Elektromobilność wkracza obecnie do wszystkich gałęzi motoryzacji, także do sportu i segmentu supersamochodów. Przykładem tego ostatniego jest Koenigsegg Gemera, czyli hybryda plug-in, której prędkość maksymalna ma wynosić 400 km/h. Co jest wyjątkowego w tym samochodzie i jak został zbudowany? Kiedy trafi do produkcji i ile tych niesamowitych samochodów powstanie? Zapraszamy w podróż do świata niezwykłej technologii i wspaniałych osiągów. Poznaj kolejne motoryzacyjne dzieło sztuki Christiana von Koenigsegga!

Firma Koenigsegg została założona w 1994 roku w szwedzkim Ängelholm, w południowym regionie Skania. Jej pomysłodawcą i twórcą był młody inżynier Christian von Koenigsegg. Największym marzeniem Christiana było tworzenie supersamochodów. Mając taką możliwość, dzięki pochodzeniu z bogatej rodziny o szlacheckim rodowodzie, nie wahał się i zaczął je realizować. Pierwszy prototyp zaprezentował już w 1996 roku, był nim Koenigsegg CC. Osiągami dorównywał on Mclarenowi F1, wówczas najszybszemu samochodowi produkcyjnemu świata. Jego wersja produkcyjna CC8S trafiła do klientów w 2002 roku, a do roku 2003 powstało 6 sztuk tego pojazdu. Był to początek historii marki, która obecnie jest jedną z najbardziej ekscytujących i innowacyjnych w świecie supercarsów. 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Koenigsegg Gemera – mega GT dla czterech osób

Prototyp modelu Gemera, Koenigsegg zaprezentował 3 marca 2022 roku. Premiera miała odbyć się na targach motoryzacyjnych w Genewie, które zostały odwołane z powodu pandemii, dlatego samochód zaprezentowano w formie transmisji on-line, na której sam założyciel firmy opowiedział o tym projekcie.

Widoczny na filmie samochód, który firma określa mianem mega-GT, wyposażono w typowe dla Koenigsegga drzwi otwierane poprzez obrót pod kątem 90 stopni. Ich długie skrzydła kryją wnętrze, w którym wygodnie, w kubełkowych fotelach mogą podróżować cztery osoby. To pierwszy model marki w takim układzie miejsc. Wszystkie wcześniejsze pojazdy miały tylko dwa miejsca. 

Nadwozie w kolorze grafitu zbudowano w formie monokoka z włókna węglowego, połączonego z ramami pomocniczymi ze stopów aluminium. Dzięki czemu jest ono niezwykle lekkie. To ważne, ponieważ Gemera to samochód o luksusowym charakterze, w którym bogactwo wyposażenia ma dorównywać limuzynom. W jego skład wchodzi między innymi trzystrefowa klimatyzacja automatyczna, dwa 13-calowe ekrany, high-endowy system audio z 11 głośnikami i subwooferem, systemy do połączenia z urządzeniami mobilnymi, kamera 360 stopni, czujniki i kamera cofania, wspomaganie kierownicy czy tempomat. 

Większość z wyżej wymienionych elementów jest niedostępna w konkurencyjnych supersamochodach, które nastawione są na jak najlepsze osiągi, często kosztem komfortu. Koenigsegg Gemera ma być pojazdem nie tylko niezwykle szybkim, ale także praktycznym. Twórca firmy zapewnia również, że auto będzie  przyjemne i łatwe w prowadzeniu, nazywając go przyjacielskim potworem. Ma to zachęcać nabywców do używania Gemery, a nie tylko krycia jej w garażu kolekcjonerskim. 

Koenigsegg Gemera

Wysoki komfort prowadzenia osiągnięto dzięki innowacyjnemu systemowi napędu, w którym wielka moc, pochodzi z elementów niewielkich, które łatwo umieścić w nadwoziu. Byłoby to niemożliwe z wielkim V8 umieszczonym za plecami kierowcy.

Koenigsegg Gemera – silnik i napęd, jakiego nigdy nie było 

Opisywany pojazd to hybryda plug-in i chociaż taki rodzaj napędu kojarzy się z dość nudnymi autami rodzinnymi, w tym przypadku nie ma o tym mowy. Gemera to jeden z najbardziej ekscytujących samochodów, jakie pojawiły się w XXI wieku. 

Koenigsegg Gemera ma kilka wyjątkowych rozwiązań technicznych. Hybrydowy układ napędowy składa się z silnika spalinowego i trzech elektrycznych. Dwa motory elektryczne znajdują się przy tylnych kołach, trzeci jest sprzężony z jednostką spalinową. 

Koenigsegg Gemera – dane techniczne napędu

Silnik spalinowy Gemery jest w tym układzie niesamowity. W odróżnieniu od innych modeli marki, w Gemerze nie znajdziesz silnika V8, będącego zmodyfikowaną jednostką Forda, a własną konstrukcję Koenigsegga. 

