Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne! Szacuje się, że ta tendencja będzie się utrzymywać. Wpływ na to ma wiele czynników, takich jak wyższa wydajność silnika czy kwestie ekologiczne. Zmieniają się także normy dotyczące emisji dwutlenku węgla i z czasem samochody elektryczne prawdopodobnie staną się dominujące na drogach. Co ciekawe, możliwa jest samodzielna zmiana auta z silnikiem spalinowym na elektryczne. Przedstawiamy, jak wygląda przeróbka samochodu na elektryczny i jak się przygotować do takiej modyfikacji. Przedstawiamy, dodając, że to kwestia skomlikowana, niemal wyłącznie teoretyczna, biorąc pod uwagę samodzielną modyfikacje bez wsparcia specjalistów.

Zgodnie z przyjętą dyrektywą Europa do 2035 roku powinna przejść na jazdę bezemisyjną – przynajmniej w przypadku sprzedaży nowych pojazdów. Aż 24 państwa podpisały porozumienie i zadeklarowały zakazanie sprzedaży nowych aut z silnikami spalinowymi. Dodatkowo dla starszych modeli spalinowych będzię wiącej ograniczeń, bo już teraz niektóre miasta wprowadzają zakazy dotyczące poruszania się samochodami tego typu po centrum. Jednym z rozwiązań może okazać się przeróbka samochodu na elektryczny, która w teorii okazuje się nie tak dużym wydatkiem, jak zakup nowego e-samochodu z najniższej półki cenowej. KIedy ta opcja może okazać się opłacalna? Jazda samochodem elektrycznym nie generuje spalin i nadmiernego hałasu. Ekologiczne podejście i wygoda sprawiły, że coraz więcej kierowców zastanawia się, czy przeróbka aut na elektryczne w przydomowym garażu albo z pomocą mechanika jest możliwa i opłacalna! Przedstawiamy plan działania krok po kroku, podkreślając, że tylko w teorii to proste zadanie.

Z tego tekstu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Przeróbka samochodu na elektryczny – co to takiego?

Przeróbka auta na elektryczne to zmiana silnika pojazdu ze spalinowego na elektryczny. To nie wszystko! Konieczna jest także wymiana wszystkich podzespołów. To wszystko wymaga i wiedzy, i umiejętności. Zamiana elementów odbywa się na różnych płaszczyznach i co oczywiste nie można pominąć żadnego kroku. Przed przeprowadzeniem konwersji warto się więc odpowiednio przygotować. Przygotować, mając świadomość, że to przede wszystkim temat dla profesjonalistów. Przeróbka na samochód elektryczny to coś więcej niż nawet bardzo zaawansowany tuning.

Przeróbka auta na elektryczne – od czego zacząć?

Decydując się na przeróbkę samochodu, należy przygotować odpowiednie elementy i usunąć te będące częścią układu z silnikiem spalinowym. Będą to między innymi: układ wydechowy, sprzęgło czy układ paliwowy.

Przeróbka auta na elektryczne – od czego zacząć

Jak przebiega przeróbka samochodu spalinowego na elektryczny?

Jeżeli zastanawiasz się, jak przerobić samochód na elektryczny, to wymaga ona na początek dobrania pasujących części do samochodu elektrycznego. Wśród elementów nie może zabraknąć też tych, które zastąpią akcesoria do silnika spalinowego. Warto oczywiście przygotować się też do odpowiedniego ładowania samochodu elektrycznego, do czego przydadzą się kable do ładowania aut elektrycznych.

Z pewnością przyda Ci się również ładowarka naścienna. Innym ważnym elementem, którego potrzebujesz, aby przerobić samochód na elektryczny, jest większy przekaźnik (zwany stycznikiem). Działa on na takiej zasadzie, jak inne przekaźniki: łączy obwód między akumulatorem a kontrolerem. Ważne, aby ten przekaźnik umożliwiał przesyłanie setek amperów i napięć w zakresie od 96 do 300 V.

Jak przebiega przeróbka samochodu spalinowego na elektryczny

Silnik elektryczny w samochodzie

Elementem, który bez wątpienia należy przygotować przed modyfikacją pojazdu, jest silnik. Aktualnie w samochodach elektrycznych wykorzystuje się dwa rodzaje silników elektrycznych. Pierwszym z nich jest silnik indukcyjny, nazywany też trójfazowym asynchronicznym. Jego budowa nie jest złożona, a sama jednostka napędowa jest wyposażana w dwa podstawowe elementy.

Pierwszy to stojan z uzwojeniem. Jest on produkowany z ferromagnetycznych blach ze żłobkami. Drugi to poruszający się wirnik. W rezultacie płynięcia wielofazowego prądu przemiennego przez układ uzwojenia dzięki indukcji elektromagnetycznej powstaje pole wirujące w pobliżu wirnika i wokół stojana. W ten sposób powoływany do życia jest moment elektromagnetyczny działający na wirnik (ruchomą część silnika), co w konsekwencji przekłada się na pojawienie się momentu obrotowego, który może być przekazywany do układu napędowego pojazdu.

