Test opon letnich ADAC 2020 w rozmiarze 225/40 R18 to w sumie 16 modeli. Ogumienie pochodzi z różnych segmentów rynku i przedstawia różny stopień zaawansowania technologicznego. Wyniki niemieckiego sprawdzianu prowadzą tylko do jednego pytania: czy zawsze cena oznacza jakość i dobre właściwości jezdne? No właśnie nie…

Niemcy w przypadku testu opon letnich dla roku 2020 wybrali rozmiar 225/40 R18. To wielkość ogumienia, która jeszcze dekadę temu charakteryzowała przede wszystkim samochody segmentu premium i klasy wyższej. Dziś pojawia się coraz częściej w autach kompaktowych pokroju Audi A3, Hyundaia i30, BMW serii 1, Opla Astry, Toyoty Corolli czy Skody Octavii. To jednak nie koniec, bo modele wskazane do testu ADAC 2020 posiadają oznaczenie UHP – Ultra High Performance. To wiąże się z niskim profilem oraz dużym indeksem prędkości. Opony pozwalają na jazdę z szybkością nawet 300 km/h!

Metodologia badań prowadzonych przez niemiecki automobilklub w przypadku ogumienia letniego zawsze jest podobna. W skrócie test opon ADAC 2020 zakłada pięć prób. W pierwszej sprawdzane jest zachowanie się pojazdu na suchej nawierzchni. Parametr ten ma 20-procentowy wpływ na notę ogólną. Po drugie kontrolowany jest poziom trakcji na mokrym – w tym przypadku wpływ na notę końcową sięga 40 proc.! Duże znaczenie tej kategorii jest dość oczywiste. Zawiera się w niej bowiem nie tylko sposób kierowania pojazdu, gdy na asfalcie zalega woda, ale również skuteczność hamowania czy pojawianie się efektu aquaplaningu.

test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe ADAC

Test opon letnich ADAC 2020: rozmiar 225/40 R18

Test opon letnich ADAC to też sprawdzanie hałasu generowanego podczas jazdy. Wynik stanowi 10 proc. noty ogólnej. Identyczny wpływ na wynik mają opory toczenia, które przekładają się na spalanie silnika. W 20 proc. o miejscu modelu w rankingu decyduje żywotność bieżnika. Warto pamiętać o tym, że zwycięstwo w rankingu ADAC zapewnia danej oponie nie najwyższy, a najniższy wynik w klasyfikacji ogólnej. W roku 2020 niemiecki automobilklub zaprosił do testu aż 16 modeli opon letnich. Poszczególni konkurenci pochodzą z różnych segmentów rynku, a najlepszy dowód na to stanowi ich cena. Opony były wyceniane na kwoty od 81 do nawet 128 euro za sztukę!

Cztery modele zakończyły badanie z notą dobrą. W 11 przypadkach ocena jest zadowalająca, a jednym dostateczna. Co ciekawe, na szczycie testu opon letnich ADAC 2020 znalazło się miejsca dla trzech produktów pochodzących z segmentu premium i jednego plasowanego w klasie budżetowej – chodzi o ogumienie Maxxis. Ostatnią trójkę otwiera ogumienie produkowane przez dość renomowanego w Europie Hankooka. Przedostatnie miejsce przypadło modelowi posiadającymi amerykańskie logo – konkretnie firmy Coopera, a ostatnią lokatę zajął produkt chińskiej firmy Rotalla.

Continental PremiumContact 6 – nota 2,1 – ocena dobra

Continental PremiumContact 6 , test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Continental

Continental PremiumContact 6 jest jednym z droższych modeli, które pojawiły się w teście opon letnich ADAC 2020. W tym jednak przypadku kierowca doskonale wie za co płaci, bo płaci za bezpieczeństwo. Niemieckie ogumienie dobrze wypadło we wszystkich kluczowych kategoriach badawczych. Świetnie spisało się i na suchym, i mokrym asfalcie, a do tego ma wysoką trwałość bieżnika i obniża spalanie silnika. Najsłabszy wynik? Opona z segmentu premium okazała się wyłącznie wystarczająca w kwestii głośności pracy. Generuje dość duży hałas w czasie jazdy.

