner mamy części do Twojego samochodu

Ikona powojennych Włoch: Piaggio Vespa, od funkcjonalności do mody

Włochy po II wojnie światowej, podobnie, jak wiele innych krajów w Europie, desperacko szukały sposobu na szybkie odrestaurowanie i przywrócenie godności obywatelom. Plan „Ricostruzione Italiana”, czyli włoska odbudowa był ambitnym rozwiązaniem trwającym od zakończenia wojny, aż do późnych lat 50.

Uczestniczyła w nim także Grupa Piaggio kierowana przez przemysłowca Enrico Piaggio. Efektem pracy specjalistów było zaprojektowanie motocykla nazwanego – Vespa. To wynalazek, który rozwiązał problem powojennego zapotrzebowania kraju na niezawodny i niedrogi środek transportu. Wraz z utalentowanym projektantem i inżynierem, Corradino D’Ascanio, Enrico Piaggio stworzył mały i łatwy w kierowaniu pojazd dwukołowy przeznaczony do codziennego użytkowania.

Piaggio Vespa, której historia rozpoczęła się 23 kwietnia 1946 roku, odpowiedziała na potrzeby swoich odbiorców jako połączenie funkcjonalności i wszechstronności produktu masowego z unikalnym wzornictwem. W bardzo szybkim czasie stała się również symbolem filozofii życia określanej mianem „Dolce Vita”, także dzięki zjawiskom kultury masowej, w których pojawiała się Vespa. Film, telewizja oraz piosenka rozrywkowa często korzystały z uroku małego skutera. Pojawiała się ona w wielu włoskich produkcjach, dzięki czemu stawała się jeszcze bardziej popularna.

Dzięki swojej przystępnej cenie Vespa była dostępna dla grup społecznych wcześniej wykluczonych z życia  publicznego. Należały do nich: młodzież, kobiety (które również po raz pierwszy otrzymały prawo do głosowania w wyborach powszechnych w 1946 r.!) i osoby mniej zamożne. 

Pozytywne efekty gospodarcze wywołane przez Vespę i wynikające z nich konsekwencje społeczne wpłynęły na ogromną popularność „Osy” we Włoszech. Nawet dzisiaj skuter ten pozostaje dla wielu Vespisti (włoski termin oznaczający miłośników/właścicieli/fanów Vespy) symbolem zabawy, towarzyskości i praktycznej funkcjonalności. Natomiast  poza granicami powstają kluby zrzeszające miłośników tej marki oraz jej twórcy, Enrico Piaggio. Vespa na stałe wpisała się we włoską i europejską kulturę – mówi ekspert Inter Cars.

Piaggio Vespa od funkcjonalności do mody

Historia marki

Założona w 1884 r. przez Rinaldo Piaggio, Grupa Piaggio z siedzibą w Pontederze, była w swoich wczesnych latach producentem lokomotyw i wagonów kolejowych. W czasie II wojny światowej przekształciła produkcję na wojskową. Zbombardowana przez siły alianckie w połowie lat 40. fabryka pod kierownictwem syna Rinalda, Enrico, ponownie została uruchomiona i rozpoczęła produkcję Vespy, natychmiast po zakończeniu konfliktu. Włochy po II wojnie światowej potrzebowały nowego, ogólnie dostępnego środka transportu. Właśnie dlatego pojawił się pomysł na mały i tani skuter.

Na przestrzeni dziesięcioleci, podobnie jak w przypadku wielu firm i przedsiębiorstw, Grupa Piaggio doświadczyła rosnącej konkurencji i trudności biznesowych.

Istotnym momentem dla Vespy było połączenie się z włoską marką Fiat: dziedziczka rodziny Piaggio, Antonella Bechi Piaggio, wyszła za mąż za Umberto Agnelli, co stanowiło pretekst do fuzji pomiędzy markami. Syn Umberto – Giovanni Agnelli, w latach 90. kierował równolegle obiema spółkami. Z kilkoma zmianami właścicielskimi i bliskim ogłoszeniem bankructwa. Grupa Piaggio odzyskała kontrolę nad spółką na początku 2000 r. Nowy dyrektor generalny, Roberto Colaninno zdywersyfikował ofertę, przejmując między innymi włoskiego producenta Aprilia oferującego doskonałe włoskie motocykle.

