Opony 205/55 R16 należą do najbardziej popularnych. Rozmiar spotyka się zarówno w wielu autach kompaktowych, jak i w sporej grupie pojazdów z segmentu D. Nie dziwi więc ogrom propozycji na rynku. Pojawia się pytanie, które opony zimowe 205/55 R16 zapewnią odpowiedni margines bezpieczeństwa? Które warto kupić? Cenną wskazówką przy wyborze ogumienia są testy ADAC. Omówimy wyniki jednego z nich, w których w szranki stanęły opony zimowe 205/55 R16 z indeksem prędkości H (do 210 km/h). Czy wyniki zaskoczą? Czy zwyciężą najdroższe opony zimowe? Pytań jest więcej. Odpowiemy na nie!

Testy opon ADAC cieszą się zasłużoną renomą. Procedura sprawdzania ogumienia jest na tyle wszechstronna, że dla sporej grupy kierowców jest jednym z głównych czynników przemawiającym za zakupem. Więcej – także czasopisma motoryzacyjne i inne instytucje „inspirują” się kategoriami czy sposobem oceniania przy własnych rankingach. Dobre wyniki w testach ADAC są na tyle istotne dla producentów opon, że często chwalą się nimi w materiałach reklamowych. W 2012 roku sprawdzono 16 modeli opon zimowych 205/55 R16H. Jedynie, a może aż, 5 z nich okazało się szczególnie wartymi polecenia. A co z dalszymi lokalami? Czy warto kupić tanie opony zimowe?

opony zimowe

Najlepsze opony zimowe 205/55 R16H

Poniżej sporo informacji o oponach, które zostały wyróżnione przez ranking ADAC. To najlepsze ogumienie na warunki zimowe. Test opon zimowych przeprowadzono w 2012 roku.

Continental ContiWinterContact TS850

Segment: premium (opona szczególnie polecana przez ADAC)

Zdobywca wyróżnienia ADAC pośród opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16H. Opony zimowe Continental ContiWinterContact TS850 wykazały się najlepszymi właściwościami w najważniejszych z testowanych kategorii. W porównaniu z pozostałymi czterema wyróżnionymi modelami opony zimowe Continental wypadły przeciętnie jedynie na nawierzchni suchej. Natomiast zdeklasowały konkurencję pod względem efektywności paliwowej. Wyniki testu opon pokazały, że ContiWinterContact TS850 to wszechstronne ogumienie zimowe o bardzo dobrych parametrach.

Sprawdź ofertę opon zimowych Continental

Opony zimowe Michelin Alpin A4 

Segment: premium (opona szczególnie polecana przez ADAC)

Opony zimowe Michelin zajęły drugą pozycję w teście ADAC. Ogumienie Michelin Alpin A4 pokonało zwycięskiego Continentala na suchej drodze, jednak minimalnie ustąpiło mu w testach na nawierzchni mokrej oraz na śniegu. Zimowe opony Michelin wykazały też wyjątkowo wysoką odporność na zużycie bieżnika, jednak w porównaniu z najlepszymi oponami w teście wypadły dość przeciętnie pod względem generowanego hałasu. Tu ranking opon zimowych był dla nich dość surowy.

Zamów opony zimowe Michelin

 

Dunlop Winter Sport 4D 

Segment: premium (opona szczególnie polecana przez ADAC)

Najniższy stopień podium w teście ADAC zajęły opony zimowe Dunlop Winter Sport 4D. Testerzy docenili zrównoważone parametry niezależnie od warunków drogowych. Co więcej, opony zimowe Dunlop okazały się niemal bezkonkurencyjne na mokrej drodze. Właściwie jedynym minusem jest – w porównaniu do innych propozycji z czołówki – stosunkowo niska odporność na zużycie. Tu opony Dunlop są lepsze jedynie od produktów marek Nokian i Semperit.

