Popularność samochodów elektrycznych na świecie rośnie w szybkim tempie, a Polska nie pozostaje w tyle. W naszym kraju również można zauważyć znaczny wzrost liczby nowych pojazdów zasilanych prądem. Wynika to z kilku czynników, takich jak rosnąca świadomość ekologiczna, niższe koszty użytkowania, możliwość uzyskania dofinansowania, rozwój infrastruktury ładowania oraz innowacje technologiczne. Możemy się spodziewać, że ta tendencja będzie się utrzymywać w kolejnych latach, a liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach będzie nadal rosnąć. I wcale nie trzeba być milionerem, by móc pozwolić sobie na takie auto.

Z tego artykułu dowiesz się mi.in.:

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce

W 2022 roku w Polsce znaczenie wzrosło zainteresowanie samochodami niskoemisyjnymi. Według danych, na polskich drogach pod koniec ubiegłego roku, poruszało się już prawie 62 tys. takich pojazdów. W tym 31 249 samochodów elektrycznych oraz 30 321 hybryd plug-in. W porównaniu z rokiem 2021, liczba zarejestrowanych elektryków wzrosła o niemal ⅓.– mówi ekspert Inter Cars

Wzrost ten nie ogranicza się wyłącznie do samochodów osobowych. Na polskich drogach można spotkać ponad 3 tys. dostawczych i ciężarowych pojazdów elektrycznych, a także przeszło 16 tys. motocykli i skuterów tego typu. Co więcej, liczba autobusów zeroemisyjnych w Polsce również rośnie i osiągnęła już liczbę 821 sztuk.

W Polsce 2022 roku, najpopularniejsze były marki takie jak:

  • Nissan: model Leaf jest jednym z pionierów rynku samochodów elektrycznych. Jego sukces na polskim rynku wynika z solidnej konstrukcji, dobrze znanego producenta oraz stosunkowo przystępnej ceny. W ostatnich latach Nissan wprowadził na rynek również inne modele „elektryków”. Najtańsza wersja Leafa kosztuje ok. 150 tys. zł.
  • Tesla: początkowo była kojarzona z luksusowymi samochodami elektrycznymi. Jenak zdobyła popularność w Polsce, dzięki wprowadzeniu przystępnego cenowo Modelu 3. Auto oferuje innowacyjne technologie, duży zasięg i wyjątkowy design. Pojazdy Tesla przyciągają klientów, którzy stawiają na ekologię i których wabią nowoczesne samochody elektryczne. Najtańsze modele tej marki kosztują ponad 200 tys. zł.
  • Citroen: marka ta wprowadziła na rynek popularny model Citroen e-C4. Jest to kompaktowy samochód elektryczny, który odznacza się przystępną ceną oraz nowoczesnym, stylowym wyglądem. Citroen e-C4 to atrakcyjna propozycja dla osób, które pragną zaoszczędzić na zakupie auta, nie rezygnując z komfortu i funkcjonalności. Za model ten trzeba zapłacić minimum 175 tys. zł.
  • BMW: i3 zdobyło serca polskich kierowców. Cenią go za wysoką jakość wykonania, komfort jazdy oraz styl. BMW i3 oferuje również dobry zasięg, a także szybkie ładowanie. Jest to praktyczne auto do codziennego użytkowania, które kosztuje ponad 170 tys. zł.
  • Volkswagen: niemiecki koncern motoryzacyjny wprowadził na rynek modele ID.3 oraz ID.4 jako część swojej strategii elektromobilności. Auta oferują nowoczesne technologie, dobre osiągi oraz przystępną cenę, co przyciąga polskich klientów. ID3 kosztuje ponad 180 tys. zł, a ID 4 ponad 220 tys. zł.

Inne marki, takie jak Kia, Hyundai, Audi, czy Mercedes-Benz, również oferują swoje samochody elektryczne. Najtańsze z nich kosztują powyżej 150 tys. zł. Są to takie modele jak Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric, Audi e-tron czy Mercedes-Benz EQC.

Najtańszy samochód elektryczny w Polsce – top 3 propozycji

Ile kosztują nowe auta elektryczne? 2023 rok pokazuje, że nie musi to być kwota kilkuset tysięcy złotych. Na polskim rynku dostępne są różne modele elektryków w przystępnych cenach. Oto kandydaci do tytułu: najtańsze auto elektryczne w Polsce.

