Toyota Prius była pierwszym, powszechnie dostępnym, samochodem hybrydowym na rynku. Japończycy konsekwentnie promowali napęd spalinowo-elektryczny, a zmiany na świecie pokazały, że mieli rację. Dzięki długiemu stażowi w rozwoju konstrukcji hybrydowych Toyota uchodzi za eksperta w tej dziedzinie. Czy warto sięgnąć po używanego Priusa, a jeżeli tak, to na co zwrócić uwagę, szukając używanego egzemplarza?

toyota prius

Pierwsza generacja Toyoty Prius (modelowe oznaczenie fabryczne XW10) została zaprezentowana w 1996 i weszła do produkcji w 1997 roku. Od początku była chwalona przez dziennikarzy i ekspertów, plasując się wysoko w różnego rodzaju plebiscytach branżowych. Zmodernizowana wersja Priusa I zajęła między innymi 3. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2001. Nie przełożyło się to na wyniki sprzedaży i przez 6 lat produkcji powstało tylko około 70 000 sztuk Priusa. W Polsce jest to samochód niemal niespotykany. Mimo tego, że japoński producent stracił duże pieniądze na tym modelu, zainwestował w całkowicie przebudowaną drugą generację (XW20), która była sprzedawana od 2003 roku i okazała się hitem. 

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Toyota Prius – której generacji szukać?

Pierwsza generacja Priusa jest w Polsce rzadkością. Pojedyncze sztuki funkcjonują już raczej jako youngtimery. Nie był to samochód zbyt udany, dlatego jeżeli nie jesteś wielkim fanem motoryzacyjnych dziwactw, nie ma sensu wkładać energii w poszukiwania najstarszego modelu.

Prius II (XW20) zyskał światową popularność i podaż rynkowa tego modelu była znacznie większa, mimo tego, że produkcja zakończyła się w 2009 roku. Konstruując ten model, japońscy inżynierowie bardzo dobrze przyjrzeli się przyczynom rynkowej porażki i wadom poprzednika. Prius II był minimalnie większy i dzięki lepiej zaprojektowanemu podwoziu i wnętrzu, gwarantował więcej przestrzeni i komfortu. Nowoczesne na owe czasy baterie NiMH (niklowo-metalowo-wodorkowe) pozwoliły poprawić sprawność napędu elektrycznego i były lżejsze od tych, które montowano w I generacji. Nowe nadwozie typu liftback zostało zoptymalizowane aerodynamicznie, aby zmniejszyć zużycie energii. Prius II miał też lepsze wyposażenie i mocniejsze silniki od „jedynki”. 

Chociaż Toyota Prius Hybrid II był samochodem bardzo udanym i popularnym, to dziś najmłodsze auta mają już niemal 15 lat, a najstarsze właśnie przekraczają 20. To powoduje, że niektóre egzemplarze mogą być zużyte i trzeba bardzo dokładnie sprawdzać ich stan przed zakupem, szczególnie że bardzo często używano ich jako taksówek. Prius XW20 stosunkowo wolno traci na wartości. Obecnie należy za niego zapłacić 20–30 tys. zł (pojedyncze tańsze sztuki nie wyglądają zachęcająco). 

toyota prius hybrid

Toyota Prius III (XW30) produkowana w latach 2009–2015 była ewolucją swojej poprzedniczki. Wprowadzono kolejne poprawki aerodynamiczne, a silnik spalinowy 1.5 o mocy 76 KM został zastąpiony przez 98-konne 1.8 (moc systemowa wzrosła ze 110 KM do 134 KM). Co ciekawe, powiększenie silnika pozwoliło zmniejszyć zużycie paliwa w trasie. Silnik spalinowy może pracować przy niższych obrotach w czasie szybszej jazdy, co poprawia efektywność we współpracy z silnikiem elektrycznym.

