Zastanawiasz się nad zakupem samochodu? Wybór może być nie lada wyzwaniem, dlatego przychodzimy z pomocą. Warto, żebyś zapoznał się z ofertą Bayerische Motor Werke, powszechnie znanego jako BMW. Jedną z najbardziej rozpoznawalnych linii marki jest BMW serii 5. Zastanawiasz się nad zainwestowaniem w to auto, ale masz wątpliwości? Jesteś ciekaw, jakie usterki trapią te pojazdy? A może rozważasz wersję silnikową idealnie dopasowaną do Twoich potrzeb? Po przeczytaniu tego artykułu z pewnością wybierzesz dla siebie odpowiedni model! 

BMW serii 5 to kultowa linia samochodów, której początki sięgają 1972 roku. Przez dziesięciolecia projektanci oraz konstruktorzy niemieckiego producenta doskonalili maszyny. Wielu kierowców na całym świecie postrzega BMW serii 5 jako połączenie luksusu ze sportowym zacięciem. 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

BMW serii 5 – przegląd generacji

Warto rozpocząć od ogólnego przedstawienia, czym tak właściwie jest BMW serii 5. Jest to auto segmentu E, zaliczane do premium. A czym jest właściwie jest segment E? Zamiennie stosuje się pojęcie klasy średniej wyższej. Wróćmy do bohatera wpisu – w 2023 roku rozpoczęła się produkcja BMW serii 5 ósmej generacji, ale historia tej linii sięga 1972 roku.

I generacja – (1972-1981) 

Produkcja modelu serii 5 generacji I osiągnęła imponującą liczbę blisko 700 tysięcy egzemplarzy. Samochody te zostały zaprojektowane przez legendę designu – Paula Bracqa, a ich kodem fabrycznym zostało E12. Produkowane były wyłącznie z nadwoziem sedan.

BMW E12 miało wszystkie cechy, które w przyszłości będą wyróżniać samochody wyższej klasy średniej segmentu premium. Charakterystyczna atrapa chłodnicy z podwójnymi reflektorami, wydłużona sylwetka i tradycyjny napęd tylny to tylko niektóre z nich. Warto wspomnieć o układzie jezdnym, zapewniającym sportowy charakter, bezpieczeństwo i niemały komfort.

W chwili debiutu podstawowa odmiana 520 miała motor o mocy 115 KM. W kolejnych latach producent wprowadził na rynek mocniejsze silniki. Co interesujące, w 1974 roku pojawiała się jeszcze słabsza odmiana, czyli 90-konne BMW 518. Ale ciekawsze było choćby BMW 525 o mocy 145 KM oraz BMW 528 o mocy 165 KM. Od roku 1977, jako część aktualizacji modelu, wszystkie pojazdy serii 5 otrzymały lekko uniesione maski silnika, rozciągające się od atrapy chłodnicy do przedniej szyby, oraz większe tylne lampy. Modele z silnikami 6-cylindrowymi, takie jak BMW 525 i 528, wyposażono w podwójne gaźniki, co przekładało się na większą moc i dynamiczność pojazdów. Trzeba wspomnieć, że dostępne były też odmiany z wtryskiem paliwa, generujące nieco wyższą moc niż odmiany gaźnikowe. Montowano budzący dziś sporo kontrowersji mechaniczny układ Bosch K-Jetronic. 

Na szczycie gamy były odmiany Alpina (530, 530i oraz 535i). Wspomniana Alpina była przez lata oficjalnym tunerem BMW. Więcej – w 2022 roku BMW stało się jej głównym udziałowcem. 

BMW serii 5

II generacja – (1980-1988) 

Pojazdy II generacji zostały oznaczone kodem E28. Wydaje się, że najważniejszą nowością było wprowadzenie  w 1983 jednostki wysokoprężnej. Odmiana z turbo (524td) miała 115 KM, zaś wolnossąca (524d) jedynie 86 KM. Inna ważna zmiana, choć nie tak spektakularna: E28 to pierwszy model BMW, w którym producent zdecydował się na zmianę układu konsoli środkowej, zwróconej w stronę kierowcy. Ta modyfikacja miała na celu stworzenie bardziej ergonomicznego i intuicyjnego środowiska dla wspomnianego kierowcy, podkreślając jednocześnie sportowy charakter pojazdu.

Jako pionier w dziedzinie bezpieczeństwa, BMW postanowiło opcjonalnie wprowadzić również układ przeciwblokujący (ABS). Ten system, wprowadzony w 1978 roku, zapewniał jeszcze większą kontrolę podczas hamowania, zwiększając bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i pasażerom.

