Awarie układu kierowniczego stanowią duże zagrożenie dla kierowcy i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Przekładnia zębatkowa, znana też jako maglownica, pełni szczególną funkcję, odpowiadając za prowadzenie samochodu. Warto więc przybliżyć Ci, czym jest maglownica. Poznaj jej budowę oraz dowiedz się o usterkach i defektach układu kierowniczego.

Wszystkie elementy konstrukcyjne, które odpowiadają za płynną zmianę kierunku jazdy, mają wpływ na stabilność prowadzenia auta. Istotną rolę odgrywa maglownica. Co to jest? Na początku trzeba wspomnieć, że poza przekładniami zębatkowymi spotyka się przekładnie ślimakowe i przekładnie śrubowo-kulowe, ale nie są to rozwiązania popularne we współczesnych autach. Niezależnie od budowy maglownicy odpowiada ona za przekazywanie obrotów kierownicy na wały oraz dźwignie. Dzięki sprawnemu układowi kierowniczemu możesz precyzyjne sterować pojazdem.

Z naszego artykułu dowiesz się m.in. o tym:

Maglownica – co to jest? 

Warto szerzej rozwinąć temat, jak działa przekładnia kierownicza w samochodzie. Maglownica stanowi element wyposażenia całego systemu kierowniczego. Ma duże znaczenie, dlatego pojawia się we wszystkich pojazdach osobowych, dostawczych i ciężarowych. Zależnie od marki czy modelu może różnić się konstrukcją, natomiast zasada działania jest ta sama.

W każdym samochodzie – także elektrycznym – występuje maglownica. Co to jest, już wiesz. Teraz dowiedz się o zasadzie jej pracy. Bazuje ona na powszechnie wykorzystywanych rozwiązaniach technologicznych z zakresu mechaniki. Kiedy obracasz kierownicą w prawo, wał i koło zębate umiejscowione na jego końcu obracają się w tym samym kierunku. Natomiast zębatka połączona z listwą oddziałuje w kierunku przeciwnym. Listwa zaś uruchamia drążki kierownicze, które skręcają koła w wybranym kierunku (zgodnym z ruchem kierownicy).

Maglownica – za co odpowiada w samochodzie?

W każdym samochodzie między kołami znajdują się drążki kierownicze. Maglownica odpowiada za ich położenie. Kiedy obracasz kierownicą, wprowadzasz w ruch system złożony z wielu elementów odpowiadających za skręcanie. Właściwy montaż i odpowiednia konfiguracja poszczególnych komponentów poprawia płynność prowadzenia pojazdu, a w konsekwencji zwiększa bezpieczeństwo.

Maglownica to najważniejsza część układu kierowniczego. Wraz z przebiegiem wzrasta ryzyko występowania usterek i awarii, chociaż w teorii jest to podzespół o dożywotniej trwałości. Jeżeli jednak napotykasz problemy z płynną zmianą kierunku jazdy, najprawdopodobniej doszło do jej uszkodzenia.

Maglownica samochodowa – jak jest zbudowana?

Maglownica w aucie to nic innego jak wał umieszczony poprzecznie pod maską auta. Wewnątrz znajduje się listwa zębata oraz zębnik (koło zębate) wału kierowniczego. Całość jest szczelnie obudowana gumową osłoną, która chroni mechanizm przed działaniem wilgoci i zanieczyszczeń oraz zabezpiecza przed ubytkiem smaru. Na obu końcach listwy zębatej znajdują się połączenie kulowe, łączące maglownicę z drążkami kierowniczymi. Mniejsze elementy przekładni kierowniczej, takie jak: nakrętki, śruby, sprężyny czy łożyska, odpowiadają za regulację i płynną pracę układu. Porównując przekładnię kierowniczą do wielu innych podzespołów, można stwierdzić, że budowa maglownicy nie jest przesadnie skomplikowana.

Maglownica i inne elementy układu kierowniczego

Poza problemami z maglownicą użytkownicy i mechanicy wspominają, że także inne elementy układu kierowniczego są podatne na awarie. Wspólnie z naszymi specjalistami z Inter Cars przygotowaliśmy listę podzespołów, których sprawność ma niebagatelne znaczenie na komfort oraz bezpieczeństwo.

