Leasing jest formą wynajmu. Bank lub inna instytucja finansowa kupuje samochody na lepszych warunkach niż klient indywidualny, udostępnia je firmom w zamian za czynsz leasingowy. Pojazd pozostaje własnością banku, a osoba biorąca auto w leasing użytkuje go na podstawie umowy najmu. Po zakończeniu umowy użytkownik może wykupić auto za część jego wartości lub zwrócić go leasingodawcy. Instytucje finansowe nie mają żadnego interesu w przechowywaniu samochodów używanych, dlatego trafiają one na sprzedaż do klientów indywidualnych. 

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Czy warto kupować poleasingowe samochody od banków?

Przeciętna długość umowy leasingowej to 3–4 lata. Spotyka się jednak także zobowiązania na 2 lub nawet na 6 lat. Po tym czasie najczęściej samochód po leasingu trafia do sprzedaży. Są to więc pojazdy stosunkowo nowe, często jeszcze na gwarancji producenta. Zaletą samochodów poleasingowych jest także to, że są one sprzedawane przez duże instytucje, głównie banki (w tym specjalne banki zajmujące się obsługą klientów danego koncernu, np. Volkswagen Bank). Ryzyko oszustwa, ukrytych przez sprzedającego wad i poważnych usterek, jest w tym przypadku mniejsze. Oprócz tego auta mają pewną historię pochodzenia i serwisu (większość umów wymaga regularnych przeglądów i serwisu). 

Auta, które wcześniej użytkowane były na podstawie umowy leasingowej, mają też wady. Po pierwsze, jako auta flot firmowych zwykle wybierane są modele z podstawowym wyposażeniem i jednostką napędową. Na rynku prywatnym można znaleźć o wiele szerszy wybór wersji wyposażenia i silnikowych. 

Drugą wadą samochodów po leasingu jest to, że mają one większe przebiegi od samochodów prywatnych. Jak podkreśla ekspert Inter Cars: samochód mający 4 lata i kilkaset tys. km przebiegu (prywatny użytkownik w tym czasie zwykle pokonuje dystans w przedziale 40–100 tys. km – przyp. red.), nie jest niczym zaskakującym w przypadku pojazdu, który był narzędziem pracy na przykład dla handlowca. W markach popularnych może to oznaczać już dość znaczne zużycie silnika czy skrzyni biegów. Chociaż takie auto będzie sporo tańsze od rynkowej średniej, to zakup go jest pewnym ryzykiem. 

Istnieje przekonanie, że samochody firmowe szczególnie te brane w leasingu są źle traktowane przez pracowników, którzy nimi jeżdżą. Nie jest to reguła, ale takie ryzyko istnieje. 

Poleasingowe samochody to dobry wybór, jeżeli nie zależy Ci na bogatym wyposażeniu i masz świadomość, że być może będą wymagać one sporego serwisu niedługo po zakupie. 

Jakie samochody poleasingowe można kupić?

Wybór aut po leasingu nie jest tak szeroki, jak na rynku prywatnym. Samochody w firmie są przede wszystkim narzędziem, dlatego leasingobiorcy zwracają uwagę na aspekt praktyczny i ekonomiczny, a mniej na komfort czy jakość. 

Poleasingowe samochody osobowe

Przedsiębiorcy wybierają przede wszystkim marki popularne i pojazdy z segmentu B i C. W 2022 roku w leasing brane były modele z czołówki zestawień sprzedaży, takie jak Toyota Corolla, Yaris i RAV4, Skoda Octavia i Fabia, Kia Sportage i Ceed, Hyundai i30 i Tucson czy Dacia Duster. W pierwszej 20. są także inne modele wymienionych marek: spora reprezentacja Volkswagena (Passat, Golf, T-Roc, Tiguan), Volvo XC60 i Audi Q5. Najlepszy wynik wśród aut segmentu D osiągnęła Skoda Superb.

W tym momencie na rynek trafiają auta, które były brane w leasing przeważnie w latach 2019–2020. W tamtym czasie także dominowała Octavia i Corolla, dobrze radziły sobie Fabia i Yaris, wśród aut segmentu D także prowadził Superb. Większą niż dziś popularnością cieszył się VW Golf. Mniej było za to aut producentów koreańskich, a Opel i Ford częściej były obiektem zainteresowania. 

Wśród samochodów po leasingu mniej jest modeli marek premium i modeli luksusowych. Chociaż są one finansowane przez leasing, to zwykle są użytkowane jako prywatne auta właściciela i dużo częściej wykupywane od aut flotowych. 

Samochody dostawcze poleasingowe

W wielu firmach niezbędne do pracy są auta dostawcze, dlatego także one trafiają na rynek wtórny po zakończeniu umowy. To dobry sposób, aby kupić auto do przewożenia materiałów remontowych czy auto do obsługi Twojego własnego małego biznesu. W przypadku firmowych „dostawczaków” ryzyko tego, że pracowało ono ciężko i może być w pewnym stopniu wadliwe, jest spore, dlatego trzeba dobrze sprawdzić jego stan. 

