Rynek samochodów używanych cieszy się dużą popularnością. Mają na to wpływ m.in. atrakcyjna cena oraz łatwa dostępność pojazdów. Wielu fanów motoryzacji omija szerokim łukiem salony dealerskie z jeszcze innych powodów. Szukają bowiem aut z charakterem, które mają zadatki na to, aby w przyszłości stać się klasykami. Takimi samochodami są właśnie youngtimery. Czy kupno wiekowego pojazdu będzie dobrą inwestycją? I które modele aut warto wybrać? Dowiedz się, kiedy warto zdecydować się na samochód typu youngtimer.

Youngtimer

Wiek samochodu zazwyczaj jest czynnikiem, który obniża jego wartość. Oczywiście, zasada ta nie sprawdza się w przypadku klasyków, których cena wzrasta razem z upływem lat. Jaki ma to związek z youngtimerami? Przyjmuje się, że jest to kategoria pośrednia między samochodami używanymi i oldtimerami, czyli pojazdami zabytkowymi. Zgodnie z tym, takie auta w chwili zakupu są stosunkowo tanie, ale istnieje spora szansa, że za jakiś czas będą kosztować znacznie więcej. Nie istnieją żadne przepisy definiujące auta typu youngtimer. Co to oznacza? Ustalenie, który samochód może w przyszłości stać się klasykiem, nie zawsze jest proste. Najczęściej podaje się tu granicę wieku: youngtimerami miałyby być auta w wieku powyżej 20 lat, wyprodukowane w latach 70., 80. i 90. XX wieku, a także na początku XXI w. Granica jest tu jednak dość płynna, a definicja umowna. Co więcej, nie każdy samochód spełniający te kryteria można uznać za youngtimera. Nie będzie nim m.in. Volkswagen Golf III (w podstawowych odmianach), który był produkowany od 1991 r., ale nie pretenduje do miana zabytku. Po czym więc rozpoznać taki samochód? Odpowiedź jest bardziej złożona, niż mogłoby się wydawać.

Z poniższego artykułu dowiesz się między innymi:

Youngtimer – konstrukcja i cechy charakterystyczne

Youngtimery to auta, które są za młode na to, żeby uznać je za klasyki. Jednocześnie znacznie odbiegają od współczesnych pojazdów pod względem technologicznym oraz wyposażeniowym. Zazwyczaj cechuje je także prosta konstrukcja oraz brak zaawansowanych i nowoczesnych systemów elektronicznych.

Jak wspominaliśmy, za youngtimera uznaje się auto, które kosztuje niewiele, ale ma zadatki na to, żeby w przyszłości znacznie zwiększyć wartość. Sam wiek to jednak za mało, żeby zaklasyfikować pojazd do tej grupy. Czym więc charakteryzują się przyszłe youngtimery? Samochody te zazwyczaj wyróżniają się oraz są na swój sposób wyjątkowe, np. przez nietypowe rozwiązania techniczne lub oryginalną stylistykę. Znaczenie mają też ciekawe warianty silnikowe, nadwoziowe lub wyposażeniowe. Prawdopodobieństwo, że pojazd stanie się kiedyś klasykiem, wzrasta również razem z krótkim okresem produkcji.

Typowa dla wiekowych aut jest także wytrzymałość i niska awaryjność. Powstały one w czasach, kiedy samochody wymieniało się znacznie rzadziej niż obecnie. Dlatego znane marki, dbając o swoją renomę, wykorzystywały do ich budowy mocne materiały. Każdy model przechodził też wiele testów jakościowych. Nawet tani youngtimer może być więc w bardzo dobrym stanie technicznym mimo imponującego przebiegu.

Dostrzeżenie momentu, kiedy samochód staje się youngtimerem, wymaga znajomości rynku motoryzacyjnego. Sygnałem jest zazwyczaj bowiem stopniowy wzrost ceny danego modelu oraz kurcząca się podaż. Popularność takiego auta zaczyna wtedy spadać, a części zamienne są coraz trudniej dostępne. Jeśli zauważysz te znaki, może to być ostatnia chwila na opłacalny zakup youngtimera.

Czy warto kupić youngtimera? Zalety i wady wiekowych aut

Właściciele zabytkowych aut muszą liczyć się z wysokim kosztem napraw, a także koniecznością znalezienia wyspecjalizowanego warsztatu, który się jej podejmie. Tego typu problemy nie dotyczą youngtimerów, które można serwisować w zwykłym serwisie.  Mają też przewagę nad młodszymi, używanymi pojazdami: jeśli dobrze zadbasz o samochód, w przyszłości możesz na nim zarobić. Jakie jeszcze zalety przemawiają na korzyść youngtimerów? To na przykład:

  • niewygórowana cena zakupu,
  • prosta budowa,
  • dostępność części zamiennych,
  • niska awaryjność,
  • unikalny wygląd.

