Zatarty silnik to awaria, która uniemożliwia dalszą podróż oraz kończy się bardzo kosztownym remontem. Procesowi, który do tego prowadzi, towarzyszy wiele objawów. Ich wczesne rozpoznanie i reakcja na nie pozwala uniknąć problemu, jakim jest zatarty silnik. Co to znaczy? Na czym polega zatarcie? Jak się przed tym uchronić?

Wszystkie elementy jednostki napędowej są ściśle zsynchronizowane ze sobą. Dzięki temu silnik może pracować bez zarzutu, wykonując bardzo dużą liczbę ruchów w ciągu jednej sekundy pod olbrzymim obciążeniem. Jednak aby jego części działały sprawnie, nie mogą się ze sobą kolidować. Do tego potrzebny jest film olejowy, który redukuje tarcie między nimi. Bez niego może dojść do wzrostu temperatury, a nawet zespawania niektórych elementów. Zatarty silnik będzie niezdatny do użytku.

Z poniższego artykułu, dowiesz się:

  • jakie są objawy zatartego silnika w samochodzie
  • jakie mogą być przyczyny zatartego silnika
  • czy naprawa zatartego silnika jest możliwa

Zatarcie silnika – objawy

Warto, żebyś wiedział, jak zachowuje się przytarty silnik. Objawy, szczególnie początkowe, mogą nie wskazywać jednoznacznie na ten problem. Wraz z postępującym zatarciem będą pojawiać się kolejne oznaki aż do momentu, gdy jednostka napędowa zostanie zniszczona i unieruchomiona. Są to:

  1. wzrost temperatury oleju – często wiąże się z problemami ze smarowaniem jednostki napędowej, co stanowi pierwszy symptom;
  2. spadek mocy – nadmierne tarcie sprawia, że pobór energii rośnie, a to wpływa na problemy z przyspieszaniem oraz pracą silnika;
  3. niepokojące dźwięki – złe funkcjonowanie panewek korbowodowych czy zatarty wałek rozrządu może powodować regularny stukot;
  4. dymienie z rury wydechowej – wysoka temperatura jednostki napędowej negatywnie wpływa na spalanie paliwa;
  5. dymienie spod maski – oznaka przegrzania silnika, na którą należy zareagować natychmiast;
  6. wzrost temperatury cieczy chłodzącej.

Posiadając wiedzę, jak zachowuje się zatarty silnik, możesz szybko rozpoznać objawy i rozwiązać problem, zanim stanie się zbyt poważny. Dzięki temu unikniesz wysokich kosztów.

 

Samochód na drodze - zatarty silnik

Jak sprawdzić, czy silnik jest zatarty?

Jeżeli podejrzewasz, że Twój silnik uległ zatarciu, warto sprawdzić, czy kontrolki na desce rozdzielczej wskazują na wysoką temperaturę lub niski poziom oleju. Skuteczną metodę diagnostyczną stanowi spuszczenie oleju i ocenienie, czy nie znajdują się w nim opiłki metalu. Wystąpienie tego rodzaju nieczystości oznacza, że elementy jednostki napędowej ścierają się ze sobą.

Czy zatarty silnik da się odpalić?

Samochód może przez pewien pracować, nawet jeżeli pojawiają się wyżej wspomniane objawy. To, czy zatarty silnik odpali, zależy od jego stanu oraz rodzaju uszkodzeń. W przypadku problemów związanych z panewkami korbowodowymi lub wałkiem rozrządu jednostka napędowa ruszy, choć usłyszysz charakterystyczny stukot. Jednak w przypadku np. spuchnięcia tłoków, które zostają wtedy unieruchomione, auto wcale nie odpali.

Niezależnie od powagi sytuacji, rodzaju uszkodzeń oraz niepokojących oznak, najlepiej nie sprawdzać, czy zatarty silnik „kręci”. Kolejne próby odpalenia samochodu mogą powodować jeszcze większe uszkodzenia, przez które ewentualna naprawa albo nie będzie możliwa, albo okaże się zupełnie nieopłacalna.

