Samochody terenowe oraz SUV-y cieszą się coraz większą popularnością. Równomiernie do tego wzrasta zainteresowanie sportem motorowym, jakim jest off-road. Jest to w dużym skrócie dyscyplina polegająca na pokonywaniu nieutwardzonych dróg pojazdami silnikowymi. Samochód off-road cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Cechuje go napęd na 4 koła i wysokie zawieszenie, ale auto off-road ma dużo więcej cech potrzebnych do pokonywania bezdroży. Czytaj dalej i poznaj auta stworzone do off-roadu!

Wyjazdy off-roadowe można uskuteczniać praktycznie wszędzie. Z odpowiednim pojazdem można się wybrać do lasu lub w góry, przetestować swoje auto na poligonie, a nawet pojeździć po kamieniołomach i wąwozach. Aktualnie istnieje wiele specjalnie przygotowanych torów, które mają za zadanie testować możliwości, jakie daje samochód off-road, do maksimum. Można wyróżnić kilka głównych odmian tej dyscypliny. Zalicza się do nich off-road przeprawowy, crawling, turystykę 4×4 oraz przejazdy cross-country.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Off-road w kilku słowach

Off road to dyscyplina sportu motorowego, polegająca na pokonywaniu naturalnych oraz utworzonych przez człowieka tras przy pomocy samochodu. Trasy te często biegną przez kamieniołomy, lasy, góry oraz specjalnie przygotowane trasy, które są pełne różnych przeszkód. Najlepszymi typami pojazdu do tego sportu są quady oraz auta terenowe. Wyróżnia się kilka podstawowych rodzajów tej dyscypliny:

  • off road przeprawowy – gdzie dzieli się odcinki danej trasy na kilka różnych klas,
  • rock crawling – ekstremalna odmiana jazdy, która polega na „wspinaniu się” autem po stromych kamiennych zboczach,
  • cross-country – szybkie rajdy polegające na dotarciu z punktu A do B, np. Rajd Dakar,
  • turystyka off road – podróżowanie samochodem terenowym po wyznaczonych lub dzikich trasach w formie wyprawy.
Off-road

Modyfikacje off-road

Off-road to coś dla Ciebie, jeśli tylko czekasz cały tydzień, żeby w weekend móc wyskoczyć do lasu albo kamieniołomu, jednak pamiętaj, że wtedy przeróbki nie skończą się na oponach. W takim przypadku warto namierzyć auto, które już jest dobrze znane w terenowym światku, do którego istnieje dużo części oraz występują różne możliwości modyfikacji. Znacznie ułatwi Ci to działanie oraz pomniejszy ewentualne koszty robocizny i samych części. 

Jeśli chcesz pójść na całość, możesz wymienić zawieszenie na znacznie mocniejsze oraz wyższe. Opony i felgi zmień na wzmacniane wersje o specjalnym profilu terenowym. Do tego dochodzą także wszystkie przeróbki mechaniczne dotyczące układu napędu 4×4. Nierzadko seryjne układy są bardzo dobre, jednak zawsze znajdzie się coś, co można udoskonalić.

Jeśli planujesz przeprawiać się przez wodę, to warto, byś pomyślał o przeróbce układu dolotowego oraz uszczelnieniu elementów nadwozia. Często w grę wchodzą także swapy silników, skrzyń biegów oraz układów wydechowych. Jest to najprostszy sposób na podniesienie mocy, która często przydaje się w terenie.

Niektóre auta są szykowane pod rajdy i krótkie trasy. Wtedy duże znaczenie ma masa auta, na czym z reguły cierpi wnętrze. Jednak nie brakuje też aut w pełni przygotowanych na długie wyprawy, które przystosowane są do spania wewnątrz. Są wyposażone w bagażnik dachowy, obszerne wnętrze, wyciągarkę oraz całe zestawy niezbędnych narzędzi.

Zobacz, jakie auta idealnie nadają się do rozpoczęcia swojej przygody z off-roadem i wybierz to, które najbardziej odpowiada Twoim preferencjom i potrzebom.

