Uszkodzona uszczelka pod głowicą obrosła wieloma mitami. Można powiedzieć, że jest ona już pewnego rodzaju legendą. Nierzadko wśród mechaników i kierowców usłyszysz żarty na jej temat. Wszystko dlatego, że to bardzo niepozorny element konstrukcyjny samochodu, który często wywołuje spore zamieszania. Za co odpowiada uszczelka pod głowicą? Czym grozi awaria tej części? Jakie objawy świadczą o usterce?

Mimo ogromnego postępu technologicznego we współczesnych pojazdach wciąż ujawniają się problemy znane od dawna, a w pewnych kręgach uznawane wręcz za legendarne. Uszkodzona uszczelka pod głowicą stanowi tego doskonały przykład. Żaden producent nie znalazł jeszcze rozwiązania, które w pełni eliminowałoby tę awarię.  Nowoczesne technologie pozwalają ograniczyć naturalne zużycie podkładki, ale prędzej czy później zawsze dochodzi do momentu, gdy uszczelka wymaga wymiany.

W poniższym tekście odpowiadamy na pytania:

Uszczelka pod głowicą

Czym grozi uszkodzona uszczelka pod głowicą?

Szczelność jest parametrem, który odgrywa szczególną rolę dla prawidłowego działania jednostki napędowej samochodu. Za utrzymanie go na właściwym poziomie odpowiada właśnie uszczelka pod głowicę silnika. Zapobiegają one wyciekom gazów z komory spalania oraz mieszaniu się płynu chłodzącego i oleju. Przyjmują postać płaskich, gumowych elementów ze specjalnymi otworami przelotowymi, a także lukami na śruby mocujące.

Zapewne domyślasz się już, że pęknięta uszczelka pod głowicą prowadzi do ucieczki powietrza z cylindra. Zmniejsza się wtedy ciśnienie sprężania, a w konsekwencji następuje obniżenie mocy. Ponadto zwykle wypływa również czynnik smarujący. Jego brak powoduje szybsze zużycie lub zatarcie tłoków i innych elementów biorących udział w procesie wytwarzania energii.

Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?

Jakie kroki powinieneś podjąć, kiedy na trasie daje o sobie znać uszkodzona uszczelka pod głowicą? Czy można jeździć swobodnie w takiej sytuacji? Jeśli równocześnie pojawia się kilka oznak tej awarii, natychmiast zatrzymaj samochód na poboczu. Natomiast jeżeli jeszcze przed wyruszeniem w podróż wykryłeś usterkę, lepiej nie wsiadaj za kierownicę, szczególnie gdy masz zamiar pokonać wiele kilometrów. Wówczas zachodzi bardzo wysokie ryzyko nieodwracalnej dewastacji silnika, czego każdy chce uniknąć ze względu na własne bezpieczeństwo i późniejsze koszty.

Brak ostrożności zazwyczaj kończy się tym, że auto nadaje się wyłącznie na złom. Niektórzy bagatelizują fakt, że uszczelka pod głowicę pękła. Często próbują odłożyć wizytę u mechanika poprzez ciągłe dolewanie oleju wyciekającego ze zbiornika. Nie warto postępować w ten sposób, ponieważ rzadko od razu wyczujesz zacieranie się jednostki napędowej. Nieodpowiedzialne zachowanie z reguły daje o sobie znać dopiero później, ale na naprawy jest już za późno.

Jakie są objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą?

Chociaż to bardzo przydatna wiedza, nie każdy kierowca wie, czym uwidacznia się uszkodzona uszczelka pod głowicą. Objawy bywają różne, dlatego czasem trudno jednoznacznie stwierdzić usterkę tak niepozornego elementu konstrukcyjnego samochodu. Do najczęstszych oznak tej awarii należą:

  • nierówna praca silnika – głównie na biegu jałowym;
  • wyraźne obniżenie mocy;
  • intensywne i białe spaliny;
  • ubytek płynu chłodniczego;
  • duża ilość oleju w zbiorniczku wyrównawczym.

Problem polega na tym, że wymienione symptomy można utożsamiać z występowaniem wielu innych usterek. 

Uszczelka pod głowicą

Jak sprawdzić uszczelkę pod głowicą?

