Miska olejowa jest jednym z podstawowych elementów jednostki napędowej odpowiedzialnym za składowanie oleju smarującego silnik. W obecnych samochodach wyróżnia się dwa rodzaje misy olejowej, w zależności od przeznaczenia czy specyfikacji danego pojazdu. Pierwszym jest sucha, a drugim mokra miska olejowa. Czym się one różnią? Jaka jest charakterystyka każdej z nich? Co warto o nich wiedzieć? Odpowiadamy.

W trakcie opisywania specyfikacji poszczególnych misek olejowych często używa się dwóch terminów – sucha i mokra. Miska olejowa jest montowana przeważnie bezpośrednio pod wałem korbowym. To specjalny pojemnik, w którym mieści się olej odpowiedzialny za smarowanie najważniejszych ruchomych komponentów w pojeździe. Mokry typ misy ma najbardziej powszechne zastosowanie, natomiast suchy jest zazwyczaj wykorzystywany do samochodów cechujących się wysokimi osiągami. Sucha miska olejowa z reguły zatrzymuje więcej substancji w osobnym zbiorniku. Mokra miska sprawdza się w przypadku popularnych modeli aut wyposażonych w silniki o mniejszej mocy.

Z poniższego artykułu, dowiesz się:

Baner Inter Cars - sklep z częściami samochodowymi

Co to jest miska olejowa i jaką funkcję pełni w samochodzie?

Olej odpowiada nie tylko za smarowanie, ale też zabezpiecza przed korozją, chłodzi i ułatwia czyszczenie jednostki napędowej. Tak jak większość tego typu cieczy potrzebuje odpowiedniego miejsca na przechowywanie. Jest nim miska olejowa, która jest zazwyczaj przymocowywana do dolnej części silnika, poniżej mechanizmu korbowego. Na samym dnie rezerwuaru znajduje się korek, za pomocą którego można spuścić olej celem dokonania jego wymiany. W zbiorniku olejowym znajduje się odpowiednia ilość cieczy smarującej, którą pobiera pompa. Następnie substancja jest przekazywana pod ciśnieniem przez magistralę olejową do bloku silnika. Na samym końcu olej przepływa z powrotem do misy z poszczególnych punktów smarowania.

Miska olejowa jest zazwyczaj bardzo solidna i trwała. To element najczęściej wykonany ze stali, aluminium lub bardzo odpornego tworzywa sztucznego. Mimo to może ulec uszkodzeniu na skutek uderzenia o podłoże podczas jazdy lub z powodu wad uszczelnień związanych z eksploatacją. Uszkodzona miska olejowa może doprowadzić do wycieku. Wówczas zbyt duża lub całkowita utrata cieczy smarującej będzie skutkować awariami pojedynczych podzespołów silnika, a nawet jego zatarciem, na skutek braku odpowiedniego smarowania. 

Czym odznacza się sucha miska olejowa?

Sucha miska olejowa swoją nazwę uzyskała nie bez powodu, bowiem nie gromadzą się w niej nadmierne ilości oleju. Ten rodzaj miski stosuje się przeważnie w samochodach sportowych z silnikami o wysokiej mocy, które pracują na bardzo wysokich obrotach i są narażone na wiele przeciążeń. W tym przypadku olej silnikowy nie jest gromadzony bezpośrednio w misce olejowej, tylko w osobnym zbiorniku, o znacznie mniejszych rozmiarach. Zazwyczaj jest on w stanie pomieścić około 10 litrów. Sucha miska olejowa pozwala obniżyć zawieszenie oraz środek ciężkości samochodu. 

Czym charakteryzuje się mokra misa olejowa?

Mokra miska olejowa najlepiej sprawdza się w przypadku pojazdów użytkowanych na co dzień, zapewniając w trakcie rutynowej jazdy doskonałe właściwości smarujące. Charakteryzuje się stosunkowo niewielką masą i prostą konstrukcją. Wedle popularnej opinii ten rodzaj misy jest praktycznie bezawaryjny. Misy mokre stanowią część głównej skrzyni korbowej silnika.

To zbiornik, w którym olej magazynowany jest w jednym miejscu, a potem dystrybuowany do obiegu poprzez pompę, która tłoczy go do głównego kanału. Następnie pod ciśnieniem ciecz przedostaje się we wszystkie niezbędne miejsca w jednostce napędowej, które wymagają smarowania. Mokry typ misy stanowi integralną część silnika. Taka konstrukcja jest znacznie prostsza oraz wiąże się z zajmowaniem większej przestrzeni.