Podstawą konstrukcji starszych modeli samochodów było miękkie zawieszenie, co przekłada się na wysoki komfort jazdy podczas długich tras. Niską wagę (w porównaniu do młodszych pojazdów) docenią z kolei miłośnicy dynamicznej jazdy. Do naprawy popularnych usterek nie potrzeba zaś zaawansowanej wiedzy z zakresu elektroniki.

Zastanawiając się nad tym, czy warto kupić youngtimera, nie można pominąć kwestii ryzyka. Będąc właścicielem używanego auta, należy mieć na uwadze konieczność zainwestowania pieniędzy w naprawę. Znalezienie samochodu z rynku wtórnego w dobrym stanie może być też trudne oraz wymagać długotrwałych poszukiwań. Tanie, ale uszkodzone auto będzie natomiast wymagać gruntownej renowacji, której wartość może przekroczyć cenę zakupu. Bez względu na stan techniczny trzeba też pamiętać, że niezbędne jest ubezpieczenie youngtimera.

Tani youngtimer

Przyszłe youngtimery – auta, którymi warto się zainteresować

Rozpoznanie potencjału pojazdu to podstawowa sprawa podczas typowania, jakie auto na youngtimera będzie dobrym wyborem. Co jeszcze należy wziąć pod uwagę? Im większa jest unikalność modelu, tym lepiej. Liczą się także niezawodność oraz atrakcyjna stylistyka. Eksperci zwracają też uwagę na to, czy dany model w latach swojej świetności należał do kategorii aut pożądanych.

Propozycje samochodów, które widzisz poniżej, to prawdopodobnie przyszłe youngtimery. Wiele wskazuje na to, że za jakiś czas staną się one cenionymi klasykami. Są to modele, których dostępność na rynku jest na razie wysoka lub średnia. Na ich korzyść przemawia też fakt, że są cenione przez miłośników motoryzacji. To, czy którykolwiek z nich faktycznie stanie się youngtimerem, pokaże jednak dopiero czas.

Mazda RX-8

Obecność Mazdy RX-8 na liście youngtimerów może być zaskoczeniem. W końcu ten samochód o nadwoziu coupé produkowano w latach 2003-2012 (wydaje się więc nieco za młody na taki status). Przesądzają o tym inne względy, jak choćby fakt, że poprzednik tego modelu (RX-7) już zyskał miano kultowego. A wszystko wskazuje na to, że RX-8 pójdzie w jego ślady i w przyszłości zostanie youngtimerem.

Mazda RX-8 wyróżnia się odważną stylistyką, która na pewno będzie przyciągać uwagę innych kierowców. Czterodrzwiowe coupé jest wyposażone w silnik z tłokiem obrotowym, nazywany silnikiem Wankla. Rotacyjna jednostka napędowa była wykorzystywana także w starszych modelach Mazdy, począwszy od Cosmo w 1976 r. (w przypadku RX-8 jednostka napędowa otrzymała nazwę Renesis). Silnik umiejscowiono z przodu i przekazywał napęd na tylne koła. Jego katalogowa pojemność wynosiła 1308 cm³. W wersji standardowej z czterema portami produkował moc 192 KM, a jednostka wysokiej mocy z sześcioma portami: 231 KM. Renesis otrzymał w 2003 r. tytuł „Międzynarodowego Silnika Roku”.

O tym, czy dany pojazd za kilka lat będzie można uznać za youngtimer, decyduje też jego rozpoznawalność. A jest to mocna strona modelu RX-8, który wystąpił w wielu filmach („Szybcy i wściekli: Tokio Drift” i „X-Men 2”).

Mercedes-Benz W124

Mercedes W124 jest przez wielu ekspertów nazywany pewnym kandydatem na youngtimera. Produkowany w latach 1984-1993 samochód klasy średniej-wyższej ceniono za m.in. jakość i niezawodność. Jednocześnie jest to najpopularniejszy model w historii marki – liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła 2 mln.

W 124 był dostępny w wielu wersjach silnikowych. Były to zarówno jednostki benzynowe, jak i diesle. Która z nich będzie dobrym wyborem w przypadku tego youngtimera? Mechanicy mają szczególnie dobre zdanie o wysokoprężnym silniku 300D, który jest w stanie przejechać bez remontu nawet milion kilometrów. Ta sześciocylindrowa jednostka była dostępna w wersji wolnossącej o mocy 113 KM oraz turbodoładowanej: 147 KM.

