Autonomiczne samochody jeszcze nie tak dawno kojarzyły się z futurystyczną wizją, która raczej wydawała się niemożliwa do zrealizowania. Okazuje się, jednak, że obecnie motoryzacja oraz technologia są znacznie bliżej niż dalej wypuszczenia na rynek niezawodnych, samojezdnych pojazdów. Myślisz, że autonomiczne auto to „świeży” wynalazek z ostatnich lat? Nic bardziej mylnego. Wizje na temat samojezdnego pojazdu snuł już Leonardo da Vinci. Stworzył on nawet pierwszy wózek, który był w stanie się poruszać bez pchania czy ciągnięcia. Dzięki sprężynom pod wysokim napięciem oraz układowi kierowniczemu ustawionemu z wyprzedzeniem pojazd mógł jechać po z góry określonej ścieżce. Wizjonerskie podejście renesansowego artysty było przyczynkiem dla późniejszych eksperymentów.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.: 

Pokrowiec na motocykl – chroń swój jednoślad

Samochody autonomiczne – co to takiego? 

Samochody autonomiczne to pojazdy, które są w stanie poruszać się samodzielnie, bez udziału człowieka. Całym systemem sterowania kieruje komputer. Autonomiczne samochody są w stanie pokonywać wyznaczone trasy, omijać przeszkody, a to wszystko bez kierowcy. Nad tego rodzaju pojazdami pracują obecnie liczne koncerny motoryzacyjne na całym świecie m.in. Tesla, Volvo, Audi, Mercedes-Benz czy General Motors.

Jak działają samochody autonomiczne? System sterowania pojazdu opiera się w głównej mierze na 4 elementach. Są to:

  • radar – wyszukuje on obiekty za pomocą fal radiowych; 
  • lidar – jest to swego rodzaju radar, który emituje światło lasera; 
  • GPS – system nawigacji satelitarnej, który dostarcza informacje o położeniu pojazdu;
  • widzenie komputerowe – nazywane jest ono również rozpoznawaniem obrazu. Przetwarza to, co widzialne na zapis cyfrowy. 

Poziomy automatyzacji

Obecnie na rynku wyróżnia się 5 poziomów automatyzacji. Ranga 0 to brak jakiejkolwiek autonomii. W tego rodzaju autach może znajdować się system ESP, ABS czy tempomat. Pojazdy są dopuszczone do ruchu drogowego od dawna. Poziom 1 to z kolei automatyzacja jednego elementu niezbędnego do prowadzenia pojazdu. Może być to przykładowo utrzymywanie stałej odległości od poprzedzającego auto samochodu. 

Poziom 2 to tzw. półautomatyzacja. W tym przypadku auto jest w stanie kontrolować kierunek jazdy, odpowiada za pas ruchu, przyspieszenie czy hamowanie. Faktyczne samochody autonomiczne, bezzałogowe to pojazdy z poziomów 3, 4 i 5. Różnice między nimi polegają na systemie wsparcia kierowcy. W przypadku poziomu 3 samochód porusza się sam, jednak w skrajnych sytuacjach człowiek może przejąć nad nim kontrolę. Na poziomie 4 samochód może monitorować środowisko i obsługiwać wszystkie funkcje podczas jazdy stałymi trasami. Auto może ostrzegać kierowcę przed panującymi warunkami drogowymi, które stwarzają zagrożenie. Z kolei na poziomie 5 samochody mają pełną autonomiczność, poruszają się po każdym środowisku i mogą być prowadzone bez obecności człowieka za kierownicą. 

Samochody autonomiczne – wady i zalety

Czy warto będzie kiedyś zainwestować w samochody autonomiczne? Wady i zalety tego rozwiązania oraz ich analiza powinny nieco ułatwić tę decyzję. Według badań Google autonomiczne samochody powodują znacznie mniej wypadków. Podczas testów pojazdy te przejechały 3 mln km i w tym czasie uczestniczyły zaledwie w 12 kolizjach. W każdej z tych sytuacji wina leżała po stronie drugiego samochodu, kierowanego przez człowieka. 

Oprócz tego auta bezzałogowe to sposób na wyeliminowanie błędów ludzkich (takich jak przestoje, czy niedostosowanie prędkości do warunków otoczenia), a co za tym idzie większą przepustowość na drodze. Samochody autonomiczne przyczyniłyby się również do większej samodzielności dzieci oraz osób niepełnosprawnych, które obecnie muszą korzystać ze specjalnie przystosowanych do siebie pojazdów. 