Drugi rodzaj silnika stosowany w pojazdach elektrycznych to silnik synchroniczny wyposażony w magnesy trwałe. W tym przypadku budowa nie jest bardziej skomplikowana niż przy wspomnianym wcześniej silniku indukcyjnym. Tutaj również występują stojan i wirnik, ale samą konstrukcję wyróżnia możliwość stosowania wirników z ferromagnetyków. Prędkość wirowania wirnika jest równa prędkości wirowania pola magnetycznego – obie prędkości są zsynchronizowane, stąd też nazwa.

Przeróbka na samochód elektryczny – etapy prac

Mając wszystkie potrzebne do przeróbki elementy, należy je odpowiednio zamontować. Silnik powinien zostać podłączony do przekładni – należy zamontować niestandardową płytkę, która pasuje do obudowy silnika i umożliwia idealne dopasowanie obu elementów.

Następnie powinieneś przygotować niewielką platformę, na której ustawisz sterownik kontroler silnika. Podłącz bezpiecznie akumulatory i połącz wszystko razem przez kontroler do silnika. Woltomierz powinieneś zamontować na desce rozdzielczej. Będzie on służyć jako zamiennik wskaźnika paliwa. Dzięki temu uzyskasz stały odczyt stanu akumulatorów. Wszystko z kolei trzeba połączyć z innymi podzespołami przy pomocy kontrolera. Warto też, abyś się upewnił, czy skrzynia biegów i silnik elektryczny zostały ustawione w tej samej pozycji, jak poprzednio zamontowany układ napędowy. W innej sytuacji elementy będą narażone na uszkodzenie w trakcie pracy!

Nie pomijaj dmuchawy, która będzie utrzymywać baterię w optymalnej temperaturze. W przypadku samochodów elektrycznych zazwyczaj jest stosowana podobna do tej, jaką znajdziesz w układzie klimatyzacji. Możesz także sięgnąć po mikro klimatyzację. Dzięki takiej opcji będziesz mógł zaoszczędzić energię – takie dmuchawy szybciej i o wiele efektywniej chłodzą baterie w „elektrykach”.

Na koniec niezbędne jest odpowiednie zmodernizowanie układu zapłonowego, aby aktywować obwody stycznika i akcesoriów po przekręceniu kluczyka.

Przeróbka na samochód elektryczny – etapy prac

E-konwersje samochodów a zasady bezpieczeństwa

Przeróbki aut na elektryczne to proces, w czasie którego będziesz miał do czynienia z elektrycznością. To wymaga odpowiedniej uwagi i koncentracji. Nie zaleca się modernizacji systemów EV w pojazdach z komponentami elektrycznymi, które mogą ulec zwarciu z przepięciami. Zwróć na to uwagę, jeśli nie masz stuprocentowej pewności co do komponentów, które zastosujesz w swoim samochodzie! Najlepiej zapytać specjalistów o poradę. Pamiętaj, że przeróbka samochodu na elektryczny wcale nie jest łatwym zadaniem. Wymaga wiedzy i przygotowania.

Przeróbka samochodu na elektryczny, czyli teoria na przekór praktyce

Teoretycznie modyfikcja polegająca na zmianie napędu na elektryczny nie jest skomplikowana. Przynajmniej z punktu widzenia osoby mającej doświadczenie w mechanice samochodowej. Okazuje się jednak, że w praktyce: w warunkach garażowych, to niezwykle skomplikowany i czasochłonny proces. Proces, który wymaga nie tylko precyzji, ale odpowiedniego zestrojenia i doboru wszystkich komponentów.

Zatem czy jest sens podjęcia się samodzielnej przeróbki samochodu spalinowego na elektryczny? Tak, ale wyłącznie przez osoby o ponadprzeciętnej wiedzy z zakresu motoryzacji, z samochodowej elektryki. Do tego trzeba zarezerwować wiele godzin na pracę i dostrajanie elementów.

Osobom, które rozważają przeróbkę swojego starszego auta (szczególnie klasyka) na elektryczne, lepiej polecić inną opcję, niż samodzielne próby walki z materią. To skorzystanie ze wsparcia specjalistów. Z warszatów, które mają coraz większe doświadczenie w tego typu przeróbkach. Ale nie będzie tanio! Realnie to kilkadziesiąt tysięcy złotych. Kilkadziesiąt, czyli ile? To zależy od zakresu prac (bazowego modelu) czy pojemności baterii. Jako przykład można dać Francję, gdzie przeróbki klasyków na auta elektryczne zyskują na popularności.

