Prasowe testy opon, zaraz obok testów ADAC, to jedno z najbardziej użytecznych źródeł informacji o realnych osiągach różnych modeli opon. Tylko testy bezwzględnie ujawniają mocne i słabe strony rozmaitych modeli ogumienia oraz są nieocenioną pomocą podczas wyboru opon.Szczegółowe sprawdziany uznanych pism motoryzacyjnych z pewnością będą cenną wskazówką przydatną do wyboru najlepszych opon zimowych dla Waszego samochodu.
Prasowy test opon zimowych – „Auto Motor i Sport” – październik 2014
Źródło: Roman Skąpski, Auto Motor i Sport, październik 2014, nr 10.
Test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16
Miesięcznik „Auto Motor i Sport” na sezon zimowy 2014/2015 wziął pod lupę 10 modeli opon zimowych 205/55 R16. Ogumienie w tym rozmiarze często spotykamy w popularnych samochodach kompaktowych, jak Skoda Octavia, Mazda 3, Ford Focus czy Volkswagen Golf.
Do testu wybrano opony z segmentu premium m.in. nowe modele Michelin Alpin 5 czy Goodyear UltraGrip 9, a także chińskie opony samochodowe marki Westlake.
Opony wybrane do testu „Auto Motor i Sport”:
- Continental WinterContact TS 850,
- Goodyear UltraGrip 9,
- Dunlop SP WinterSport 4D,
- Michelin Alpin 5,
- Pirelli Snowcontrol Serie 3,
- Nokian WR D3,
- Bridgestone Blizzak LM-32,
- Hankook Winter i*Cept R8,
- Toyo Snowprox S943,
- Westlake SW 608.
Redaktorzy podkreślili ważny aspekt związany z testem – dobra opona zimowa, to nie taka, która zapewnia świetną trakcję jedynie na śniegu. Na miano najlepszych zasługują te oferujące zrównoważone parametry przede wszystkim na mokrej i suchej nawierzchni przy niskich temperaturach. Wystarczy zwrócić uwagę, że na śnieg i lód najlepiej nadają się opony z bieżnikiem o drobnych rowkach i z dodatkowymi nacięciami, ale taki bieżnik sprawia, że droga hamowania na suchym asfalcie się wydłuża. Podobnie w przypadku gumowej mieszanki. Ta zimowa, miękka zapewnia lepszą trakcję na śniegu, ale znacznie gorzej spisuje się na suchej drodze, generuje większe opory toczenia i szybciej się zużywa.
Zgodnie z tymi założeniami i ogólną metodyką testów opon zimowych „Auto Motor i Sport” podzielił sprawdzian opon zimowych na trzy części. Pierwsza obejmowała testy na śniegu, które były przeprowadzane w Laponii w pobliżu koła polarnego. Po zmaganiach na śniegach przyszła pora na standardowe testy na mokrej nawierzchni w typowych, zimowych warunkach panujących w Europie. Trzecim etapem testu były próby na nawierzchni suchej. Przyjrzyjmy się bliżej, które modele opon radziły sobie najlepiej w poszczególnych próbach.
Metodyka testu
Próby testowe wykonuje się kilkakrotnie. „Auto Motor i Sport” w przeciwieństwie do testów tygodnika „Motor” oraz „Auto Świat” nie podał konkretnych wartości zmierzonych w poszczególnych próbach, ale od razu przeliczył je na oceny punktowe. Opona najlepsza w danej kategorii otrzymuje 10 pkt, warto jednak zwrócić uwagę, że nie wszystkie kategorie są tak samo istotne dla eksploatacji opony. Dlatego poszczególnym kategoriom są przypisane różne wagi:
- jazda po śniegu – 30%,
- jazda po mokrej nawierzchni – 30%,
- jazda po suchej nawierzchni – 30%,
- wpływ na środowisko – 10%.
Klasyfikacja opon w testach na śniegu wg „Auto Motor i Sport”:
- Goodyear UltraGrip 9 – 9,8 pkt,
- Michelin Alpin 5 – 9,4 pkt,
- Continental WinterContact TS 850 – 9 pkt,
- Dunlop WinterSport 4D – 9 pkt,
- Nokian WR D3 – 8,8 pkt,
- Pirelli Snowcontrol Serie 3 – 8,4 pkt,
- Hankook Winter i*Cept RS – 8,4 pkt,
- Toyo Snowprox S943 – 8 pkt,
- Bridgestone Blizzak LM-32 – 7,4 pkt,
- Westlake SW 608 – 7 pkt.
Źródło: Roman Skąpski, Auto Motor i Sport, październik 2014, nr 10.
Klasyfikacja opon w testach na mokrej nawierzchni wg „Auto Motor i Sport”:
- Continental WinterContact TS 850 – 9,5 pkt,
- Michelin Alpin 5 – 9,2 pkt,
- Goodyear UltraGrip 9 – 8,8 pkt,
- Pirelli Snowcontrol Serie 3 – 8,8 pkt,
- Dunlop WinterSport 4D – 8,3 pkt,
- Bridgestone Blizzak LM-32 – 8,2 pkt,
- Nokian WR D3 – 8,0 pkt,
- Hankook Winter i*Cept RS – 6,8 pkt,
- Westlake SW 608 – 6,8 pkt,
- Toyo Snowprox S943 – 6,7 pkt.
