Niezłomni kierowcy, potężne maszyny i trasy, które przetestują każdego – to tylko niektóre z elementów, które czynią Rajdowe Mistrzostwa Świata (WRC) jednym z najbardziej fascynujących wydarzeń motoryzacyjnych. Poznaj świat pełen emocji, szybkości i adrenaliny. Dowiedz się więcej o historii, zasadach i tajnikach tego wyjątkowego sportu. Zanurz się w świecie WRC, gdzie tylko jedno jest pewne – czeka Cię niezapomniana jazda pełna niespodziewanych zwrotów akcji. Z tego tekstu dowiesz się wszystkiego, co ważne o Rajdowych Mistrzostwach Świata.

wrc

World Rally Championship (WRC), czyli Rajdowe Mistrzostwa Świata, to coroczny konkurs organizowany przez FIA (Międzynarodową Federację Samochodową) o tytuł rajdowego mistrza świata wśród kierowców, pilotów i konstruktorów. Zmagania powstały na podstawie znanych międzynarodowych zawodów. 9 z nich było eliminacjami do Międzynarodowych Mistrzostw Producentów (International Championship for Manufacturers – IMC), odbywających się w latach 1970-1972. WRC jest najbardziej prestiżowym cyklem rajdowym na świecie, skupiającym najlepszych rajdowców, najbardziej zaawansowane technologicznie samochody i najtrudniejsze trasy.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

WRC – jak to wyglądało na początku?

WRC powstało w 1973 roku, zainspirowane sukcesem Rajdowych Mistrzostw Europy, które rozpoczęły się w latach 50. XX wieku. 

Pierwsze Mistrzostwa Świata obejmowały 13 rund, w tym takie kultowe rajdy jak Monte Carlo, Safari i Acropolis. Początkowo tytuł mistrza świata przyznawany był tylko producentom samochodów, a nie kierowcom. Dopiero w 1977 roku wprowadzono tytuł dla kierowców, a pierwszym mistrzem świata został Sandro Munari z Włoch.

Nie można nie wspomnieć o wybitnym producencie Alpine Renault, które w 1977 roku zdobyło tytuł mistrza w kategorii producentów. Ta data jest bardzo ważna również ze względu na to, że właśnie w tym roku zastosowano po raz pierwszy klasyfikację, która miała za zadanie wyłonić najlepszego kierowcę. 

Lata 80. I grupa B

W latach 80. rajdy WRC stały się niesamowicie popularne, zwłaszcza za sprawą tzw. grupy B, która gromadziła najszybsze i najbardziej zaawansowane technologicznie samochody tamtych czasów. Grupa B była zbiorem pojazdów typu grand touring (GT) używanych w wyścigach i rajdach samochodów sportowych, wprowadzonych w 1982 roku przez (FIA). To wtedy pojawili się tacy giganci jak Audi Quattro, Peugeot 205 T16 czy Lancia Delta S4. Auta z Grupy B charakteryzowały się mocą przekraczającą nawet 600 KM oraz silnikiem montowanym za kierowcą. 

Grupa B miała kilka szczegółowych przepisów, które obejmowały takie elementy, jak klatki bezpieczeństwa lub części definiujące samochód, takie jak szyby przednie lub lusterka wsteczne. Ograniczenia wagowe wprowadzono w stosunku do pojemności skokowej silnika. Minimalna waga wynosiła 580 kg dla silników poniżej 1000 cm sześc. lub do 1300 kg dla silników powyżej 5000 cm sześc. 

Pojawienie się samochodów z grupy B było dużym wydarzeniem w kontekście rozwoju i kształtowania się WRC. Rozwój technologiczny sprawił bowiem, że rajdy stały się bardziej wymagające dla kierowców, ale również zyskały na swoim potencjale marketingowym, czego dowodem był wzrost zainteresowania wśród kibiców. Niestety, grupa B stała się ofiarą swojego sukcesu – w 1986 roku, po serii tragicznych wypadków, FIA postanowiła ją zlikwidować ze względu na bezpieczeństwo.

WRC – rajdy grupy A

Grupa A, wprowadzona w 1982 roku, obejmowała samochody turystyczne przeznaczone do rajdów. Pojazdy Grupy A były ograniczone pod względem mocy, masy, dozwolonej technologii i całkowitych kosztów.

