Większość rozmów dotyczących samochodów koncentruje się na osiągach. Kierowcy prześcigają się w podawaniu danych dotyczących mocy, przyspieszenia i momentu obrotowego. Tymczasem elementem każdego auta, który bez wątpienia zasługuje na uwagę, jest zawieszenie. Gdyby drogi, po których poruszają się kierowcy, były idealnie płaskie i pozbawione jakichkolwiek nierówności czy zakrętów, to ten element konstrukcyjny pojazdu nie byłby w ogóle potrzeby. Z artykułu dowiesz się, dlaczego zawieszenie samochodu jest jednak tak ważne.

Kiedy pokonujesz każdą dziurę znajdującą się w drodze, na koła Twojego samochodu przenoszone są duże siły, związane z przyspieszeniem pionowym . Może to doprowadzić nawet do całkowitej utraty przyczepności. Następnie, za sprawą siły grawitacji, koła uderzają ponownie w drogę. To właśnie dlatego niezbędny jest system pochłaniający pojawiającą się energię i gwarantujący jazdę, która będzie niezakłócona. Taką rolę odgrywa właśnie zawieszenie w samochodzie, bez którego jazda autem nie byłaby ani tak wygodna, ani tak bezpieczna.

Z artykułu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Zawieszenie samochodu – co to jest?

Zawieszenie auta to nic innego, jak szereg elementów, które wykonane są tak, aby łączyć koła z pozostałą częścią pojazdu. Cały układ jest skonstruowany w ten sposób, by z powodzeniem przenosił siły, jakie powstają podczas jazdy, na nadwozie. Zawieszenia samochodowe – bez względu na to, z jakim rodzajem masz do czynienia – gwarantują stabilność jazdy. Są one niezbędne do tego, aby auto zachowało sterowność nawet wtedy, kiedy droga jest mocno nierówna. Dzięki zawieszeniu w samochodzie możesz czuć się naprawdę komfortowo.

Z jakich elementów zbudowane są zawieszenia samochodowe?

Zawieszenia samochodowe są zawsze zbudowane z elementów:

  • prowadzących koło,
  • resorujących,
  • tłumiących.

Do tych pierwszych (prowadzących) zalicza się wahacz oraz dwa drążki: poprzeczny i wzdłużny. Z kolei do elementów resorujących zaliczany jest resor piórowy oraz sprężyna śrubowa. Elementy tłumiące to po prostu amortyzatory.

Jakie powinno być zawieszenie we współczesnym samochodzie?

Obecnie produkowane zawieszenia muszą gwarantować komfort jazdy na najwyższym poziomie. Jednocześnie muszą być skonstruowane tak, aby nawet przy większych prędkościach samochód zachowywał pełną sterowność, a jego prowadzenie było naprawdę wygodne. Zawieszenie samochodu musi działać niezawodnie nawet wówczas, gdy auto jest solidnie obciążone, a także wtedy, kiedy podróżuje nim tylko kierowca. Powinno radzić sobie podczas dynamicznego przyspieszania, a także wtedy, kiedy nagle hamujesz.

Producenci muszą konstruować zawieszenia, które sprawdzają się zarówno w czasie jazdy po mieście, jak i podczas podróży po autostradzie. Niezbędne jest więc poszukiwanie rozwiązań kompromisowych.

zawieszenie we współczesnym samochodzie

Jakie zawieszenie w samochodzie może być stosowane?

Kiedy wiesz już, co to jest zawieszenie w samochodzie, warto przejść do rodzajów zawieszenia, jakie obecnie są stosowane. Podstawowy podział dzieli zawieszenia na zależne i niezależne.

Zawieszenia zależne

Niezbędnym elementem w konstrukcji jest zawieszenie w samochodzie. Co to jest, wyjaśniliśmy już wcześniej. Tym razem skupimy się na konkretnym zawieszeniu, jakim jest zawieszenie zależne. W tym przypadku koła jednej osi połączone są za pomocą mostu. Połączenie to ma charakter sztywny. Kiedy rusza się jedno koło, pojawia się również ruch drugiego koła. Dzieje się tak dlatego, że znajdują się one na końcach tego samego mostu.

Takie zawieszenie w samochodzie ma swoje wady. Odbija się bowiem negatywnie zarówno na trakcji, jak i stabilności pojazdu. Inżynierowie odpowiedzialni za wykonanie takiego zawieszenia muszą pamiętać o tym, aby przestrzeń dla układu, który pracuje pionowo, była wystarczająca. Konsekwencją jest znacznie mniejsza pojemność bagażowa, a także uniesienie silnika wyżej niż w zawieszeniu niezależnym.

Do największych zalet zawieszenia zależnego zalicza się prostotę budowy. Konstrukcja jest stosunkowo bezawaryjna, co także stanowi bardzo duży atuta. Dodatkowo cechuje ją trwałość, co oznacza, że takie zawieszenie auta świetnie sprawdza się w przypadku osób, które jeżdżą na znaczne odległości i często korzystają z auta. Takie cechy sprawiają, że zawieszenia zależne są bardzo często stosowane w samochodach ciężarowych. Sięgają po nie również producenci pojazdów terenowych.

