Sterociąg do łodzi ma bardzo odpowiedzialne zadanie – umożliwia poruszanie sterem. Stanowi on jego istotny element. Warto więc wiedzieć, czym on jest, a także jak dobrać właściwy sterociąg oraz jak wykonać go samodzielnie. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak zbudowany jest ten element i w jaki sposób o niego dbać. Zapraszamy do lektury!

Każdy właściciel konstrukcji pływającej powinien znać jej budowę, by w razie problemów technicznych umieć je namierzyć i wyeliminować. Zdarza się jednak, że osoby korzystające z łodzi i jachtów w formie relaksacyjnej lub rozrywkowej, nie interesują się zasadą działania większości układów i systemów. Kłopot pojawia się w momencie, w którym elementy na przykład takie jak sterociągi, ulegają usterce. Informacje zawarte w artykule pomogą Ci w kryzysowej sytuacji!

Z poniższego materiału dowiesz się m.in.:

szukasz produktu który opisujemy?

Jak zbudowany jest ster łodzi?

Jeśli chcesz zrozumieć, czym jest sterociąg, do czego służy i dlaczego jest on tak ważny, warto byś w pierwszej kolejności dowiedział się, jak zbudowany jest cały ster łodzi. Pozwoli to lepiej zrozumieć czym jest sterociąg. Ster składa się z:

  • przekładni kierowniczej,
  • kierownicy,
  • przekładni, 
  • sterociągu,
  • łącznika sterociągu. 

W całej konstrukcji najważniejsza jest przekładnia kierownicza. Odpowiada ona za zmianą obrotu kierownicy w ruch pchająco-ciągnący sterociągu. W łodziach z silnikiem zaburtowym powoduje to przechylenie silnika do pożądanego kierunku rejsu. 

Najpopularniejszym typem są przekładnie obrotowe, których konstrukcja opiera się na wykorzystaniu kół zębatych. Można je podzielić na:

  • przekładnie z kołami zębatymi redukcyjnymi,
  • przekładnie planetarne.

Warto zaznaczyć, że przekładnie planetarne pozwalają na optymalizację rozmiaru systemu. Stosowane są w łodziach z niewielkimi kokpitami. Jednak zużywają się one o wiele szybciej dlatego, jeśli jest taka możliwość, stosuje się przekładnie z kołami zębatymi redukcyjnymi, które cechuje większa odporność na zużycie. 

Z kolei sterociąg do silnika zaburtowego łączy się z motorem napędowym przy pomocy specjalnego łącznika sterociągu. To prosty system, który od wielu lat sprawdza się zarówno w małych, średnich, jak i dużych łodziach.

Co to jest sterociąg?

Sterociąg można spotkać również pod nazwą „ciąg sterowy”. Jest to system lin, łańcuchów lub prętów, które łączą się z  kołem sterowym lub maszyną sterową. Z kolei te elementy sprawiają, że kierunek pracy układu przenoszony jest na ster. 

Sterociąg odpowiada (jak sama nazwa wskazuje) za manewrowanie sterem. Kierowanie statkiem, łodzią lub jachtem nie jest trudnym zadaniem, gdy użytkownik zna podstawy, a sam układ kierowniczy jest sprawny, ale istotny wpływ na możliwości manewrowania ma między innymi: wielkość samej jednostki. Należy jednak zadbać o jego stan techniczny w odpowiedni sposób. Regularne przeglądy oraz częste czyszczenie w sezonie mogą Ci w tym pomóc. Dzięki temu żywotność sterociągu, jak i pozostałych komponentów wzrośnie, ponieważ ograniczysz ryzyko korodowania lub zerwania elementu.

Co to jest sterociąg

Samodzielne wykonanie sterociągu i awarie tego elementu

Rozważasz zakup części, a może zastanawiasz się, jak zrobić sterociąg do łodzi? Oczywiście wykonanie go samodzielnie jest możliwe. Niemniej jednak mimo wielu porad na forach tematycznych, nie zalecamy stosowania tego typu budżetowych metod, podobnie jak w przypadku naprawy układu sterowania łodzi, statku lub jachtu wykonywanej samodzielnie. Sterociągi wykonane z tworzyw niewiadomego pochodzenia mogą być chwilowym rozwiązaniem, bez gwarancji wytrzymałości – co stanowi poważne zagrożenie w trakcie rejsu.

Jeśli więc chcesz zabezpieczyć się na wypadek awarii w trakcie użytkowania, lepiej dokupić dodatkowy sterociąg awaryjny. Zwróć jednak szczególną uwagę na jego jakość – m.in. skup się na gwarancji producenta, atestach, certyfikatach i opiniach dotychczasowych użytkowników.