Działania Colaninno sprawiły, że skuter Vespa to znacznie więcej niż tylko bardzo funkcjonalny miejski środek transportu. Jazda takim pojazdem definiuje indywidualność kierowcy i automatycznie wyróżnia go z tłumu. Przez ostatnie 20 lat wartość Vespy urosła do 906 000 000 euro, czyli więcej niż wszystkie inne marki Grupy Piaggio razem wzięte. Chociaż jest to dobre dla Vespy, a także podkreśla sytuację finansową Piaggio, jednocześnie rzuca cień na Aprilię, która pomimo wysokiej jakości obecnych modeli wciąż walczy o przetrwanie.

Marka obecnie

Przez ostatnie 20 lat zespół techniczny Piaggio Vespa skupiał się na poprawie funkcjonalności i wydajności swoich pojazdów. Obecna gama obejmuje najlepsze jednostki napędowe pod względem mocy, reakcji przepustnicy, kontroli emisji i zużycia paliwa. Nowe podwozie Vespy charakteryzuje się większą sztywnością konstrukcyjną, skuteczniejszym zawieszeniem i lepszym układem hamulcowym.

Vespy są bezpieczniejsze, łatwiejsze w obsłudze i dają większą przyjemność z prowadzenia niż pojazdy konkurencji. Zwinnie mkną przez ruch uliczny, dobrze sprawdzają się też na otwartej drodze. Wiadomo jednak, że sama doskonałość techniczna nie wystarczy. Aby zachować „świeży” wizerunek, w 2022 roku ruszyła kampania reklamowa marki Vespa – film reklamowy powstał z udziałem Justina Biebera. Wideo ma w sieci ponad 2 miliony wyświetleń, a w 2019 r. we włoskich kinach pojawiła się biografia Enrico Piaggio. Film opowiada historię inżyniera bliskiego bankructwa, który konstruuje rewolucyjny pojazd, czyli pierwszy skuter Vespa.

Vespa – modele

Vespa – modele warte zainteresowania

Jesteś zainteresowany zakupem jednego z modeli tej kultowej marki? Poniżej znajdziesz krótkie opisy kilku najciekawszych i najpopularniejszych włoskich skuterów. 

Vespa Primavera

Primavera to elegancko wyglądający, mały skuter, którego jednostka o pojemności 50 cm sześc. jest napędzana czterosuwowym silnikiem o mocy 4,1 KM, który pozwala osiągnąć maksymalną prędkość wynoszącą około 60 km na godzinę. Oznacza to, że nie będziesz miał możliwości poruszać się Vespą po autostradzie. Natomiast na jazdę po mieście lub okolicy taka prędkość wystarczy. Do prowadzenia tego pojazdu wystarczy prawo jazdy kategorii B.

Vespa Primavera jest wyposażona w 12-calowe felgi z odlewanego aluminium, z pięcioma sparowanymi szprychami. Amortyzatory typu coil-over wspierają zarówno przód, jak i tył, a hamowanie odbywa się za pomocą układu  bębnowego o średnicy 140 mm z tyłu i zacisku hydraulicznego, z którym współpracuje tarcza o średnicy 200 mm z przodu. Nowością w tym modelu jest przednia szyba, siedzenie w kolorze espresso, reflektor LED i nowa konstrukcja widelca na zawiasach. Jest to pierwsze ulepszenie konstrukcji widelca Vespy od 1977 r.

Vespa Primavera

Vespa Elettrica

Ten model to elektryczna wersja Primavery, z akumulatorem litowo-jonowym i silnikiem o mocy 4 kW umożliwiających  przejechanie  prawie 100 km na jednym ładowaniu. Vespa Elettrica jest również wyposażona w najnowszą elektronikę z pilotem zdalnego sterowania, oświetleniem LED surround, ładowarką USB, Ride-by-Wire i dwoma trybami jazdy do wyboru.