Oferta opon Continental PremiumContact 6 – sklep Inter Cars

Michelin Pilot Sport 4 – nota 2,1 – ocena dobra

Michelin Pilot Sport 4, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Michelin

Najdroższym modelem w całym teście opon letnich ADAC jest Michelin Pilot Sport 4. Francuski model w rozmiarze 225/40 R18 został wyceniony przez niemiecki automobilklub na 128 euro za sztukę! Z drugiej strony na korzyść ogumienia przemawiają dość równe wyniki w większości kategorii badawczych. Michelin świetnie spisał się na mokrej drodze i w kwestii obniżania wyników spalania. Dobre wrażenie na inżynierach ADAC zrobiło również zachowanie na suchym asfalcie oraz kwestia trwałości bieżnika. Co z głośnością? Tutaj Pilot Sport 4 zasłużył na notę dostateczną.

Oferta opon Michelin Pilot Sport 4 – sklep Inter Cars

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 – nota 2,2 – ocena dobra

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Goodyear

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 to jedna z nowszych propozycji na rynku ogumienia segmentu premium UHP. Model zadebiutował w sprzedaży w roku 2019. Jego właściwości zostały teraz docenione przez inżynierów ADAC w teście opon letnich. Zdecydowanie najmocniejszą stroną modelu jest zachowanie na suchym asfalcie. W tej kwestii Goodyear uzyskał notę 1,7 punktu. Poza tym dobrze spisał się na mokrej nawierzchni. Najsłabszym punktem jest głośna praca – tutaj Eagle F1 mógł liczyć na notę dostateczną.

Oferta opon Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 – sklep Inter Cars

Maxxis Victra Sport 5 – nota 2,2 – ocena dobra

Maxxis Victra Sport 5, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Maxxis

Maxxis Victra Sport 5 stanowi jedno z największych zaskoczeń testu opon letnich ADAC. Ogumienie w rozmiarze 225/40 R18 uzyskało notę ogólną na poziomie 2,2 punktu – identyczny wynik ma Goodyear Eagle F1 Asymetric 5! I choć model jest jednym z najtańszych w całym zestawieniu, niemiecki automobilklub mocno docenił jego właściwości trakcyjne na suchym i mokrym asfalcie oraz wskaźnik niskiego zużycia paliwa i wysoką trwałość bieżnika. Identycznie jak poprzednicy, Maxxis okazał się najgorszy w kwestii głośności pracy. Tutaj nota była wyłącznie zadowalająca.

Oferta opon Maxxis Victra Sport 5 – sklep Inter Cars

Nexen N’Fera Sport – nota 2,6 – ocena zadowalająca

Nexen N'Fera Sport, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Nexen

Nexen N’Fera Sport jest pierwszym z modeli opon letnich, które uzyskały notę zadowalającą. Tą zagwarantował mu wynik na poziomie 2,6 punktu – to o 0,5 punktu więcej od dwóch liderów. Nexen zdaniem inżynierów ADAC ma trzy mocne strony. Dobrze spisuje się na suchej nawierzchni, obniża spalanie silnika i ma bieżnik o wysokiej trwałości. Nieco gorzej opona letnia w rozmiarze 225/40 R18 wypadła w teście w przypadku trakcji na mokrym asfalcie oraz głośności pracy. Dobre właściwości N`Fery dobrze korespondują z kosztem jej zakupu. Kwota na poziomie 98 euro za sztukę plasuje model w klasie średniaków cenowych.

Oferta opon Nexen N’Fera Sport – sklep Inter Cars

Sava Intensa UHP 2 – nota 2,7 – ocena zadowalająca

Sava Intensa UHP 2, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Sava

Opony Sava są projektowane w Europie i korzystają z technologii Goodyear`a. W tym samym czasie łączą to wszystko z niską ceną – jedną z dwóch najniższych wartości w teście opon letnich ADAC 2020. Ocena ogólna? Zadowalająca. Mocne strony? W kwestii zachowania na suchym asfalcie i wpływu na zużycie paliwa model Sava Intensa UHP 2 uzyskał jedne z najlepszych wyników. Zadowalająco natomiast sprawdził się na mokrej nawierzchni i w kwestii głośności pracy.