Modyfikacje off-road

Samochód off-road – lista najpopularniejszych modeli

Poniższa lista będzie zawierała modele z różnych lat produkcji oraz różnych producentów, które idealnie sprawdzają się w terenie. Sprawdzą się jako seryjne auta oraz będą idealną bazą do modyfikacji.

Jeep Wrangler

Samochód ten idealnie obrazuje, czym jest auto do jazdy w terenie. Jeep Wrangler całym sobą oddaje ducha jazdy w stylu off-road. Jest on jednym z rynkowych liderów, jeśli chodzi ten rodzaj samochodów. W dodatku jednym z ostatnich, który ma napęd na obie osie, obejmujący współczynnik oporu. Dzięki temu świetnie utrzymuje się na luźnych nawierzchniach.

Jeep Wrangler jest aktualnie dostępny w 2 wersjach nadwozia: 3-drzwiowej oraz 5-drzwiowej. Masz również podobny wybór pod względem gamy silników. Pierwszy to czysta benzyna występująca w 2 wariantach, a drugi to hybryda plug-in. Niestety z produkcji wycofano samochody z silnikami wysokoprężnymi, jednak wciąż można je dostać na rynku aut z drugiej ręki.

Słabsza jednostka benzynowa to silnik w układzie V4 o pojemności 2 l, wyposażony w turbodoładowanie o mocy 272 KM. Mocniejsza wersja to już klasyczne V6 o pojemności 3,6 l, generujące 284 KM. Obie wersje dobrze rozpędzają ten samochód, jednak większy silnik lepiej sobie radzi z jego gabarytami w terenie.

Model ten jest dostępny w kilku wersjach. Najbardziej uterenowiona opcja nazywa się Rubicon. W cenie tego pakietu otrzymujesz mechanizmy różnicowe z pełną blokadą, co wyraźnie poprawia przyczepność. Do tego napęd na 4 koła jest sygnowany przez Jeepa nazwą Rock-Trac. Wyróżnia go to, że został sprzęgnięty z 8-biegowym automatem oraz reduktorem, który ma przełożenie 4:1. Na wyposażeniu znajdziesz także elektromechaniczną blokadę przedniego oraz tylnego mechanizmu różnicowego Tru-Lok oraz przeróżne tryby jazdy w terenie, np. po skałach i kamieniach.

Wszystko to czyni z niego najlepsze auto off-road dostępne jako nowe. Dodatkowo wyposażenie wnętrza zawiera najnowsze technologie, które umilają i ułatwiają podróż. Mowa między innymi o systemie Uconnect z Android Auto czy Apple Carplay na dotykowym wyświetlaczu.

Jeep

Jeep Cherokee

Model ten jest drugim najbardziej kultowym oraz najbardziej lubianym samochodem od koncernu Jeep zaraz po wyżej opisanym Wranglerze. Produkowany jest od ponad 20 lat. Cieszy się takim zainteresowaniem ze względu na swoją prostotę. Z terenowych właściwości najbardziej znana jest generacja XJ.

Najbardziej rozpoznawalna jest jego klasyczna linia nadwozia – forma samochodu jest wyjątkowo kanciasta. Jeep Cherokee występuje w dwóch wersjach nadwozia: 3- i 5-drzwiowej. Obie mają takie same gabaryty. Jeśli planujesz nim jeździć więcej niż 100 km/h, to przemyśl ten zakup, ponieważ przełoży się to na wysokie spalanie oraz obciążenie silnika ze względu na wysokie opory powietrza. Samochód równie ciekawie prezentuje się we wnętrzu, wszystkie przełączniki są duże i łatwe w obsłudze.

