Rasowy dźwięk silnika pracującego na wysokich obrotach to marzenie wielu właścicieli samochodów. Pojazdy o sportowym zacięciu często wyposażone są w specjalnie zaprojektowane układy wydechowe, co ma na celu podkreślenie unikalnego charakteru. Jeśli dźwięk wydechu w Twoim aucie nie do końca Cię satysfakcjonuje, to możesz dokonać modyfikacji układu odprowadzającego spaliny. Pamiętaj jednak, że przekroczona norma hałasu może mieć poważne konsekwencje. 

Modyfikacja wydechu może znacznie poprawić dźwięk generowany przez rozpędzający się pojazd. Zazwyczaj największe zmiany ścieżki dźwiękowej towarzyszące dynamicznej jeździe, odczuwalne są w samochodach z silnikami wyposażonymi w pięć lub więcej cylindrów. Nawet w postępującym trendzie downsizingu wciąż sporo jednostek napędowych spotykanych w sportowych autach ma więcej niż cztery cylindry. Dźwięk rzędowej szóstki BMW czy widlastej ośmiocylindrowej jednostki Mercedesa zna chyba każdy pasjonat motoryzacji.

Tuning wydechu dostępny jest dla niemal każdego silnika stosowanego w samochodach jeżdżących na drogach. Niezależnie od tego, ile cylindrów mieści się pod maską Twojego samochodu, możesz zmienić dźwięk wydechu, wymieniając elementy fabrycznego układu. Najlepsze efekty daje zazwyczaj montaż urządzeń opracowanych przez firmy wyspecjalizowane w tuning układów wydechowych. Pamiętaj jednak, że zdecydowana większość policjantów z drogówki nie podzieli Twojej pasji do modyfikacji wydechu. Przekroczona norma hałasu może mieć poważniejsze konsekwencje niż tylko wysoki mandat. 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Ile decybeli wynosi dopuszczalna norma hałasu w Polsce?

Jazda samochodem ze zmodyfikowanym układem wydechowym może wzbudzić zainteresowanie patrolu drogówki. Zanim przystąpisz do zmian wydechu w Twoim pojeździe, sprawdź, ile decybeli wynosi dopuszczalna norma hałasu dla samochodów w Polsce.

Wynikająca z przepisów norma hałasu dla samochodów osobowych zależy od rodzaju paliwa, jakim zasilany jest silnik. Benzynowe jednostki napędowe mogą maksymalnie generować hałas wynoszący 93 decybele. Właściciele samochodów z silnikami diesla mogą sobie legalnie pozwolić na wytwarzanie hałasu na poziomie 96 decybeli.

Norma hałasu dla pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 3,5 tony wyposażonych w silniki wysokoprężne wynosi aż 103 decybele. Ustawodawca nie był tak łaskawy dla pojazdów dostawczych czy ciężarowych z silnikami benzynowymi. W ich przypadku norma hałasu jest taka sama jak w samochodach osobowych i wynosi 93 decybele. 

Dla motocykli z silnikami o pojemności do 125 cm dopuszczalny poziom hałasu emitowanego przez układ wydechowy wynosi 94 decybele. Norma hałasu dla motocykli z większymi silnikami, tak samo, jak w przypadku aut z silnikami diesla wynosi 96 decybeli.

Układ wydechowy – normy hałasu, budowa, tuning

Norma hałasu – co grozi za jazdę samochodem ze zbyt głośnym wydechem?

Sonometr to urządzenie służące do pomiaru natężenia dźwięku. Jest to codzienne narzędzie pracy diagnostów ze stacji kontroli pojazdów. Patrol policji również może mieć ze sobą sonometr służący do sprawdzenia poziomu w kontrolowanych autach, choć takie sytuacje nie zdarzają się zbyt często. W przypadku wątpliwości co do legalności poziomu dźwięku emitowanego z układu wydechowego, na miejsce może zostać wezwany kolejny patrol, tym razem z sonometrem. Wtedy okaże się, czy norma hałasu rzeczywiście została przekroczona. 

Jazda pojazdem powodującym uciążliwy hałas to wykroczenie podlegające pod art. 60 ust. 2 pkt 2. ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z nowym taryfikatorem wysokość mandatu może wynosić do 300 zł. Najczęściej kara finansowa to nie wszystko, co spotka kierowcę jeżdżącego samochodem ze zbyt głośnym wydechem. 

Na podstawie art. 132 Kodeksu drogowego, policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny. Aktualnie obowiązujące przepisy nie nakładają na kierowców obowiązku wożenia ze sobą dokumentu, więc zamiast fizycznego zatrzymania dowodu rejestracyjnego umieszczony zostaje wpis w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dochodzi do tego m.in. wówczas, gdy policjant stwierdzi, że pojazd narusza wymagania ochrony środowiska. Podstawą do wyciągnięcia takich wniosków przez funkcjonariusza może być głośna praca układu wydechowego, nadmierne dymienie lub wyciek płynów eksploatacyjnych. 