Łącznik sterociągu – jak go dobrać?

Jest to potocznie zwany „pogrzebacz”. Łącznik zawsze dostarczany jest w komplecie z nowym silnikiem. Problem pojawia się w momencie, w którym postanawiasz kupić silnik używany z tzw. drugiej ręki. Wielu sprzedawców nie dodaje go do zestawu, przez co kupujący musi samodzielnie szukać kompatybilnego łącznika sterociągu.

Jeśli chcesz dobrać łącznik sterociągu do silnika, najłatwiej będzie, jeśli będziesz wzorował się na oryginalnej części. Informacje na jej temat znaleźć można w instrukcji obsługi, która powinna zostać dodana do łodzi wraz z dokumentacją zakupu. Znajdziesz tam informacje na temat sterociągu dopasoanego do silnika stosowanego w łodzi. 

Dobrym rozwiązaniem są również łączniki regulowane. Jest to uniwersalny produkt, który można dopasować w szybki i prosty sposób do oczekiwanych wymiarów.

Łącznik sterociągu – jak go dobrać

Jak dobrać długość sterociągu?

Każda konstrukcja łodzi, statku lub jachtu będzie wymagać innego typu sterociągu. Musi być on odpowiednio naprężony, by praca pozostałych podzespołów nie została zaburzona. Właściwy sterociąg zachowuje swoją sprężystość dzięki wyeliminowaniu efektu załamywania się, zwijania i łamania. Osoba sterująca może wtedy liczyć na komfort manewrowania łodzią – niezależnie od prędkości. 

Gdyby sterociąg był zbyt długi, powstałyby problematyczne luzy. Z kolei w przypadku zastosowania zbyt krótkiego sterociągu, opór stawiany przy pracy kierownicą mógłby uniemożliwić efektywne manewrowanie łodzią.

Długość sterociągu w większości przypadków jest podawana w stopach, lecz dla standardu europejskiego pojawia się również wartość w milimetrach. Wielu producentów decyduje się jednak na podanie przy swoich produktach szeregu istotnych informacji, na temat:

  • przekładni,
  • obsługiwanej mocy silnika,
  • długości statku. 

W ten sposób minimalizowana jest potencjalna pomyłka klienta szukającego części do swojej łodzi.

Obliczanie długości sterociągu

Skąd wiadomo, kiedy sterociąg ma odpowiednią długość? Jeśli masz jeszcze stary sterociąg, sprawa jest niezwykle prosta. Wystarczy odczytać numer, który nadrukowany jest na osłonie z tworzywa sztucznego. Liczba wskazuje długość sterociągu, która wyrażona jest w stopach.

Jeżeli na pancerzu brakuje jakichkolwiek informacji na temat długości (a Ty nie pozostawiłeś instrukcji obsługi i dokumentacji łodzi) możesz skorzystać z prostego równania. 

  1. Zmierz długość plastikowego pancerza Y. 
  2. Dodaj do niej 46 cm. 
  3. Podziel przez 30,5 (1 stopa). 
  4. Zaokrąglij wynik w górę do najbliższej liczby całkowitej (oznaczającej długość cięgna w stopach).

Sterociągi znajdziesz w ofercie Inter Cars

Pamiętaj, że jeśli potrzebujesz pomocy zakupowej, możesz skorzystać z wiedzy specjalistów Inter Cars. W Inter Cars znajdziesz sterociągi w szerokim przekroju cenowym i w różnych wymiarach. Ponadto nasz asortyment zawiera m.in. przekładnie kierownicze, cięgno gazu czy osłony przekładni kierowniczej. Są to atestowane i certyfikowane produkty od renomowanych producentów. Sprawdź ofertę Inter Cars!

szukasz produktu który opisujemy?

Jak zadbać o sterociąg?

Utrzymanie sterociągu w odpowiednim stanie wymaga regularnej  pielęgnacji oraz czyszczenia. Nie chcesz, chyba by podczas rejsu sterociąg uległ uszkodzeniu, co automatycznie uniemożliwi Ci sterowanie łodzią. Jest to element odpowiadający za Twoje bezpieczeństwo. Jeśli zastosujesz poniższe wskazówki, sterociąg w Twojej jednostce będzie działał płynnie i niezawodnie.

  1. Zadbaj o regularne inspekcje sterociągu i łączenia.
  2. Czyść i smaruj łącznik sterociągu odpowiednim smarem (np. litowym).
  3. Po sezonie zdemontuj sterociąg.
  4. Po demontażu wyczyść i zakonserwuj sterociąg za pomocą smaru. 