III generacja – (1987-1996) 

Jej kod fabryczny to E34. Model został wprowadzony na rynek jako sedan. Co więcej – w 1990 roku gama rozszerzyła się o wersję kombi. E34 to też pierwsze BMW serii 5, które było dostępne w tym typie nadwozia i otrzymało opcjonalny napęd na cztery koła oraz również opcjonalny silnik V8. Samochody trzeciej generacji wyposażono w kontrolę stabilności oraz trakcji.

IV generacja – (1995-2003)

Kodem fabrycznym tej generacji było E39, a jej pojazdy stylistycznie nawiązują do E34. Początkowo ten model, tak jak w przypadku generacji I, także był dostępny wyłącznie jako sedan. Pomimo premiery nowego samochodu BMW cały czas produkowało jeszcze kombi E34, a dopiero w 1997 roku pojawiło się E39 w tej wersji nadwozia. Auta IV generacji były pierwszymi, w których zastosowano aluminiowe elementy w przednim zawieszeniu. Dzięki temu udało się znacząco obniżyć całkowitą masę. W 1998 roku na rynku pojawił się sedan E39 M5 napędzany 4,9-litrowym silnikiem V8 (odmiana S62). 

V generacja – (2003-2010) 

W tej generacji kody fabryczne to E60 dla sedana oraz E61 dla kombi. Nowy model wprowadził na rynek szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych, m.in.: system iDrive, aktywny tempomat, aktywny układ kierowniczy czy sterowanie głosowe. E60 to również pierwsza generacja, w której pojawił się turbodoładowany silnik benzynowy. 

VI generacja – (2009-2017) 

Kody fabryczne tych pojazdów to: F10 (4-drzwiowy sedan), F11 (5-drzwiowe kombi), F07 (5-drzwiowy fastback) i F18 (4-drzwiowy sedan z długim rozstawem osi). Ten ostatni nie był jednak dostępny w Europie, gdyż oferowano go jedynie na rynku chińskim.

F07 Gran Turismo to pierwszy samochód w serii 5, który został wyprodukowany jako fastback czy liftback (oba określenia są poprawne, bo klapę bagażnika można było otwierać na dwa sposoby: razem z szybą jak w liftbacku i bez szyby jak w fastbacku). Z kolei model F10 można było nabyć z hybrydowym układem napędowym. W przypadku F10 M5 montowano silnik V8 S63 z podwójnym turbodoładowaniem oraz 7-biegową dwusprzęgłową skrzynię. W pojazdach VI generacji pojawiły się również nowe systemy, m.in.: Black Panel Display, automatyczne parkowanie czy elektryczne wspomaganie kierownicy.

VII generacja – (2017-2023) 

Produkowane od 2017 roku BMW serii 5 otrzymało kod fabryczny G30 dla 4-drzwiowego sedana, G31 dla 5-drzwiowego kombi oraz G38 dla 4-drzwiowej limuzyny z długim rozstawem osi. Auta z kodem G30 są oparte na tej samej platformie modułowej co seria 7 (G11/G12). 

Producent wypuścił najmocniejszy motor wysokoprężny tej serii – M550d xDrive. Jednostka napędowa ma pojemność tylko 3 litry, ale aż 4 turbosprężarki, co przekłada się na 400 KM oraz 760 Nm. Nowoczesne silniki, wydajne i dostępne opcjonalnie w wersji hybrydowej, zapewniają wyjątkową dynamikę jazdy w swojej klasie. Dodatkowo adaptacyjny układ jezdny i zintegrowany aktywny układ kierowniczy przyczyniają się do zwiększenia komfortu i precyzji prowadzenia.

Dostępne są także różne zaawansowane systemy wspomagające bezpieczeństwo podróży, takie jak opcjonalny system asystujący kierowcy Professional, który pomaga w utrzymaniu pasa ruchu lub w sytuacjach nagłego hamowania.

W ramach aktualizacji w roku 2020 wprowadzono wyraźne akcenty zewnętrzne, takie jak: nowa atrapa chłodnicy, spłaszczone reflektory z opcjonalnymi światłami laserowymi oraz nowe lakiery. Wnętrze zostało również ulepszone poprzez wprowadzenie nowych komfortowych foteli, a systemy wspomagające kierowcę teraz oferują asystenta korytarza ratunkowego i funkcję miejskiego hamowania. Te aktualizacje dodają jeszcze większej wartości i innowacyjności do już imponującej linii BMW serii 5.

Przeczytaj też: BMW – modele i historia marki

BMW seria 5 – modele i wersje silnikowe godne uwagi

Poznałeś już wszystkie generacje BMW serii 5. „Piątka” to obok „trójki” jedna z najbardziej udanych serii. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem, możesz mieć nie lada dylemat przy wyborze odpowiedniego dla Ciebie BMW serii 5. Modele z każdej serii mają lepsze i gorsze wersje silnikowe, ale również specyficzne bolączki. Na jakie auta warto zwrócić uwagę?

