Sezonowa wymiana ogumienia jest kluczem do bezpieczeństwa jazdy. Czy jest jednak sposób, który pozwala na jej ominięcie? W klimatach chłodniejszych jest nim wyłącznie ogumienie wielosezonowe. Te sprawdza się i podczas letnich upałów, i zimowych mrozów. Na ile dobrze? To postanowili sprawdzić inżynierowie GTÜ, ACE i ARBÖ. W tym celu zorganizowali w roku 2019 dla ośmiu modeli wiodących marek test opon całorocznych.

Coraz większą popularnością w Europie cieszą się opony samochodowe całoroczne. Za ich zakupem przemawia przede wszystkim wygoda! Kierowca nie musi pamiętać o sezonowej wymianie ogumienia, a do tego jego pojazd jest gotowy do jazdy praktycznie w każdych warunkach drogowych. Co niezwykle ważne, wielosezonówki stają się coraz bardziej zaawansowane. A to oznacza mniej więcej tyle, że ich przydatność podczas każdej pogody i temperatury powietrza staje się naprawdę faktem. Jak się o tym przekonać? Wystarczy zajrzeć m.in. do testu opon całorocznych 205/60 R16 przygotowanego na rok 2019.

Test opon całorocznych 205/60 R16 – trzy duże ośrodki badawcze

Wyjątkowość tego badania polega na dwóch faktach. Po pierwsze to sprawdzian drogowy, który został przygotowany przez trzy duże ośrodki badawcze. W trakcie kontroli ogumienia współpracowały ze sobą takie instytuty jak niemieckie towarzystwo nadzoru technicznego GTÜ, europejski klubu motoryzacyjny ACE i austriacki związek samochodowo-motocyklowo-oponiarski ARBÖ. Po drugie o sile badania świadczy także jego miarodajność oraz wszechstronność kontrolowanych warunków. Inżynierowie sprawdzali jak każdy z ośmiu modeli sprawdza się w warunkach zimowych, a także na mokrej i suchej nawierzchni. Przyglądali się też takim wskaźnikom jak opory toczenia czy poziom hałasu generowanego w czasie jazdy.

Sama kontrola wiodących opon wielosezonowych inżynierom GTÜ, ACE czy ARBÖ oczywiście nie wystarczyła. Postanowili oni też sprawdzić jak modele przeznaczone na cały rok wypadają w porównaniu z oponami letnimi. Dlatego w ramach dodatkowej próby na torze testowym pojawiło się ogumienie Dunlop Sport BluResponse. Opony biorące udział w teście opon całorocznych 205/60 R16 były kupowane anonimowo. Ogumienie zostało sprawdzone drogowo w Citroenie Berlingo. W jakich warunkach? Z jednej strony w Finlandii podczas mrozów dochodzących do -15 stopni Celsjusza, a z drugiej pod Wiedniem przy 26 stopniach Celsjusza.

Test opon całorocznych 205/60 R16 2019 – GTÜ, ACE, ARBÖ:

  • Continental AllSeasonContact – miejsce I, ocena fantastyczna – 200 punktów
  • Fulda Multicontrol – miejsce II, ocena polecana – 193 punkty
  • Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 – miejsce III, ocena polecana – 190 punktów
  • Nokian Weatherproof – miejsce IV, ocena polecana – 190 punktów
  • Hankook Kinergy 4S 2 – miejsce V, ocena polecana – 189 punktów
  • Michelin Crossclimate + – miejsce VI, ocena polecana – 188 punktów
  • Bridgestone Weather Control A005 – miejsce VII, ocena polecana – 187 punktów
  • Nexen N’Blue 4Season – miejsce VIII, ocena warunkowo polecana – 171 punktów

Continental AllSeasonContact

Continental AllSeasonContact, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019 ace, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019, Test opon całorocznych 205/60 R16, Test opon całorocznych 2019, Test opon całorocznych, opony całoroczne 205/60 R16, opony całoroczne, rozmiar 205/60 R16, opony 205/60 R16, test opon ace
Fot. Materiały prasowe Continental

Zwycięzcą testu opon całorocznych 205/60 R16 przygotowanego przez GTÜ, ACE i ARBÖ został Continental AllSeasonContact. Świetny wynik niemieckiego ogumienia wynika z bardzo dobrych wyników w takich kategoriach jak zachowanie na mokrej nawierzchni, opory toczenia czy obniżony hałas generowany podczas pracy na nawierzchni. Continental AllSeasonContact uzyskał też wyniki powyżej średniej w próbach prowadzonych na ośnieżonym asfalcie czy podczas poruszania się po suchej nawierzchni. Oponie udało się zdobyć w klasyfikacji generalnej maksymalną notę na poziomie 200 punktów. W polskim sklepie motoryzacyjnym jedna sztuka modelu AllSeasonContact w rozmiarze 205/60 R16 kosztuje 424 złote.