Jest to rzędowy silnik trzycylindrowy o pojemności 2000 cm sześc. wyposażony w dwie turbosprężarki.  Ciśnienie ich doładowania wynosi niemal 2 bary. Aby pokazać, jak wysokie to ciśnienie, warto wspomnieć, że Subaru Impreza WRX STI osiągał maksymalnie 0,9 bara, a typowy silnik diesla zwykle jest doładowywany z ciśnieniem 0,2-0,4 bara. Silnik Gemery generuje moc aż 600 KM i moment 600 Nm, przez co jest nazwany przez firmę Tiny Friendly Giant Engine (silnik malutki, przyjazny gigant). 

Oprócz silnika spalinowego, w Gamerze znajdują się jeszcze trzy silniki elektryczne o łącznej mocy 1400 KM i momencie 2500 Nm. Dwa silniki przy tylnych kołach mają po 500 KM i 1000 Nm, zapewniają one napęd na cztery koła i ogromną moc. Silnik połączony z wałem korbowym silnika spalinowego ma 400 KM i 500 Nm. Jego zadaniem, poza wspomaganiem napędu, jest także regulacja przyspieszenia. 

Kombinowana moc wszystkich silników dostępna na kołach to 1700 KM (nie jest to czysta suma mocy, ze względu na straty w napędzie) i 3500 Nm. 

Samochód wyposażono w akumulatory o pojemności 15 kWh, które pozwolić mają na przejechanie do 50 km przy użyciu wyłącznie napędu elektrycznego. 

Rozrząd bez wałków i napęd bez skrzyni biegów

Niezwykle ciekawym rozwiązaniem jest system rozrządu zastosowany w spalinowej jednostce napędowej. Pozbawiono go bowiem wałków rozrządu. Działanie tego układu wyjaśnił nam ekspert Inter Cars.

Każdy zawór poruszany jest przez niezależny siłownik pneumatyczny, a ich pracą zarządza komputer. Dzięki temu możliwe jest płynne otwieranie i zamykanie zaworów oraz regulacja czasu i poziomu otwarcia w każdej milisekundzie pracy silnika. Ogranicza to też wibracje i konieczność zaprojektowania układu napędu rozrządu, który wytrzyma pracę w takim silniku.

Stosunkowo mały silnik o dużej mocy musi osiągać wysokie prędkości obrotowe. Tak jest także w przypadku jednostki Koenigsegga, który najwyższą moc osiąga przy 7500 obr/min. Przy takiej prędkości i ogromnym ciśnieniu doładowania, obciążenie napędu rozrządu byłoby bardzo wysokie, a nawet niemierzalne niedokładności wykonania wałka powodowałyby, że silnik wpadałby w mocniejsze wibracje. Zastąpienie wałków siłownikami o dużej szybkości działania, pozwala na usunięcie tego problemu. 

Dzięki tej wyjątkowej konstrukcji rozrządu, pozwalającej na płynną regulację zasilania, maksymalny moment obrotowy ma być dostępny od 2000 do 7000 obr/min. Jest to podyktowane drugim niezwykłym rozwiązaniem zastosowanym w Gemerze. Samochód ten będzie pozbawiony skrzyni biegów.

Napęd na koła przenoszony jest poprzez przekładnię główną o stałym przełożeniu. Za płynne przyspieszanie odpowiada specjalne sprzęgło hydrauliczne Koenigsegg Direct Drive (KDD) i odpowiednie wspomaganie jednostki spalinowej przez silniki elektryczne. Dzięki temu i ogromnej elastyczności silnika Gemery możliwe jest przyspieszenie do 400 km/h, bez konieczności zmiany biegów. 

Koenigsegg Gemera – dane techniczne i osiągi

Jakie możliwości zapewnia powyżej opisana kombinacja napędu? Trzeba przyznać, że zapowiedzi są imponujące. Koenigsegg Gemera ma mieć możliwość poruszać się z prędkością 300 km/h w trybie elektrycznym i 400 km/h w hybrydowym. 

Koenigsegg Gemera

Niesamowite jest przyspieszenie, jakie ma osiągać Koenigsegg Gemera, 0-100 km/h ma zająć mu zaledwie 1,9 s, a do 400 km/h w około 20 s. Bugatti Veyron potrzebuje na osiągnięcie 400 km/h około 50 sekund, a Chiron nieco ponad 40. Oznacza to, że zostaną one daleko w tyle za Koenigseggiem. 

Gemera ma niecałe 5 m długości i 2 m szerokości. Jest stosunkowo wysoka jak na swoją klasę, ponieważ szczyt jej dachu przypada na 1,3 m. Konkurencyjne hiperauta takie jak Ferrari LaFerrari, McLaren P1 czy Porsche 918 Spyder przeważnie są 10-20 cm niższe. Rozstaw osi wynosi 3 m. 

Wcześniej opisane niezwykle wysokie osiągi i przyspieszenie, jakie osiąga Koenigsegg Gemera 0-100 km/h i 0-400 km/h, uzyskiwane są mimo dość wysokiej masy pojazdu. Gotowe do jazdy szwedzkie mega-GT waży 1988 kg, podczas gdy McLaren P1, który także jest hybrydą, jedynie około 1500 kg. Mimo superlekkiego nadwozia i silnika ważącego zaledwie 70 kg Gemera ma sporo kilogramów do dźwignięcia. Spowodowane jest to czteromiejscową budową oraz licznymi gadżetami i elementami wyposażenia wnętrza. 