Jak brzmi zatarty silnik samochodowy?

Zatarcie silnika brzmi w różnoraki sposób. Wszystko zależy od tego, co dokładnie uległo uszkodzeniu. W przypadku problemów z panewkami korbowodowymi będzie to regularne stukanie, przypominające uderzenia młotka w kowadło, szczególnie słyszalne na biegu jałowym. Za to zacierający się wałek rozrządu stuka co drugi obrót wału, z częstotliwością o połowę mniejszą od prędkości obrotowej. Wiele niepokojących odgłosów pojawia się na różnych etapach pracy jednostki napędowej, w natężeniu zależnym od stopnia uszkodzenia oraz umiejscowienia problemu, dlatego nie da się jednoznacznie określić, jak brzmi zatarty silnik. W związku z tym warto zwracać uwagę na wszystkie dźwięki, które odbiegają od ogólnie przyjętej normy.

Jakie mogą być przyczyny zatartego silnika?

Brak filmu smarnego może spowodować zatarcie silnika. Przyczyny tarcia między elementami motoru mogą być różne. Jednak można wyróżnić kilka z najczęstszych powodów pojawienia się awarii:

  • zbyt niski poziom oleju
  • nieodpowiedni styl jazdy, czyli zmuszanie jednostki napędowej do pracy na wysokich obrotach chwilę po odpaleniu jej, zanim olej zostanie dobrze rozprowadzony,
  • stary olej w silniku, który z biegiem czasu traci właściwości i zmniejsza się jego objętość, co znacznie ogranicza możliwości dokładnego rozprowadzenia go po wszystkich częściach;
  • zła jakość oleju, co negatywnie wpływa na pracę silnika – parametry wykorzystywanego oleju muszą odpowiadać rodzajowi oraz budowie jednostki napędowej;
  • zbyt niskie ciśnienie oleju (może być spowodowane awarią pompy) – w takiej sytuacji nie wszystkie elementy silnika są pokryte filmem i ulegają ścieraniu;
  • niepożądane substancje w układzie smarnym, takie jak benzyna czy płyn chłodzący, znacznie pogarszające właściwości oleju, co może prowadzić do powstania tarcia między elementami;
  • zapchany filtr oleju, który nie zatrzymuje zanieczyszczeń przez niego przepływających – stanowi to bardzo duże zagrożenie dla silnika, w szczególności jego cylindrów oraz pompy olejowej;
  • uszkodzenie uszczelki pod głowicą, co powoduje mieszanie się oleju z płynem chłodniczym.

Niektóre jednostki napędowe mogą mieć również błędy konstrukcyjne lub fabryczne, powodujące zatarcie silnika. Przyczyny w tej sytuacji trudno precyzyjnie określić. Większość awarii związana jest jednak z niedbałością w zakresie stylu jazdy czy wymiany oleju. Częstemu samoczynnemu zacieraniu ulegają pierwsze silniki TFSI z koncernu VAG, jednostki napędowe Subaru wyposażone w turbo oraz silniki, Mazdy i Forda z serii Duratec i MZR.

Olej wlewany do silnika - jak uniknąć zatarcia silnika

Czy naprawa zatartego silnika jest możliwa?

Jeżeli przyczyną wizyty u mechanika jest zatarty silnik, naprawa nie zawsze jest realna. W sytuacji, gdy jednostka napędowa odpala, jej remont będzie możliwy. Najczęściej polega on na wymianie panewek lub wałka rozrządu. Oprócz tego konieczne są dokładne oględziny całego silnika, aby pozbyć się z niego drobnych opiłków. Pozostawienie ich będzie prowadzić do wycierania kolejnych powierzchni.

Problem pojawia się w momencie, gdy w wyniku zatarcia silnika doszło do zespolenia ze sobą niektórych elementów jednostki. To może doprowadzić do przebicia bloku, stopienia tłoków czy pęknięcia głowicy. Tego rodzaju uszkodzenia sprawiają, że naprawa silnika staje się nieekonomiczna. Jedyne stosowne rozwiązanie w tej sytuacji to wymiana całej jednostki napędowej.