Wadą Mercedesa W124 może być cena. Ze względu na to, że jest to model, który prawdopodobnie zostanie w przyszłości klasykiem, jego wartość już zaczyna wzrastać. Dotyczy to szczególnie aut w nietypowej wersji nadwoziowej coupé i cabrio. Starsze egzemplarze W124 są mocno narażone na korozję (przede wszystkim na nadkolach i klapie bagażnika). Problemy, które mogą się pojawić, to także m.in. wycieki ze skrzyni biegów oraz pokrywy zaworów. Renowacja youngtimerów jest jednak naturalną sprawą, szczególnie w przypadku ponad 30-letnich pojazdów. Interesujesz się marką Mercedes? Poznaj historię i modele marki Mercedes-Benz na blogu Inter Cars.

BMW Z3 

Sportowy samochód klasy kompaktowej od BMW produkowano w latach 1995-2002. Z3 był dostępny w dwóch wersjach nadwozia: coupe i roadster. Model odniósł spory sukces komercyjny, a duży udział miał w tym film „GoldenEye” (1995). Dzięki niemu Z3 był znany jako jedno z aut Jamesa Bonda, co bez wątpienia przyczyniło się do sukcesu sprzedażowego.

Youngtimery

W przypadku modelu Z3 trzeba się liczyć z małą ilością miejsca – na pewno nie jest to samochód rodzinny. Do jego zalet należy z kolei spora gama silnikowa. Co ważne, każda jednostka zapewnia dobre osiągi. Są to m.in. czterocylindrowe 1,8 l i 1,9 l oraz sześciocylindrowe 2,0 l, 2,8 l i 3,0 l. Optymalnym wyborem w przypadku youngtimera jest motor 2,8 l o mocy 192 KM, który rozpędza auto do 100 km/h w niecałe 7 sekund.

BMW Z3 jest stworzone do dynamicznej jazdy i dlatego znalezienie używanego modelu w bardzo dobrym stanie może być trudne. Typowe usterki, które cechują te youngtimery, to pękanie uszczelki pod głowicą oraz luzy w przekładni kierowniczej. Potrzebne są też częste wymiany podstawowych elementów zawieszenia, takich jak sworznie wahaczy, a nawet amortyzatory. Cena tego modelu BMW już teraz jest stosunkowo wysoka: za zadbane egzemplarze trzeba zapłacić nawet 30-40 tys. zł.

Honda CRX

Honda CRX to już nieco zapomniany, mały samochód sportowy, produkowany w latach 1983-1992. Model ten nie był tak popularny, jak inne propozycje marki (np. Civic lub Prelude) i na pewno wzbudzi duże zainteresowanie na drodze.

Niewielka i lekka Honda była odpowiedzią na kryzys paliwowy z lat 80. XX w. Sportowa sylwetka, dobre osiągi i niskie zużycie paliwa spotkały się z uznaniem młodych kierowców, którzy zdecydowanie przeważali wśród miłośników tego modelu. Przez niecałe 10 lat produkcji CRX doczekało się trzech generacji oraz dziewięciu wersji silnikowych. Liderem wśród nich pozostaje niezawodny R4 1.6 l, którego moc wynosi 124 KM.

Masywny, nisko zawieszony przód i drapieżne spojlery Hondy CRX cały czas mają swoich fanów. Decydując się na ten model, można mieć też pewność dużej przyjemności z jazdy. CRX to także tani youngtimer. Cena (w zależności od rocznika) może wynosić nawet niecałe 10 tys. zł. Typowe awarie wynikają z długiej eksploatacji, dlatego nabywca musi liczyć się m.in. z korozją, problemami ze skrzynią biegów oraz zawieszeniem.

Saab 9-3

Saab to nieistniejący już szwedzki producent aut osobowych, co sprawa, że niemal każdy model tej marki jest dobrym kandydatem na youngtimera. 9-3 to samochód klasy średniej produkowany w latach 1998-2011. Wersje nadwoziowe auta to zaś 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi oraz 2-drzwiowy kabriolet. Ostatnia z nich jest najrzadziej spotykana, dlatego może w przyszłości stać się klasykiem.

Wśród zalet Saaba 9-3 należy wymienić atrakcyjną stylistykę, ciekawie rozplanowaną deskę rozdzielczą oraz wiele technologicznych ciekawostek (m.in. wysuwany uchwyt na napoje i funkcja Night Panel na desce rozdzielczej). Modele były wyposażone w silniki benzynowe Saab H oraz jednostki wysokoprężne. Najczęściej polecanym motorem jest benzynowy 2,0 l Turbo rozwijający moc 175 KM.

Zastanawiają się jakie auto na youngtimera będzie niebanalnym wyborem, na pewno warto zwrócić uwagę właśnie na Saab 9-3. Do jego zalet należą też świetne właściwości jezdne oraz bogate wyposażenie. Awarie, na które trzeba się przygotować to z kolei problemy z przednimi wahaczami, przekładnią kierowniczą i kapryśna elektronika.