Oferta opon Sava Intensa UHP 2 – sklep Inter Cars

Vredestein Ultrac Vorti – nota 2,7 – ocena zadowalająca

Vredestein Ultrac Vorti, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18, Vredestein Ultrac Vorti
Fot. Materiały prasowe Vredestein

Test opon letnich ADAC 2020 pokazał, że mocną stroną modelu Vredestein Ultrac Vorti jest trakcja na suchym asfalcie oraz trwałość bieżnika. Ogumienie sprawdziło się zadowalająco na mokrej nawierzchni i jeżeli chodzi o poziom hałasów generowanych podczas pracy.

Oferta opon Vredestein Ultrac Vorti – sklep Inter Cars

Falken Azenis FK510 – nota 2,9 – ocena zadowalająca

Falken Azenis FK510, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Falken

Falken Azenis FK510 występujący w rozmiarze 225/40 R18 otrzymał od inżynierów instytutu ADAC dobrą notę za poziom trakcji na mokrym asfalcie oraz w kwestii wpływu na zużycie paliwa i trwałości bieżnika. Ocena zadowalająca została przypisana oponie w przypadku jazdy po suchej drodze oraz za głośność pracy.

Bridgestone Potenza S001 – nota 3,0 – ocena zadowalająca

Bridgestone Potenza S001, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

Japoński producent opon przyzwyczaił kierowców do właściwości drogowych dobrze pasujących do segmentu ogumienia premium. W przypadku modelu Bridgestone Potenza S001 coś jednak poszło nie tak. Model w teście opon letnich ADAC 2020 uzyskał notę zadowalającą. Mocne strony? Największym plusem jest wysoki poziom trakcji na suchej drodze (nota 1,7 punktu) – tu osiągnięta została jedna z najlepszych not w całej stawce. Ocenę ogólną zdecydowanie obniżył poziom trakcji na mokrym asfalcie (nota 3 punktów).

Oferta opon Bridgestone Potenza S001 – sklep Inter Cars

Kumho Ecsta  PS71 – nota 3,0 – ocena zadowalająca

Kumho Ecsta  PS71, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Kumho

Kumho Ecsta  PS71 ma trzy mocne strony. Na notę dobrą zasłużyła w kwestii trakcji na suchym i mokrym asfalcie oraz za opory toczenia odbijające się na wynikach spalania. Zadowalająco inżynierowie niemieckiego automobilklubu ocenili głośność pracy oraz trwałość bieżnika.

Nokian Powerproof – nota 3,0 – ocena zadowalająca

Nokian Powerproof, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Nokian

Jedna sztuka opony letniej Nokian Powerproof w rozmiarze 225/40 R18 została wyceniona przez ADAC na 97 euro. To niemała kwota. W tym samym czasie ogumienie może się pochwalić zaledwie zadowalająco trwałym bieżnikiem. A jako że ta kategoria ma aż 20-proc. wpływ na notę ogólną, fiński model nie mógł liczyć na dobry wynik w teście niemieckiego automobilklubu. Mocne strony? To zdecydowanie dobra trakcja na suchym i mokrym asfalcie.

Oferta opon Nokian Powerproof – sklep Inter Cars

Pirelli P Zero – nota 3,0 – ocena zadowalająca

Pirelli P Zero, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Pirelli

Kolejnym zaskoczeniem testu opon letnich ADAC 2020 w rozmiarze 225/40 R18 jest Pirelli P Zero. Włoskie ogumienie segmentu premium poradziło sobie zaskakująco przeciętnie i to pomimo jednej z najwyższych cen (120 euro za sztukę!). Mocne strony? Pirelli bardzo dobrze wypadło na suchej drodze. Nota na poziomie 1,3 punktu dała mu najlepszy wynik w całej stawce i jedyną notę jednostkową bardzo dobrą w tym zestawieniu. Model dobrze wypadł również w sytuacji, w której na asfalcie pojawia się wilgoć – uzyskał podczas prób notę 1,8 punktu. Po stronie słabości P Zero należy zapisać głośność pracy, wysokie opory toczenia i niską trwałość bieżnika.