Jeśli w pojeździe nie stwierdzono żadnych dodatkowych uchybień, to kierowca może dalej nim jeździć przez 7 dni. W tym czasie należy udać się do stacji kontroli pojazdów. Diagności zbadają sonografem poziom hałasu wytwarzanego przez pojazd. Przed obowiązkową wizytą w stacji kontroli pojazdów konieczne jest więc usunięcie niezgodnych z prawem modyfikacji. 

Jak działa układ wydechowy?

Układ wydechowy to znacznie więcej niż rura wydechowa. Rolą tego układu jest nie tylko odprowadzanie i oczyszczanie spalin, lecz także ograniczenie hałasu emitowanego przez silnik. Układ wydechowy stanowi obowiązkowe wyposażenie każdego pojazdu, który napędzany jest silnikiem spalinowym. Każdy samochód dopuszczony do ruchu drogowego musi spełniać normy hałasu oraz emisji spalin. 

Układ wydechowy – normy hałasu, budowa, tuning

Z czego składa się układ wydechowy?

Pierwszym podzespołem układu wydechowego jest kolektor wylotowy. To do niego trafiają spaliny z silnika. Spaliny opuszczają każdy z cylindrów osobną rurą, która łączy się z pozostałymi rurami w kolektorze wylotowym. 

Zawór EGR zapewnia recyrkulację spalin z układu wylotowego do układu dolotowego silnika. W określonych warunkach pracy zawór otwiera się i część spalin wraca układem dolotowym do komory spalania. Pozwala to obniżyć temperaturę towarzyszącą spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej, a także obniża ilość tlenu w komorach spalania. Powstaje wtedy mniej szkodliwych tlenków azotu.

Sonda lambda to czujnik tlenu. Na podstawie badania ilości tlenu w spalinach komputer sterujący pracą silnika (ECU) dobiera odpowiedni skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Starsze pojazdy wyposażone są w dwie sondy lambda. Nowoczesne samochody mają wiele czujników tlenu, co pozwala jeszcze bardziej zredukować ilość szkodliwych substancji w spalinach. 

Katalizator trójdrożny wyposażony jest w specjalny wkład ceramiczny, wbudowany w metalową puszkę. Po uzyskaniu temperatury roboczej metale szlachetne znajdujące się w ceramicznym wkładzie neutralizują wiele szkodliwych substancji zawartych w spalinach. 

Filtr cząstek stałych montowany jest w silnikach diesla (DPF/FAP), a od kilku lat również w silnikach benzynowych (GPF). Jego zadaniem jest wychwytywanie cząstek sadzy, które zatrzymywane są w wąskich kanalikach wkładu ceramicznego. Pod wpływem gorącej temperatury spalin dochodzi do wypalania nagromadzonych cząstek sadzy. 

SCR to układ selektywnej redukcji katalitycznej. Rozwiązanie to stosowane jest jedynie w silnikach wysokoprężnych. Płyn AdBlue to roztwór mocznika, który wtryskiwany jest do spalin. Pozwala to znacznie zneutralizować szkodliwe cząstki azotu.

Tłumik środkowy i tłumik końcowy połączone są rurą wydechową wykonaną z kwasoodpornych stopów metali. Podzespoły te odpowiadają za odprowadzenia spalin z układu i redukcję hałasu generowanego przez jednostkę napędową. Ich modyfikacja to tuning wydechu. 

Układ wydechowy – normy hałasu, budowa, tuning

Norma hałasu – co daje tuning układu wydechowego?

Poprawnie wykonany tuning układu wydechowego może przynieść wiele korzyści. Celem modyfikacji wydechu jest zmiana brzmienia pojazdu oraz zwiększenie prędkości wydalania spalin, które opuszczają układ wydechowy.

Modyfikacja wydechu, obejmująca wymianę tłumika środkowego, rury wydechowej oraz tłumika końcowego zapewnia, największe efekty. Sportowe tłumiki skonstruowane są tak, aby zwiększyć tempo przepływu spalin. Odbywa się to kosztem izolacji dźwięku, ale jest to też jeden z celów modyfikacji tego typu.

Wymiana fabrycznych tłumików oraz rury wydechowej na sportowe odpowiedniki może poprawić osiągi samochodu. W starszych pojazdach ten typ modyfikacji przynosił nawet kilkuprocentowy wzrost mocy silnika. 

Nowoczesne pojazdy wyposażone są w szereg rozwiązań, mających na celu ograniczyć ilość szkodliwych substancji w gazach spalinowych. Nieumiejętna modyfikacja wydechu w nowoczesnym samochodzie może doprowadzić do spadku osiągów i problemów z pracą silnika. Warto wiedzieć, że tuning układu wydechowego należy przeprowadzić w przemyślany sposób.