Najpopularniejszy silnik dostępny w tym modelu to benzynowy 2,5 l. Zapewnia średnie osiągi, za to pali dużo mniej od następnej jednostki. Ta ma 4 l pojemności, a po lifcie generuje 190 KM. To w pełni wystarczające parametry, aby napędzić samochód off-road. Niestety, spalanie jest bardzo duże. W mieście powyżej 15 l/100 km, a na trasie powyżej 10 l/100 km. Na szczęście dobrze współgra z instalacją LPG. Do tego jest jeszcze 2,5 l diesel, jednak generuje on zaledwie 116 KM i ma wiele wad. Słynie z awaryjności i nie jest polecany.

Jako nowy model miał się sprawdzać także na utwardzonych drogach, więc Jeep musiał podjąć niewielkie kompromisy. Zarówno przednia, jak i tylna oś są sztywne. Z przodu montowano sprężyny śrubowe, a z tyłu klasyczne resory piórowe. Przekłada się to na komfort prowadzenia oraz czułość układu kierowniczego, oczywiście negatywnie. Za to w terenie XJ oferuje w pełni wystarczający wykrzyż osi oraz odporność na przeciążenia. Lepiej szukać poliftowych egzemplarzy, ponieważ tam nadwozie zostało dodatkowo usztywnione.

Samochód off-road

Nissan Patrol

Model ten to najlepszy samochód off-road wyprodukowany przez Nissana. Pierwsze modele były produkowane dziesiątki lat temu na potrzeby japońskiego wojska. Trudno o lepszą reklamę auta terenowego. W 1988 roku do produkcji dołączyła wersja z dużo bogatszym wyposażeniem od pozostałych. Mowa tu o wersji GR, która mimo luksusowego wnętrza nie odstawała absolutnie pod względem właściwości terenowych.

Nissan Patrol dostępny jest w 3- lub 5-drzwiowej wersji nadwozia. Każda ma stały dach. Wersje te w porównaniu do modeli Jeepa różnią się od siebie gabarytami oraz rozstawem osi. Trzeba jednak pamiętać, że wersja 3-drzwiowa to nadal porządny model. Oferuje dogodne warunki podróżowania i ma całkiem spory bagażnik.

Prawdą jest, że większa wersja przez swoje rozmiary zupełnie nie nadaje się do miasta, jednak rekompensuje to w terenie. Wnętrze idealnie nadaje się do tego, aby zrobić z auta tzw. wyprawówkę. Zaletą jest także to, że fabryczna ładowność niektórych wersji przekracza 700 kg.

Podstawowa wersja silnikowa to turbodiesel o pojemności 2,8 l i mocy zaledwie 116 KM. Bardzo słabo idzie mu rozpędzanie się do 100 km/h. Natomiast dużo mocniejsza wersja 3,0 tego silnika to całkiem inna konstrukcja, która z kolei znana jest ze swojej awaryjności. Bardzo rzadko można trafić na jednostkę benzynową. Jednak o ile spalanie diesli średnio wynosi około 11-12 l/100 km, to sam producent dla silnika benzynowego deklaruje średnie zużycie na poziomie 18 l.

To wszystko przestaje mieć znaczenie, gdy wyjedziesz poza utwardzoną drogę. Przedni napęd jest sztywno dołączany, ma tryb auto oraz lock. Właściwości terenowe znacznie poprawia także podwozie oparte na ramie ze sztywnymi mostami, reduktorem oraz odłączanym stabilizatorem. Z takim wyposażeniem na pokładzie ciężko będzie Ci utknąć w terenie. Do tego samochód ten trudno uszkodzić, nawet na największych nierównościach.

Nissan Patrol

Mitsubishi Pajero

Nazwa Pajero została zaciągnięta z łaciny, co w tłumaczeniu oznacza dzikiego kota żyjącego w Ameryce Południowej. Jest to najpopularniejszy samochód off-road tej marki, a produkcja modelu rozpoczęła się w 1982 roku. Od tamtego czasu powstały 4 generacje, które łącznie zakupiło ponad 3 miliony osób na całym świecie.