Wybierz zimowe opony Dunlop

Goodyear UltraGrip 8 

Segment: premium (opona szczególnie polecana przez ADAC)

Opona klasy premium wyróżniona w teście ADAC wysokimi notami właściwie w każdej kategorii. Uniwersalne opony zimowe Goodyear zapewniają dobrą trakcję na różnych nawierzchniach. Co interesujące, w zachowaniu na mokrej drodze okazały się lepsze od zwycięzcy testu ADAC. Jednak opony zimowe Goodyear UltraGrip 8 wypady gorzej na śniegu oraz pod względem efektywności paliwowej (oporów toczenia).

Znajdź opony zimowe Goodyear

Opony zimowe Nokian WR D3

Segment: premium (opona szczególnie polecana przez ADAC).

Opony zimowe Nokian WR D3 zamykają listę najbardziej polecanych przez ADAC. Podczas testów zwrócono uwagę na więcej niż przyzwoite zachowanie na każdym z rodzajów nawierzchni. Jednak to nie wystarczyło, aby zająć lokatę na podium. Dlaczego? Opony zimowe Nokian okazały sporo braków w dwóch aspektach; efektywności paliwowej oraz odporności na zużycie. Tak czy inaczej, zasługują na uwagę. To ogumienie zapewnia odpowiednie bezpieczeństwo drogowe. Pokazuje to ranking opon zimowych.

Zimowe opony Nokian: sprawdź ofertę

Wskazówki przy zakupie opon zimowych – rozmiar 205/55 R16

Opony szczególnie polecane, które uzyskały dobre noty, cechują się zrównoważeniem we wszystkich parametrach. Część z nich wybijają się ponad przeciętność wyłącznie w konkretnych aspektach. Zatem na tej podstawie można rekomendować konkretne modele opon zimowych kierowcom, którzy mają konkretne oczekiwania. Na przykład ważniejsze dla nich jest hamowanie na mokrej drodze niż trakcja na śniegu. Ale zawsze trzeba mieć na uwadze, że warunki zimowe to najlepszy poligon doświadczalny.

Osoby, które szczególną wagę przykładają do:

  • Zrównoważenia wszystkich parametrów, powinny wybrać jedną z opon ocenionych „dobrze”. W  tym gronie są opony zimowe  Continental Conti WinterContact TS 850, Michelin Alpin A4, Dunlop SP Winter Sport 4D, Goodyear UltraGrip 8 oraz Nokian WR D3).
  • Dobrych zachowania na śniegu, powinny wybrać pomiędzy propozycjami firm Continental a Michelin;
  • Ponadprzeciętnych właściwości na mokrej drodze, powinny w pierwszej kolejności rozważyć opony zimowe Goodyear UltraGrip 8.
  • Niskiego zużycia paliwa, powinny wybrać Continental ContiWinterContact TS 850; w tej kategorii niemal tak samo dobrze wypadły opony Esa-Tecar.
  • Dobrej odporności na zużycie, powinny rozważyć bądź ogumienie zimowe Continental ContiWinterContact TS 850, bądź Michelin Alpin A4.

