Kupując nowe auto z salonu, otrzymujesz gwarancję producenta i możesz spersonalizować pojazd. Jednak możliwość wyboru koloru nadwozia, tapicerki, silnika, skrzyni biegów i wyposażenia wiąże się z poniesieniem dość wysokich kosztów. W ostatnich latach ceny samochodów znacznie wzrosły. Podpowiadamy, ile kosztuje nowe najtańsze auto z salonu oraz jakie są dostępne opcje.

auto z salonu

Nowe, lśniące i pachnące auto z salonu to marzenie wielu kierowców. W końcu kto by nie chciał skonfigurować samochodu według własnych potrzeb? Na przeszkodzie w realizacji tego celu często stają ceny nowych pojazdów, które w ostatnich latach znacznie wzrosły. Obecnie u niemal każdego dealera można kupić auto używane z salonu, które przed sprzedażą podlegają szczegółowej kontroli technicznej. Podobnie jak w przypadku nowych aut często udzielana jest gwarancja, jednak warto dokładnie wczytać się w jej treść. Podpowiadamy też, na co zwrócić uwagę, kupując nowy lub używany samochód. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.

Nowe auto z salonu – zalety i wady

Korzyści wynikające z zakupu nowego samochodu z salonu są dość oczywiste. Po pierwsze możesz samodzielnie lub z pomocą sprzedawcy skonfigurować pojazd, dostosowując go do potrzeb. Możliwość wyboru wersji nadwozia, wyposażenia i silnika to dopiero początek. 

Automatyczna skrzynia biegów zamiast manualnej? Adaptacyjne światła przednie LED czy standardowe reflektory? Z pewnością czeka Cię podjęcie wielu decyzji tego typu. Wybór wielu opcji zazwyczaj znacznie zwiększa cenę samochodu. Szczególnie widać to w konfiguratorach samochodów klasy premium, gdzie wartość wyposażenia dodatkowego często bywa liczona w dziesiątkach, a nawet setkach tysięcy złotych.

Gwarancja

Każdy nowy samochód sprzedawany jest z gwarancją producenta, której okres nie może być krótszy niż dwa lata od momentu zakupu. Wielu producentów oferuje znacznie dłuższe okresy gwarancyjne. Rekordzistką w tej dziedzinie jest koreańska marka Kia, która udziela aż 7-letniej ochrony na samochody. Często istnieje też możliwość przedłużenia za dopłatą fabrycznej gwarancji nawet o kilka lat. Godne uwagi bywają także programy serwisowe, w ramach których za określoną opłatę wykonywana jest wskazana liczba przeglądów okresowych samochodu. 

Czas oczekiwania na odbiór samochodu

W ostatnich latach branża motoryzacyjna boryka się z wieloma problemami, które znacznie zaburzyły przebieg łańcuchów dostaw. Pandemia COVID-19, kryzys na rynku półprzewodników, a także działania wojenne na Ukrainie i wiele innych negatywnych zdarzeń spowodowało, że okres oczekiwania na nowe samochody znacznie się wydłużył. 

auto z salonu

Jeszcze kilka lat temu termin realizacji zamówień na popularne samochody rzadko przekraczał trzy miesiące. Obecnie trzeba uzbroić się w znacznie większą dozę cierpliwości, ponieważ czas oczekiwania na odbiór nowego auta wynosi od sześciu miesięcy do nawet ponad roku. W ostatnich miesiącach sytuacja uległa znacznej poprawie, lecz nadal osoby, którym zależy na czasie, będą zmuszone wybierać spośród nowych aut dostępnych z tzw. stocku, czyli aktualnej oferty gotowych do odbioru pojazdów.

Ile kosztuje nowy najtańszy samochód z salonu?

Zakup nowego auta z salonu to obecnie wydatek niecałych 55 tysięcy złotych. W tej cenie w lutym 2023 roku można było kupić najtańszy samochód z salonu na polskim rynku, czyli Hyundai i10 z litrowym wolnossącym silnikiem benzynowym o mocy 67 KM w wersji wyposażenia Pure, co po polsku znaczy czysty. Nazwa nie pozwala oczekiwać zbyt wiele, w końcu chodzi o tani samochód z salonu. W wyposażeniu standardowej wersji znajduje się komplet poduszek powietrznych, system kontroli trakcji i wiele innych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo. Większość z nich wymagana jest przepisami w zakresie homologacji nowych samochodów. Na próżno szukać natomiast klimatyzacji czy nawet zwykłego radioodtwarzacza. 