Do oferty w 2012 roku trafiła także Toyota Prius Plug-in Hybrid z powiększonym akumulatorem i zewnętrznym gniazdem ładowania. Zasięg w trybie elektrycznym wynosił nieco ponad 20 km, co z dzisiejszej perspektywy jest dość mizernym wynikiem. 

Prius XW30 z początku produkcji to wydatek rzędu 30 tys. zł. Nowsze auta i wersja Plug-in może kosztować nawet ponad 60 tys. zł. 

Produkowany od 2015 do 2022 roku Prius IV (XW50) był konstrukcją opartą na nowej, modułowej płycie podłogowej Toyoty. Zastosowano w nim lżejsze, trwalsze i wydajniejsze baterie litowo-jonowe, a silnik elektryczny miał mniejsze rozmiary, ale wyższą moc. Dzięki tym zmianom, mimo że generacja ta była nieco większa od poprzedniczki, udało się zmniejszyćj masę o około 15 kg (dla wersji hybrid, odmiana plug-in była cięższa). 

Toyota Prius IV kosztuje od 65 do 120 tys. zł w zależności od wersji, stanu i rocznika. Jak łatwo zauważyć, to, którą generację wybierzesz, zależy przede wszystkim od Twojego budżetu. Mając około 30 tys. zł, można się zastanawiać, czy wybrać wczesnego Priusa III, czy prezentującego się bardzo dobrze Priusa II, ale nowszy model jest rzeczywiście ulepszony, dlatego jeżeli Cię stać, lepiej sięgnąć po trzecią generację. 

Toyota Prius II – na co zwrócić uwagę?

Toyota Prius II uchodzi za samochód niezawodny i trwały. Mimo wieku dalej rzadko zgłaszane są poważne problemy mechaniczne.

Jedyną charakterystyczną dla Priusa II awarią są uszkodzenia przekładni kierowniczej. Gdy ma to miejsce, podczas skręcania słyszalne są metaliczne trzaski i uderzenia. W czasie jazdy próbnej wykonaj kilka manewrów wymagających mocnego skręcenia kół przy małej prędkości, kierownica powinna pracować lekko, płynnie i cicho. 

Istotnym elementem jest stan baterii. Jak go zweryfikować? Zapytaliśmy o to eksperta Inter Cars. Stan akumulatorów można sprawdzić za pomocą testera OBD bluetooth i aplikacji na smartfona Dr Prius [dostępna w sklepie Google]. To podstawowe narzędzia, które należy zabrać ze sobą na oględziny hybrydowej Toyoty. Baterię nie zawsze trzeba wymieniać, ponieważ funkcjonują warsztaty, które je regenerują. W przypadku gdy badanie wykaże jej zużycie, warto negocjować cenę o około 2000 zł, czyli właśnie koszt regeneracji. 

toyota prius plug in

Prius II był autem drogim w produkcji, więc Toyota oszczędzała, stosując niskiej jakości tworzywa sztuczne. Dość częstym problemem są pęknięcia i uszkodzenia elementów wnętrza. Zdarza się także, że nakładka przedniego zderzaka odkształca się pod wpływem temperatury i niekiedy opada. Oszczędności objęły także wyposażenie, przeważnie jest dość ubogie. 

Ostatnią ważną kwestią jest stan blacharski. Chociaż zabezpieczenie antykorozyjne wydaje się przyzwoite jak na japoński samochód, to Toyota Prius używana w Polsce, narażona na sól drogową i dość trudne warunki klimatyczne, może rdzewieć. Powinieneś obejrzeć nie tylko poszycie zewnętrzne, ale także podwozie. 

Toyota Prius III – poradnik kupującego

Produkowany od 2009 roku Prius II otrzymał nowy silnik spalinowy, w którym zastosowano niemal wyłącznie zasilany elektrycznie osprzęt (pompę wody, sprężarkę klimatyzacji itp.). Inne elementy konstrukcji były w dużej mierze niezmienione względem poprzednika. Znacząco lepsze było wyposażenie wnętrza i materiały użyte do ich wykończenia. Sukces Priusa II spowodował, że Japończycy nie obawiali się już strat, jakie przyniosła pierwsza generacja, więc w mniejszym stopniu naciskali na oszczędności na etapie projektu.