Samochody autonomiczne mają również wady. Wprowadzenie bezzałogowych pojazdów sprawiłoby, że wiele osób straciłoby swoją pracę. Chodzi przede wszystkim o taksówkarzy, kierowców autobusów czy dostawców. Służby bezpieczeństwa sugerują również, że autonomiczne samochody mogą stać się bronią w rękach organizacji terrorystycznych. Do tego może dojść problem zatłoczonych dróg oraz ewentualnej większej emisji spalin.

Samochody autonomiczne – kiedy Volkswagen wypuści swój model?

Wielu producentów ma w swoich planach samochody autonomiczne. Volkswagen to jedna z marek, która od dłuższego czasu ambitnie podchodzi do tego tematu. Pojawia się coraz więcej informacji o pierwszym samochodzie autonomicznym producenta. Sam dyrektor generalny marki Volkswagen, Thomas Schafer, uważa, że do końca 2030 roku te pojazdy uda się wprowadzić do tzw. mainstreamu. Dużą rolę w całym procesie ma mieć oczywiście niemiecki koncern. 

Naszym celem jest zaoferowanie naszym klientom najpotężniejszych funkcji w jak najwcześniejszym możliwym czasie i skonfigurowanie naszego rozwoju tak opłacalnie, jak to tylko możliwe – mówił dyrektor generalny. W ostatnim czasie marka musiała zmierzyć się z wieloma przeciwnościami. Plany niemieckiego producenta zostały opóźnione ze względu na pandemię, niedobory chipów, ale również globalne problemy z prawnym aspektem tej technologii. 

Niemniej jednak samochody autonomiczne Volkswagena są testowane w Hamburgu oraz Monachium. Koszt takich aut jest nadal wysoki ze względu na niewielką liczbę egzemplarzy dostępnych na rynku. Producenci muszą również poddawać swoje pojazdy szczegółowym testom, które udowodnią, że system jest w stanie prowadzić lepiej od człowieka. Do tego dochodzi kwestia ustawodawstwa. W poszczególnych krajach trudno ujednolicić prawa, na podstawie których działałyby samochody autonomiczne. Kiedy więc faktycznie wejdą do użytku? Wciąż trudno określić.

W pracy nad samochodami autonomicznymi koncern Volkswagen współpracuje z wieloma firmami na całym świecie. Jednymi z nich są Bosch czy NVIDIA. Dzięki temu niemiecka marka chce dorównać w tym zakresie Tesli czy Mercedesowi. Volkswagen i Bosch zajmą się razem rozwijaniem autonomii 2. poziomu, a w planach jest także 3., który umożliwiłby jazdę po autostradzie. W przypadku współpracy z NVIDIA oscyluje ona wokół rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji.

Samochody autonomiczne VW ID Vizzion

W 2018 roku w Genewie Volkswagen zaprezentował model ID Vizzion. Ma to być auto w pełni autonomiczne, więc w kabinie pasażerskiej nie znajdą się pedały czy kierownica. W ich miejsce producent umieścił specjalne gogle, które mają umilić czas podróży. Dzięki nim pasażerowie będą mogli poruszać się w rozszerzonej rzeczywistości. Specjalny interfejs w postaci okręgu będzie umożliwiał wybór rozrywki. Auto będzie miało również funkcję komunikacji z biurem czy domem. W związku z tym z poziomu pojazdu sprawdzisz, czy np. zamknąłeś wszystkie okna.

Wizja modelu zakłada również specjalną identyfikację twarzy użytkownika. Na jej podstawie system automatycznie dobierze wszelkie ustawienia. Kolejnym elementem wyposażenia ma być sztuczna inteligencja, która będzie pośredniczyć w interakcji między pojazdem a użytkownikiem. Do jej zadań ma należeć interpretacja zachowań podróżnych. Na podstawie wielu danych dopasuje nagrania stosownie do nastroju. Do tego ma być w stanie dostosować temperaturę klimatyzacji w kabinie czy w fotelach. 

Samochody autonomiczne ID Vizzion mają również informować podróżnych o tym, że zbliżają się do miejsca docelowego. Gdy auto odwiezie dzieci do szkoły lub przedszkola, prześle Ci stosowne powiadomienie na smartfon czy zegarek. \Samochód będzie także izolował osoby w kabinie od zewnętrznych hałasów. Oprócz tego szyby mają być wyposażone w funkcję elektrochemicznego przyciemniania.

Oczywiście warto również zapoznać się z innymi parametrami tego pojazdu. ID Vizzion będzie miał napęd na wszystkie koła, 2 silniki elektryczne oraz modułowy pakiet akumulatorów. To wszystko ma zapewnić maksymalną prędkość 180 km/h oraz aż 656 km zasięgu bez konieczności ładowania. 