Renowacja youngtimerów

Ile może kosztować ubezpieczenie youngtimera?

Kalkulując wysokość kosztów, które będzie generował pojazd, należy do nich doliczyć ubezpieczenie youngtimera. Ze względu na to, że nie jest to jeszcze samochód zabytkowy, niemożliwe jest skorzystanie z opcji krótkoterminowego OC. Jak więc można ubezpieczyć takie auto?

Jeśli nie jest to samochód historyczny z żółtymi tablicami rejestracyjnymi, dotyczą go te same przepisy, co wszystkie inne pojazdy. Ubezpieczenie OC jest więc obowiązkową opłatą, o której musi pamiętać osoba decydująca się na auto typu youngtimer. Co to oznacza pod względem finansowym? O cenie ubezpieczenia decyduje wtedy nie tylko rodzaj samochodu, ale i wiek kierowcy. Składka roczna może więc wynieść zarówno 300, jak i ponad tysiąc złotych. Problematyczną kwestią będzie z kolei AC. Firmy zazwyczaj ustalają górną granicę wieku auta, które może otrzymać takie ubezpieczenie i  najczęściej wynosi ona nie więcej niż 15 lat. Czasami ubezpieczyciele zgadzają się na AC dla starszego samochodu, ale pod pewnymi warunkami, jak np. wartość pojazdu powyżej określonej kwoty – wyjaśnia ekspert Inter Cars.

Renowacja youngtimerów – zadbaj o swój samochód z Inter Cars

Kupno używanego samochodu wiąże się z koniecznością przeprowadzenia pewnych napraw i czynności konserwacyjnych, takich jak m.in. wymiana płynów eksploatacyjnych. W przypadku youngtimerów ma to jeszcze większe znaczenie. Auta te sprawdzają się bowiem nie tylko do codziennego użytku, ale też jako inwestycja. Jeśli dobrze zadbasz o swój samochód, za kilka  lat możesz go sprzedać z zyskiem. Co zrobić, żeby tak się stało? Renowacja youngtimerów nie będzie problemem, jeśli skorzystasz z oferty sklepu motoryzacyjnego Inter Cars. Znajdziesz tu części zamienne, akcesoria oraz gadżety, które przydadzą się do bieżących napraw i pielęgnacji Twojego auta. Do przechowywania samochodu niezbędny będzie też kilkuwarstwowy pokrowiec (szczególnie jeśli nie masz garażu). Nadwozie będzie wymagać zaś regularnego woskowania, a tapicerka odświeżania. 

Youngtimer to nie tylko lokata kapitału

Decyzja o zakupie wiekowego samochodu nie zawsze musi być podyktowana oszczędnością. Youngtimery mają całe rzesze swoich miłośników, którzy od nowinek technologicznych wolą wytrzymałość, prostą konstrukcję i nietuzinkowy wygląd. Takie pojazdy zdecydowanie wyróżniają się na drodze oraz stanowią obiekt westchnień kolekcjonerów. Czy warto kupić youngtimera? Kilkudziesięcioletnie auto może okazać się zaskakująco dobrym nabytkiem. Wszystko zależy od jego stanu technicznego oraz tego, jak będziesz o nie dbać. W tym ostatnim aspekcie możesz liczyć na pomoc Inter Cars. Z odpowiednimi akcesoriami i narzędziami Twój youngtimer może służyć jeszcze wiele lat, a w przyszłości stać się cennym zabytkiem.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Taki samochód może być dobrym rozwiązaniem w przypadku miłośników starszych aut, a także osób, które nie chcą wydać zbyt dużo pieniędzy na zakup samochodu. Właściciel youngtimera musi się jednak liczyć z koniecznością przeprowadzenia napraw i regularnej konserwacji. Jeśli auto będzie w dobrym stanie, w przyszłości (kiedy stanie się klasykiem) może znacznie zwiększyć swoją wartość.

Nie można jednoznacznie stwierdzić, który model auta jest przyszłym youngtimerem. Istnieją jednak cechy, które zwiększają prawdopodobieństwo, że samochód może za jakiś czas być klasykiem. Są to m.in. oryginalny wygląd, wytrzymała konstrukcja, nietypowe rozwiązania stylistyczne lub technologiczne. Warunki te spełniają, m.in.: BMW Z3, Mazda RX-8 oraz Saab 9-3.

Zazwyczaj są to auta, które mają ponad 20 lat i w przyszłości mogą zostać oldtimerami, czyli cennymi pojazdami zabytkowymi. Youngtimery odbiegają od współczesnych samochodów rozwiązaniami technologicznymi, a jednocześnie są za młode, żeby uznać je za klasyki. Cechuje je także oryginalny wygląd i często niewygórowana cena.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!