Nieco droższa od Hyundaia i10 jest bliźniacza Kia Picanto. Choć są do siebie podobne pod względem technologicznym, to bazowa wersja Picanto jest droższa o ok. 1500 zł od najmniejszego Hyundaia. Do najprzystępniejszych cenowo nowych samochodów zaliczają  się także: Fiat Panda (blisko 57 tys. zł), Mitsubishi Space Star (niecałe 60 tys. zł za wersję z radiem i klimatyzacją) czy VW up! (niespełna 57 tys. zł). Z kolei za podstawową wersję Dacii Sandero należy zapłacić niecałe 60 tys. zł. Rumuńskie auto to najtańszy model segmentu B.

Jak w ciągu ostatnich lat wzrosły ceny nowych samochodów z salonu?

Dlaczego dysponując kwotą 60 tys. zł, można kupić jedynie tani samochód z salonu o niewielkich gabarytach i z podstawowym wyposażeniem? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Z pewnością wpływ na to mają zawirowania w łańcuchach dostaw i coraz większe wymagania z zakresu ekologii i bezpieczeństwa stawiane przed producentami samochodów. 

Skoda Octavia to jeden z najchętniej kupowanych kompaktów na polskim rynku. W 2017 r. podstawowa wersja z silnikiem benzynowym kosztowała ok. 66 tys. zł. Obecnie za nową Octavię w wersji benzynowej należy zapłacić nieco ponad 100 tys. zł. Jeszcze większy wzrost ceny ma miejsce w przypadku Opla Crossland X, którego cennik podczas premiery w 2017 r. zaczynał się od kwoty niecałych 60 tys. zł, a obecnie ten sam model (po liftingu kosztuje) niemal 103 tys. zł. W przypadku Dacii Duster cena wzrosła z niecałych 40 tys. zł do 77 tys. zł, co oznacza, że na przestrzeni ostatnich 6 lat auto podrożało niemal o 100%!

Auto używane z salonu – czy warto?

Wzrost cen nie ominął też aut używanych. Wiązało się to z ograniczoną podażą nowych samochodów, nie bez wpływu były też długie terminy oczekiwania oraz znaczny wzrost cen podzespołów. Dlatego coraz więcej klientów decyduje się na zakup kilkuletnich aut z drugiej ręki. Sieci dealerskie marek samochodowych już od wielu lat prowadzą programy aut używanych, takie jak: BMW Premium Selection, Hyundai Promise czy Das Welt Auto koncernu VAG. Oferowane samochody często pochodzą z odkupu od osób, które nabywają nowy pojazd u dealera. Często są to także pojazdy po zakończonych umowach leasingu lub wynajmu, które nie zostały wykupione przez użytkowników.

W ramach programu samochód używany zostaje dokładnie sprawdzany m.in. pod względem stanu technicznego i szkód komunikacyjnych przed wystawieniem oferty sprzedaży. Często auto używane z salonu można kupić z gwarancją. Zazwyczaj zakres ochrony jest bardziej ograniczony i krótszy niż w przypadku nowych samochodów, lecz i tak znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa kupującego w przypadku wystąpienia awarii. Warto dokładnie sprawdzić warunki gwarancji na auto używane z salonu. W niektórych przypadkach pod nazwą gwarancja kryje się ubezpieczenie od kosztów naprawy pojazdu. To rozwiązanie także zapewnia ochronę kupującego, lecz proces likwidacji usterki może przebiegać w inny sposób.

Sprawdzona historia dotycząca serwisu, wypadków oraz gwarancja udzielana na samochód z drugiej ręki mają swoją cenę. Auto używane z salonu niemal zawsze jest droższe od samochodu o takich samych parametrach, który oferowany jest przez prywatnego sprzedawcę, komis lub pochodzi z importu. Jednak biorąc pod uwagę ceny napraw takich podzespołów, jak koło dwumasowe czy turbosprężarka, już pierwsza poważna awaria może znacznie przekroczyć różnicę w cenie zakupu. Jeszcze raz przypominamy o dokładnym sprawdzeniu zakresu ochrony gwarancyjnej udzielanej na auto używane z salonu przed jego zakupem.