Jak widać, nie jest to długa lista. Realizacja wszystkich czynności przed rozpoczęciem sezonu i po jego zakończeniu nie zajmie Ci dużo czasu. Jeśli masz taką możliwość, wykonuj te czynności również w trakcie trwania sezonu, gdy nie korzystasz z łodzi przez pewien czas. 

Objawy usterki sterociągu

Zerwanie sterociągu eliminuje możliwość sterowania łodzią. Ciężko więc przeoczyć ten objaw i niemal od razu wiadomo, który element uległ uszkodzeniu. Można jednak temu zapobiec, ponieważ sterociągi dają sygnały o swojej słabej kondycji o wiele wcześniej.

Gdy ster podczas manewrowania stawia duży opór i ciężko jest Ci kierować łodzią, istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że układ kierowniczy zaczął korodować lub uległ on poważnemu zabrudzeniu – np. piachem, pyłem lub osadem z morskiej soli. To właśnie dlatego regularność przeglądów i czyszczenia są tak ważne. 

Niepokojącym objawem może być również zbyt duży luz podczas sterowania łodzią. Sterociąg nie jest elementem rozciągliwym, więc gdy upewnisz się, że układ kierowniczy działa poprawnie, problem prawdopodobnie znajduje się w innym miejscu.

Objawy usterki sterociągu

Jak wymienić sterociąg?

Sterociąg należy wymienić zgodnie z instrukcją obsługi. Powinna ona zostać dodana do dokumentacji łodzi podczas zakupu. Jeśli takowej nie masz, należy skierować prośbę o udostępnienie wersji cyfrowej bezpośrednio do producenta. 

Sposób demontażu i montażu sterociągu od strony kierownicy może różnić się w sposób znaczący. W większości przypadków przymocowany jest on za pomocą łącznika, który wystarczy odkręcić i przykręcić. Podobnie wygląda to od strony silnika, gdzie cięgno przykręcone jest do łącznika sterociągu.

Jak wymienić sterociąg?

Komentarz eksperta Inter Cars

Korozja lub zanieczyszczenie wpłyną na komfort sterowania łodzią, lecz zerwanie sterociągu wyklucza możliwość kierowania nią. Jest to niezwykle niebezpieczne! Jeśli chcesz się przed tym ustrzec, wystarczy, że będziesz trzymał się kilku prostych zasad: Zainwestuj w wysokiej jakości sterociąg, zadbaj o jego czystość, a także nie zastanawiaj się, jak zrobić sterociąg do łodzi samodzielnie. Certyfikowany element od sprawdzonego producenta zapewni Ci komfort i bezpieczeństwo, w przeciwieństwie do tego, który wykonałbyś samodzielnie – mówi ekspert Inter Cars.

Sterociąg do łodzi – podsumowanie

Już wiesz, jak zbudowany jest ster łodzi, a także jaką funkcję pełni sterociąg. Znasz objawy usterki tego elementu, a także posiadasz wiedzę jak wykonać go samodzielnie i jak obliczyć jego długość. 

Wybór sterociągu jest dla Ciebie skomplikowany? Zdarza się, że po zakupie używanej łodzi, kupujący otrzymuje niekompletne konstrukcje – co może utrudnić odnalezienie właściwych części zamiennych. Pamiętaj, że korzystając z usług zespołu Inter Cars, bez trudu znajdziesz najpotrzebniejsze komponenty. Wystarczy skontaktować się z nami osobiście za pośrednictwem telefonu lub wiadomości e-mail. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Cena sterociągu uzależniona jest od jego długości i marki. Wachlarz cenowy jest dość szeroki, ponieważ za element możesz zapłacić od 300 do nawet 1000 zł za sztukę. Wszystko zależy od konstrukcji łodzi, w której dany element zostanie wykorzystywany.

Tak, lecz nie jest to zalecane. Własnoręcznie wykonany sterociąg nie jest produktem przetestowanym w odpowiednich warunkach. Nie jest on zatem w stanie zagwarantować wytrzymałości i odpowiedniej elastyczności w trakcie pływania. To z kolei oznacza, że użytkowanie własnoręcznie wykonanego sterociągu jest niebezpieczne.

Dwa niepokojące objawy to zbyt duże luzy w trakcie sterowania łodzią lub też opór steru, który utrudnia kierowanie. W obu sytuacjach powinieneś skontrolować stan sterociągu.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!