Ze względu na niezmienioną budowę samochodu, występowały w nim podobne problemy, co w Priusie II. Przekładnia kierownicza może ulec awarii, stan baterii jest bardzo ważnym czynnikiem decydującym o cenie auta, a warunki drogowe i pogodowe mogły przyczynić się do powstania ognisk korozji. Nowy silnik sprawiał początkowo pewne problemy. W samochodach z roczników 2009 i 2010 raportowano sporo drobnych awarii osprzętu, jednak do dziś prawie na pewno zostały usunięte. 

Problemem może być to, że trzecia Toyota Prius, używana jest powszechnie jako taksówka lub pojazd do przewozu osób za pośrednictwem przeznaczonych do tego aplikacji (Uber, Bolt itp.). Nie zawsze sprzedający o tym informują. Dlatego oglądając Priusa III, warto zwrócić uwagę na wnętrze z tyłu. Może być zniszczone lub tylko brudne. W obu przypadkach świadczy to o dość spartańskim traktowaniu samochodu przez właściciela, co powinno być ostrzeżeniem dla potencjalnego kupującego. 

toyota prius hybryda

Taksówkarską przeszłość miało większość Priusów z instalacją LPG. Taka konfiguracja pozwala na niezwykle tanią jazdę, ale jest też dodatkową inwestycją, która przy niewielkich przebiegach samochodu, zwracałaby się dość długo. Pracujący samochód zarabia na siebie dużo szybciej, dlatego wielu kierowców decydowało się na montaż LPG. Jeżeli samochód nie będzie zniszczony, a bateria w dobrym stanie, to Toyota Prius hybryda z gazem jest wyborem naprawdę trafionym. Takie egzemplarze nie są wyraźnie droższe od modeli zasilanych tylko benzyną, a spalanie na poziomie około 5-6 l LPG/100 km to wynik doskonały. Oznacza to, że każde 100 km pokonasz za około 20 zł. 

Toyota Prius Plug-in Hybrid jest sporo droższa od wersji „bez gniazdka” i nie oferuje wiele więcej. Tryb elektryczny ma bardzo niski zasięg, a wyraźnie większy ciężar powoduje wzrost spalania w trybie hybrydowym. 

Używana Toyota Prius IV – czy warto płacić więcej?

Zbudowany na nowej płycie podłogowej Prius IV to samochód produkowany od 2015 do 2022 roku. Obecnie w salonach można już kupić Priusa V. 

Jako że mamy do czynienia z autem stosunkowo nowym (lub niemal nowym w przypadku egzemplarzy z końca okresu produkcji), o wiele mniej wiadomo o „długodystansowej” trwałości niż w przypadku poprzednich modeli. Jednak Toyota Prius opinie ma dalej bardzo dobre. Nie są znane powtarzające się awarie, jakość wykonania wykończenia ponownie poprawiono, a nieco niższa od III moc systemowa (122 zamiast 134 KM) rekompensowana jest niższą masą. 

Czwarta generacja Toyoty Prius to dobry wybór dla kogoś, kto szuka samochodu typu plug-in. Bateria pozwala na pokonanie około 50 km w trybie elektrycznym, a osiągi i spalanie są porównywalne z odmianą bez możliwości ładowania (przy jeździe miejskiej, spalanie może być nawet niższe). Toyota Prius hybryda plug-in to wydatek co najmniej 75 tys. zł. 

Eksploatacja Toyoty Prius z Inter Cars

Chociaż Prius jest autem, które rzadko się psuje, to z pewnością niezbędna będzie wymiana materiałów eksploatacyjnych. W Inter Cars znajdziesz niezbędne filtry, płyny i części eksploatacyjne do Twojego Priusa.