Oferta opon Pirelli P Zero – sklep Inter Cars

Toyo Proxes Sport – nota 3,0 – ocena zadowalająca

Toyo Proxes Sport, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Toyo

Toyo Proxes Sport zasłużyło na dobrą ocenę wyłącznie w dwóch kategoriach. Mowa o zachowaniu na suchym asfalcie oraz oporach toczenia. Ocena zadowalająca została przyznana modelowi w kwestii trakcji na mokrym asfalcie, głośności pracy i trwałości bieżnika. Co gorsze, ogumienie letnie w rozmiarze 225/40 R18 kosztuje 104 euro za sztukę. A to kwota, po której kierowca mógłby oczekiwać zdecydowanie lepszych właściwości jezdnych.

Hankook Ventus S1 evo3 – nota 3,1 – ocena zadowalająca

Hankook Ventus S1 evo3, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Hankook

Czemu Hankook Ventus S1 evo3 w rozmiarze 225/40 R18 zajął dopiero trzecią pozycję licząc od dołu listy? Decyduje o tym przede wszystkim zaledwie zadowalające zachowanie na mokrej nawierzchni. W tej kwestii model może liczyć na notę wynoszącą tylko 3,1 punktu. Jeżeli chodzi o pozostałe kategorie badawcze, koreańskie ogumienie ma szansę pochwalić się dobrym wynikiem w kwestii jazdy po suchym asfalcie oraz w przypadku trwałości bieżnika. Słaby wynik opony letniej Hankook Ventus S1 evo3 jest o tyle rażący, że nie jest ona tania. Zdaniem ADAC za jedną sztukę ogumienia trzeba zapłacić 105 euro.

Oferta opon Hankook Ventus S1 evo3 – sklep Inter Cars

Cooper Zeon CS-Sport – nota 3,3 – ocena zadowalająca

Cooper Zeon CS-Sport, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Cooper

Przedostatnia lokata przypadła oponie Cooper Zeon CS-Sport. Model pochodzący ze Stanów Zjednoczonych identycznie jak Hankook dobrze zachowuje się na suchym asfalcie oraz charakteryzuje się trwałym bieżnikiem. Z drugiej strony słabo radzi sobie jednak na mokrej nawierzchni. W tej kategorii uzyskał notę na poziomie 3,3 punktu. A to próba – która warto przypomnieć – ma aż 40-proc. wpływ na wynik w całym teście opon letnich ADAC! Okolicznością łagodzącą dla ogumienia Cooper jest niska cena. Jedna sztuka została wyceniona przez Niemców na 90 euro.

Rotalla Setula S-Pace RU01 – nota 3,6 – ocena zadowalająca

Rotalla Setula S-Pace RU01, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 225/40 R18, opony letnie ADAC 2020, opony 225/40 R18, test opon letnich ADAC 225/40 R18
Fot. Materiały prasowe Rotalla

Chińska Rotalla Setula S-Pace RU01 zdecydowanie najgorzej poradziła sobie w teście opon letnich ADAC. Model wyłącznie w kwestii trwałości bieżnika i oporów toczenia mógł liczyć na ocenę dobrą. Zachowanie na suchej drodze i poziom hałasu zostały ocenione zadowalająco. Wyniki na mokrej nawierzchni zdaniem inżynierów pracujących w niemieckim automobilklubie były już wyłącznie dostateczne. Dostateczna stała się zatem i nota ogólna. Właściwości opony nie ratuje nawet niska cena. 81 euro za sztukę to najniższy wynik na liście. Warto jednak pamiętać o tym, że niewiele drożsi gracze potrafili poradzić sobie zdecydowanie lepiej.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!