Źródło: Roman Skąpski, Auto Motor i Sport, październik 2014, nr 10.
Klasyfikacja opon zimowych na suchej nawierzchni wg „Auto Motor i Sport”.
- Pirelli Snowcontrol Serie 3 – 9,1 pkt,
- Nokian WR D3 – 9 pkt,
- Bridgestone Blizzak LM-32 – 9 pkt,
- Toyo Snowprox S943 – 8,9 pkt,
- Continental WinterContact TS 850 – 8,7 pkt,
- Hankook Winter i*Cept RS – 8,6 pkt,
- Dunlop WinterSport 4D – 8,1 pkt,
- Goodyear UltraGrip 9 – 8,1 pkt,
- Michelin Alpin 5 – 8,1 pkt,
- Westlake SW 608 – 7,6 pkt.
Źródło: Roman Skąpski, Auto Motor i Sport, październik 2014, nr 10.
Wnioski z testu opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 – „Auto Motor i Sport”
Najlepsze opony testu – klasyfikacja generalna
- Continental WinterContact TS 850 – 9,1 pkt (bardzo polecana),
- Goodyear UltraGrip 9 – 8,8 pkt (polecana),
- Dunlop WinterSport 4D – 8,7 pkt (polecana),
- Michelin Alpin 5 – 8,6 pkt (polecana),
- Pirelli Snowcontrol Serie 3 – 8,6 pkt (polecana),
- Nokian WR D3 – 8,5 pkt (polecana),
- Bridgestone Blizzak LM-32 – 8,1 pkt (polecana),
- Hankook Winter i*Cept RS – 8 pkt (polecana),
- Toyo Snowprox S943 – 7,2 pkt (warunkowo polecana),
- Westlake SW 608 – 7,2 pkt (warunkowo polecana).
W teście opon zimowych „Auto Motor i Sport” zwyciężyły Continentale WinterContact TS850. To one w największym stopniu pogodziły dobre zachowanie na śniegu i jeszcze lepsze na nawierzchni mokrej. Okazały się najlepiej przystosowane do typowych, środkowoeuropejskich warunków zimowych. Dodatkowo wykazały się największą ekonomicznością, generując najmniejsze opory toczenia.
![contiwintercontact-ts850](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2022/08/contiwintercontact-ts850.jpg)
Tylko nieznacznie gorzej, a czasami nawet lepiej w porównaniu z Continentalem wypadł drugi w klasyfikacji Goodyear UltraGrip 9. Opona zaprezentowała się wyjątkowo dobrze w testach na śniegu, a kilka punktów straciła w próbach na nawierzchni mokrej. Redaktorzy „Auto Motor i Sport” docenili ją za łatwość utrzymania pod kontrolą i bezpieczeństwo, jakie zapewnia na mokrej drodze.
![Goodyear UltraGrip 9](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2022/08/Goodyear-UltraGrip-9.jpg)
Trzecia pozycja to sprawdzona opona Dunlop WinterSport 4D, która na sezon 2015/2016 doczekała się kolejnej generacji WinterSport 5. W testach na śniegu WinterSport 4D dorównał zwycięskiemu Continentalowi, a na suchej nawierzchni drugiemu w klasyfikacji Goodyearowi. „Auto Motor i Sport” docenił zimową oponę Dunlopa za szeroki zakres bezpieczeństwa, jaki oferuje w różnych sytuacjach (hamowanie na śniegu, trzymanie w zakrętach). Pojawiły się pewne zastrzeżenia co do wysokich oporów toczenia i przeciętnej odporność na aquaplaning.
![Dunlop SP Winter Sport 4D - 1. pierwsze miejsce w teście opon zimowych w rozmiarze 225/50 R17 tygodnika „Auto Świat”](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2022/08/Dunlop-SP-Winter-Sport-4D.jpg)
Źródło: Roman Skąpski, Auto Motor i Sport, październik 2014, nr 10.
Komentarz eksperta Motointegrator Jana Frączaka do testu opon zimowych 205/55 R16 „Auto Motor i Sport”.
„Auto Motor i Sport” w przeciwieństwie do podobnych testów tygodnika „Motor” oraz „Auto Świat” skupił się na oponach zimowych segmentu premium. W wynikach nie ma niespodzianek. Aż 8 na 10 modeli zostało sklasyfikowanych jako polecane (lub szczególnie polecane), co oznacza, że w typowych, zimowych warunkach zapewnią wysoki poziom bezpieczeństwa. Tak naprawdę każda z 8 czołowych opon testu zasługuje na uznanie i z powodzeniem sprawdzi się w mieście i na trasie.
Warto zwrócić uwagę na rozbieżności w wynikach uzyskiwanych przez poszczególne opony w zależności od nawierzchni. Te cząstkowe wyniki na śniegu, nawierzchni mokrej i suchej mogą być cenną wskazówką dla kierowców, którzy szukają opon zimowych zapewniających najlepsze parametry w konkretnych aspektach. W przypadku testu „Auto Motor i Sport” doszło jednak do ciekawego przetasowania – w testach na śniegu i nawierzchni mokrej pierwsze trzy pozycje zajęły te same opony, jedynie zamieniały się miejscami. Dlatego do grona najlepszych opon tego testu należy zdecydowanie włączyć również zajmującego czwartą pozycję Michelina Alpin 5.