W ostatnich latach rynek w segmencie dużych aut dostawczych został zdominowany przez  Renault Master. Popularne jest także Iveco Daily, które ma bardzo szerokie możliwości konfiguracji podwozia, dlatego sprawdza się w wielu specyficznych branżach. Od lat częstym wyborem jest Mercedes Sprinter, Ford Transit, Opel Movano i Fiat Ducato. W tyle za konkurencją pozostaje VW Crafter. 

Wśród małych i średnich aut dostawczych w zeszłym roku najlepiej radziły sobie Toyota Proace City, Ford Transit Custom i Fiat Doblo. Na przełomie dekad częściej sięgano jednak po produkty marek francuskich, Peugeota Partnera i Experta, Citroena Berlingo czy Renault Kangoo, które straciły swoją pozycję rynkową z powodu elektryfikacji tych modeli. 

Gdzie kupić samochód po leasingu?

Poleasingowe samochody można kupić bezpośrednio od instytucji, która ma to auto lub pośrednio od firmy zajmującej się taką sprzedażą dla leasingodawców. Niektóre banki i instytucje finansowe oferują auta, które klienci leasingowi im zwrócili na swoich stronach internetowych. Banki powiązane z producentami samochodów często wykorzystują autoryzowaną sieć dealerską. W działach aut używanych salonów samochodowych przeważnie większość oferty pochodzi właśnie z leasingu. 

Do dealerów zwracają się także banki zewnętrzne, dlatego nie każde auto będzie pochodzić bezpośrednio z leasingu banku-producenta. Często samochód będzie własnością innego banku, a do salonu trafił w komis. 

Na rynku funkcjonują też firmy  wyspecjalizowane w sprzedaży aut poleasingowych, które zwykle są komisami zbierającymi samochody różnych, mniejszych instytucji leasingowych. Na podobnej zasadzie działają internetowe salony samochodów używanych, ale w ich przypadku zwykle wcześniej dochodzi do wykupienia auta od banku, więc jeżeli kupisz tam auto, podpiszesz umowę z salonem, a nie z instytucją finansową. 

Samochody po leasingu oferują też prywatni handlarze samochodów i komisy. Korzystają oni z niższych cen zakupu, dzięki którym mogą uzyskać wyższą marżę. Dla Ciebie kupno w takim miejscu jest niezbyt atrakcyjne – ceny są wyższe, a stan auta mniej pewny (nie można określić, co działo się z samochodem pomiędzy wykupieniem go od banku a momentem sprzedaży). 

Wykupienie i sprzedaż samochodu po leasingu – czy to dozwolone?

Jeżeli jesteś leasingobiorcą, to Twoja umowa najpewniej określa warunki wykupu auta po jej zakończeniu. Im dłuższa jest umowa najmu, tym taniej będziesz mógł kupić auto na własność. Jest tak, ponieważ czynsz jest częściowo zaliczany do kwoty wykupu (zwraca koszty zakupu bankowi), a po drugie samochody tracą na wartości. Jeżeli podpisałeś dobrą umowę, może okazać się, że wykupienie samochodu jest dobrym interesem, nawet gdy nie potrzebujesz go dla siebie. 

Sprzedaż samochodu po leasingu, który wykupiłeś, jest w pełni legalna. Auto staje się Twoją własnością. W momencie, w którym kupujesz auto od banku, przestaje mieć znaczenie, że samochód był w leasingu. Możesz je zarejestrować na siebie i jeździć lub sprzedać.

Jak przerejestrować samochód po leasingu?

Gdy dokonasz wykupu auta po leasingu, wcześniejszy leasingodawca musi przenieść na Ciebie tytuł własności samochodu i przekazać Ci pełną dokumentację niezbędną do rejestracji. W jej skład powinny wchodzić:

  • karta pojazdu;
  • wykupowa faktura VAT;
  • wyciąg z KRS leasingodawcy.

Te dokumenty oraz dowód rejestracyjny z aktualnym badaniem technicznym i dotychczasowe tablice należy zanieść do odpowiedniego powiatowego Wydziału Komunikacji. Tam wypełniasz standardowy wniosek i wnosisz odpowiednie opłaty. Przerejestrowanie przebiega tak samo jak w przypadku używanego samochodu kupionego od osoby prywatnej. 

ak w przypadku wykupienia samochodu z leasingu, rejestruje się samochód kupiony bezpośrednio od instytucji leasingującej, który został jej zwrócony po zakończeniu umowy. Wymagane są do tego te same dokumenty.

