Niemal każdy nastolatek nie może doczekać się rozpoczęcia kursu na prawo jazdy kategorii B. Razem ze zdaniem egzaminu praktycznego zyskuje się bowiem nieograniczone możliwości w kwestii podróżowania i zwiedzania świata na własną rękę. Jednak najpierw trzeba kupić auto. To właśnie pierwszy samochód zaprząta głowę większości osób w wieku licealnym, i to nie tylko chłopców. To, jakie auto na pierwsze wybierzesz, powinno zależeć od tego, jakim typem kierowcy jesteś i w jaki sposób zamierzasz je użytkować. W tym artykule zawarte zostały informacje oraz porady, które pomogą Ci dokonać trafnej decyzji.

Według danych rządowych z zeszłego roku ponad 22 miliony Polaków ma prawo jazdy. To oznacza, że ponad połowa obywateli Polski dysponuje uprawnieniami do prowadzenia samochodu. Od stycznia do lipca 2021 roku dokument ten odebrało ponad 216 tysięcy osób, zatem wciąż przybywa młodych kierowców i to w szybkim tempie. Te wszystkie osoby w końcu staną przed faktem zakupu auta na pierwszy samochód.

Z tego artykułu dowiesz się:

Jak odpowiednio dobrać pierwszy samochód,

Jakie są sugerowane auta na pierwszy samochód,

Jak dbać o pierwsze auto i jakie są koszty utrzymania,

Co o zakupie pierwszego auta sądzi ekspert marki Inter Cars.

Pierwszy samochód – na co zwrócić uwagę i co jest istotne?

Preferencje dotyczące zakupu Twojego pierwszego auta w głównej mierze zależą od tego, jak się czujesz za kierownicą. Najwięcej młodych kierowców decyduje się na zakup auta miejskiego bądź kompaktowego. Taki samochód nie odstrasza gabarytami, a także łatwo się nim parkuje oraz manewruje w ciasnych, miejskich uliczkach. Nadaje się w sam raz na pierwsze trasy, jednak bardziej na krótkie dystanse. Przy wyższych prędkościach prowadzi się zdecydowanie mniej pewnie niż auta z wyższych segmentów. Z tego powodu taki samochód jest polecany dla kierowców niewyjeżdżających często poza teren zabudowany.

Co jest najczęściej wybierane na pierwszy samochód?

Nierzadko jako samochody na pierwsze auto wybierane są sedany. Może to dziwić, ponieważ w odróżnieniu od aut do nauki jazdy, mają one zdecydowanie wystający tył. To może utrudniać parkowanie, ale spójrzmy na to z drugiej strony: kiedy będzie lepszy czas do nauki jazdy takim autem? Im szybciej, tym lepiej! Wcześniej zdobyta praktyka będzie mogła zostać od razu zastosowana w trakcie jazdy.

Sedany premium kuszą swoimi właściwościami jezdnymi przy większych prędkościach, dzięki czemu można się w nich czuć zdecydowanie bezpieczniej na drogach szybkiego ruchu czy autostradach. To dobry wybór dla kierowcy czującego się pewnie za kółkiem, który planuje często wyruszać w dłuższe trasy.

Jeśli chodzi o jednostki napędowe, na początku lepiej wybrać coś, co nadmiernie nie kusi swoją mocą. Pierwsze auto powinno mieć silnik, który generuje moc w przedziale 70-120 KM. Pozwoli ona bezproblemowo i bezpiecznie przemieszczać się po drogach szybkiego ruchu, a w mieście będzie aż nadto wystarczająca. Zapewni Ci poczucie pewności na drodze, ale bez żadnych szaleństw. To idealny kompromis na początek Twojej przygody z motoryzacją.

pierwszy samochód

Warto też wspomnieć o rodzaju napędu, jaki powinien mieć pierwszy samochód. Świeżo upieczonym kierowcom najczęściej poleca się auta z napędem na przednią oś lub 4×4. Prowadzą się bardzo przewidywalnie, a także pozwalają dobrze wyczuć, co się z nimi dzieje w zakręcie oraz kiedy kończy się trakcja. Podczas pierwszej zimy za kółkiem zdecydowanie będą stać po Twojej stronie.

Rzadziej poleca się na pierwsze auto pojazd z tylnym napędem. Nie jest to do końca słuszne. Samochód mający napęd tylko na tylną oś i słaby silnik nie zrobi nikomu krzywdy, za to uświadomi, jak auto potrafi się zachowywać na mokrym czy ośnieżonym asfalcie. Nauczy to radzenia sobie w sytuacjach, gdy auto wpadnie w poślizg.

Dobre wybory dla niedoświadczonych kierowców

Nie warto też przesadzać z liczbą asystentów i systemów elektronicznych ułatwiających jazdę. Jeśli ktoś jeździ autem od lat, to w jego przypadku taki system działa w tle i pomoże mu w ewentualnych nagłych wypadkach. Taki kierowca zdążył sobie bowiem wyrobić pewne odruchy. Wie, na co zwracać uwagę i na co patrzeć na drodze. Natomiast jeśli świeży kierowca od razu po egzaminie wsiądzie do auta nabitego asystentami ruchu, to na starcie uśpi to jego czujność i utrudni dalszą naukę jazdy. Spowoduje to, że w pewnych sytuacjach nie będzie wiedział, jak się zachować. Oczywiście nie chodzi tu o ABS czy ESP, ale o np. aktywny tempomat czy asystenta pasa ruchu.

