Cena



Turbosprężarka

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6010141~2234

GARRETT
Turbosprężarka 887393-5001Y
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0008
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0091
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0074
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0093
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0190
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0024
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0001
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0046
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0031
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
GARRETT
Turbosprężarka 852915-5001S
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0016
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
GARRETT
Turbosprężarka 840466-5012S
Norma emisji spalin EURO 6
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0037
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0180
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
HOLSET
Turbosprężarka HOL4031182
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
GARRETT
Turbosprężarka 838417-5002S
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
HOLSET
Turbosprężarka HOL4031025
Norma emisji spalin EURO 6
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0184
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0036
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0187
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
GARRETT
Turbosprężarka 753420-5006S
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0203
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
MAHLE
Turbosprężarka 001 TC 19983 000
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0101
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0004
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0102
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0061
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
EVORON
Turbosprężarka EVTC0062
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
MAHLE
Turbosprężarka 001 TC 13248 000
Do koszyka
 
(0)
>9 szt.
1 z 88 następna

Turbosprężarki, czyli więcej mocy i momentu obrotowego

Turbosprężarki pozwalają na budowę bardziej efektywnych silników. Gdy kierowca podróżuje spokojnie, jednostka napędowa zużywa mniej paliwa, niż robiłby to większy silnik o podobnych osiągach, ale bez doładowania. Początkowo turbosprężarki zdobyły popularność przede wszystkim w parze z silnikami wysokoprężnymi. Obecnie podobny proces zachodzi w przypadku silników benzynowych – dawniej turbo było domeną najmocniejszych wersji, także wtedy, gdy nie było dostatecznej przestrzeni pod maską na montaż silnika z większą liczbą cylindrów czy o większej pojemności. Choć nadal na rynku można kupić nowe auta z jednostkami wolnossącymi (bez turbo czy sprężarki mechanicznej), to ich odsetek stale spada.

Poza zwiększoną mocą doładowanie zasługuje na uwagę także z faktu, że zwiększa się wartość momentu obrotowego. Im wyższa jego wartość, tym sprawniejsze przyspieszanie w szerokim zakresie obrotów. Dobrze zestrojone turbo znacząco poprawia elastyczność.

Jak działa turbosprężarka?

Turbosprężarka w jednym korpusie mieści turbinę i sprężarkę. Ta pierwsza napędzana jest spalinami powstałymi w silniku. Dzięki temu, że wirnik znajduje się na jednej osi z wirnikiem sprężarki, stanowi dla niej źródło napędu. To z kolei pozwala zapewnić silnikowi większą porcję powietrza, niż byłby w stanie pobrać bez jej pomocy. Zależność jest prosta i czytelna – im więcej mieszanki paliwowo-powietrznej, tym lepsze osiągi.

W praktyce nowoczesne silniki z turbodoładowaniem producenci dostosowują do potrzeb konkretnych pojazdów na różne sposoby. Przykładowo, w niektórych silnikach doładowanie służy głównie do poprawy elastyczności, dzięki udostępnieniu wyższego momentu obrotowego w szerszym zakresie obrotów. W innych jednostkach napędowych turbo pozwala na osiągnięcie bardzo wysokiej mocy (w skrajnych przypadkach nawet do około 400 KM z 2-litrowego silnika benzynowego), przy zachowaniu pełnej użyteczności auta na co dzień.

Turbosprężarki mogą być wyposażone w funkcję zmiany kąta nachylenia łopatek (znanej w branży jako kierownica spalin). Zmienna geometria komplikuje budowę i może zmniejszać trwałość, ale pozwala na bardziej efektywną pracę i na zmniejszenie zjawiska tak zwanej turbo-dziury, czyli zbyt słabej reakcji auta na dodanie gazu przy niskich obrotach silnika. Często w turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek wyposażone są mocniejsze wersje danego silnika, podczas gdy bazowe jednostki zadowalają się stałą geometrią.

Turbosprężarka – jak rozpoznać objawy awarii?

To zależy od rodzaju turbosprężarki i od tego, jak poważna jest awaria. Najczęściej spotykane objawy to: zwiększony hałas, pogorszenie osiągów, przepuszczanie oleju oraz pojawienie się kontrolki silnika na panelu wskaźników. W skrajnych sytuacjach może dojść do mocnego dymienia z układu wydechowego.

Najlepsze marki od turbosprężarek

Jak przystało na dobry sklep motoryzacyjny, w Inter Cars można kupić od ręki lub zamówić turbosprężarkę o wysokiej jakości. W katalogu są choćby tak cenione marki, jak: 3K (KKK), Mitsubishi, Garrett, Evoron, IHI, Holset, Nissens czy Schwitzer. Oczywiście w teorii uszkodzoną turbosprężarkę można regenerować, ale całkowitą pewność co do jakości daje tylko zakup nowego podzespołu.

FAQ

Czy z uszkodzoną turbosprężarką można nadal jeździć?

To zależy od uszkodzenia – w większości przypadków zalecana jest szybka interwencja mechanika. Dotyczy to zwłaszcza awarii skutkujących na przykład intensywnym dymieniem z wydechu, co grozi kosztowną i poważną awarią jednostki napędowej.

Jak dobrać turbosprężarkę?

Pomijając modyfikacje tuningowe, w niemal wszystkich pozostałych przypadkach stosuje się turbosprężarkę (lub turbosprężarki) o identycznej specyfikacji jak wyjętego elementu. Różnić może się producent podzespołu.

Czy do silnika wolnossącego można dołożyć turbodoładowanie?

Zwykle tak, ale zajmują się tym głównie warsztaty tuningowe. Ten rodzaj modyfikacji wymaga innych ingerencji w konstrukcję samochodu. Stąd koszt takiej usługi nierzadko przekracza kilkanaście tysięcy złotych. Z pewnością tańszy byłby montaż turbiny do bazowego silnika diesla, szczególnie jeśli producent auta oferował odmiany wolnossące i doładowane.