Na sezon zimowy 2015/2016 ADAC przeprowadził test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16H. To popularny rozmiar w większości samochodów kompaktowych, dlatego ADAC do porównania wybrał aż 19 modeli. Sprawdźmy, jak wypadły poszczególne modele w trudnym sprawdzianie ADAC.
Spośród 19 modeli opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 tylko dwa zyskały szczególną rekomendację ADAC. 16 opon oceniono jak dobre, a więc polecane, natomiast jeden model okazał się niewarty polecenia.
Najlepsze opony zimowe w rozmiarze 205/55 R16 wg ADAC
![](https://media2mi.pl/p/2/385/114/photo-ddada2f4-9d7c-4021-a093-2361d85773a7-310x310.jpg)
Continental ContiWinterContact TS850
Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC
Continental WinterContact TS850 nie po raz pierwszy zajmuje najwyższą lokatę w testach ADAC. Dla rozmiaru 205/55 R16 po raz kolejny udowodniły swoje bardzo dobre właściwości. Co ciekawe, w żadnej z kluczowych dla bezpieczeństwa kategorii WinterContact TS850 nie uzyskał najwyższych ocen, jednak wysoka średnia not za zachowanie na mokrym i suchym asfalcie, śniegu i lodzie oraz najlepsza ocena w teście odporności na zużycie pozwoliły mu na zwycięstwo.
Ocena końcowa ADAC: 2,0 („dobra”)
Najlepsze pod względem odporności na zużycie.
opinie o Continental ContiWinterContact TS850
![](https://media2mi.pl/p/2/410/177/photo-3e2914d5-e4f1-4781-8873-be37020bb665-310x310.jpg)
Yokohama W.drive V905
Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC
Yokohama rzadko gości w czołówce rankingów zimowych opon samochodowych, jednak W.drive V905 dla rozmiaru 205/55 R16 wykazał najlepsze w teście właściwości na suchej nawierzchni i połączył je z wysokimi notami za zachowanie na nawierzchni mokrej, śniegu i lodzie. Warto zaznaczyć, że w trzech ostatnich aspektach pokonał go trzeci w klasyfikacji Goodyear UltraGrip 9.
Ocena końcowa ADAC: 2,4
Najlepsze pod względem zachowania na nawierzchni suchej
opinie o Yokohama W.drive V905
Zestawienie dwóch najlepszych opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 wg ADAC
Continental WinterContact TS850 |
Yokohama W.drive V905
|
|
Ocena ogólna | 2,0 | 2,4 |
Sucha nawierzchnia | 1,9 | 1,7 |
Mokra nawierzchnia | 2,0 | 2,5 |
Śnieg | 1,9 | 2,5 |
Lód | 2,5 | 2,5 |
Hałas/komfort | 2,9 | 3,3 |
Zużycie paliwa | 1,8 | 2,1 |
Odporność na zużycie | 1,5 | 2,5 |
Niższa ocena punktowa oznacza lepsze parametry w teście.
Szczegółowe zestawienie wyników testu opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16
[tabelka z wynikami] link https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2015_winterreifen_205_55_r16.aspx?ComponentId=245459&SourcePageId=31821
Producent / Model |
Cena w Euro
|
Ocena ADAC
|
Sucha nawierzchnia
|
Mokra nawierzchnia
|
Śnieg
|
Lód
|
Hałas / komfort
|
Zużycie paliwa
|
Zużycie
|
15% | 30% | 20% | 10% | 5% | 10% | 10% | |||
Continental WinterContact TS 850 | 70-130 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yokohama W.drive V905 | 64-122 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Goodyear UltraGrip 9 | 75-118 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nokian WR D3 | 63-109 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bridgestone Blizzak LM 001 | 63-115 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Falken Eurowinter HS449 | 54-102 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Vredestein Snowtrac 5 | 69-110 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Firestone Winterhawk 3 | 63-110 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fulda Kristall Control HP | 52-103 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Barum Polaris 3 | 53-96 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
BF Goodrich g-Force Winter | 63-149 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Michelin Alpin 5 | 76-130 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sava Eskimo HP | 53-95 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Semperit Speed-Grip 2 | 63-106 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kumho Wintercraft WP51 | 51-92 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Viking SnowTech II | 51-95 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kleber Krisalp HP 2 | 62-98 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Toyo Snowprox S953 | 55-102 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Avon Ice Touring ST | 46-141 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony z taką samą oceną ogólną posortowano alfabetycznie.
Oznaczenie wyniku: bardzo dobry,
dobry,
zadowalający,
wystarczający,
niedostateczny.
Wnioski ADAC z testu opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16
Dwie zwycięskie opony testu Continental WinterContact TS 850 oraz Yokohama W.drive V905 wykazały się zrównoważonymi właściwościami na wszystkich rodzajach nawierzchni. Warto jednak zauważyć stosunkowo dużą różnicę w ocenie końcowej między dwoma pierwszymi oponami testu (2,0 dla Conti vs 2,4 dla Yokohamy). Rzadko w czołówce testu ADAC mamy do czynienia z tak dużą różnicą. Tak czy inaczej oba modele wg ADAC są szczególnie warte polecenia.