Koenigsegg ma także bardzo bogate wyposażenie bezpieczeństwa: 6 poduszek powietrznych, system kontroli trakcji, automatyczne hamulce awaryjne, kamery wspomagające lusterka wsteczne. Wyposażono go też w tradycyjne trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, rezygnując z wyścigowych pasów 5 lub 6 punktowych, aby Gemera była po prostu bardziej komfortowa. Bagażnik nie robi wrażenia, ponieważ ma pojemność zaledwie 200 l (z przodu i z tyłu łącznie), jednak producent zapowiada możliwość montażu boksu dachowego, co znacząco wpłynie na możliwość używanie Koenigsegga jako pełnoprawnego GT.

Zawieszenie ma być regulowane hydraulicznie i mieć możliwość powiększenia prześwitu o 35 mm. Ceramiczne hamulce tarczowe zamontowano przy obu osiach, przednie tarcze mają średnicę 410 mm i współpracują z sześciotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi. Z tyłu znajdują się tarcze 395 mm i czterotłoczkowe zaciski. 

Napęd w Koenigsegg Gemera, silnik będzie przenosić na obręcze o średnicy 21 cali (przód) i 22 cale (tył), felgi wykonane są z włókna węglowego i obute w opony Michelin Pilot Sport 4S 295/30 ZR21 i 315/30 ZR22 (przód, tył). Opcjonalnie koła mogą być montowane za pośrednictwem nakrętki centralnej. 

Koenigsegg Gemera – cena i wielkość produkcji

Nie wiadomo jeszcze, ile będzie kosztować Koenigsegg Gemera. Cena jest trudna do oszacowania, ponieważ auto jest wyjątkowe w ofercie marki. 

Koenigsegg Gemera

Z jednej strony jest to projekt niezwykle zaawansowany technicznie, łączący wysokie osiągi z praktycznymi walorami. Z drugiej strony, produkcja ma wynosić aż 300 sztuk, podczas gdy do tej pory żaden model marki nie powstał w ilości większej niż 50 sztuk (jednak firma w zapowiedziach deklaruje, że kolejne modele powstaną w ilości bliższej 100 sztuk). 

Szacunkowo Koenigsegg Gemera ma kosztować około 2 mln USD, jednak jaka będzie realna cena, dowiemy się w 2024 roku, gdy produkcja ruszy pełną parą. 

Gemera – Koenigsegg z krwi i kości

Christian von Koenigsegg zasłynął w świecie motoryzacji jako niepokorny i bezkompromisowy twórca samochodów. Wiele cech charakterystycznych, nastawienie na innowacyjne rozwiązania techniczne, których świadectwem są należące do samego CEO firmy patenty na wiele rozwiązań stosowanych w produkowanych przez niego samochodach, powodują, że marka Koenigsegg jest jedną z najciekawszych na świecie. Nie inaczej jest w przypadku modelu Gemera, który w pewnym stopniu tworzy nowy segment rynku hipersamochodów. Jest autem GT, w którym będzie można przewieźć nawet dwójkę dzieci w fotelikach, bezpiecznie i wygodnie, nie rezygnując z kosmicznych osiągów. 

W tej chwili szwedzka firma dopracowuje pierwszy jeżdżący prototyp. Jego wyjątkowe rozwiązania mogą jeszcze ulec modyfikacjom, jednak biorąc pod uwagę wcześniejsze działania firmy, nic nie wskazuje na to, żeby ogólna koncepcja napędu, silnika i możliwości się zmieniła. Auto może po prostu stać się jeszcze szybsze i wygodniejsze, zanim rozpocznie się jego produkcja. Gemera to idealne odzwierciedlenie DNA marki Koenigsegg, która z godną podziwu konsekwencją od ponad 20 lat przenosi supersamochody na kolejne poziomy.

Akcesoria do Twojego samochodu w Inter Cars!

Jeśli chcesz unowocześnić swój samochód, kupuj do niego najlepsze części i akcesoria. Odwiedź sklep Inter Cars i znajdź idealne komponenty do Twojego auta! Nabędziesz u nas m.in. wysokiej jakości opony zimowe od czołowych producentów!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Nie ma pewności, ale najpewniej około 2 mln USD.

Producent zapowiada wytworzenie 300 sztuk tego pojazdu, do sprzedaży mają one trafić w 2024 roku. 

Gemera wyposażona jest w silnik benzynowy 2.0 R3 z podwójnym doładowaniem i rozrządem bezwałkowym, osiągającym 600 KM. Dodatkowo do napędu służą trzy silniki elektryczne, dwa przy tylnych kołach i jeden połączony z jednostką spalinową. Łączna moc kombinowana wszystkich silników wynosi 1700 KM, a moment obrotowy kosmiczne 3500 Nm.

Dzięki silnikom elektrycznym Gemera osiąga 100 km/h po 1,9 s. Do 400 km/h ma rozpędzać się w 20 s. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!