Jeśli mówimy o doborze skrzyni biegów, to jest to już mocno zależne od Twoich preferencji. Z czasem chcesz kupić szybsze auto i czerpać z niego dużo przyjemności? Praktyka na manualnej skrzyni biegów zrobi z Ciebie mistrza kierownicy. Jaki pierwszy samochód wybrać, jeśli po odebraniu prawa jazdy planujesz jeździć tylko do pracy i z powrotem? Auto to dla Ciebie rzecz użytkowa, więc zdecyduj się na automat. Uprości to mocno przemieszczanie się, szczególnie w korkach.

Pierwszy samochód dla młodego kierowcy ma za zadanie zapewnienie Ci przede wszystkim komfortu psychicznego w trakcie jazdy. Powinieneś dobrze czuć się w takim aucie, aby w spokoju nabierać doświadczenia.

pierwszy samochód

Samochody na pierwsze auto – lista sugerowanych modeli

Poniższa lista zawiera auta polecane na pierwszy samochód dla młodego kierowcy. Pojazdy pochodzą z bardzo różnych przedziałów cenowych oraz okresów produkcji. Różnią się segmentem oraz typem nadwozia. Z tego powodu każdy powinien znaleźć wśród nich coś dla siebie.

Toyota Yaris

Ten model japońskiej konstrukcji króluje wśród młodych kierowców. Nic dziwnego. Nierzadko to właśnie na Yarisie zdawany jest egzamin na prawo jazdy. Świetnie odnajdzie się w mieście, a z mocniejszym silnikiem nada się na krótkie trasy. Jest zwrotny, a jak na swój segment – całkiem przestronny w środku. Najbardziej polecana generacje to II i III. Auta te są znane z bezawaryjności oraz niskich kosztów utrzymania. Do tego mało palą, a ewentualne naprawy nie są kosztowne. W sam raz na początek, aby nie odstraszyć młodego kierowcy. Ubezpieczenie tego samochodu również będzie tanie.

Jaki pierwszy samochód wybrać? W ofercie producenta znajdziesz małe silniki benzynowe 1,0, 1,3 oraz 1,5, a w młodszych autach nawet układ hybrydowy, który świetnie sprawdza się w mieście. Toyota Yaris ma napęd na przednią oś. Występuje zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów.

Ford Focus

Jest to już trochę większy kandydat na pierwszy samochód. W wersji hatchback ma ścięty tył, co zdecydowanie ułatwia parkowanie, oraz dużą tylną szybę, która zapewnia świetną widoczność. Pewniejsi kierowcy mogą pokusić się o wersję sedan lub kombi. Samo auto prowadzi się bardzo pewnie ze względu na tylne zawieszenie, które jest wielowahaczowe. W środku jest wystarczająco miejsca. Jest bardzo łatwy w utrzymaniu. Najbardziej polecane generacje tego modelu to Mk2 i Mk3. 

Focus oferuje dość duży wybór w zakresie jednostek napędowych. Najlepsze na początek będą benzynowe wolnossące 1,6, które mają ponad 100 koni i dobrze nadają się do gazu. Z diesli dobrym wyborem na start będzie najsłabsza odmiana 2-litrowego silnika. Model ten częściej można zakupić z manualną skrzynią biegów, ale można też spotkać się z automatem. Auto ma napęd na przód.

Citroën serii C3

Francuski kandydat skłania do siebie ciekawym wyglądem oraz oryginalnie narysowanym wnętrzem. Auto jest małe i najbardziej odnajdzie się w mieście. Dzięki temu, że wokół karoserii nowszej generacji zamontowano plastikowe czarne listwy, będzie łatwiej pogodzić się z ewentualnymi obcierkami. Takie rzeczy zdarzają się notorycznie, i to nawet doświadczonym kierowcom. Samochód prowadzi się dobrze i jest bardzo wygodny. Nada się na pierwszy samochód przez wzgląd na swoje lekko podwyższone zawieszenie, które sprosta nawet krawężnikom.

Pod maską tego małego „francuza” znajduje się benzynowy silnik 1,2 PureTech, który występuje w różnych wariantach mocy – od 68 do 110 koni mechanicznych. Wartość ze środka tego przedziału będzie w sam raz na start. Silnik cechują niskie zużycie paliwa oraz przystępne koszty serwisu. Napędzana jest tylko przednia oś, a napęd może być przenoszony przez manualną bądź automatyczną skrzynię biegów.

pierwszy samochód

Volkswagen wersja Golf

Volkswagen Golf to absolutny król samochodów kompaktowych. VW może i nie wyróżnia się niczym z zewnątrz, ale w środku zaskakuje świetną ergonomią i intuicyjnością obsługi. Występuje w krótszym nadwoziu hatchback bądź w praktycznym kombi czy sedanie (Volkswagen Jetta). Prowadzi się bardzo pewnie i przewidywalnie, nawet przy większych prędkościach, a do tego świetnie skręca. Części do niego nie brakuje, a utrzymanie jest mało kosztowne. To wygodny, prosty w obsłudze oraz funkcjonalny samochód, na który decydują się nie tylko świeżo upieczeni kierowcy.