Maglownica – awarie

W zdecydowanej większości przypadków maglownica powinna skutecznie spełniać swoją funkcję przez wiele lat. Pierwsze oznaki zużycia zazwyczaj dają o sobie znać po przejechaniu około 200 tys. kilometrów, choć nie stanowi to reguły. Czasem z powodu wady fabrycznej część ulega uszkodzeniu wcześniej i trzeba ją naprawić, zregenerować lub wymienić. Pierwsza opcja rzadko gwarantuje pełen sukces, dlatego po wykryciu awarii należy zakupić nowy element dostosowany do konkretnego modelu auta. Prosta budowa przekładni kierowniczej sprawia, że zazwyczaj nie jest to przesadnie drogi podzespół. Alternatywą jest regeneracja maglownicy. Listę dobrych warsztatów znajdziesz w linku.

Najczęściej spotkasz się z następującymi usterkami:

  • zły stan gumowych osłon na łączeniach z drążkami – nadmierne zanieczyszczenia mechanizmu;
  • pękanie materiału z powodu nadmiernej korozji;
  • wytarcie zębów na kole przekazującym ruch.

Te problemy pojawiają się po dłuższym czasie użytkowania, bez względu na to, jak wygląda zębatkowa przekładnia kierownicza. Budowa różni się w detalach zależnie od modelu, ale rozbieżności są tak niewielkie, że na ogół występują identyczne awarie. 

Objawy awarii maglownicy

Przedstawione wcześniej usterki możesz podejrzewać wtedy, gdy poczujesz luzy w układzie kierowniczym czy zauważysz brak płynności podczas zmiany kierunku jazdy. Wówczas prawdopodobnie doszło do zużycia elementu, co mocno utrudnia swobodne skręcanie samochodem w obu kierunkach. Czasem uszkodzona maglownica wydaje też donośne stuki przy wysokich prędkościach, szczególnie podczas ruchu kół. 

Nieco inaczej zachowuje się zapowietrzona maglownica. Objawy tej awarii to między innymi wyraźnie widoczne wycieki płynu oraz głośne, przypominające piski dźwięki. Z całą pewnością nie powinieneś lekceważyć żadnej z tych oznak, ponieważ brak Twojej reakcji najprawdopodobniej spowoduje konieczność wymiany całej części. Tymczasem regeneracja często jest zdecydowanie tańsza, więc jeśli tylko da się skorzystać z takiego rozwiązania, po prostu warto ją rozważyć. 

Maglownica to element o dużej żywotności, ale też nie można stwierdzić, że niezniszczalny. Kupując samochód z drugiej ręki, miej to na uwadze. Niesprawności czy usterki negatywnie wpływają nie tylko na komfort, ale też na bezpieczeństwo. Stąd nie warto bagatelizować problemów z układem kierowniczym, z przekładniami na czele.

FAQ

Maglownica – Kupić nową czy regenerować?

Obie opcje mają swoich zwolenników. Za zakupem markowego zamiennika przemawia fakt, że często nie jest łatwo znaleźć w najbliższej okolicy solidny warsztat wyspecjalizowany w regeneracji elementów układu kierowniczego. Nowa maglownica jest też objęta gwarancją.

Ile kosztuje maglownica?

Najtańsze fabrycznie nowe maglownice kosztują między 250 a 400 zł – są to części do samochodów bez wspomagania kierownicy. Natomiast górna granica ceny w przypadku markowych zamienników może przekraczać 10 tys. zł.

Czy o opony o bardzo niskim profilu mogą przyspieszyć zużycie maglownicy?

Większe o kilka rozmiarów felgi od tych, które przewidział producent samochodu, znacząco zwiększają obciążenia przenoszone przez układ kierowniczy. Ponadto negatywny wpływ na układ kierowniczy mają sztywniejsze amortyzatory i obniżone sprężyny zawieszenia.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!