BMW serii 5 E39

BMW 5 E39 dostępne było w 14 wersjach silnikowych. Warto od razu zaznaczyć, że za najmniej awaryjny uważa się benzynowy motor R6. Szczególnie polecane są warianty 535i z silnikiem o pojemności 3,5 l i mocy 235-245 KM oraz 540i – pojemność 4,4 l i moc 286 KM. Ważna informacja! Diesle E39 nie miały filtra cząstek stałych, więc właściciel takiego pojazdu ma o jeden problem mniej. Co ciekawe, z silników wysokoprężnych na uwagę zasługuje też niewysilony, 2-litrowy, 136-konny motor z rodziny M47. Po zakupie warto jednak sprawdzić, w jakim stanie są klapki w kolektorze ssącym. 

A co z usterkami? BMW serii 5 E39 zmaga się z licznymi problemami z zawieszeniem oraz maglownicą. Wadliwa jest również elektronika. Przed zakupem warto dokładnie obejrzeć pojazd, ponieważ zdecydowana większość egzemplarzy ma liczne wykwity korozji. Na rynku wtórnym znajdziesz modele za sporo mniej niż 10 000 złotych. Pamiętaj jednak, że E39 to auta, których produkcja zakończyła się w 2003 roku. W związku z tym dostępne na rynku samochody są dosyć leciwe i mają zwykle duże przebiegi – tłumaczy ekspert Inter Cars. Potem jeszcze dodaje, że na rynku jest też coraz więcej BMW E39, kosztujących 40-60 tys. zł. I nie chodzi tylko o odmiany Alpine czy M5, ale o zadbane egzemplarze popularnych wersji, które zyskują status youngtimerów.

Nie można pominąć BWM serii 5 E39 M5. To pojazd, o którym wielu kierowców zgodnie mówi, że takiego drugiego już nie będzie. Najbardziej charakterystycznym elementem tego modelu jest jego imponujący silnik V8 o pojemności 4,9 litra, który generuje moc 400 KM. Dodatkowo przekładnie Getrag z bardzo szybkimi synchronizatorami zapewniają niezwykłą precyzję i płynność zmiany biegów. 

Dawniej cena tego samochodu (E39 M5) sięgała nawet pół miliona złotych, jednak obecnie można znaleźć używane egzemplarze dobrej jakości za 100-200 tysięcy złotych. M5 E39 nie tylko zapewnia doskonałą wydajność i sportowe osiągi, ale również zaliczany jest do pełnoprawnych klasyków. Coraz więcej osób traktuje go jako lokatę kapitału. Jednocześnie jest to pojazd stworzony do codziennej jazdy, ale ma unikalny charakter i specjalne miejsce w sercach motoryzacyjnych entuzjastów.

BMW serii 5 E60

BMW E60 serii 5 to kolejny model, który jest łatwo dostępny na rynku wtórnym. Jakie silniki są warte uwagi? Za najmniej awaryjne, jednak wciąż niedoskonałe, uważane są wszystkie egzemplarze z motorem wysokoprężnym. Szczególnie polecane są jednostki 6-cylindrowe 2.5 R6 oraz 3.0 R6. Jeśli jednak zastanawiasz się nad BMW E60 serii 5 z silnikiem benzynowym, rozważ wersje 2.5 oraz 3.0. Są nie tylko najmniej awaryjne, ale również najbardziej ekonomiczne w utrzymaniu. 

Najwięcej problemów może powodować „dwulitrówka”, w której częste są usterki wtryskiwaczy, problemy z plastikowymi klapkami w kolektorze dolotowym w 4- i 6-cylindrowych silnikach, czy awarie automatycznej skrzyni biegów ZF w modelach z silnikiem Diesla 530d. Co z innymi usterkami? W dieslach należy uważać na awarie turbosprężarki oraz wtryskiwaczy. Problem dotyczy nieodpowiednio serwisowanych samochodów. Oczywiście istnieje też możliwość napotkania pojazdu z cofniętym licznikiem.

Za ile możesz kupić takie BMW seria 5? Cena egzemplarzy z początkowych lat produkcji (2003-2005) to niecałe 10 000 złotych. Pamiętaj jednak, że są to auta, które zjechały z taśm produkcyjnych dwie dekady temu. Do tego najtańsze egzemplarze z pewnością będą wymagać doinwestowania kwotą nie tyle kilkoma, co nawet kilkunastoma tysiącami złotych. Zatem jeśli poprzedni właściciele zaniedbali serwisowanie i zapominali o bieżących wymianach, będziesz musiał sporo dołożyć. Szukając młodszego auta z mniejszym przebiegiem, musisz być przygotowany na wydatek minimum 30 000 zł. 