Jeżeli kupiłeś auto poleasingowe od osoby, która wykupiła go od banku, ale nie przerejestrowała na siebie, konieczne będzie dostarczenie całego ciągu dokumentów poświadczających własność. Obecny właściciel powinien przekazać Ci fakturę wykupową i kartę pojazdu, jakie otrzymał od leasingodawcy, a z Tobą podpisać umowę kupna-sprzedaży lub, w przypadku zakupu od firmy, wystawić fakturę VAT. Dalej rejestracja przebiega normalnie. 

Poleasingowe samochody – jak je zweryfikować przed zakupem?

Poleasingowe samochody osobowe zwykle są mniej problematyczne – szczególnie auta segmentu C i D, które zwykle większość swojego przebiegu pokonały po autostradach i drogach szybkiego ruchu. Takie użytkowanie w mniejszym stopniu wpływa na zużycie samochodu. W tych pojazdach należy podejść do oględzin, jak w przypadku każdego samochodu używanego. Zapoznać się z typowymi usterkami i newralgicznymi punktami konstrukcji, sprawdzić je w pierwszej kolejności, a następnie obejrzeć całość samochodu.

W autach miejskich i kompaktowych warto sprawdzić dokładniej alternator. Takie pojazdy często jeżdżą na krótkich dystansach, przez to niekiedy dochodzi do awarii ładowania. Jeżeli auto wyposażono w jednostkę wysokoprężną, należy zwrócić uwagę na objawy zapchanego filtra cząstek stałych (DPF).

Samochody dostawcze poleasingowe częściej będą sprawiać kłopoty. Osoby, które z nich korzystają w przedsiębiorstwach, dość powszechnie przeciążają je, co prowadzi do nadmiernego zużycia zawieszenia, elementów przeniesienia napędu, układu kierowniczego i silnika. Nadwątlona może być też wytrzymałość elementów nośnych podwozia. Kupując auto dostawcze, należy przeprowadzić dokładne oględziny, najlepiej na stacji kontroli pojazdów. 

Zadbaj o auto poleasingowe z Inter Cars

Samochody poleasingowe zwykle mają dobrze udokumentowaną historię przeglądów. Oznacza to, że w przeciwieństwie do aut kupionych prywatnie, można przeprowadzić planowo (zgodnie z przebiegiem), a nie od razu po zakupie. W samochodzie kupionym prywatnie powinno się jak najszybciej wymienić elementy napędu rozrządu, olej i filtry. 

Gdy termin przeglądu nadejdzie, będziesz potrzebować części i materiałów eksploatacyjnych. Jeżeli zależy Ci na utrzymaniu tego samochodu w dobrym stanie, sięgnij do oferty Inter Cars! Znajdziesz tam niemal wszystkie części zamienne, płyny, filtry, paski i inne elementy wyposażenia czy akcesoria, dzięki którym Twoje auto pozostanie sprawne.

Samochód poleasingowy – auto używane niemal jak każde inne

Pojazdy poleasingowe nie różnią się znacząco od innych samochodów używanych. Kupując je, należy zachować ostrożność i dobrze przemyśleć swoją decyzję. Warto też samodzielnie lub z pomocą diagnosty zweryfikować stan auta. 

Auta wcześniej użytkowane w leasingu mogą być bardziej zużyte od prywatnych, ale jednocześnie dokumentacja ich usterek, napraw i przeglądów będzie  w 100% pewna, dlatego weryfikacja stanu jest łatwiejsza. Przy zakupie bezpośrednio od banku lub autoryzowanego dilera samochodowego masz też pewność, że w aucie nie dokonano żadnych zabiegów ukrywających jego wady. Jeżeli szukasz samochodu w wieku od 2 do 6 lat, warto przejrzeć oferty używanych aut po leasingu. Szansa na znalezienie dobrego egzemplarza jest całkiem duża. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Umowę zawiera się na określony czas, ustalając w niej kwotę czynszu i ewentualnego wykupu. Jeżeli osoba użytkująca auto nie zdecyduje się na jego wykupienie, zwykle można kupić go z innego źródła. Takie samochody nazywa się poleasingowymi.

Samochody po leasingu zwykle mają większe przebiegi od aut prywatnych, częściej będą też słabiej wyposażone. Jednocześnie mają one pewną historię pochodzenia, przeglądów i serwisu, a przed sprzedażą były zwykle sprawdzone. 

Auto poleasingowe przerejestrowuje się bardzo podobnie jak samochód używany kupiony prywatnie. W wydziale komunikacji zwykle składa się fakturę VAT za wykup, kartę pojazdu i dowód rejestracyjny z tablicami. Często wymagany jest także wyciąg z KRS poprzedniego właściciela, czyli firmy leasingującej. Jeżeli kupujesz samochód od pośrednika, musisz przedstawić ciągłość faktur VAT lub umów. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!