W ramach Grupy A w Rajdowych Mistrzostwach Świata korzystano ze zmodyfikowanych samochodów codziennego użytku, często opartych na turbodoładowanych wersjach małych aut z napędem na cztery koła, takich jak Lancia Delta Integrale, Ford Escort RS Cosworth, Subaru Impreza WRX czy Mitsubishi Lancer Evolution.

Grupa A składała się z trzech podgrup: Dywizji 3 – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 2500 cm sześc., Dywizji 2 – dla samochodów o pojemności silnika 1600-2500 cm sześc., Dywizji 1 – dla samochodów poniżej 1600 cm sześc. Samochody te rywalizowały w standardowych zestawach karoserii, ale producenci musieli poprawiać ich prędkość, aby były konkurencyjne na torze. 

Przez kilka lat Grupa A zyskała ogromną sławę i przyciągała najlepszych kierowców, którzy chcieli zmierzyć się ze sobą w naprawdę trudnych i wymagających perfekcyjnego wyszkolenia zawodach. 

Rozkwit WRC

Po zmianach w 1997 roku i wprowadzeniu nowej kategorii WRC stało się bardziej ustrukturyzowane i nabrało profesjonalnego wydźwięku, co jeszcze bardziej umocniło jego pozycję na mapie rajdowych wydarzeń. Następna modyfikacja przepisów miała miejsce 18 lat później i była opracowana przez organizację FIA. Nowe zasady dotyczyły przede wszystkim zakresu dozwolonych przeróbek w obrębie pojazdu, które zmieniały charakter w stosunku do pierwotnej, miejskiej wersji danego samochodu. Można było wprowadzić szereg modyfikacji, w tym zwiększenie pojemności skokowej silnika do 2,0 l, dodanie napędu na cztery koła, zamontowanie sekwencyjnej skrzyni biegów, aerodynamiczne modyfikacje nadwozia oraz wzmocnienie podwozia w celu uzyskania większej sztywności. Oznaczało to więc koniec niemal niczym niekontrolowanych zabiegów tuningowych, mających na celu poprawienie osiągów pojazdów, biorących udział w wyścigach. 

Organizator wprowadził zalecenia dotyczące maksymalnej mocy silnika (1600 cm sześc.) i określił minimalną masę całkowitą pojazdu, która musiała wynosić co najmniej 1200 kg. Przepisy odnosiły się również do zasad bezpieczeństwa, które musiał spełniać każdy pojazd biorący udział w rajdach. Zmiany doprowadziły też do sytuacji, w której niemal każdy samochód jest wyposażony w turbosprężarkę oraz sekwencyjną skrzynię biegów, charakteryzującą się wzmocnioną konstrukcją. Co ważne, przepisy mówią też jasno, że każde auto, oprócz udziału w rajdach, musi poruszać się po „cywilnych” drogach w celu dotarcia do specjalnych odcinków.

rajdy wrc

WRC od strony technicznej 

Nie sposób opowiedzieć o rajdach WRC bez omówienia aspektów technicznych – czyli jak właściwie wygląda rajd. 

Czym są odcinki specjalne?

Można stwierdzić, że odcinki specjalne są swego rodzaju sercem całego WRC. To właśnie w nich kierowcy razem ze swoimi pilotami próbują pokonać określoną część trasy w jak najkrótszym czasie. Odcinki znajdują się na drogach publicznych (zamkniętych dla ruchu i odpowiednio przygotowanych). Co ciekawe, punkt startowy oraz meta niemal nigdy nie znajdują się w tym samym miejscu. To sprawia, że na rozpoczęcie kolejnego odcinka konieczne jest dojechanie odcinkiem dojazdowym, na którym obowiązują wszystkie lokalne przepisy drogowe. 

Ile trwa rajd?

Typowy rajd WRC trwa zazwyczaj trzy dni, od piątku do niedzieli. Każdy dzień rajdu składa się z różnych odcinków specjalnych, które są rozgrywane na zamkniętych drogach lub często malowniczych, ale wymagających trasach.