Samochody autonomiczne VW ID Buzz

Samochód autonomiczny VW ID Buzz powstał we współpracy Volkswagen Commercial Vehicles z firmą Argo AI, która zajmuje się systemami autonomicznej jazdy. Jest to lekkie auto dostawcze, które ma osiągnąć automatyzację poziomu 4. Oznacza to, że taki pojazd może się samodzielnie poruszać po ulicy bez kierowcy. Testy tego samochodu nadal trwają. Mają one miejsce w 3 lokalizacjach: centrum rozwojowym Argo AI w Neufahrn, na zamkniętym torze w Monachium oraz torze testowym w Stanach Zjednoczonych. 

Firma Argo AI informuje, że ich Lidar, czyli urządzenie, które emituje promieniowanie elektromagnetyczne i na podstawie wyników tworzy szczegółowe trójwymiarowe mapy otoczenia, jest w stanie wykrywać obiekty w odległości nawet 400 m. W swoim centrum rozwoju stworzyli również specjalną technologię, która dostrzega obiekty nietypowe, brudne czy pokryte matową farbą. 

Koncern Volkswagena planuje wejść na rynek ze swoim samochodem jak najszybciej. Jest to spowodowane zmianami w prawie niemieckim, które umożliwią poruszanie się po drogach pojazdom samojezdnym. Model VW ID Buzz AD ma mieć zastosowanie komercyjne. Samochód ma służyć do rozwożenia towarów oraz transportu ludzi. 

Szukasz rodzinnego kombi? Może warto zainwestować w Volkswagena Passta B7 2.0 TDI? Sprawdź szczegóły dotyczące tego modelu!

Samochody autonomiczne w Polsce 

Prawo dotyczące pojazdów bezzałogowych różni się w zależności od danego kraju. Czy samochody autonomiczne w Polsce są legalne? Na ten moment prawo nie dopuszcza do ruchu drogowego tego rodzaju pojazdów. Można jedynie testować samochody autonomiczne w bezpiecznym środowisku. 

Mówi o tym art. 65l: Prowadzenie prac badawczych związanych z testowaniem pojazdów autonomicznych w ruchu drogowym na drogach publicznych, w szczególności na potrzeby zastosowania pojazdów autonomicznych w transporcie zbiorowym i realizacji innych zadań publicznych, jest możliwe pod warunkiem spełnienia wymagań bezpieczeństwa i uzyskania zezwolenia na przeprowadzenie tych prac.

W ostatnich latach w Polsce odbyło się kilka takich testów. Dwa z nich miały miejsce w Gdańsku w 2019 oraz 2021 roku. Jeden autobus poruszał się po terenie ogrodu zoologicznego, z kolei drugi na obszarze cmentarza. Natomiast w Krakowie miały miejsce testy autonomicznego tramwaju. Był to innowacyjny projekt w komunikacji miejskiej – tłumaczy ekspert Inter Cars.

Gdzie kupić części do samochodów autonomicznych?

Choć samochody autonomiczne nie są obecnie legalne w Polsce, możesz wyposażyć swoje auto w różnego rodzaju gadżety, akcesoria czy czujniki, które poprawią komfort prowadzenia pojazdu. Takie części znajdziesz w ofercie Inter Cars. Dostępne są m.in. czujniki parkowania, które doskonale sprawdzą się w przypadku aut z małą powierzchnią szyb. W naszym asortymencie dostępne są zarówno całe zestawy, jak i poszczególne elementy. Zajrzyj do naszego sklepu i wybierz dla siebie odpowiedni model!

Pokrowiec na motocykl – chroń swój jednoślad

Autonomiczne samochody Volksagen – podsumowanie

Samochody autonomiczne są przyszłością dla świata i komunikacji. Ich innowacyjność polega na tym, że do prowadzenia nie potrzebują człowieka, a komputera. W Polsce jednak nasze prawo zabrania na jazdę samochodami autonomicznymi. Pozostaje nam testowanie i czekanie, jak sytuacja rozwinie się w przyszłości.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Samochody autonomiczne to pojazdy, które do jazdy nie potrzebują udziału człowieka. W miejsce kierowcy, który steruje autem, wprowadzony jest komputer. Do samodzielnego pokonywania trasy oraz omijania przeszkód wykorzystywana jest specjalna technologia m.in. radar, lidar, GPS oraz widzenie komputerowe.

Niemiecki koncern planuje wprowadzić w kolejnych latach 2 modele samochodów autonomicznych. Pierwszy to ID Vizzion. Jest to elektryczna luksusowa limuzyna. Z kolei VW ID Buzz będzie lekkim samochodem dostawczym.

Obecnie polskie prawo drogowe nie zezwala na jazdę samochodami autonomicznymi. Pojazdy bezzałogowe mogą być jednak testowanie. Warunek jest jeden: musi się to odbywać w bezpiecznym środowisku.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!