To jedno z najważniejszych pytań – jak sprawdzić uszczelkę pod głowicą? Na szczęście nie musisz całkiem demontować silnika, ani nic z tych rzeczy. Wystarczy wykonanie kilku prostych kroków, po których stwierdzisz, czy rzeczywiście doszło do pęknięcia gumowej podkładki. Na początku sprawdź ilość płynu chłodniczego oraz oleju silnikowego. Jeżeli zauważasz ich braki, mimo szczelności całego układu, tworzywo zabezpieczające prawdopodobnie uległo znacznemu naruszeniu.

Należy się jeszcze upewnić, dlatego przeprowadź test na uszczelkę pod głowicą za pomocą kompresometru. Umożliwi Ci on wykonanie pomiaru ciśnienia panującego w silniku. Jeśli sprzęt wskazuje niższą od standardowej wartość wspomnianego parametru w danym cylindrze, nalej tam trochę oleju przez otwór świecy i obserwuj, co się dzieje. Potem zasłoń wlot, obróć kilka razy wałem korbowym, a następnie ponownie zbadaj kompresję. Gdy w drugiej próbie jej poziom nie wzrasta gwałtownie, uszczelka pod głowicą jest uszkodzona. Niestety samo sprawdzenie nie należy do najprostszych czynności, dlatego warto dla pewności powierzyć swoje auto zaufanemu mechanikowi.

Jakie mogą być przyczyny uszkodzenia uszczelki pod głowicą?

Co powoduje, że awarii ulega uszczelka pod głowicą? Przyczyny bywają różne, ale zdecydowanie najczęściej do usterki prowadzi „zmęczenie materiału”. Podkładkę wykonuje się ze sztucznych tworzyw z dodatkiem gumowych fragmentów, które mają określoną trwałość. Element musi pracować w bardzo trudnych warunkach. Sprężone powietrze, podwyższona temperatura i naprężenia stalowych lub żeliwnych części stopniowo go niszczą, co po latach eksploatacji inicjuje pęknięcia.

Poza tym istnieją czynniki przyspieszające zużycie uszczelki pod głowicą. Należą do nich między innymi:

  • nieprawidłowe działania układu chłodzenia;
  • niewłaściwie ustawiony termostat;
  • zbyt małe dozowanie paliwa w samochodzie z instalacją gazową;
  • niesprawne wtryskiwacze silnika diesla.

W każdym z wymienionych przypadków lekceważenie albo niedostrzeżenie problemów zwiększa ryzyko uszkodzenia uszczelki pod głowicą. 

Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą?

Montaż nowego elementu to jedyny sposób, aby zapobiec zatarciu silnika, jakie może spowodować pęknięta uszczelka pod głowicą. Cena samej części nie stanowi dużego wydatku. Jej wartość zależy głównie od marki samochodu i modelu jednostki napędowej. Rozwiązania budżetowe kupisz nawet za kilkanaście złotych. W przypadku wyboru produktu o naprawdę wysokiej jakości, koszty zakupu będą oscylować w granicach 200-400 złotych.

Zakładając, że nie potrafisz samodzielnie przeprowadzić instalacji, musisz udać się do mechanika. Niestety, powinieneś przygotować się na spory nakład finansowy, ponieważ prace z silnikiem zazwyczaj są skomplikowane, nawet jeśli awarii uległa tylko uszczelka pod głowicą. Koszt wymiany wyniesie około 1000 zł w przypadku prostych konstrukcyjnie aut. Jednak czasem kwota rośnie do 5 tys. zł, choć trudno wskazywać jakiekolwiek maksimum.

Dlaczego montaż nowej uszczelki pod głowicę to tak droga usługa? Otóż wymaga ona poświęcenia dużej ilości czasu i wykonania wielu drobnych operacji. Doświadczonemu specjaliście zadanie nie sprawia żadnego problemu, ale z uwagi na konieczność spędzenia kilkunastu godzin na żmudnym rozkładaniu, a następnie składaniu całego układu, we wszystkich warsztatach obowiązują wysokie opłaty.

Uszczelka pod głowicą

Jak wymienić uszczelkę pod głowicą?