Model Continental ContiWinterContact TS850 z najlepszymi właściwościami na nawierzchni mokrej i wyjątkowo wysokiej odporności na zużycie zajął pierwsze miejsce dzięki zrównoważonym (chociaż nie najlepszym) parametrom na nawierzchni suchej, lodzie i śniegu. Z kolei Yokohama W.drive V905 właśnie w próbach na suchym asfalcie okazała się bezkonkurencyjna, chociaż nieco słabiej wypadła w pozostałych kryteriach.
Pośród 16 modeli opon uznanych przez ADAC za warte polecenia 12 zostało zakwalifikowanych do tej grupy przez słabsze wyniki na nawierzchni mokrej. W przypadku Goodyear UltraGrip 9, Michelin Alpin 5 i Semperit Speed-Grip 2 właśnie braki na nawierzchni suchej uniemożliwiły zakwalifikowanie się do grupy opon szczególnie wartych polecenia. Bridgestone Blizzak LM001 walkę o czołowe lokaty przegrał natomiast przez nienajlepsze zachowanie na lodzie.
Z kolei Nokian WR D3 i BF Goodrich g-Force Winter przepustkę do grona najlepszych opon testu straciły w testach na nawierzchni mokrej. Model Vredestein Snowtrac 5, który po raz pierwszy wziął udział w testach ADAC, bardzo dobrze wypadł na śniegu i lodzie, jednak niska ocena za zachowanie na mokrej nawierzchni i niska odporność na zużycie uniemożliwiły mu zajęcie wyższej pozycji.
Fulda Kristall Control HP oraz Sava Eskimo HP wypadły dobrze w jeździe po śniegu i na nawierzchni suchej, zawiodły jednak w testach lodzie i nawierzchni mokrej. Fulda okazała się również dosyć głośną oponą.
Ocenę ADAC „wadliwe” jako jedyne otrzymały opony Avon Ice Touring z powodu wyraźnych słabości w jeździe na mokrej nawierzchni.
Uwaga do produktów i firm, których udział w teście był oczekiwany: nowe modele opon zimowych marki Dunlop, Hankook oraz Pirelli nie wzięły udziału w teście dla rozmiaru 205/55 R16, ponieważ wszyscy trzej producenci na sezon 2015/2016 przedstawili nowe modele, które niedostępne w sprzedaży detalicznej w czasie przeprowadzania testu. Jednocześnie do testu nie włączono starszych modeli Dunlopa, Hankooka oraz Pirelli ze względu na troskę o aktualność wyników.
Wskazówki przy zakupie opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16
Opony szczególnie polecane, które uzyskały dobre oceny, cechują się zrównoważeniem we wszystkich parametrach. Niektóre z nich wybijają się ponad przeciętność tylko w pewnych aspektach. Na tej podstawie konkretne modele można rekomendować kierowcom o specyficznych oczekiwaniach.
Osoby, które szczególną wagę przykładają do:
- wszechstronności opony zimowych, powinny wybrać Continental ContiWintercontact TS 850 lub Yokohama W.drive V905,
- dobrych właściwości opon na śniegu, powinny wybrać ContiWintercontact TS 850, Goodyear UltraGrip 9 lub Nikian WR D3,
- dobrych właściwości opon na suchej nawierzchni, powinny wybrać Yokohama W.drive V905,
- ograniczonego zużycia paliwa, powinny przede wszystkim wybrać ContiWinterContact TS 850 lub Goodyear UltraGrip 9,
- niskie zużycie bieżnika, powinny wybrać ContiWinterContact TS 850.
Do tych modeli samochodów pasują opony zimowe w rozmiarze 205/55 R16
Poniższe modele samochodów (i wiele innych) wyposażono – w zależności od wersji – w opony o rozmiarze 205/55 R16. Opony muszą posiadać odpowiedni indeks prędkości (przykładowo T, Q lub S) uzależniony od mocy silnika. W razie wątpliwości szczegóły dotyczące rozmiaru opon w konkretnym modelu samochodu można znaleźć na specjalnej naklejce na słupku bocznym lub po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.