Chcesz kupić samochód używany? Wszystko, co powinieneś wiedzieć, zanim się zdecydujesz, omawiamy w artykule z naszego bloga.

Jak kupić nowy lub używany samochód na raty z salonu?

Wysokie ceny nowych i używanych samochodów sprawiają, że wiele osób zastanawia się, czy kupić auto z salonu na raty. Większość nowych samochodów kupowanych jest przy pomocy zewnętrznego finansowania. Prywatni kupujący często korzystają w tym celu z kredytów. Przedsiębiorcy z kolei często decydują się na leasing nowych i używanych aut. Trzecią opcją jest coraz popularniejszy najem długoterminowy. Sprawdźmy, czym charakteryzują się formy finansowania pozwalające kupić samochód na raty z salonu.

Kredyt samochodowy to popularne rozwiązanie wśród osób prywatnych, które kupują auto z salonu na raty. Aby uzyskać finansowanie, należy mieć dobrą historię kredytową. Często wymagana jest też wpłata własna wynosząca co najmniej 5–10% ceny samochodu, choć zdarzają się oferty, gdzie nie jest to konieczne. Pozostała kwota należności spłacana jest w miesięcznych ratach, a gdy okres spłaty dobiegnie końca, samochód staje się własnością kredytobiorcy.

auto z salonu

Leasing to najpopularniejsza forma zakupu samochodów nowych i używanych przez przedsiębiorców. Tu także zazwyczaj wymagana jest wpłata własna. Pozostała należność wnoszona jest w miesięcznych ratach leasingowych, które przedsiębiorcy mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodu, podobnie jak kwotę przeznaczoną na wpłatę. Przez cały okres spłaty samochód należy do firmy leasingowej. Ostatnia rata to wykup samochodu, a po jej zapłaceniu pojazd staje się własnością przedsiębiorcy. Planujesz leasing samochodu? Najważniejsze informacje na ten temat znajdziesz na naszym blogu.

Kupując auto z salonu na raty, coraz częściej można trafić na oferty wynajmu. W ramach usługi pojazd udostępniany jest na wskazany czas, czemu towarzyszy też ograniczony przebieg, a w przypadku pokonania większego dystansu naliczane zostają dodatkowe opłaty za każdy kilometr. Od okresu wynajmu i planowanego przebiegu zależy kwota miesięcznego czynszu. 

Rozwiązanie to charakteryzuje się zazwyczaj znacznie niższą ratą niż w przypadku kredytu czy leasingu. Należy jednak mieć na uwadze, że samochód najczęściej nie staje się własnością użytkownika. Po zakończeniu umowy wartość wykupu samochodu jest wysoka, ponieważ w trakcie wynajmu użytkownik spłaca jedynie utratę wartości pojazdu. Z tego powodu większość osób nie decyduje się na poniesienie tak znacznego kosztu.

Regularnie wymieniany olej znacznie zwiększa żywotność każdego samochodu

Niezależnie od tego, czy kupujesz nowe czy używane auto z salonu, pamiętaj o wykonywaniu podstawowych czynności serwisowych. Regularna wymiana oleju na wysokiej jakości środek smarny pozwoli utrzymać silnik Twojego samochodu w nienagannej kondycji przez długi czas. Skorzystaj z szerokiego asortymentu olejów silnikowych dostępnych w sklepie Inter Cars. 

Czy warto kupić auto z salonu?

Zakup nowego samochodu z salonu niesie wiele korzyści, zwłaszcza dla osób z dość zasobnym portfelem, które cenią sobie możliwość konfiguracji. Przez wiele lat argumentem za kupnem nowego auta z salonu była też gwarancja producenta. Obecnie niemal każda marka samochodów prowadzi program aut używanych z gwarancją. W ramach tego typu programów można kupić sprawdzony używany pojazd w cenie znacznie niższej od tzw. nówki z salonu. Zakup samochodu na raty to bardzo popularne rozwiązanie. Przed podjęciem decyzji o wyborze formy finansowania warto rozważyć wszystkie dostępne opcje. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!