Miska olejowa

Sucha a mokra miska olejowa – głównie różnice

Różne rodzaje smarowania silnika charakterystyczne dla poszczególnych typów aut potrzebują nieco innego sposobu magazynowania. Układy z mokrą miską przechowują olej w pojedynczym rezerwuarze, natomiast system z suchą miską olejową magazynuje go w oddzielnym zbiorniku i pompuje miskę „do czysta”, pozostawiając ją zasadniczo „suchą”. Podstawową zaletą systemu z suchą miską olejową jest to, że zapewnia on lepszą wydajność. Dodatkowy zbiornik gwarantuje, że ciecz nie przemieszcza się pod wpływem dużych przeciążeń. Dzięki temu smok pompy olejowej zawsze jest zanurzony, co eliminuje ryzyko zapowietrzenia. Nie występuje tu też zjawisko „głodu olejowego”, czyli braku smarowania.

Ile kosztuje miska olejowa? Cena zależy oczywiście od danego typu elementu i jego specyfikacji. Najtańsze misy olejowe można kupić w granicach 100 zł. Najdroższe będą ponad 10-krotnie droższe. W zależności od zastosowanego typu misy olejowej w danym pojeździe jej demontaż może się nieco różnić. Warto pamiętać, że w przypadku awarii lub nieszczelności takiego elementu, trzeba jak najszybciej udać się do dobrego warsztatu, by przeprowadzić stosowną naprawę. Koszt wymiany miski olejowej zazwyczaj nie jest zbyt wygórowany.

Sucha czy mokra misa olejowa – która jest lepsza?

Ciężko jednoznacznie stwierdzić, który typ miski olejowej jest lepszy. Każdy z nich wykazuje osobne właściwości, w głównej mierze uzależnione od specyfikacji, a także przeznaczenia konkretnego samochodu. Do głównych zalet suchej miski olejowej należą:

  • zwiększona niezawodność i osiągi jednostki napędowej, dzięki stałemu ciśnieniu oleju;
  • zapobieganie niedostatkowi cieczy smarującej w silniku;
  • zwiększenie mocy dzięki redukcji tarcia;
  • większa pojemność;
  • lepsza stabilność pojazdu;
  • łatwość wymiany oraz konserwacji.

Do najbardziej powszechnych zalet zastosowania mokrej miski olejowej w samochodzie należą z kolei:

  • osłonięty przez misę silnik; 
  • znacznie lepszy przepływ powietrza;
  • uproszczony proces spuszczania oleju; 
  • niska cena misy.
Wymiana miski olejowej

Sucha i mokra miska olejowa – co jeszcze warto wiedzieć?

Istotnym zagadnieniem, poza samą specyfikacją lub właściwościami zbiorników, jest ich serwisowanie. Wymiana miski olejowej nie jest nadto kosztowną inwestycją. Zdecydowanie trzeba się tego podjąć, jeżeli doszło do jej uszkodzenia. Za taką usługę mechanicy liczą sobie zazwyczaj w granicach 150-200 złotych. Trzeba również pamiętać, że w zależności od parametrów, takich jak typ misy olejowej, rodzaje układów smarowania czy sposób demontażu danego elementu, serwis oraz koszt takiego zbiornika, a także jego wymiany może się różnić.

Sucha a mokra miska olejowa, którą wybrać – ekspert Inter Cars podpowiada

Wybór odpowiedniej misy olejowej często może stanowić wyzwanie. Wszystko jednak zależy od sposobu użytkowania i przeznaczenia Twojego samochodu. Te czynniki pomogą zweryfikować, jakiego elementu należy szukać. Przy okazji montażu nowej misy olejowej właściwą praktyką jest wymiana uszczelek i uszczelnień oraz oleju silnikowego wraz z filtrem.

Olej silnikowy jest jedną z najważniejszych substancji smarujących w pojeździe. Zadanie, jakie spełnia, jest równie istotne, co miejsce i forma jego magazynowania. W zależności od charakterystyki pojazdu stosuje się inne miski olejowe, które sprawdzają się w różnych warunkach, gwarantując najlepszą możliwą wydajność i dopasowanie.

FAQ

Co głównie decyduje o wyborze rodzaju misy olejowej?

Podstawowe kryterium, którym należy kierować się podczas wyboru misy olejowej, to oryginalny rodzaj miski zainstalowany fabrycznie w aucie. Jeżeli decydujemy się na wymianę elementu, trzeba go starannie dopasować zgodnie z przeznaczeniem pojazdu. Oczywiście wymieniając miskę, warto wybrać wysokiej jakości zamiennik z oferty Inter Cars.

Miska olejowa czy można ją uszczelnić?

Jedynie tymczasowo, do momentu oddania samochodu w ręce mechanika. Uszkodzona miska olejowa musi być zastąpiona przez nową. Raz uszkodzona miska, nawet po naprawie, z czasem będzie się rozszczelniać.

Czym grozi brak odpowiedniego smarowania?

Brak smarowania w aucie może doprowadzić do całkowitego zatarcia się mechanicznych elementów silnika, które na skutek pracy w niewłaściwych warunkach będą ścierać się, zniekształcać, a w ekstremalnych wypadkach topić. Wymiana miski olejowej to gwarancja dłuższej żywotności silnika

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!