Maglownica to ważny element układu kierowniczego. Korzystanie z samochodu z uszkodzoną maglownicą jest niebezpieczne, a gdy część jest zużyta, skutecznie uniemożliwi Ci korzystanie z auta. Koszt wymiany tej części na nową jest wysoki, ale możliwa jest również regeneracja maglownicy. Do tego zadania potrzebny jest doświadczony mechanik. Sprawdzamy, w jaki sposób przeprowadza się taką naprawę, wyjaśnimy również, na czym polega regeneracja maglownicy.

Przekładnia kierownicza nazywana jest potocznie maglownicą. To element układu kierowniczego, który odpowiada za bezpieczną jazdę oraz precyzyjne manewry. Regeneracja maglownicy to forma naprawy, która przesuwa w czasie konieczność wymiany tej części na nową. Na czym polega regeneracja maglownicy i dlaczego ceny tej usługi mogą znacznie się od siebie różnić? Otóż regeneracja polega na doszczelnieniu podzespołu, wymiany zużytych części i dokładnym czyszczeniu. Dlaczego trzeba zwracać uwagę na stan przekładni kierowniczej? Ponieważ awaria skutecznie unieruchomi Twój samochód lub wręcz może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze.

Z tego artykułu dowiesz się:

baner mamy części do Twojego samochodu

Maglownica w samochodzie – co to jest i za co odpowiada?

Maglownica to część, którą znajdziesz w każdym samochodzie. Odpowiada za przekazywanie obrotów kierownicy na dźwignie i wały znajdujące się w układzie jezdnym. Ta przekładnia, najczęściej zębatkowa, umożliwia precyzyjne sterowanie samochodem. Zasada działania maglownicy jest zawsze ta sama – bez względu na markę, model i jednostkę napędową auta. 

Gdy obracasz kierownicą w wybranym kierunku, przekładnia porusza wałem, natomiast umieszczone na jego końcu koło zębate wprawia w ruch zębatkę połączoną z listwą. Ta zaczyna oddziaływać w przeciwnym kierunku. W ten sposób wprawione w ruch zostają drążki kierownicze, które odpowiadają za to, aby samochód skręcał zgodnie z ruchem kierownicy. Wydaje się skomplikowane? Tylko pozornie, bo w praktyce to bardzo prosty mechanizm!

Maglownica w samochodzie

Maglownica powinna służyć przez wiele lat. Długie użytkowanie samochodu zawsze wiąże się z awarią przekładni kierowniczej. Nie ma ona skomplikowanej budowy, ale mniejsze elementy – łożyska, śruby i nakrętki – z czasem się zużywają i wówczas niezbędna jest regeneracja maglownicy. Sprawdźmy, w jaki sposób ta część układu kierowniczego sygnalizuje problemy i dlaczego powinieneś reagować na te sygnały możliwie jak najszybciej.

Maglownice do samochodów z tylnym napędem

W pojazdach z tylnym napędem (głównie ciężarowych) rzadziej spotykane są przekładnie ślimakowe. Przekładnia ślimakowa obraca się, czym wprawia w ruch ślimacznicę, ramię przekładni kierowniczej oraz mechanizm zwrotny. Wówczas dochodzi do przemieszczenia kątowego, którego konsekwencją jest skręt kół. 

Proste przekładnie ślimakowe uznaje się za mało precyzyjne, dlatego wprowadza się mechanizm przekładni globoidalnej. Dzięki temu ślimak i ślimacznica mocniej do siebie przylegają, co zapewnia większą precyzję.

W samochodach z tylnym napędem stosuje się również przekładnie śrubowo-kulkowe. W tych mechanizmach moment obrotowy przekazywany jest za pomocą kulek umiejscowionych w gwincie wałka kolumny. Opierająca się w tym miejscu nakrętka porusza kołem zębatym. Kulki znajdują się w szczelnym kanale obiegowym, co niweluje ryzyko ich wypadania. Zachodzi tu przemieszczanie kątowe, podobnie jak w przypadku przekładni ślimakowych. 