Co zatem wybrać z oferty BMW? 2008 – seria 5. Ten rocznik jest szczególnie popularny na rynku wtórnym. Pamiętaj jednak o kilku ważnych czynnikach przed podjęciem decyzji. Przed zakupem zawsze warto sprawdzić historię i stan techniczny pojazdu, zapoznać się z danymi dotyczącymi przebiegu, serwisowania i ewentualnych napraw. Dobrze jest także skonsultować się z ekspertem lub serwisem samochodowym w celu oceny kondycji i potencjalnych kosztów utrzymania.

BMW serii 5 F10

W przypadku tej generacji dobrymi opiniami cieszą się 6-cylindrowe benzyny z wersji 3.0 R6. Ponownie szerokim łukiem należy omijać silniki 2-litrowe. Problemy z wtryskiwaczami, pompą oleju czy turbosprężarką to tylko wierzchołek góry lodowej. Z gamy motorów wysokoprężnych dobrym wyborem będzie z kolei 520d. Oczywiście, jeśli lubisz prawdziwie sportowe samochody, to warto rozejrzeć się za F10 M5. Podwójnie turbodoładowany silnik V8 o pojemności 4,4 l i mocy 575 KM to gwarancja emocjonującej jazdy. Musisz być jednak przygotowany na większe wydatki. Najtańsze egzemplarze to cena minimum 150 tys. zł. Nowsze, najlepiej utrzymane auta mogą kosztować nawet 600 tys. zł.

Wadą BMW 5 F10 jest dość nietrwałe zawieszenie, a w szczególności przeguby. Kłopotliwe bywają także elementy wału napędowego. Jest to jednak przypadłość głównie starszych egzemplarzy. Warto jednak nastawić się na problemy z czujnikami, sterownikami czy systemem zasilania. 

Ile kosztuje F10? Cena za zadbane auto z niskim przebiegiem może przekraczać 80 000 złotych. Oczywiście znajdziesz również tańsze opcje z wcześniejszych lat produkcji. Niezależnie od rocznika pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić auto. 

Problem z BMW serii 5? Części zamienne tylko w Inter Cars!

Masz w swoim garażu BMW serii 5? Kombi czy sedan, trzecia czy szósta generacja, benzyna czy silnik wysokoprężny? A może dopiero rozważasz zakup? Bez względu na to, na który model BMW serii 5 się zdecydujesz, niezbędne części i akcesoria znajdziesz w Inter Cars. Wysokiej jakości części zamienne od renomowanych producentów to gwarancja prawidłowej pracy Twojego samochodu. Sprawdź i przekonaj się sam!

Baner Inter Cars

BMW serii 5 – podsumowanie

Seria 5 marki BMW oferuje opcje, które na pewno warto rozważyć, jeśli poszukujesz eleganckiego samochodu ze sportowym sznytem. Mimo upływu lat pojazdy te nadal są jednymi z najlepszych w swoim segmencie. Widać to po mnogości ofert na rynku wtórnym. E39, E60 a może F10? Po lekturze tego artykułu wiesz już, na które wersje postawić! Oczywiście zakup używanego BMW powinien być przeprowadzony ze szczególną uwagą. Nie brakuje bowiem egzemplarzy niefachowo naprawianych po wypadkach, z cofniętymi licznikami czy wymagającymi sporego doinwestowania. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Ósma generacja BMW 5 zadebiutowała w maju 2023 roku. Kod fabryczny podstawowej odmiany – sedana ze standardowym rozstawem osi – to G60. W ofercie dostępne poza odmianami benzynowymi także wersje elektryczne. Auto wytwarzane jest w dwóch krajach: Niemcy i Chiny. W przyszłości nie jest wykluczone, że w kolejnych latach do tego grona dołączą Stany Zjednoczone.

BMW wersji M5 wyróżniają się przede wszystkim mocnymi silnikami, które gwarantują błyskawiczne przyspieszenie oraz dużą moc. Odznaczają się również agresywnym wyglądem i sportową stylistyką. Pojazdy mają także luksusowe wyposażenie. Pierwszy samochód z serii M5 pojawił się w 1984 roku. Zarówno starsze, jak i nowsze auta na rynku są łakomym kąskiem. Starsze generacje M5 są już pełnoprawnymi klasykami, natomiast nowsze z pewnością zyskają taki status.

Hitem na rynku wtórnym są modele kombi F11 (lata produkcji 2010-2017). Najbardziej poszukiwane są odmiany z silnikami wysokoprężnymi. Interesującą opcją są wersje z napędem na obie osie – choćby BMW 525d xDrive. BMW 5 VI generacji nadal wygląda świeżo, do tego jest doskonale wyposażone i sprawdzi się i jako auto do zadawania szyku, i podczas codziennej eksploatacji.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!