Gama silników VW jest bardzo duża. Na start najlepiej wybrać 1.6 TDI, który jeździ chyba w większości na powietrzu, bo tak mało pali. Z benzyn dobrym wyborem będą starsze warianty 1,6 albo nowsze silniki 1.4 TSI. Auto występuje tylko z napędem na przednią oś, za to łatwo znaleźć wersję z automatyczną skrzynią biegów.

baner mamy części do Twojego samochodu

Mercedes C-klasa

Jest to pierwsze na tej liście auto z napędem na tylne koła. Młodemu kierowcy można polecić generacje sprzed 2014, które są do kupienia za przystępną kwotę. Samochód występuje w nadwoziu sedan, kombi oraz coupé AMG. Cechuje się bardzo dobrą widocznością, ergonomicznym wnętrzem oraz wygodnym, dobrze zestrojonym zawieszeniem. System ESP C-klasy reaguje bardzo szybko i nie pozwala na żadne szaleństwa. Ze względu na to, że jest to klasa premium, koszty utrzymania tego auta będą trochę wyższe, jednak części zamienne są łatwo dostępne.

Cieszący się bardzo dobrą opinią silnik 2,2 CDI z pojedynczą turbiną będzie idealnym wyborem do tego auta. Jest tani w obsłudze i do tego bezawaryjny, a w dodatku pali bardzo mało. Auto, jak wyżej wspomniano, ma napęd na tył, ale czasem występowało z napędem 4-Matic. Popularna jest automatyczna skrzynia biegów.

Fiat serii Panda

Samochód ten idealnie sprawdzi się do miasta oraz na krótkie wycieczki. Panda jako jedyna w tym zestawieniu może mieć napęd 4×4. W zimie czyni ją to dużo bezpieczniejszą i pewniejszą w prowadzeniu. Dodatkowo ma spory prześwit, zatem nie są jej straszne krawężniki. Wokół auta, podobnie jak w przypadku Citroëna, zamontowano plastikowe listwy. Panda jest bardzo prosta w konstrukcji i tania w utrzymaniu.

Mały diesel 1,3 MultiJet będzie dobrym wyborem w przypadku dojazdów obwodnicą do pracy czy domu. Jednak do miasta należy wybrać którąś z dostępnych jednostek benzynowych. Może to być np. silnik 1,2, który w mieście spali mało i ewentualnie sprawdzi się na dłuższych trasach. Do tego jest mało awaryjny. Ciężko znaleźć ten samochód w wariancie z automatyczną przekładnią.

pierwszy samochód

Podsumowanie: jakie auto na pierwsze wybrać?

Warto dobrze zastanowić się, jakim kierowcą jesteś i na czym Ci zależy. To zagwarantuje wybranie odpowiedniego samochodu. Z drugiej strony, jeśli po przejażdżce wybranym autem nie będziesz czuć się komfortowo, to wznów poszukiwania.

Właściwie wybrany pierwszy samochód to taki, w którym czujesz się bezpiecznie i pewnie podczas prowadzenia. To zapewnia nam wewnętrzny spokój, jaki jest potrzebny, aby pozostać czujnym za kierownicą i nie sprawiać zagrożenia dla siebie i innych” – mówi ekspert marki Inter Cars.

Musisz też zwrócić uwagę na swój budżet. Kup auto, na które realnie Cię stać – w kontekście zakupu, jak i eksploatacji oraz regularnych serwisów. Do kosztów utrzymania należy chociażby wymiana opon czy elementów zawieszenia, a także dolewanie płynów eksploatacyjnych, oczywiście w miarę zużywania się. To sprawi, że nawet tańszy samochód będzie Ci długo służyć. Potrzebne części i produkty znajdziesz w sklepie Inter Cars.

FAQ:

Czy utrzymanie auta miejskiego i kompaktu dużo kosztuje?

Zdecydowanie nie. Nawet kompakty premium nie wypadają źle w tej kwestii. To głównie zasługa dużej dostępności części zamiennych. Oczywiście, kwestia utrzymania zależy również od awaryjności.

Czy mogę jechać autem miejskim w dłuższą trasę?

Oczywiście, że możesz, jednak jeśli silnik jest słabszy, to nie jest to zalecane, chyba że na nieco krótszym dystansie. Takie auto słabo się zbiera i jest bardzo podatne na wiatr na szybszych trasach, przez co prowadzi się je trudno.

Ile pali auto miejskie?

Zależy, to od wersji silnika. Jednak z reguły niewiele, bo z reguły spalanie w takich samochodach zamyka się do 6-6,5 l/100 km, nawet przy starszych silnikach. Nowe modele osiągną dużo niższe wyniki.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!