Maglownica ze wspomaganiem 

Dziś we wspomaganie kierownicy wyposażony jest niemal każdy samochód. Jest to zatem ważna cześć przekładni. Dzięki tym mechanizmom kierowanie pojazdem wymaga używania mniejszej siły. Maglownice ze wspomaganiem możemy podzielić na: hydrauliczne, mechaniczne i mechaniczne z elektrycznym układem wspomagania EPS. 

Samo wspomaganie hydrauliczne wymaga wprowadzenia do przekładni dodatkowego układu z płynem. Wspomaganie EPS zasilane jest przez silnik elektryczny. Automatyczne systemy wspomagania kierownicy dodatkowo optymalizują swoje działanie poprzez dopasowanie mocy do prędkości, z jaką pojazd się porusza. 

Gdzie znajduje się maglownica i jak wygląda? 

Przekładnia kierownicza, mechanizm zwrotniczy i kolumna kierownicy – to z tych części składa się układ kierowniczy, który znajduje się bezpośrednio pod maską samochodu. 

Maglownica to obudowana osłoną gumową przekładnia o walcowatym kształcie, ułożona jest poziomo względem kolumny kierownicy. Końcówki maglownicy połączone są z drążkami kierowniczymi. Odpowiadają one za zmianę położenia maglownicy, czyli zmianę kierunku jazdy.

Maglownica ze wspomaganiem 

Przyczyny awarii maglownicy

Zanim opowiemy, na czym polega regeneracja maglownicy, kilka słów o najczęściej spotykanych awariach i ich przyczyny. 

Części samochodowe zużywają się w miarę użytkowania, dlatego po ok. 200–400 tys. przejechanych kilometrów regeneracja maglownicy jest nieunikniona. Jazda po wybojach czy częste kręcenie kierownicą w miejscu skraca żywotność przekładni kierowniczej. 

Modyfikacje w układzie jezdnym (zakładanie dużych felg i niskoprofilowych opon) również niekorzystnie wpływają na stan maglownicy.

Wrogiem maglownicy jest również korozja. Producenci zawsze stosują gumowe osłony. Z czasem parcieją one pod wpływem warunków panujących pod maską. Wówczas metalowe elementy maglownicy zaczynają mieć kontakt z wilgocią, a w efekcie rdzewieją. Pokryta korozją przekładnia nie będzie działać prawidłowo. 

Jakie objawy świadczą o tym, że regeneracja maglownicy jest konieczna? 

Kierownica powinna pracować precyzyjnie, każdy „luz” jest niepożądany. Jako kierowca z pewnością wyczujesz luzy w kierownicy lub brak płynności podczas skręcania. Gdy maglownica jest zapowietrzona, podczas skręcania samochód wydaje głośne piski. Możesz też zauważyć wyciek płynu, którego przyczyną jest rozszczelnienie instalacji. Jest to o tyle niebezpieczne, że przez nieszczelności do wnętrza mechanizmu przedostają się wilgoć i zanieczyszczenia. Maglownicy grożą: korozja, zatarcie i wypłukiwanie smaru.

Wyciek z maglownicy to krytyczna usterka! Brak smaru może nawet spowodować zablokowanie kierownicy w czasie jazdy!

Sprawdź stan maglownicy również w sytuacji, gdy podczas szybszej jazdy słychać stukanie. Drgania kierownicy i nietypowe dźwięki mogą być spowodowane awariami w innych układach, dlatego zawsze zalecamy wizytę u mechanika i staranny przegląd. 

Przekładnia kierownicza, choć nie jest zaliczana do części eksploatacyjnych samochodu, bo jest dość trwała, to z całą pewnością nie jest wieczna. Co przyspiesza jej zużycie?

Kierowcy, którzy decydują się na felgi większe o kilka rozmiarów od tych zalecanych przez producenta samochodu, muszą liczyć się z tym, że modyfikacje znacząco zwiększają obciążenia przenoszone przez układ kierowniczy. Negatywny wpływ mają również sztywniejsze amortyzatory i obniżone sprężyny zawieszenia. W takich wypadkach przekładnia kierownicza będzie wymagała szybszej regeneracji lub wymiany – przypomina ekspert Inter Cars.

regeneracja maglownicy

Regeneracja maglownicy czy wymiana na nową? Jaką maglownicę wybrać?