Szczegółowe wyniki testu opon zimowych 205/55 R16H

Producent i model opony
Cena w euro
Ocena ADAC
Sucha nawierzchnia
Mokra nawierzchnia
Śnieg
Lód
Hałas / komfort
Zużycie paliwa
Zużycie
      15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Continental ContiWinterContact TS850 93-183 ocena-4 2,4 2,3 1,9 2,0 3,2 1,4 1,0
Michelin Alpin A4 94-177 ocena-4 2,2 2,4 2,0 2,1 3,7 1,9 1,0
Dunlop SP Winter Sport 4D 96-175 ocena-4 2,5 2,2 2,3 2,4 3,2 1,9 2,3
Goodyear UltraGrip 8 92-183 ocena-4 2,5 2,1 2,3 2,3 3,5 2,2 2,0
Nokian WR D3 76-181 ocena-4 2,5 2,5 2,3 2,4 3,6 2,3 2,5
Bridgestone Blizzak LM-32 86-198 ocena-3 2,3 2,6 2,4 2,3 4,0 2,0 2,0
Semperit Speed-Grip 2 77-142 ocena-3 2,7 2,4 2,5 2,7 2,4 1,9 2,5
Vredestein Snowtrac 3 75-157 ocena-3 2,6 2,6 2,7 2,4 3,0 2,2 2,0
ESA-Tecar Super Grip 7+ 65-130 ocena-3 2,8 2,6 2,3 2,3 3,2 1,7 2,0
Yokohama W.drive V903A 85-186 ocena-3 2,1 2,9 2,8 2,4 3,3 2,1 1,5
Fulda Kristall Control HP 84-170 ocena-3 2,6 3,0 2,2 2,7 3,5 2,1 2,0
Pirelli Winter 210 Snowcontrol Serie 3 87-177 ocena-3 3,0 2,7 2,8 2,5 3,7 2,1 2,0
Falken Eurowinter HS449 67-163 ocena-3 2,3 2,4 3,1 2,0 3,2 2,2 2,3
Hankook Winter i*cept RS W442 74-186 ocena-3 2,4 3,0 3,3 2,2 3,6 2,1 2,3
Uniroyal MS plus 66 80-145 ocena-3 2,4 2,2 3,3 2,5 3,0 2,2 2,3
Syron Everest 1 2 62-125 ocena-1 3,0 5,5 3,4 2,7 4,2 2,6 2,0

Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony z taką samą oceną ogólną posortowano alfabetycznie.
Oznaczenie wyniku: ocena-5 bardzo dobry, ocena-4 dobry, ocena-3 zadowalający, ocena-2 wystarczający, ocena-1 niedostateczny.

Test opon wg ADAC – czas na wnioski

Przypomnijmy, że ADAC przetestował 16 modeli opon zimowych (rozmiar 205/55 R16H). To rozmiar pasujący między innymi do takich aut, jak: Alfa Romeo 159, Audi A3, BMW5 (E34 i E39), Citroen C4 czy Toyota Auris. Oczywiście lista jest znacznie bardziej obszerna i obejmuje nie tylko kompakty i pojazdy klasy średniej, ale też modele segmentu D, starsze konstrukcje segmentu E czy miniwany i kombivany. 

Pięć testowanych przez ADAC modeli opon osiągnęło oceny dobre. Tym samym są godne polecenia: cechują się dobrze zrównoważonymi parametrami na różnych nawierzchniach. Niektóre z wyróżnionych modeli ogumienia w pewnych kryteriach uzyskało szczególnie wysokie noty. Chociażby opony Michelin Alpin A4 oraz Continental ContiWinterContact TS 850 wypadły najlepiej na śniegu i lodzie oraz wykazywały ponadprzeciętną odporności na zużycie. Mokra nawierzchnia – tutaj szczególnie dobrze zapunktowała propozycja marki Goodyear. Z kolei zimowe opony Continental ContiWinterContact zdobyły wysokie noty dzięki niewielkiemu oporowi toczenia. Opony zimowe Dunlop SP Winter Sport 4 D i Nokian WR D3 w czołówce zestawienia znalazły się dzięki szeroko pojętej wszechstronności.

Grupa opon z oceną „zadowalającą”, a tym samym wartych polecenia, obejmuje dziesięć modeli. Najlepsze z nich, Bridgestone LM-32, nie wypadły najlepiej w kryterium „mokrej nawierzchni” i dlatego nie znalazły się w grupie wyższej. Kolejne opony zimowe warte polecenia to Semperit Speed-Grip 2, z niewielkimi słabościami na suchej drodze czy na lodzie. Warte zainteresowania są też opony zimowe Vredestein Snowtrac 3, mimo nieznacznych braków na suchej i mokrej nawierzchni oraz na śniegu. Dość niespodziewanie w tej grupie są stosunkowo mało znale opony Esa-Tecar Super Grip 7+ (tu zauważono pewnie braki na suchej i mokrej drodze). Trzeba jeszcze wyróżnić opony Yokohama W.drive V903A, które wypadły najlepiej w testach na suchej nawierzchni, w tyle zostawiając nawet zwycięskiego Continentala.