Dacia Spring Electric

Ten samochód elektryczny zyskuje popularność ze względu na swoją przystępną cenę, która waha się między 100 a 110 tys. zł. Jest to jeden z najtańszych modeli dostępnych na rynku. Zasięg tego kompaktowego pojazdu wynosi ok. 230 km, co jest wystarczające dla codziennego użytkowania w ruchu miejskim. 

Co jeszcze do zaoferowania ma ten najtańszy elektryczny samochód w Polsce? Pojazd jest wyposażony w baterię litowo-jonową 26,8 kWh. Może być ona uzupełniana zarówno przy użyciu standardowego gniazdka, jak i stacji szybkiego ładowania (DC). Przy ładowaniu DC, bateria może zostać naładowana do 80 proc. pojemności w czasie ok. 50 minut. Dacia Spring Electric napędzana jest silnikiem elektrycznym o mocy 33 kW (45 KM), co pozwala na dynamiczną jazdę w mieście. 

W kabinie Dacia Spring Electric znajdziemy podstawowe wyposażenie, takie jak system klimatyzacji, ekran dotykowy służący do sterowania systemem multimedialnym, łączność Bluetooth, gniazdo USB oraz system nawigacji. Model oferuje również pakiet bezpieczeństwa obejmujący ABS, ESP, system kontroli trakcji, czujniki parkowania z tyłu. Jest on jednak dostępny za dodatkową opłatą. 

Dacia Spring Electric z podstawowym wyposażeniem to aktualnie najtańsze auto elektryczne w Polsce. Poza tym kompaktowe wymiary sprawiają, że jest to atrakcyjny wybór dla osób, które rozważają przesiadkę z auta spalinowego na elektryka. 

Smart EQ fortwo 

Ten ultrakompaktowy samochód, zdobywa popularność dzięki swoim niewielkim wymiarom, łatwemu manewrowaniu oraz zasięgowi wynoszącemu około 130 km. Te cechy czynią go atrakcyjnym dla osób, które poszukują ekonomicznego pojazdu do poruszania się po zatłoczonych miastach. Cena podstawowa zaczyna się od około 100 tys. zł, więc jest bardzo podobna jak w przypadku Dacii. 

Smart EQ fortwo napędzany jest przez silnik elektryczny o mocy 60 kW, który zapewnia wystarczającą dynamikę jazdy w ruchu miejskim. Samochód został wyposażony w baterię litowo-jonową o pojemności 17,6 kWh. Umożliwia ona ładowanie AC do 80 proc. pojemności w ciągu 3,5 godziny przy zastosowaniu ładowarki o mocy 7,4 kW. 

O tym, od czego zależy czas ładownia, przeczytasz tutaj.

Wnętrze Smart EQ fortwo oferuje wygodne miejsce dla 2 osób. Standardowe wyposażenie obejmuje system klimatyzacji, 7-calowy ekran dotykowy do sterowania systemem multimedialnym, łączność Bluetooth, gniazdo USB, system nawigacji, a także Apple CarPlay i Android Auto. Wady tego pojazdu to możliwość przewożenia tylko 2 osób oraz bardzo mały, symboliczny wręcz bagażnik.

Fiat 500e

Jak łatwo można się domyślić, jest to elektryczna wersja kultowego modelu Fiat 500. Auto zdobyło popularność dzięki swojemu zasięgowi wynoszącemu ok. 180 km, przystępnej cenie ok. 130 tys. oraz kompaktowym wymiarom. Dzięki temu jest to doskonały samochód dla osób, które poszukują stylowego i ekonomicznego pojazdu do poruszania się po zatłoczonych miastach. 

Ze względu na cenę nie jest to najtańszy samochód elektryczny w Polsce, ale i tak w porównaniu z innymi autami tego typu, koszt jego zakupu jest niski. Model napędzany jest przez silnik elektryczny o mocy 70 kW (95 KM) oraz wyposażony w baterię litowo-jonową o pojemności 21 kWh. Umożliwia ładowanie AC do 80 proc. pojemności w ciągu ok. 3,5 godziny przy zastosowaniu ładowarki o mocy 11 kW.