Oferta opon Continental AllSeasonContact – sklep Inter Cars

Fulda Multicontrol

fulda multicontrol, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019 ace, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019, Test opon całorocznych 205/60 R16, Test opon całorocznych 2019, Test opon całorocznych, opony całoroczne 205/60 R16, opony całoroczne, rozmiar 205/60 R16, opony 205/60 R16, test opon ace
Fot. Materiały prasowe Fulda

Miejsce drugie w teście opon całorocznych 205/50 R16 2019 przypadło modelowi Fulda Multicontrol. I choć druga lokata już sama w sobie jest świetna, niemieckie ogumienie zdobyło jeszcze jedno wyróżnienie. Zdaniem inżynierów prowadzących badanie ogumienie oferuje najlepszy stosunek ceny do wydajności. Ile kosztuje? W polskim sklepie motoryzacyjnym jedna sztuka w rozmiarze 205/60 R16 zostanie wyceniona na blisko 346 złotych. Fulda uzyskała notę ogólną na poziomie 193 punktów. Najlepiej spisała się w warunkach zimowych. Przeciętne wyniki osiągnęła podczas prób na mokrym, a na suchym asfalcie wypadła raczej słabo. Przedstawiciele instytutów GTÜ, ACE i ARBÖ twierdzą też, że Multicontrol dość głośno pracuje na drodze. W tej kategorii opona uzyskała jeden z najgorszych wyników w stawce.

Oferta opon Fulda Multicontrol – sklep Inter Cars

Goodyear Vector 4Seasons Gen-2

goodyear vector 4 seasons, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019 ace, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019, Test opon całorocznych 205/60 R16, Test opon całorocznych 2019, Test opon całorocznych, opony całoroczne 205/60 R16, opony całoroczne, rozmiar 205/60 R16, opony 205/60 R16, test opon ace
Fot. Materiały prasowe Goodyear

Na ostatnim miejscu podium w teście opon całorocznych ACE, GTÜ i ARBÖ pojawiła się firma Goodyear. Model stworzony przez Amerykanów uzyskał notę ogólną na poziomie 190 punktów. Mocne strony? Najlepiej Vector 4Seasons Gen-2 wypadł w kwestii zredukowanych hałasów toczenia. Poza tym inżynierowie powyżej średniej ocenili trakcję na mokrym i suchym asfalcie oraz występujące w czasie jazdy opory toczenia. Co z warunkami zimowymi? W tych Goodyear spisał się raczej przeciętnie. Jedna sztuka opony zostanie wyceniona w polskim sklepie na 424 złote.

Oferta opon Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 – sklep Inter Cars

Nokian Weatherproof

Test opon całorocznych 205/60 R16 2019 ace, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019, Test opon całorocznych 205/60 R16, Test opon całorocznych 2019, Test opon całorocznych, opony całoroczne 205/60 R16, opony całoroczne, rozmiar 205/60 R16, opony 205/60 R16, test opon ace, nokian weatherproof
Fot. Materiały prasowe Nokian

Trzecie miejsce w zestawieniu przygotowanym po teście opon wielosezonowych 205/60 R16 razem z Goodyearem Vector 4Seasons Gen-2 przypadło Nokianowi Weatherproof. Opona z Finlandii dość dobrze poradziła sobie w warunkach zimowych. Jakie ma wady? Na listę wpisać można przede wszystkim wysoki hałas generowany podczas jazdy i ograniczoną stabilność w czasie poruszania się po suchym asfalcie. Przeciętnie Nokian sprawdzał się na mokrej nawierzchni. Sporą zaletą modelu Weatherproof jest rozsądnie wykalkulowana cena. Jedna sztuka kosztuje w Polsce 374 złote.

