Wybór nowego kompletu ogumienia jest nie lada wyzwaniem i to z kilku powodów. Po pierwsze decyduje o tym wielkość oferty rynkowej. Wybór idzie w dziesiątki modeli! Po drugie zimówki to nie tylko cena, ale przede wszystkim właściwości i poziom bezpieczeństwa. Jak znaleźć najbardziej optymalne ogumienie? Odpowiedzi jak co roku można poszukiwać w renomowanym teście opon zimowych ADAC 2018.

Jeżeli eksploatacja samochodu wiąże się z jakimiś wyzwaniami, to z całą pewnością wybór nowego kompletu opon zimowych jest jednym z nich. Czy to problem realny? Jak najbardziej. W końcu każdy kierowca, który kupi samochód używany lub nowy będzie chciał zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa podróży w miesiącach zimowych. Niestety wielość dostępnych modeli w połączeniu z często mało precyzyjną informacją sprawia, że wybór potrafi być nie lada wyzwaniem. Jak zatem wybrać ogumienie najlepiej dopasowane do swoich potrzeb i możliwości? Oczywiście najlepiej skorzystać z porady specjalistów. A zestaw praktycznych wskazówek każdego roku przygotowuje m.in. niemiecki automobilklub ADAC.

Test opon zimowych ADAC 2018 będzie skomponowany jak każdy inny. Mianowicie specjaliści niemieckiej organizacji wybiorą reprezentatywną próbkę rynku – na którą na ogół składa się ogumienie segmentu premium i klasy średniej, a następnie zaplanują serię testów na specjalnie przygotowanym torze. Każda opona będzie sprawdzana w zróżnicowanych warunkach – tak, aby kupujący mógł uzyskać maksymalnie szeroki ogląd sytuacji i tak, aby zakładały one wszystkie sytuacje występujące na drodze w danym sezonie. O jakich konkretnie warunkach mowa? Ogumienie zimowe jest kontrolowane na mokrej nawierzchni, na śniegu, na lodzie czy suchym asfalcie. Inżynierowie badają też poziom generowanego przez nie hałasu, sposób zużycia czy wpływ na spalanie silnika.

test opon zimowych adac 2018, test opon zimowych adac, test opon zimowych 2018, test opon zimowych, adac, zimówki, opony zimowe
Fot. Materiały prasowe ADAC

Jest 7 kategorii i każda ma inną wagę dla noty ogólnej

Choć każda z opisanych powyżej kategorii ma duże znaczenie podczas zimowej eksploatacji, część z nich niestety jest bardziej, a część mniej kluczowa. Właśnie dlatego ocena podsumowująca test opon zimowych ADAC nie stanowi sumy punktacji, a raczej przypomina coś na kształt średniej ważonej. Noty przyznane w poszczególnych kategoriach mają przypisaną wagę. Przykład? Prowadzenie na mokrej nawierzchni zdaniem ADAC ma największy wpływ. Właśnie dlatego to ono decyduje o 30-procentach noty ogólnej. O 20-procentach decyduje zachowanie się na drodze pokrytej śniegiem, a o 15-procentach przyczepność na suchym asfalcie.

Wagę na poziomie 10 proc. otrzymały aż trzy kategorie. Mowa o prowadzeniu na lodzie, oporach toczenia i odporności na zużycie. 5-procentowy wpływ na poziom hałasu generowanego podczas jazdy. Podczas wyliczania noty ogólnej liczy się jednak nie tylko waga poszczególnych kategorii. Znaczenie ma jeszcze jeden fakt. ADAC nie pozwoli stanąć na szczycie zestawienia oponie, która w jednej lub więcej kategorii poradziła sobie wyraźnie gorzej od wszystkich konkurentów. Powód takiej decyzji nie powinien budzić zdziwienia. W końcu zwycięzca musi mieć właściwości wyważone i radzić sobie optymalnie w każdych warunkach drogowych objętych testem.

Oferta opon zimowych w rozmiarze 215/65 R16

Zazwyczaj o zwycięstwie w zestawieniu decyduje nota wysoka. Niemiecki automobilklub przyjął jednak zasadę odwrotną. To niska nota wyłania najlepsze ogumienie w teście opon zimowych ADAC 2018. Jak wyglądają poziomy oceny? W sumie jest ich pięć. Najniżej znajduje się kategoria niedostateczna (nota 4,6 – 5,5). Modele zaliczone do niej zdecydowanie nie są godne polecenia. To opony, których lepiej unikać podczas zakupu. Oczko wyżej plasuje się ocena dostateczna (nota 3,6 – 4,5). W tym przypadku wybór również warto postawić pod dużym znakiem zapytania.

Nota bardzo dobra – taką ocenę od ADAC dostają tylko wybitni!

Jakie opony samochodowe z testu opon zimowych ADAC 2018 najlepiej wybierać? Przede wszystkim te modele ogumienia, które uzyskały trzy najwyższe noty. Mowa w tym momencie o ocenie zadowalającej (nota 2,6 – 3,5), dobrej (nota 1,6 – 2,5) i bardzo dobrej (nota 0,6 – 1,5). Szczególnie że miarodajność tych wartości zdaje się być naprawdę duża. Aby się o tym przekonać, wystarczy zajrzeć do testu opon zimowych ADAC 2017. Na liście pojawiło się 16 modeli ogumienia w rozmiarze 195/65 R15 i 16 modeli w rozmiarze 215/65 R16. W obydwu kategoriach żaden produkt nie zdobył noty bardzo dobry! A to najlepsze świadectwo surowości sposobu oceny. Poza tym przy mniejszym rozmiarze tylko trzy modele zasłużyły na ocenę dobrą, przy większym model taki był już tylko jeden.

Czemu warto posłuchać opinii ADAC? Powodów ku temu jest kilka. Za organizacją przemawia potężne doświadczenie! Automobilklub istnieje od ponad 110 lat. Do tego zrzesza ponad 20 milionów członków i każdego roku wspiera ich podczas blisko 3 milionów interwencji drogowych. Wiedza zdobyta bezpośrednio od kierowców sprawia, że ADAC jest w stanie dość precyzyjnie zaplanować proces planowania testów opon. A to przekłada się na ich miarodajność. Poza tym testy dotyczą popularnych rozmiarów ogumienia i są wykonywane na modelach samochodów chętnie wybieranych przez kierowców w danym segmencie rynku. Drugim aspektem jest wysoki poziom zaufania ze strony użytkowników dróg. Niemiecki automobilklub jest cenioną marką.

Test opon zimowych ADAC – podsumowanie

Auto rodzinne musi być przestronne, funkcjonalne, praktyczne, wygodne i dobrze wyposażone. I choć to wartości, które jako pierwsze przychodzą kierowcy na myśl, powinny realizować jeszcze jedno założenie. Chodzi o wysoki poziom bezpieczeństwa. Dbanie o zdrowie i życie pasażerów to jednak nie tylko poduszki powietrzne i elektronika, to także – a może nawet i przede wszystkim – wysoka jakość opon. To za ich sprawą pojazd utrzymuje się na asfalcie i to za ich sprawą może obrać wskazany przez kierowcę tor jazdy. Opony są ważne latem, szczególnego znaczenia nabierają jednak dopiero zimą. Aby wybrać model możliwie najlepszy, kierowca powinien poznać i zrozumieć rankingi takie jak test opon zimowych ADAC 2018.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!