Układ wydechowy – normy hałasu, budowa, tuning

Zestawienie produktów

Porządny tuning wydechu pozwala podnieść moc, poprawić brzmienie i wyostrzyć reakcje samochodu na wciśnięcie gazu do podłogi. Wybierając podzespoły pochodzące od renomowanych producentów, masz pewność, że przeprowadzona modyfikacja wydechu przyniesie odczuwalne rezultaty i będzie legalna w świetle przepisów kodeksu drogowego.

Tłumik środkowy i tłumik końcowy odpowiadają za wyciszenie pracy silnika. Modyfikując ten element układu, zwróć uwagę na to, czy wybrany przez Ciebie tłumik ma homologację pozwalającą na legalne poruszanie się po drogach publicznych. Tłumiki cat-back zapewniające rasowy dźwięk oraz poprawiające osiągi samochodu znajdziesz w ofercie Inter Cars. Renomowane produkty marek Ulter czy Turboworks pasują do wielu typów samochodów osobowych. Dzięki temu łatwo dopasujesz najlepszy rodzaj tłumika.

Nie zapomnij o zakupie stylowej końcówki układu wydechowego. Polerowana stal w połączeniu z unikalnym kształtem zakończenia układu wydechowego uszlachetni wygląd tylnej części Twojego samochodu. Sprawdź, która końcówka wydechu z oferty Inter Cars będzie najbardziej pasować do Twojego auta. Trzeba dodać, że w katalogu Inter Cars są też końcówki wydechu przeznaczone do samochodów dostawczych czy busów.

Modyfikacje układu wydechowego wymagają także wysokiej jakości akcesoriów montażowych. W asortymencie produktów dostępnych w Inter Cars znajdziesz obejmy, wieszaki i inne elementy, niezbędne do stabilnego i bezpiecznego montażu zmodyfikowanych podzespołów układu wydechowego.

szukasz produktu który opisujemy?

Zdaniem eksperta

Układ wydechowy jest podatny na mechaniczne modyfikacje. Mogłoby się wydawać, że wystarczy wjechać samochodem na podnośnik, odkręcić kilka śrub i wymienić fabryczne tłumiki lub rurę wydechową na pierwsze lepsze sportowe odpowiedniki. W rzeczywistości jednak modyfikacja wydechu to złożony proces, który wymaga renomowanych produktów oraz specjalistycznej wiedzy.

Z kolei w starszych samochodach o prostszej konstrukcji modyfikacje układu wydechowego może przeprowadzić każdy, kto ma podstawową wiedzę mechaniczną i odpowiednie narzędzia. W nowoczesnych samochodach układy wydechowe to zarazem zaawansowane układy oczyszczania spalin. Dlatego decydując się na modyfikację wydechu, wybierz wysokiej jakości podzespoły przeznaczone do Twojego modelu samochodu. Produkty renomowanych producentów z oferty Inter Cars spełniają normy homologacyjne. Dzięki temu Twój pojazd zyska rasowe brzmienie i lepsze osiągi, a zarazem norma hałasu i norma spalin zostaną zachowane. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Producenci tuningowych układów wydechowych umieszczają informacje na ten temat w opisach produktów. Jeśli wybrany przez Ciebie tłumik ma homologację drogową, możesz być spokojny, że spełnia on normy hałasu oraz emisji spalin. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku układów wydechowych przeznaczonych do wykorzystywania w sportach motorowych. Konstrukcja urządzeń tego typu ma na celu zapewnienie jak najlepszych osiągów. Większość wyczynowych układów wydechowych nie nadaje się do jazdy po drogach publicznych.

Badanie poziomu głośności wymaga sonometru. Urządzenie to znajduje się na wyposażeniu coraz większej liczby patroli policji, jednak nie jest tak często spotykane, jak np. alkomat. Jeśli powodem zatrzymania pojazdu będzie zbyt duży hałas, to funkcjonariusze zazwyczaj zatrzymują dowód rejestracyjny. Natomiast jeśli powód zatrzymania był inny, to policjant może nie zauważyć modyfikacji w Twoim samochodzie. Tak czy inaczej, jazda ze zbyt głośnym wydechem może być źródłem problemów w przypadku kontroli drogowej oraz podczas przeglądu technicznego na stacji kontroli pojazdów.

Tuning wydechu może obejmować wymianę tłumika środkowego, końcowego i rury wydechowej. Wszystkie podzespoły powinny być dopasowane do siebie pod względem technologicznym. Możesz wymienić jedynie tłumik końcowy, co powinno dać zauważalne zmiany w brzmieniu auta lub oba tłumiki wraz z rurą w celu osiągnięcia największych efektów.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!