Zawody rozpoczynają się od dwóch dni przygotowań, podczas których kierowcy i piloci ćwiczą trasę z ograniczoną prędkością. Ci drudzy robią notatki dotyczące przebiegu trasy, aby później móc lepiej instruować prowadzącego samochód. W czwartek rano na odcinku testowym organizowany jest test maksymalnej prędkości, który daje zawodnikom ostatnią okazję do dopracowania ustawień samochodu.

Zazwyczaj zespoły zabierają ze sobą minimum dwa samochody – jest to zależne przede wszystkim od liczby kierowców reprezentujących dany team. 

W rajdach startuje nawet do 90 aut, ale powinieneś wiedzieć, że tylko kilkanaście oficjalnie reprezentuje zespoły fabryczne (zespoły producentów samochodów, np. Ford lub Toyota). Inni zawodnicy to osoby prywatne, pretendenci do tytułu młodzieżowego mistrza świata oraz mistrzostwa samochodów produkcyjnych – mówi ekspert Inter Cars.

wrc rajd

Właściwa część rajdu rozpoczyna się w czwartkowy wieczór, zazwyczaj od krótkiego i uwielbianego przez kibiców etapu na stadionie lub ulicach miasta gospodarza. Każdy rajd obejmuje pewną liczbę (zwykle od 15 do 25) odcinków z pomiarem czasu. Zawody trwają przez następne trzy dni, a kończą się w niedzielę w porze lunchu. Po trzecim dniu rajdu odbywa się ostatni odcinek specjalny, znany jako Power Stage, który oferuje dodatkowe punkty mistrzowskie dla pięciu najszybszych zawodników. Po zakończeniu rajdu odbywa się ceremonia podium, gdzie zwycięzcy i klasyfikacja generalna są oficjalnie ogłaszani. Zwycięzcą rajdu jest załoga, która pokona wszystkie etapy w najkrótszym łącznym czasie. 

Sébastien Loeb i Sébastien Ogier

Rajdowe Mistrzostwa Świata jako jedno z najbardziej rozpoznawalnych wydarzeń motoryzacyjnych dorobiły się również swoich mistrzów. Wśród najbardziej rozpoznawalnych kierowców jest dwóch francuzów – Sébastien Loeb i Sébastien Ogier. To właśnie oni zostaną na zawsze zapamiętani jako dwaj niekwestionowani mistrzowie i ikony rajdowego sportu.

Sébastien Loeb, francuski kierowca rajdowy, jest jedną z największych legend w historii WRC. W latach 2004-2012 Loeb sięgnął po aż dziewięć tytułów mistrza świata, co jest absolutnym rekordem w tej dyscyplinie. Jego technika jazdy, precyzja i niesamowita szybkość na trasach sprawiły, że był niepokonany przez wiele lat. Loeb był wszechstronny i doskonale radził sobie na różnych nawierzchniach, od asfaltu po szuter. Po zakończeniu regularnych startów w WRC Loeb kontynuował swoją karierę w innych dyscyplinach, w tym w rajdach terenowych i wyścigach samochodów turystycznych.

Z kolei Sébastien Ogier, czyli zawodnik, który zdobył 8 tytułów mistrzowskich, wygrał 54 rajdy, 91 razy kończył konkurencję na podium i wygrał aż 632 odcinki specjalne, również jest prawdziwym fenomenem WRC. Od roku 2008 właściwie zawsze pojawiał się w czołówce i dominował rajdy swoimi umiejętnościami nawet wtedy, gdy do przejechania były najtrudniejsze trasy. W roku 2021 Ogier zdecydował, że zrezygnuje ze startów z tak dużą intensywnością i przeniesie się na zasłużoną emeryturę rajdowca. Jego dokonania jednak wciąż budzą podziw u niemal wszystkich zawodników i fanów.

WRC – punkty i sposób mierzenia czasu

Wyniki, które dany zespół osiągnął na poszczególnych odcinkach rajdu, tworzą dwie klasyfikacje – producentów oraz kierowców. Ci, którzy wygrają konkretną kategorię, zdobywają mistrzostwo świata. Punkty są naliczane w zależności od pozycji zdobytej podczas rajdów:

  • miejsce I – 25 pkt,
  • miejsce II – 18 pkt,
  • miejsce III – 15 pkt,
  • miejsce IV – 12 pkt,
  • miejsce V – 10 pkt,
  • miejsce VI – 8 pkt,
  • miejsce VII – 6 pkt,
  • miejsce VIII – 4 pkt,
  • miejsce IX – 2 pkt,
  • miejsce X – 1 pkt.