Mimo kosztów, które będziesz musiał ponieść, najbezpieczniej powierzyć to zadanie wykwalifikowanemu mechanikowi. Dla potwierdzenia naszych słów, dotyczących skomplikowania całej operacji, poniżej prezentujemy krok po kroku, jak wymienić uszczelkę pod głowicą:

  1. Zdejmij zewnętrzne osłony silnika.
  2. Zdemontuj kolektory – dolotowy i wylotowy.
  3. Usuń elementy układu zapłonowego.
  4. Rozkręć cały mechanizm rozrządu.
  5. Odłącz wszystkie czujniki, a następnie odkręć śruby głowicy.

Po wykonaniu tych kroków czeka na Ciebie uszczelka pod głowicą. Wymiana tej części składa się z kolejnych etapów, czyli:

  1. Czyszczenie bloku silnika.
  2. Ewentualna poprawa szczelności silnika.
  3. Montaż uszczelki i zaworów z użyciem nowych śrub mocujących.

Potem pozostaje ponowne złożenie jednostki napędowej. Już na papierze opis postępowania wydaje się skomplikowany, a w rzeczywistości sprawę komplikuje konieczność demontażu wielu podzespołów, żeby finalnie dotrzeć do uszkodzonej podkładki. Oprócz tego należy pamiętać, że poszczególne silniki różnią się budową. W związku z tym raz jeszcze powtórzymy, że warto powierzyć to zadanie zawodowemu mechanikowi.

Jak konserwować uszczelkę pod głowicą?

Nawet najlepsza uszczelka pod głowicę nie wytrzymuje zbyt wysokiej temperatury. Oszczędzaj zatem silnik, kiedy na zewnątrz panuje niska temperatura lub gdy dopiero odpaliłeś samochód. Nierozgrzana jednostka przegrzewa się, ponieważ olej smarujący i płyn chłodniczy nie osiągają odpowiednich właściwości. To źle wpływa na uszczelkę, dlatego zużywa się zdecydowanie szybciej.

Możesz też regularnie przeprowadzać test uszczelki pod głowicą, aby z wyprzedzeniem wykrywać nieprawidłowości. Unikniesz wtedy niebezpiecznych sytuacji na drodze. Ponadto sprawdzaj działanie układu chłodniczego, wykonuj jego systematyczną diagnostykę i niezwłocznie usuwaj niepokojące usterki. Wtedy podkładka zachowa trwałość na dłużej.

Uszczelki pod głowicą, czyli ekspert Inter Cars poleca…

Wiesz już, jakie są objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą i jeżeli obserwujesz je w swoim aucie, najwyższy czas zaplanować wymianę… Dlatego właśnie ekspert Inter Cars przygotował produkty, które mogą okazać się niezbędne oraz przypisał je do poszczególnych modeli aut. Kliknij, wybierz swoje auto i kup to, czego potrzebujesz! 

Baner Inter Cars - sklep z częściami samochodowymi

Uszkodzona uszczelka pod głowicą – co więc należy zrobić?

Uszkodzona uszczelka pod głowicą to awaria z kategorii tych poważnych, której nigdy nie powinieneś lekceważyć. Kiedy tylko zauważysz objawy pęknięcia podkładki, koniecznie udaj się ze swoim autem do mechanika. Wymiana elementu kosztuje sporo, ale niestety stanowi konieczność, jeśli chcesz jeździć swobodnie, bez ryzyka zatarcia silnika. Mamy nadzieję, że w naszym artykule znalazłeś odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Jednocześnie domyślamy się, że nadal szukasz zaufanego mechanika, dlatego kliknij tutaj i umów się na wizytę! 

FAQ

Czy można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą?

To bardzo ryzykowne, dlatego lepiej nie wsiadać za kierownicę i jak najszybciej udać się do mechanika, który rozwiąże problem.

Jakie są objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą?

Wśród głównych objawów uszkodzonej uszczelki pod głowicą należy wymienić: nierówną pracę silnika, obniżenie mocy oraz wydobywanie się intensywnie białych spalin.

Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą?

Wymiana uszczelki pod głowicą kosztuje kilka tysięcy złotych, ponieważ niezbędny jest demontaż wielu części silnika, co sprawia, że serwis jest dość skomplikowany.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!