opony zimowe
opony zimowe samochodowe

Czarna owca 

Co ciekawe, jedynym ogumieniem, dla którego test opon zimowych (rozmiar 205/55 R16) okazał się zbytnim wyzwaniem, okazało się Syron Everest 1. Ocena „niedostateczna” wynikała z niemal rażących uchybień na mokrej drodze. Także te opony okazały się najgłośniejsze. Sucha nawierzchnia – w tej kategorii zajęły ostanie miejsce exe quo z Pirelli, osiągając notę 3 (między dobrym a zadowalającym). Mało popularnie opony Syron okazały się też najmniej oszczędne.

Opony zimowe czy całoroczne: jakie wybrać?

Auta, do których pasują opony zimowe 205/55 R16H

Wybór opon zimowych, podobnie jak letnich czy całorocznych, nie powinien być kwestią przypadku. To jasne. Przy zakupie warto zwrócić też uwagę na konkretny model auta. Przecież nie każdy kierowca chce czy może w pełni wykorzystać potencjał, z którego znane są najlepsze opony zimowe. Dobrze jest przypomnieć, że opony zimowe 205/55 R16H pasują do szerokiej grupy pojazdów. Poniższa lista nie obejmuje wszystkich modeli. 

Audi 80, A3, A4, A6
BMW 1 (E81 i E87), 3 (E36 i E46), 5 (E34 i E39)
Citroen C3, C4, C5
Fiat Bravo, Stilo, Croma
Ford C-Max, Focus, Galaxy, Mondeo
Honda Accord, Civic, FR-V, S-2000
Hyundai Elantra, i30, i40,
Kia C’eed, Cerato, Soul
Lancia Delta, Kappa, Lybra
Mazda 3, 5, 6, Xedos 9,
Mercedes 190 (W201), E (W124 i W210), SLC (R172)
Nissan Almera, Sentra, Tiida,
Opel Astra, Omega, Signym, Vectra
Peugeot 301, 307, 308, 406, Partner
Renault Megane, Laguna, Scenic
Seat Altea, Alhambra, Exeo
Skoda Octavia, Superb, Yeti
Subaru Impreza, Legacy
Toyota Auris, Avensis, Corolla
Volvo 850, 940, C30, S40, V50, S60, V70
VW Bora, Golf, Jetta, Passat, Sharan

Jak opony zimowe testuje i ocenia ADAC?

Testy ADAC przede wszystkim zwracają uwagę na bezpieczeństwo drogowe. Pokazują, jak istotny jest wybór opon zimowych. Nie dziwi więc, że największe znaczenie w przypadku takich opon ma zachowanie na mokrej nawierzchni. Stanowi aż 30 proc. końcowej oceny. Wspomniane 30 procent wynika z tego, że zimy w Europie Środkowej są coraz mniej śnieżne i że w grudniu czy w lutym temperatura często oscyluje w okolicach zera. Drogi są nie tyle zaśnieżone, ile mokre. Mokra droga – brane są pod uwagę: odporność na aquaplaning, skuteczność hamowania na mokrym betonie i mokrym asfalcie oraz poziom przyczepności podczas manewrów.

Kolejną składową jest zachowanie opony na śniegu. Stanowi 20 proc. łącznej oceny. W tym przypadku testuje się trakcję oraz hamowanie. Dalej – 15 proc. to zachowanie opony na suchej drodze; 10 proc. stanowi odporność na zużycie bieżnika; także na tyle samo „wyceniono” opory toczenia oraz zachowanie na lodzie. Na finalną notę najmniejszy wpływ – tylko 5 proc. – ma poziom hałasu generowany przez opony.

Prezentacja wyniku i oceny

Oceny przedstawiono w tabeli wyników jako symbole.