W zawieszeniach zależnych najczęściej stosowane są resory piórowe. To rozwiązanie konstrukcyjne, które jest bardzo cenione przez producentów aut. Jego atutem jest możliwość przenoszenia sił aż w trzech kierunkach. Do tego dochodzi możliwość przenoszenia momentów reakcyjnych:

  • przyspieszania,
  • hamowania.

Rozwiązanie to jest niezwykle proste, a jednocześnie trwałe. Do tego jego zastosowanie nie generuje dużych kosztów.

Zawieszenia niezależne

W samochodzie może znajdować się również dużo bardziej skomplikowane zawieszenie samochodu. Elementy, które są niezbędne do jego wykonania, są bardzo różne. Mowa o zawieszeniu niezależnym, w przypadku którego koła jednej osi poruszają się niezależnie od siebie. Układ zawieszenia niezależnego zajmuje zdecydowanie mniej miejsca niż opisany wcześniej układ zależny. Nie jest konieczne podniesienie podłogi samochodu. Zawieszenie zależne korzystnie wpływa na komfort jazdy. Ma również duże znaczenie dla trakcji pojazdu. Ten rodzaj zawieszenia jest najczęściej stosowany w autach osobowych.

Kiedy wiesz już: jak ważne jest zawieszenie w samochodzie, co to jest zawieszenie niezależne,  warto przeczytać, jakie rozwiązania konstrukcyjne są najczęściej stosowane w przypadku zawieszenia tego typu. Większość konstruktorów sięga po tak zwaną kolumnę McPhersona. Zbudowana jest ona ze sprężyny amortyzatora, która jest elementem prowadzącym. Plusem tego rozwiązania jest naprawdę niewielka waga i niski koszt produkcji. Do tego dochodzi możliwość dużego skoku zawieszenia.

Do wad zawieszenia niezależnego zalicza się przede wszystkim to, że drgania, które pojawiają się na skutek jazdy po nierównej drodze, przenoszone są na karoserię. W czasie skręcania dochodzi do zmiany pochylenia kół w stosunku do podłoża. Do tego dochodzi niekorzystne tarcie, które powstaje w gnieździe tłoczyska amortyzatora.

Zawieszenie pneumatyczne i hydropneumatyczne

Kolejny rodzaj zawieszenia stanowią: pneumatyczne i hydropneumatyczne. W pierwszym z nich rolę amortyzatorów pełnią klasyczne amortyzatory olejowe, z kolei specjalne miechy (poduszki) pneumatyczne zastąpiły sprężyny śrubowe. Zawieszenie tego typu najczęściej spotykane jest w: autobusach, samochodach ciężarowych czy samochodach typu SUV. 

W przypadku zawieszenia hydropneumatycznego to centralny układ hydrauliczny stanowi różnicę względem typu pneumatycznego. Siłowniki zawieszenia poruszają się wraz z ruchem kół (góra-dół) i powodują przepływ oleju do centralnego układu hydraulicznego.  

Zawieszenie samochodu wielowahaczowe

Rodzajem zawieszenia niezależnego jest zawieszenie wielowahaczowe. Stanowi ono połączenie kilku rodzajów wahaczy. Stosuje się w tym przypadku wahacze:

  • wzdłużne,
  • poprzeczne,
  • skośne.

Do wahaczy dochodzą drążki. Zdecydowanie najczęściej wykorzystywaną kombinacją jest połączenie dolnego wahacza wzdłużnego z dwoma drążkami poprzecznymi.

co to jest zawieszenie w samochodzie

Jak działa zawieszenie samochodu?

Kiedy wiesz już, co to jest zawieszenie w samochodzie, jaką funkcję spełnia i jakie są jego rodzaje, warto przyjrzeć się mechanizmowi jego działania. Kiedy samochód pokonuje nierówność na drodze, dochodzi do unoszenia się osi. W efekcie sprężyna jest ściskana, a specjalny tłok obniża się do płynu. W efekcie płyn wypychany jest do góry. Przedostaje się przez niewielkie otwory, jakie znajdują się w tłoku. Następnie tłok wraca do góry, a płyn wraca do miejsca, w którym się znajdował, czyli do rury rezerwowej. Cały system działa niezwykle płynnie i skutecznie, zapewniając tłumienie drgań i bezpieczną jazdę. Jeśli budowa auta jest tym, co Cię interesuje, poznaj bliżej układ kierowniczy.

Jakim awariom może ulegać zawieszenie?

Niestety, dla kierowców, zdiagnozowanie problemów z zawieszeniem nie jest proste. Tymczasem zużyte elementy tej części samochodu mogą przekładać się nie tylko na mniejszy komfort jazdy, ale również mają negatywny wpływ na bezpieczeństwo. I nie ma tu znaczenia, czy zużyte zostały amortyzatory, drążki kierownicze czy kolumny.