Ile kosztuje naprawa zatartego silnika?

W przypadku takiej usterki jak zatarty silnik, koszt naprawy jest trudny do ustalenia. Wiele zależy od poziomu uszkodzeń, a także elementów, które wymagają wymiany. Jednak pewne jest to, że remont jednostki napędowej nie należy do najtańszych. Kwota, jaką będziesz musiał zapłacić, może wahać się między jednym a kilkoma tysiącami złotych. Czasem koszt naprawy wynosi kilkakrotność wartości auta, szczególnie w przypadku starszych modeli, przez co jest to zupełnie nieopłacalne.

Jak uniknąć zatartego silnika?

Aby silnik samochodowy działał bez zarzutu, a jego elementy nie ulegały ścieraniu, dbaj o odpowiednią eksploatację auta. Konieczna jest regularna wymiana oleju o określonych przez producenta właściwościach i wysokiej jakości, kontrolowanie jego poziomu, a także wymiana filtra. Zapewnia to dokładne, efektywne smarowanie wszystkich elementów jednostki napędowej. Zwracaj także uwagę na wycieki, które mogą sprawić, że w układzie będzie jej zbyt mało. 

Pilnuj też, aby silnik spalinowy nie funkcjonował na bardzo wysokich obrotach na początku swojej pracy. Nawet kilka minut jazdy przy niskiej prędkości obrotowej pozwoli na dokładne rozprowadzenie filmu smarnego po wszystkich elementach. To pozytywnie wpłynie na żywotność jednostki napędowej, tym samym zapobiegając szkodliwemu ścieraniu.

Równie ważna jest regularna kontrola elementów układu smarowania, w szczególności pompy oleju oraz filtra, ponieważ to one najczęściej ulegają uszkodzeniu. 

Zadbaj o stan silnika z Inter Cars

Aby nie zmagać się z konsekwencjami zatarcia silnika, zadbaj o odpowiednie smarowanie wszystkich elementów jednostki napędowej. W tym celu potrzebujesz wysokiej jakości oleju silnikowego, jak np. TOTAL Quartz INEO ECS 5W30 czy MOTUL Specific 5W40. Weź pod uwagę zalecaną dla Twojego auta klasę lepkości czy specyfikację oleju. Gdy potrzebujesz wymienić filtr oleju, w ofercie Inter Cars znajdziesz m.in. wysoko oceniany KNECHT OC647. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko wystąpienia zatarcia.

Zatarty silnik – o czym jeszcze pamiętać?

Wymiana oleju, a także umiejętny styl jazdy są bardzo ważne. Pozwalają na uniknięcie najczęstszych przyczyn, które powodują, że zatarty silnik uszczupli nasz portfel. Jednak to nie wszystko; profilaktyka jednostki napędowej jest konieczna, aby ta działała jak najdłużej. W tym celu regularnie kontroluj poziom oleju silnikowego oraz reaguj na wszystkie niepokojące zmiany w pracy silnika czy dźwięki. Dzięki temu wiele usterek, które mogłyby prowadzić do zatarcia, zostanie rozwiązanych, zanim staną się większym problemem.

FAQ

Jakie są objawy zatarcia silnika?

Do objawów zatartego silnika należą niestandardowe dźwięki, spadek mocy, wzrost temperatury oleju oraz dymienie z rury wydechowej, a finalnie również spod maski.

Czy można odpalać zatarty silnik?

Choć w wielu przypadkach zatarty silnik odpali, uruchomienie go może prowadzić do większych uszkodzeń jednostki napędowej. Najlepiej ograniczyć włączanie silnika do minimum.

Jak dbać o silnik, by się nie zatarł?

Najważniejsze aspekty profilaktyki silnika samochodowego to regularna wymiana oleju oraz unikanie wysokich obrotów w pierwszych minutach od uruchomienia samochodu. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!