Wnętrze oferuje wygodne miejsce dla 4 osób, z eleganckim i nowoczesnym wykończeniem, które nawiązuje do kultowego stylu modelu 500. Standardowe wyposażenie obejmuje system klimatyzacji, 10-calowy ekran dotykowy do sterowania systemem multimedialnym, łączność Bluetooth, gniazdo USB oraz system nawigacji. 

Ponadto, za dodatkową opłatą, możesz otrzymać samochód wyposażony w szereg systemów bezpieczeństwa, takich jak ABS, ESP, system kontroli trakcji. Nawet jeśli nie jest to najtańszy samochód elektryczny w Polsce, to z pewnością jest to propozycja warta uwagi.

Na co zwrócić uwagę kupując nowe auto elektryczne – 2023 rok

Co jest ważne, gdy oglądasz nowe auta elektryczne? 2023 rok pokazuje, że klienci patrzą nie tylko na cenę. Przykładem może być tu sukces rynkowy Tesli oraz innych luksusowych elektryków. Dlatego wybierając nowe auto elektryczne, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych czynników, które wpływają na komfort użytkowania i ogólną satysfakcję z zakupu. 

Pierwszym z nich jest oczywiście zasięg. Warto wybrać model, który na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać na tyle dużą odległość, iż jego stosowanie będzie dla Ciebie praktyczne i wygodne.

Przed zakupem warto sprawdzić, jakie są możliwości ładowania pojazdu, zarówno w domu, jak i w miejscach publicznych. Dowiedz się, jak szybko można uzupełnić baterię, gdyż może to wpłynąć na komfort użytkowania. Niektóre auta można ładować za pomocą zwykłego gniazdka, inne wymagają specjalnej stacji. Więcej o tym rozwiązaniu dowiesz się z artykułu: Stacje ładowania elektryków – czy możesz mieć własną w domu?.

Dowiedz się także, jakie funkcje oraz systemy bezpieczeństwa oferuje wybrany model samochodu elektrycznego. Niektóre pojazdy mogą być lepiej wyposażone w standardzie, inne mogą wymagać wykupienia dodatkowych pakietów.

Pamiętaj, że możesz liczyć na rządową dotację, jeśli zdecydujesz się na zakup „elektryka”. W 2023 roku dofinansowanie, do samochodu elektrycznego wynosi maksymalnie 18 750 zł lub 27 tys. zł dla osób fizycznych, które mają Kartę Dużej Rodziny. Jednocześnie, całkowity koszt zakupu pojazdu zeroemisyjnego nie może przekroczyć 225 tys. zł.

Przygotuj się na przyjęcie pojazdu elektrycznego z Inter Cars

Jeżeli zdecydowałeś się już na zakup auta elektrycznego, powinieneś poczynić pewne przygotowania. Kluczowym elementem jest tzw. wallbox, czyli domowa stacja ładowania. Powinieneś wybrać model, który wyróżnia się solidną konstrukcją i dużą odpornością na trudne warunki pogodowe. 

Dobrym pomysłem jest też zaopatrzenie się w wysokiej jakości przewody ładowania. Umożliwią baterii i zagwarantują jego bezpieczeństwo. Aby zawsze były pod ręką, sugerujemy zakup pokrowca na kable. Dzięki temu będziesz mógł je wygodnie przechowywać. Wszystkie te produkty znajdziesz w ofercie sklepu Inter Cars. Sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Wybór taki może być korzystny dla osób, które głównie poruszają się po mieście, mają możliwość ładowania pojazdu w domu lub w miejscu pracy oraz chcą obniżyć koszty eksploatacji.  

Tego rodzaju pojazdy są głównie przeznaczone do jazdy miejskiej. Na długie wyjazdy lepiej sprawdzą się samochody elektryczne z większym zasięgiem lub hybrydy plug-in.

Czas ładowania zależy od mocy ładowarki oraz pojemności baterii samochodu. Przy użyciu standardowego gniazdka domowego (2,3 kW) może to trwać od 6 do 12 godzin. Natomiast stosując wallboxa (7,4 kW) czas skraca się do 3-6 godzin. Szybkie ładowarki DC (50 kW) potrafią naładować baterię do 80 proc. w ciągu około 30-60 minut.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!