Jest to najbardziej wszechstronny model na tej liście pod względem możliwości konfiguracji nadwozia. Mianowicie występuje on oczywiście w wersji 3- i 5-drzwiowej, ale także w wersji z miękkim ściąganym dachem. Jego bagażnik może mieć nawet 1000 l pojemności! Do tego jego wnętrze jest bardzo przestronne i mieści, w zależności od opcji, nawet do 7 osób.

Jeśli chodzi o gamę silnikową, to Mitsubishi Pajero może pochwalić się jedną z najszerszych w tym segmencie. Dostępne seryjnie pojemności zaczynały się na 1,1 l, a kończyły na 3,8 l. Najsłabszy motor generował 80 KM, a najmocniejszy 250 KM. Spalanie oczywiście było zależne od pojemności, jednak żaden z silników nie był określany jako ekonomiczny. Za to kupujący cieszyli się jego podatnością na tuning. Nierzadko wersje z V6 pod maską były wzmacniane przy pomocy turbosprężarek.

Mitsubishi Pajero ma seryjny układ 4×4, który był dołączany ręcznie lub automatycznie oraz reduktor. Seryjne zawieszenie jest w stanie dużo znieść i już na nim auto stoi naprawdę wysoko. Do tego model ten cieszy się bardzo obszerną ofertą gotowych modyfikacji. Nic, tylko kupować i modyfikować pod swoje potrzeby, choć ten samochód off-road spisuje się świetnie już w wersji seryjnej.

Mitsubishi Pajero

Opinia eksperta i oferta Inter Cars

Jeśli decydujesz się na zakup auta w teren, warto byś powstrzymał się z modyfikacjami. Najlepiej znaleźć dobry egzemplarz auta, które Cię interesuje, i zobaczyć, jak często będziesz miał czas wykorzystywać jego możliwości na 100 proc. Może okazać się, że nie jeździsz na wyprawy tak często, jak byś chciał, a przeróbki staną się tylko udręką dnia codziennego i zbędnym kosztem. Najlepiej spróbować swoich sił seryjnym autem i po kilku zjazdach zobaczyć, czy to coś dla Ciebie – mówi ekspert marki Inter Cars.

Jeśli jednak zdecydujesz się na budowę swojej wymarzonej terenówki, to pamiętaj, że wszystkie potrzebne części i elementy znajdziesz w sklepie internetowym Inter Cars. Możesz tam na dobry początek kupić terenowe opony. Jeśli takie modyfikacje nie wystarczą, to znajdziesz tam wszystko, co będzie Ci potrzebne do wyjechania na bezdroża – od snorkela, specjalne elementy nadwozia, wyciągarki, aż po oświetlenie.

szukasz produktu który opisujemy?

Co trzeba wiedzieć przed wyruszeniem w teren?

Aby uprawiać off-road, nie wystarczy mieć pełen modyfikacji samochód. Po pierwsze musisz nabyć umiejętności potrzebne do takiej jazdy. Dobrym pomysłem jest wyjazd na spotkania pasjonatów tej dyscypliny bądź na zorganizowane przejazdy autami przygotowanymi przez organizatora. Takie doświadczenie rzuci światło na to, jakie są Twoje potrzeby oraz wymagania co do swojej własnej terenówki.

Jeśli interesują Cię wypady kilka razy do roku, to warto na początek kupić seryjne auto, które jest znane z dobrych właściwości terenowych. Do tego ewentualnie możesz dokupić terenowe opony, które stanowią drugą połowę sukcesu. Zapewni Ci to mnóstwo przyjemności po wyjechaniu poza utwardzone drogi, a do tego nie uprzykrzy specjalnie poruszania się takim autem na co dzień.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Oprócz aut z listy dużą popularnością cieszy się także Suzuki Jimmy, Toyota Land Cruiser, Land Rover Defender oraz Mercedes G klasa.

Samo auto to najniższy koszt. Dobrą bazę można kupić już nawet za 20 tys. zł.

Zdecydowanie wymiana opon najbardziej wpłynie na właściwości terenowe Twojego samochodu.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!