W samochodach niskoemisyjnych ważne jest stosowanie opon o niskich oporach toczenia, które ułatwiają oszczędzanie paliwa, energii elektrycznej i zmniejszają zanieczyszczenia emitowane przez pojazd. Dzięki temu Prius będzie jeszcze bardziej ekonomiczny i ekologiczny. 

Używana Toyota Prius – czy warto ją kupić?

Toyota Prius to symbol samochodu hybrydowego. Japońska marka, będąca pionierem w kwestii tego typu napędów, jest powoli doganiana przez konkurencję. W przeszłości nie miała sobie jednak równych, dlatego jeżeli szukasz używanego auta hybrydowego, to właśnie Toyota wydaje się optymalnym wyborem. 

Toyota Prius II i III zdążyła już udowodnić, że jest samochodem niezwykle trwałym. Znane są egzemplarze, które przejechały nawet 600 tys. km i to jako taksówki (głównie w USA). Dlatego nie należy obawiać się skomplikowanej konstrukcji i ewentualnych problemów z serwisem. W razie awarii faktycznie należy udać się do mechanika, który specjalizuje się w hybrydach Toyoty, ale będą to wizyty sporadyczne i przeważnie dotyczące drobnostek. Podstawowy przegląd i diagnostykę można przeprowadzić w dowolnym nowoczesnym warsztacie. 

Ważne jest, aby samochód odpowiadał Ci charakterystyką, która jest nietypowa w takich autach jak Toyota Prius. Opinie kierowców są podzielone i musisz sam przekonać się, czy taki pojazd Ci odpowiada. Jazda hybrydą jest specyficzna, bezstopniowa skrzynia biegów, silnik spalinowy pracujący na stałych, dość wysokich obrotach i niezbyt dobra dynamika (szczególnie drugiej generacji) powodują, że wielu kierowcom trudno się przyzwyczaić do jazdy tym samochodem. Zanim zdecydujesz się na zakup, spróbuj umówić się na przejażdżkę z kimś, kto ma taki samochód. Jeżeli Toyota Prius Hybrid po 30 minutach będzie wywoływać u Ciebie irytację i frustrację, nie jest to auto dla Ciebie. Oszczędność, niezawodność, spory bagażnik i przestronne wnętrze to cechy, jakimi charakteryzuje się każda używana Toyota Prius. Czy warto ją kupić? To oczywiście zależy od Ciebie. Jeśli szukasz właśnie wymienionych cech, to trudno znaleźć na rynku lepsze rozwiązanie.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Drugą generację Priusa z początków produkcji możesz kupić już za nieco ponad 20 tys. zł. W przypadku samochodów wymagających regeneracji lub wymiany baterii cena potrafi spaść do 15 tys. zł, a auta w dobrym stanie z młodszych roczników przekraczają 30 tys. zł. Za III generację trzeba zapłacić od 30 do 50 tys. zł za wersję hybrydową i nawet około 60 tys. zł za hybrydę plug-in. Prius IV, w zależności od rocznika, to koszt  50-100 tys. zł za hybrydę i 75–120 tys. zł za plug-in.

Toyota Prius II i III potrzebujeokoło 5 l/100 km benzyny. W autach z instalacją gazową spalanie wzrasta do 6 l/100 km (LPG). IV generacja według danych producenta może spalać nawet 3,6 l/100 km, ale realne spalanie jest wyższe i wynosi 4,5–5 l/100 km. 

W Priusie II i III występowały problemy z przekładnią kierowniczą. Warto także sprawdzić podwozie pod kątem występowania korozji. W II niska jakość tworzyw sztucznych często skutkuje drobnymi uszkodzeniami elementów wnętrza i nakładki przedniego zderzaka. Samochody z LPG były najpewniej taksówkami, dlatego warto dokładniej przyjrzeć się przedziałowi pasażerskiemu. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!