Problemy z zawieszeniem objawiają się między innymi zjeżdżaniem samochodu w jedną stronę. Będzie to skutkować nierównomiernym zużyciem opon, a także niezwykle uciążliwym uczuciem ciągnięcia samochodu. Kierowca, który będzie prowadził auto z niesprawnym zawieszeniem, będzie musiał prowadzić nieustanną walkę z kierownicą. Kiedy zauważysz, że jazda wymaga od Ciebie dużego wysiłku, jak najszybciej wymień amortyzatory oraz kolumny. Podobnie wtedy, kiedy nawet najmniejsza nierówność na drodze będzie wiązała się z wyraźnym podskakiwaniem samochodu.

Jak najszybciej umów się na wymianę amortyzatorów i kolumn, kiedy:

  • kierownica nie będzie reagować tak dobrze, jak dotychczas,
  • poczujesz, że sterowanie jest sztywne,
  • zauważysz, że Twoje auto przechyla się, kiedy skręcasz bądź zmieniasz pas,
  • poczujesz, że podczas jazdy samochód podskakuje.

Są to znaki ostrzegawcze, których nigdy nie należy lekceważyć. Mówiąc o zawieszeniu, warto podkreślić, że podwozie samochodu należy regularnie kontrolować.

układ zawieszenia samochodu

Jak często potrzebna jest wymiana elementów zawieszenia?

Podobnie jak inne elementy konstrukcyjne auta, tak również te tworzące zawieszenie zużywają się. Fachowcy podkreślają, że zarówno amortyzatory, jak i kolumny należy wymieniać po przejechaniu około 100 000 kilometrów. Oczywiście nie bez znaczenia jest prezentowany przez Ciebie styl jazdy. Jeśli często pokonujesz wyboiste drogi, a do tego zdarza Ci się jeździć w naprawdę trudnych warunkach, musisz liczyć się z częstszą wymianą. Kiedy jednak wykorzystujesz auto głównie do krótkich dojazdów do pracy, poruszasz wyłącznie niemalże idealnie równymi drogami, problem ten będzie dotykał Cię znacznie rzadziej.

Elementy zawieszenia w ofercie inter Cars

Układy zawieszeń stosowane obecnie w autach, bywają naprawdę różne. Na szczęście z łatwością można kupić takie części zamienne, jakie pasują idealnie do Twojego samochodu. W sklepie Inter Cars dostępne są wahacze, elementy montażowe wahaczy, drążki reakcyjne. To oczywiście jedynie niewielka część tego, co można znaleźć w ofercie. Sprawdź sam!

szukasz produktu który opisujemy?

O czym pamiętać, aby zawieszenie w samochodzie posłużyło jak najdłużej?

Wiesz już, jak ważne jest zawieszenie samochodu. Elementy, które je tworzą, także nie są Ci obce. Warto więc dowiedzieć się, jakich zasad przestrzegać, aby zawieszenie posłużyło jak najdłużej. Czytając nasz artykuł, z pewnością zorientowałeś się, jak ważne jest unikanie tras pełnych nierówności i dziur.  

Tym, co negatywnie wpływa na zawieszenie, są także progi zwalniające. Jeśli nie chcesz niepotrzebnie obciążać zawieszenia, wybierz felgi stalowe zamiast aluminiowych. Choć stal jest cięższa od aluminium, to jednak felgi wykonane z tego drugiego materiału cechuje większy rozmiar niż stalowe odpowiedniki, co przekłada się na ich wagę.  Warto również sięgać regularnie po środki do konserwacji elementów tworzących zawieszenie. Obecnie znajdziesz mnóstwo preparatów, które pozwalają na konserwację na przykład wahaczy. Ich zastosowanie to wyraźne przedłużenie żywotności tych elementów – mówi ekspert Inter Cars.

Elementy zawieszenia

Zawieszenie to jeden z ważniejszych elementów konstrukcyjnych każdego samochodu. Od jego sprawności zależy nie tylko komfort jazdy, ale również jej bezpieczeństwo. Dlatego o elementy zawieszenia samochodu należy dbać. Jeśli chcesz kupić niezbędne części bądź preparaty do konserwacji, poznaj bliżej bogatą ofertę sklepu Inter Cars. Na pewno znajdziesz to, czego aktualnie potrzebujesz.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Zawieszenie w samochodzie to elementy, które łączą koła z resztą auta. Zapewnia komfort jazdy, ale również bezpieczeństwo.

Bardzo często usterki dotyczą amortyzatorów i drążków. Zdarza się, że wymiany wymagają również elementy takie, jak sworzeń wahacza oraz tuleje. Pamiętaj jednak, że właściwy styl jazdy znacznie przedłuża żywotność tych elementów.

Zawieszenie auta pracuje najbardziej intensywnie, wówczas gdy poruszamy się po wyboistych drogach. Jeśli chcesz przedłużyć jego żywotność, powinieneś unikać jazdy po nierównym terenie.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!