Imponujący jest również cyfrowy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,3 cala, który podaje parametry jazdy i statystyki podróży. System Vespa Mia umożliwia łączność między pojazdem a smartfonem. Nie musisz więc zjeżdżać na pobocze i patrzeć na telefon, aby zobaczyć, gdzie jest następny zakręt. To, z jakiej aplikacji będziesz korzystał, zależy oczywiście od Ciebie. Pełne naładowanie baterii trwa zaledwie 4 godziny, ale możesz skorzystać również z technologii sportów motorowych znanej jako KERS (system odzyskiwania energii kinetycznej), która pozwala na odzyskiwanie energii podczas zwalniania.

Vespa Sprint 

Smukła i lekka Vespa Sprint jest ewolucją Primavery. Łatwo go rozpoznać dzięki odważnemu prostokątnemu reflektorowi. Pojazd wyposażony jest w nowoczesny jednocylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 50 cm. Jednostka sterująca zawiera czujnik barometryczny, który zapewnia optymalne spalanie w każdych warunkach.

Najnowsze modele w wersji Spring wyposażone są między innymi w silnik nowej generacji z wtryskiem paliwa 4T3V i-get Euro 4. Mają również reflektor LED i chromowane „Piaggio” – logo na błotniku. Do tego ma całkowicie nowe, sztywniejsze nadwozie z blachy stalowej, które pełni również rolę podpory. Nadwozie to element wyróżniający Vespę spośród wszystkich innych skuterów na świecie.

Vespa Sprint

Znajdź produkty dla siebie w ofercie Inter Cars

Wszystkie te modele wyposażone są w elementy, takie jak pasek napędowy, lub szczęki hamulcowe. Warto także wspomnieć o bezpiecznych i trwałych oponach, które zapewniają komfortową jazdę. Omawiane produkty oraz wiele innych akcesoriów przeznaczonych do skuterów Vespa znajdziesz w sklepie Inter Cars.

szukasz produktu który opisujemy?

Dlaczego warto wybrać skuter Piaggio Vespa? – podsumowanie

Znasz już popularne modele tej marki i wiesz, dlaczego są tak kultowe. Czy warto zainwestować w skuter Vespa? Po pierwsze zaoszczędzisz sporo na paliwie, ubezpieczeniu oraz innych wydatkach związanych z eksploatacją pojazdu. Po drugie zadbasz o środowisko naturalne, gdyż skuter emituje znacznie mniejszą ilość dwutlenku węgla niż zwykły samochód. W przypadku Vespy jest to nawet o 72 proc. mniej. Po trzecie, znacznie szybciej dostaniesz się do pracy lub na uczelnię, zręcznie manewrując w ruchu ulicznym. Po czwarte wreszcie, do prowadzenia skuterów wystarczy prawo jazdy kategorii B.

Każdy skuter Vespa jest też standardowo wyposażony w dużą przestrzeń ładunkową do przechowywania niezbędnych przedmiotów w podróży. Dostępne są również opcjonalne kufry i inne rozwiązania ładunkowe. Nie zwlekaj więc i wybierz swój wymarzony skuter!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Prowadzenie skutera jest tak proste, jak jazda rowerem! Naciśnij przycisk zapłonu, aby uruchomić pojazd i przekręć przepustnicę, aby ruszyć. Wszystkie modele Vespa są wyposażone w zaawansowaną automatyczną skrzynię biegów, która umożliwia płynne przyspieszanie i hamowanie.

Maksymalna prędkość, jaką osiągają te włoskie motocykle, zależy od wielkości i masy silnika. Skuter o pojemności poniżej 50 cm zwykle osiąga prędkość do 63 km/h, a skuter o pojemności 300 cm sześc. może rozpędzić się do 128 km/h.

Zgodnie z przepisami każdy pojazd mechaniczny zarejestrowany w Polsce musi posiadać ważne ubezpieczenie OC. Obowiązek ten dotyczy również motocykli i skuterów. Szanse na wypadek lub kolizję dwukołowca są bardzo wysokie. Celem polisy jest zatem ochrona zarówno właściciela skutera, jak i innych użytkowników dróg.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!