Alfa Romeo | 147, Giulietta, MiTo |
Audi | A3, A4 |
BMW | serii 1, serii 2, Z3, Z4 |
Cadillac | BLS |
Chevrolet | Avea, Cruze, Epica, Evanda |
Chrysler | PT Cruiser |
Citroen | Berlingo, C3, C4, C5, DS4, Grand Picasso, Nemo |
Dacia | Dokker, Lodgy, Logan, Sandero |
Fiat | 500L, Bravo, Croma, Fiorino |
Ford | Focus, C-Max, Mondeo |
Honda | Civic, FR-V, Accord |
Hyundai | Coupe, Elantra, i30, i40, ix20, Matrix |
Jaguar | S-Type, X-Type |
Kia | Carens, C’eed, Magentis, Soul, Venga |
Lancia | Delta |
Lexus | CT 200h, IS |
Mazda | 3, 5, 6 |
Mercedes Benz | klasa A, B, C, E, Citan, CLA, CLC, CLK, Vaneo, klasa V |
Mini | Cooper, Countryman |
Mitsubishi | Lancer |
Nissan | Cube, Leaf, Tiida |
Opel | Adam, Astra, Meriva B, Zafira |
Peugeot | 2008, 207, 3008, 308, Partner |
Renault | Capture, Clio, Fluence, Kangoo, Megane, Scenic |
Rover | 75 |
Saab | 9-3, 9-5 |
Seat | Altea, Exeo, Ibiza, Leon, Toledo |
Skoda | Octavia, Rapid, Roomster, Superb |
Subaru | BRZ, Impreza, Legacy, Trezia |
Suzuki | Swift, SX4 |
Toyota | Auris, Avensis, Corolla, Verso |
Volvo | C30, S40, V40, V50, V60, S60, C 70, V70 |
VW | Caddy, CC, EOS, Golf, Jetta, New Bee-tle, Passat, Scirocco, Touran |
Jak testuje i ocenia ADAC?
W końcowej ocenie opon zimowych największe znaczenie ma zachowanie na mokrej nawierzchni. Stanowi ono 30 proc. ostatecznej noty. W tym kryterium ocenia się odporność na aquaplaning, skuteczność hamowania na mokrym betonie i asfalcie oraz poziom przyczepności, jaki model zapewnia podczas manewrów. Na 20 proc. oceny końcowej składa się zachowanie opony na śniegu. W tym kryterium pod uwagę bierze się trakcję zapewnianą przez oponę przy ruszaniu i hamowaniu na nawierzchni pokrytej śniegiem. Kolejne 15 proc. oceny końcowej to zachowanie opony na nawierzchni suchej. Po 10 proc. oceny stanowi odporność ogumienia na zużycie bieżnika, wpływ na zużycie paliwa, a także zachowanie na lodzie. Na ocenę końcową najmniejszy wpływ – jedynie 5 proc. – ma komfort akustyczny, czyli poziom hałasu wytwarzanego przez model.
Dowiedz się więcej na temat metod i procedury testowej ADAC
Prezentacja wyniku i oceny
Oceny przedstawiono w tabeli wyniku jako symbole.
Ocena ADAC | Symbole | Wcześniej: „zalecane” |
bardzo dobry | ![]() |
– |
dobry | ![]() |
szczególnie warty polecenia |
zadowalający | ![]() |
warty polecenia |
wystarczający | ![]() |
warunkowo warty polecenia |
niedostateczny | ![]() |
niewarty polecenia |
Kryteria oceniania opon
Podczas ustalania wyników testu opon ADAC uwzględnia się w szczególności zrównoważenie parametrów opon. Tym samym można mieć pewność, że dobrą ocenę i szczególną rekomendację ADAC otrzymają tylko modele spełniające określone wymogi we wszystkich kryteriach. Opony mocne jedynie w niektórych aspektach nie mają szans na wysoką ocenę, jeżeli jednocześnie w innych kryteriach wykazują się rażącymi słabościami. Z tego powodu do uzyskania rekomendacji ADAC opona musi dostać minimalne oceny w głównych kryteriach nadrzędnych. Poniższa tabela przedstawia graniczne oceny dla różnych kryteriów:
Ocena ADAC | ![]() bardzo dobry |
![]() dobry |
![]() zadowalający |
![]() wystarczający |
![]() niedostateczny |
Sucha nawierzchnia | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Mokra nawierzchnia | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Śnieg | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Lód | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Zużycie paliwa | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Zużycie | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opona szczególnie polecana przez ADAC powinna we wszystkich istotnych kategoriach znaleźć się przynajmniej w kolumnie „dobry”. Jeżeli w jednym z kryteriów opona nie otrzyma oceny „dobrej”, to w najlepszym razie może zostać uznana za oponę polecaną (wynik „zadowalający”).
To samo naturalnie dotyczy ocen ADAC „zadowalająca” i „wystarczająca”. Ocenę „zadowalającą” można otrzymać tylko wtedy, jeżeli oceny w kategoriach „sucha nawierzchnia”, „mokra nawierzchnia” i „zużycie” nie będą wyższe niż 3,5. Dla „wystarczającej” oceny ADAC w określonych kategoriach muszą wynosić co najwyżej 4,5 lub więcej.
Ponieważ dla przyszłych testów ADAC zakłada wzrost potencjału eksploatacyjnego opon, do tej pory nie przyznano jeszcze oceny „bardzo dobry”. Dzięki temu można zachować skalę ocen dla testów opon letnich i zimowych.
Wyniki testu dla zbliżonych rozmiarów opon
W pewnym zakresie wyniki testu można odnieść także do sąsiednich rozmiarów opon. Dotyczy to +10/-10 milimetrów w przypadku szerokości opony, a więc 215/55 R16 lub 195/55 R16.