Maglownicę można naprawiać i regenerować, ale tylko wtedy, gdy pozwala na to stopień jej zużycia. Alternatywą jest zakup maglownicy regenerowanej. Możesz zatem zdecydować się na pośrednie rozwiązanie, czyli wymianę zużytej części na regenerowaną. 

Szukasz maglownicy do swojego auta? Sprawdź ofertę Inter Cars

Jeśli wybierzesz maglownice marki Bosch, przygotuj się na wydatek rzędu 5 tys. zł. Bardziej ekonomicznym rozwiązaniem będzie polski Lauber – części tej marki zachowują wysoką jakość, a ich ceny są konkurencyjne. W sklepie Inter Cars znajdziesz maglownice ze wspomaganiem hydraulicznym i elektrycznym oraz przekładnie bez wspomagania. Największy wybór części zamiennych do układu kierowniczego oferuje wspominana polska marka Lauber. 

szukasz produktu który opisujemy?

Na czym polega regeneracja maglownicy?

Regeneracja części samochodowych to nic innego jak odnowienie wybranego komponentu. Obejmuje ona dokładne oczyszczenie, wymianę gumowych elementów, śrub i uszczelek, niekiedy naprawy uszkodzeń mechanicznych. Przekładnia kierownicza – ze wspomaganiem i bez – składa się z kilku podstawowych metalowych części i wielu drobnych elementów wykonanych z innych materiałów.

Regeneracja przekładni kierowniczej to przede wszystkim dokładne oczyszczenie wszystkich części z rdzy i nagromadzonych przez lata zanieczyszczeń. Konieczny jest demontaż poszczególnych elementów – niektóre z nich poddaje się piaskowaniu. Zużyte zębatki i łożyska mechanik są wymieniane. Z reguły konieczne jest również zastosowanie nowych uszczelek i gumowych osłon. Stare z czasem parcieją i tracą szczelność. Jedną z czynności, które specjaliści wykonują podczas takiej naprawy, jest wymiana drążków kierowniczych wraz z końcówkami. Maglownica otrzymuje również nowe tuleje. Listwy wystarczy starannie oszlifować i ponownie zainstalować. 

Kolejnym etapem czynności serwisowych jest usunięcie luzów w układzie. Kiedy mechanik przywróci komponentowi pierwotny ścisk, może zainstalować go z powrotem w samochodzie.

Ile kosztuje regeneracja maglownicy?

Mechanicy wyceniają tę usługę w zależności od stopnia zużycia części. Rodzaj mechanizmu i marka samochodu również mają wpływ na to, ile kosztuje regeneracja maglownicy. Cena może wahać się od 500 zł do 1500 zł. Przy górnej granicy polecamy rozważenie zakupu nowej części. Co ciekawe, nowe przekładnie kierownicze bez wspomagania można kupić nawet za 300-500 zł. 

Czy regeneracja maglownicy ma sens? Oczywiście, ale polecamy przede wszystkim regularne przeglądy układu kierowniczego i zawieszenia. Postąpisz rozsądnie, gdy przy pierwszych objawach problemów z przekładnią udasz się do mechanika. Regeneracja to dobry wybór tylko wtedy, gdy część nie jest mocno wyeksploatowana lub poważnie uszkodzona. W takich sytuacjach najlepszym rozwiązaniem jest wymiana na nowy podzespół. Zapraszamy do skorzystania z oferty Inter Cars – w naszej ofercie znajdziesz wszystkie komponenty, które będą niezbędne do wymiany przekładni kierowniczej.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Regeneracja przekładni kierowniczej to sposób na usunięcie luzów i przedłużenie żywotności części. Jest tańsza niż montaż nowej maglownicy. Wymiana ma sens, gdy przekładnia jest zużyta i jej regeneracja będzie kosztować tyle, co wymiana na nową.

Przyjmuje się, że po 200 tys. kilometrów należy wykonać dokładny przegląd i ponowną regenerację przekładni. Najczęściej mechanik ograniczy się do usunięcia „luzów” w układzie.

Cena regeneracji zależy od stopnia zużycia maglownicy. Minimalny koszt to 500 zł, maksymalny nie powinien przekroczyć 1500 zł, aby naprawa była opłacalna.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!