Nad Sekwaną czy Loarą, aby móc poruszać się po strefach czystego transportu takimi autami, jak Renault 5 czy w Citroen 2CV, trzeba wydać około 10 tys. euro. I to tylko na przeróbkę na elektryka z baterią, która pozwala na jazdę na jednym ładowaniu na dystancie może 150 km, czyli mniej niż nowa Dacia Spring. Dacia, która jest najtańszym elektrrycznym pełnowymiarowym autem oferowanym i w Polsce, w spomnianej Francji. W tej cenie, 10 tys. euro, nie uwzględniono sumy, którą trzeba ponieść na zakup bazowego pojazdu.

Można przypuszczać, że koszt przeróbki auta spalinowego na elektryczne będzie maleć, kiedy powstanie więcej warsztatów i gdy pojawi się szersza oferta odpowiednich komponentów. Dziś to opcja opłacalna w wyjątkowych sytuacjach, czyli wtedy, gdy przerania się np. autobus komunikacji miejskiej czy śmieciarkę. Przy autach osobowych to niemalże fanaberia, fantazja właściwie.

Renault 5 - przeróbka na elektryczny

Przeróbki aut na elektryczne – komentarz eksperta

Przeróbka samochodu na elektryczny staje się coraz bardziej popularnym zagadnieniem. Nie tylko mechanicy chcą wiedzieć, jak wykonać ten proces. Interesują się tym nawet amatorzy majsterkowania przy swoim aucie.

Obecnie powszechne są już transformacje autobusów miejskich na pojazdy elektryczne. Montuje się specjalne akumulatory o pojemności około 240 kWh, a napęd z tyłu autobusu. Okazuje się, że przeróbka auta na elektryczne także jest możliwa przy doborze właściwych części i przy odpowiednim know-how. Według szacunkowych danych od 2035 roku w sprzedaży mogą być już tylko samochody elektryczne. Z kolei opłaty za samochód z silnikiem spalinowym wciąż rosną i ta tendencja będzie się utrzymywać. E-konwersja pojazdu może w dość niedalekiej przyszłości przynieść znacznie więcej korzyści, niż może się wydawać. Ale nadal to nisza, także rynkowa, więc cena dla osób prywatnych w większości przypadków jest zaporowa – mówi ekspert marki Inter Cars.

szukasz produktu który opisujemy?

Rejestracja auta przerobionego na elektryczne

W teorii rejestracja samochodu po konwersji napędu na elektryczny nie powinna być skomplikowana. Wynika to z dość precyzyjnych przepisów unijnych, które obowiązują także w Polsce. Podstawy prawne zawarte są w Regulaminie nr 100 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych z 2015 r., który określa szczegóły dotyczące homologacji w zakresie szczególnych wymagań dotyczących elelktrycznego układu napędowego. Zatem po przeróbce niezbędna będzie opinia krajowego rzeczoznawcy samochodowego, wcześniej jeszcze stosowne zaświadczenie od elektryka mającego stosowne kompetencje (uprawnienia). Dopiero wtedy można udać się do urzędu, z kompletem dokumentów, i wystąpić o wydanie dowodu rejestracyjnego i zielone tablice.

Przeróbka auta na elektryczne – podsumowanie

Przeróbka samochodu na elektryczne jedynie w teorii wydaje się łatwa. Mimo tego, bo to ciekawy temat, wcześniej przedstawiliśmy krok po kroku, jak może przebiegać. Ale, podkreślmy kolejny raz, to tylko teoria. W praktyce przeszkodą są nie tylko koszty, ale też dostęp do poszczególnych części. Choćby akumulator pozwalający przejechać na jednym ładowaniu do 300 km może być czterokrotnie droższy od podstawowego (dystans 80-100 km). Do tego obecnie tylko do kilku aut można znaleźć odpowiednio dopasowane części niezbędne podczas przeróbki. Zazwyczaj więc konwersja auta na eletryczne wymaga dorabiania rzemieślniczo nowych komponentów. Jest swego rodzaju tworzeniem prototypów.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Przeróbkę pojazdu na elektryczny możesz wykonać w warsztatach oferujących takie usługi. Liczba takich firm także w Polsce wzrasta i ta tendencja będzie się utrzymywać. To najlepsza opcja, bo samodzielna (garażowa) przeróbka jedynie w teorii jest prosta.

Nie jest łatwo oszacować konkretny koszt. Zazwyczaj warsztaty wyceniają tę usługę na kilkadziesiąt tysięcy złotych. Cena zależy choćby od modelu auta czy pojemności akumulatora.

Tego rodzaju pojazdy są głównie przeznaczone do jazdy miejskiej. Na długie wyjazdy lepiej sprawdzą się samochody elektryczne z większym zasięgiem lub hybrydy plug-in.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!