Oferta opon Nokian Weatherproof – sklep Inter Cars

Bridgestone Weather Control A005

Bridgestone weather control a005, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019 ace, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019, Test opon całorocznych 205/60 R16, Test opon całorocznych 2019, Test opon całorocznych, opony całoroczne 205/60 R16, opony całoroczne, rozmiar 205/60 R16, opony 205/60 R16, test opon ace
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

Test opon całorocznych 205/50 R16 2019 nie dla wszystkich producentów oponiarskich ma dobre informacje. Jedną z firm, które nie będą zadowolone z wyników jest Bridgestone. Inżynierowie zatrudnieni w instytutach GTÜ, ACE i ARBÖ zaprosili do badania japońską nowość – model Weather Control A005. Zdobył on notę ogólną na poziomie 187 punktów i jest polecany. Mimo wszystko przypadło mu przedostatnie miejsce w zestawieniu. Bridgestone osiągnął wyniki powyżej średniej w takich kategoriach jak prowadzenie na mokrym i suchym asfalcie czy opór toczenia i hałas. Najsłabszym punktem konstrukcji był poziom trakcji uzyskany w warunkach zimowych. Jednak sztuka opony Weather Control A005 w rozmiarze 205/60 R16 kosztuje w Polsce 469 złotych.

Oferta opon Bridgestone Weather Control A005 – sklep Inter Cars

Nexen N’Blue 4Season

nexen, n blue 4 season, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019 ace, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019, Test opon całorocznych 205/60 R16, Test opon całorocznych 2019, Test opon całorocznych, opony całoroczne 205/60 R16, opony całoroczne, rozmiar 205/60 R16, opony 205/60 R16, test opon ace
Fot. Materiały prasowe Nexen

Zestawienie opon wielosezonowych 2019 przygotowane przez pracowników instytutów GTÜ, ACE i ARBÖ zamyka model Nexen N’Blue 4Season. Koreańska opona uzyskała wynik na poziomie 171 punktów. A to oznacza, że twórcy testu musieli przypisać jej ocenę warunkowo polecaną. O ile opona przeciętnie poradziła sobie w warunkach zimowych, o tyle zdecydowanie słabo wypadła podczas jazdy po mokrej i suchej nawierzchni. Niskie noty otrzymała również za wysokie opory toczenia czy poziom hałasu generowanego w czasie jazdy. Największą zaletą modelu Nexen N’Blue 4Season jest naprawdę niska cena. Jedna sztuka w rozmiarze 205/60 R16 zostanie wyceniona na 241 złotych. To wartość prawie dwukrotnie niższa od lidera – Continentala AllSeasonContact.

Oferta opon Nexen N’Blue 4Season – sklep Inter Cars

Jak w porównaniu z konkurentami wypadła opona letnia? Być może Dunlop Sport BluResponse świetnie radzi sobie na rozgrzanym asfalcie, jednak gdy na zewnątrz temperatura jest niska, a na drodze zalega śnieg, jej właściwości trakcyjne stają się bardzo słabe. Przykład? Podczas testu prowadzonego przez instytut GTÜ, ACE i ARBÖ ogumienie letnie nie było w stanie wdrapać się na delikatne wzniesienie. Bardzo słabo wypadły też testy przyspieszenia i hamowania. W efekcie model nie mógł liczyć na przyznanie noty wyższej niż… zero punktów! Wynik był na tyle słaby, że Dunlop nie został nawet ujęty w klasyfikacji generalnej.

Test opon całorocznych 205/60 R16 2019 – podsumowanie:

Z testu opon całorocznych 2019 205/60 R16 płyną tak naprawdę dwa wnioski. Po pierwsze opony przeznaczone do jazdy przez cały rok naprawdę poprawiły jakość i potrafią sprawdzić się nawet w najtrudniejszych warunkach drogowych. Po drugie badanie jasno pokazało, że jazda na oponach letnich zimą jest skrajnie niebezpieczna. Ogumienie przeznaczone na sezon ciepły na śniegu i mrozie nie gwarantuje praktycznie żadnej trakcji. Auto na tyle chętnie zaczyna się ślizgać na drodze, że nie tylko nie może przyspieszać czy hamować, ale wręcz nie jest w stanie pokonać niektórych przeszkód. A to sytuacja, na którą nie może pozwolić sobie odpowiedzialny kierowca.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!