Ocena ADAC Symbole „zalecane”
bardzo dobry ocena-5
dobry ocena-4 szczególnie warty polecenia
zadowalający ocena-3 warty polecenia
wystarczający ocena-2 warunkowo warty polecenia
niedostateczny ocena-1 niewarty polecenia

Granice oceny dla rozmiaru 205/55 R16H

Przy ocenie wyników testu opon ADAC pod uwagę bierze w szczególności zrównoważenie parametrów opon. Tym samym można mieć pewność, że dobrą ocenę i szczególną rekomendację ADAC otrzymają tylko opony, które we wszystkich kryteriach spełniają określone wymogi. Opony mocne jedynie w niektórych aspektach nie mają szans na wysoką ocenę, jeżeli jednocześnie w innych kryteriach wykazują rażące słabości. Z tego powodu do uzyskania rekomendacji ADAC opona musi uzyskać minimalne oceny w głównych kryteriach nadrzędnych. Poniższa tabela przedstawia graniczne ocen dla różnych kryteriów:

Ocena ADAC ocena-5bardzo dobry ocena-4dobry ocena-3zadowalający ocena-2wystarczający ocena-1niedostateczny
Sucha nawierzchnia 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Mokra nawierzchnia 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Śnieg 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Lód 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Zużycie paliwa 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Zużycie 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5

Trzeba dodać, że niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opona szczególnie polecana przez ADAC powinna we wszystkich istotnych kategoriach znaleźć się przynajmniej w kolumnie „dobry”. Jeśli w jednym z kryteriów opony nie osiągną oceny „dobrej”, to w najlepszym razie mogą zostać zakwalifikowane do zbioru opon polecanych (wynik „zadowalający”). To samo naturalnie dotyczy ocen ADAC „zadowalająca” i „wystarczająca”. Notę „zadowalającą” można osiągnąć, tylko gdy oceny w kategoriach „sucha nawierzchnia”, „mokra nawierzchnia” i „zużycie” nie będą gorsze niż 3,5. Dla „wystarczającej” – oceny w określonych kategoriach muszą wynosić co najwyżej 4,5.

Co interesujące, dla przyszłych testów ADAC zakłada wzrost potencjału eksploatacyjnego opon, stąd do tej pory (test ADAC 2012) nie przyznano jeszcze oceny „bardzo dobry”. Dzięki temu można zachować skale ocen do testów opon letnich, zimowych oraz całorocznych.

Wyniki testu opon dla zbliżonych rozmiarów

Poddając analizie testy opon ADAC, warto mieć na uwadze, że wyniki w pewnym zakresie odnoszą się do zbliżonych rozmiarów. Dotyczy to zakresu 10 mm w szerokości opony. Zatem porównywalne rezultaty osiągnęłyby zimowe opony 215/55 R16H czy 195/55 R16H. W teorii może się więc okazać, że np. ogumienie klasy ekonomicznej w rozmiarze 185/60 R15 wypadnie lepiej niż opony premium. Także dlatego warto sprawdzać testy opon w konkretnym rozmiarze. Także właściwości jezdne opon zimowych czy letnich trafnie opisują użytkownicy. Doświadczenia innych kierowców jako wskazówka przy zakupie? Jasne! I jeszcze warto mieć świadomość, że dobre opony zimowe nie muszą być drogie, ale przeważnie są!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Gdy nagle zaczniesz słyszeć głośne opony, przyczyna może leżeć w utracie powietrza. Spadek ciśnienia wyraźnie wpływa na zwiększenie hałasu. Inne czynniki to: zużycie opony, nieprawidłowa geometria zawieszenia lub jego awaria. Huczenie opon można pomylić także z objawem zużycia łożyska koła. 

To absolutnie zły pomysł! Opona zimowa latem będzie się szybciej niszczyć, wpłynie także na przyczepność i drogę hamowania, a co za tym idzie – bezpieczeństwo.

Nie. Różne opony na jednej osi są nie tylko niebezpieczne, ale także niedopuszczalne według przepisów ruchu drogowego. Wyjątek stanowi dojazdowe koło zapasowe.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!