W niektórych rajdach doliczany jest również rezultat uzyskany na dodatkowym etapie, tzw. Power Stage, w którym do zdobycia jest maksymalnie 5 punktów.

Podczas udziału w WRC bardzo ważne jest kierowanie się ściśle określonym harmonogramem. Tylko w ten sposób możliwe jest bowiem osiąganie najlepszych wyników. Co ciekawe, organizator przewidział kary dla uczestników, którzy zbyt późno udadzą się do parku serwisowego, a także za spóźnienie lub falstart. Mają wymiar czasowy i polegają na doliczaniu np. 10 sekund za każdą minutę spóźnienia. Za przyjazd po upływie 30 minut od pierwotnego terminu na start odcinka specjalnego oraz 60 minut na start rajdów grozi dyskwalifikacja. 

rajdowe mistrzostwa

WRC – rajdy i parki serwisowe

Każdy etap rajdów zakończony jest zjechaniem do specjalnie przygotowanego parku serwisowego. W tym miejscu technicy oraz mechanicy mają za zadanie w ciągu 20 minut doprowadzić auto do dobrego stanu technicznego i usunąć usterki. Po zakończeniu dnia rajdowego naprawy mogą trwać 45 minut. Po wizycie w parku maszynowym auta są zamykane i czekają na następny dzień startowy bez kontaktu z zespołami. Zbyt długie naprawy skutkują nałożeniem na zespół lub kierowcę kary mającej wymiar czasowy.

Szukasz części zamiennych? Zajrzyj do Inter Cars!

Marzą Ci się doświadczenia rodem z WRC i zastanawiasz się, skąd wziąć części do ulepszenia swojego auta? To znak, że powinieneś zajrzeć do sklepu internetowego Inter Cars. Mamy dla Ciebie wiele produktów do tuningu, które pozwolą nadać Twojemu samochodowi unikalny charakter.

Nasza oferta zawiera również akcesoria oraz gadżety motoryzacyjne, które mają na celu maksymalnie zwiększyć komfort Twojej jazdy. Korzystaj z kamer, czujników oraz innych udogodnień do wnętrza samochodu. Jeśli masz pytania, skontaktuj się z naszymi specjalistami, którzy szybko dobiorą odpowiedni produkt w zależności od Twoich potrzeb.

baner inter cars

WRC – podsumowanie

Jak widzisz, Rajdowe Mistrzostwa Świata to wydarzenie o dużym znaczeniu, które na przestrzeni lat zdobyło ogromną popularność i sprawiło, że pojawiło się całkowicie nowe i bardziej medialne pokolenie kierowców. Ich sukcesy były na tyle głośne, że część z nich stała się gwiazdami i osobami powszechnie szanowanymi. Bardzo ważną datą dla mistrzostw jest moment, w którym Sébastien Ogier zrezygnował z WRC. 2021 rok przyniósł zmiany, ale pozwolił też dojść do głosu innym kierowcom, dotychczas będącym w cieniu francuskiego zawodnika. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

WRC to inaczej Rajdowe Mistrzostwa Świata. W ramach wydarzenia oraz cyklu rajdów wyłaniany jest najlepszy kierowca i zespół producenta. Rajdy składają się z odcinków specjalnych i odbywają się na zamkniętych dla ruchu publicznego drogach. 

Zazwyczaj są to samochody dostępne również w wersjach do codziennego użytku. Egzemplarz biorący udział w rajdzie jest jednak poddawany wielu przeróbkom, które mają na celu przystosowanie go do ciężkich warunków rajdowych. Przepisy WRC jasno określają, jakim modyfikacjom może zostać poddany samochód zgłoszony do zawodów.

Niekwestionowanym mistrzem jest francuski kierowca rajdowy, wyścigowy i rallycrossowy – Sébastien Loeb. Zdobył aż 9 tytułów rajdowego mistrza świata w latach 2004–2012. Jest niekwestionowanym liderem pod względem osiągnięć w Rajdowych Mistrzostwach Świata, ze względu na największą liczbę tytułów mistrza świata, największą liczbę zwycięskich rajdów oraz regularne miejsca na podium.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!