BMW to marka, która kojarzy się z autami o dynamicznym designie i sportowym charakterze. W ofercie znajdują się zarówno modele BMW, takie jak: zadziorne roadstery, eleganckie limuzyny, jak i komfortowe SUV-y. Logo BMW jest rozpoznawalne nawet przez ludzi, którzy nie mają wiele wspólnego z motoryzacją. Na tak wielką popularność marka pracowała przez dekady. Jej początki sięgają już czasów I wojny światowej, kiedy to działalność BMW powiązana była z lotnictwem.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Pierwsze BMW na świecie – krótka historia marki

Historia marki jest mocno związana z lotnictwem. Niektóre źródła mówią, że biało-niebieska szachownica w znaczku marki to tak naprawdę symbol śmigła. Biorąc pod uwagę jej korzenie, jest to bardzo prawdopodobne. Jednak koncern ten wywodzi się z Bawarii, a flaga tego landu ma również wzór biało-niebieskiej kraty. Można zatem uznać, że obie wersje są prawdziwe. Przyjrzyjmy się teraz historii tego koncernu. 

Początki marki

Kiedy należy upatrywać początków BMW? Historia marki rozpoczyna się w 1916 r., kiedy to Karl Rapp oraz Gustav Otto rozpoczęli produkcję samolotów w ramach przedsiębiorstwa BFW (Bayerische Flugzeugwerke – Bawarskie Zakłady Lotnicze). Nazwa BMW (Bayerische Motoren Werke – Bawarskie Zakłady Silnikowe) została wprowadzona dopiero rok później 

Wraz z końcem I wojny światowej zapotrzebowanie na produkcję samolotów spadło niemal do zera. W związku z tym przedsiębiorstwo było zmuszone do skupienia na silnikach do samochodów, ciężarówek, motocykli oraz łodzi. Spółka zawarła także poważną umowę na produkcję hamulców pneumatycznych do pociągów. 

Jednak dopiero w październiku 1928 roku – gdy BMW przejęło fabrykę samochodową w Eisenach – spółka zajęła się produkcją samochodów. 6 miesięcy zajęło wprowadzenie do sprzedaży pierwszego seryjnego modelu o nazwie 3/15 PS DA , który występował w różnych wariantach nadwozia.

Lata II wojny światowej wiązały się z kolejną zmianą profilu produkcyjnego BMW. Przedsiębiorstwo skoncentrowało się na dostarczaniu silników na potrzeby wojskowe. Koniec II wojny światowej i podział Niemiec wiązał się z kolejnymi problemami. Zakłady w Monachium zostały całkowicie zniszczone, a te w Eisenach – zostały na terenach NRD.  W związku z tym centrala w Monachium zakazała produkcji samochodów pod marką BMW w zakładach w bloku wschodnim.

BMW – lata przełomu

Do początku lat 60. przedsiębiorstwo BMW borykało się z falą kryzysów i ogromnych problemów finansowych. Dopiero 1962 r. przyniósł odmianę, kiedy to przedstawiono BMW 1500 – określane jako auto nowej klasy. Model ten był dostępny jako sedan, dopiero w późniejszych latach zostało wprowadzone coupe. Auto było produkowane do 1977 r. i śmiało można określić je, jako przełomowe dla historii marki. 

Gdy chodzi o BMW, modele tej marki przyjęły charakterystyczny schemat nazewnictwa właśnie po premierze BMW 1500. W ciągu następnych lat po zaprezentowaniu przełomowego auta koncern przygotował kolejne modele, tj. 1800 oraz 2000. Rosnący numer w nazwie symbolizował cenę oraz poziom prestiżu i osiągów.

W następnych latach wprowadzono kolejne modele – tym razem z serii „Zero-Dwa”. Były one produkowane od 1966 roku. Mowa tu o modelach 1602, 1802 oraz 2002. Sukces był tak ogromny, że koncern był zmuszony zwiększyć możliwości produkcyjne. W tym celu przejął on spółkę Hans Glas GmbH, której budynki przerobił na linie produkcyjne. Wraz z rozwojem produkcji, wprowadzano coraz to nowe rozwiązania technologiczne w samochodach BMW. Stare modele 2002 zostały nawet wyposażone w turbosprężarkę i to już w 1972 roku. Było to pierwsze seryjnie produkowane w Europie auto z turbodoładowaniem.

Wzrost popularności i produkcji

Głową zarządu BMW w latach 70. został Eberhard von Kuenheim. Po objęciu przez niego stanowiska prezesa produkcja aut wzrosła czterokrotnie. Nowe fabryki nie powstawały już tylko w Niemczech – ale także w Austrii, USA oraz RPA

Wraz ze wzrostem popularności marka pracowała nad sposobem na zaznaczenie, do jakiego klienta kierowane są poszczególne modele. W ten sposób w 1972 roku pojawiła się pierwsza generacja znanego modelu serii 5. Na początku sprzedawano ją tylko na rynek amerykański. Chwilę później (w 1975 r.) światło dzienne ujrzał obecnie najchętniej kupowany model marki, czyli seria 3. Rok 1977 to debiut sedana klasy wyższej: BMW 7. A co ważnego w historii BMW wydarzyło się w 1976 roku? Premiera serii 6, będącej połączeniem auta sportowego (nadwozie coupe i mocne silniki) z luksusem znanym później z BMW 7. Kolejne lata to dalsze zmiany i nowe trendy.

Koncern BMW w latach 90.

BMW w 1994 roku przejęło brytyjską grupę Rover, w której skład wchodziły takie marki, jak: Rover, Mini, MG, Land Rover i Range Rover. Z perspektywy czasu nie przyniosło to bawarskiemu koncernowi zysków, a wręcz same straty. W 2000 roku doszło do zakończenia współpracy, jednak BMW zachowało prawa do marki Mini, której samochody produkowane są do dziś. 

W latach 90 BMW rozpoczęło również stopniowe przejmowanie firmy Rolls Royce. 30 marca oficjalnie ogłoszono, że za kwotę 572 milionów dolarów firma przejmuje prawa do produkcji Rolls-Royce’a. Produkcja samochodów w ramach nowej spółki, Rolls-Royce Motor Cars, rozpoczęła się w 2003 roku.

Końcówka lat 90. oznaczała wprowadzenie do gamy modelowej aut serii X. Były to modele z nadwoziem typu SUV, czyli tzw. sportowo-rekreacyjne. Premierę miały konkretnie modele X3, czyli kompaktowy SUV segmentu D oraz X5, czyli znacznie większe auto reprezentujące segment E. 

Jak wygląda BWM dzisiaj?

Aktualnie Inżynierowie i konstruktorzy BMW pracują nad rozwojem technologii napędów elektrycznych. System E-drive miał premierę w modelu i3, który cieszy się do dziś bardzo dużą popularnością. Obecnie gama modeli z napędem bezemisyjnym cały czas się powiększa. Do tego koncern ten opracował filtry antysmogowe do modeli napędzanych silnikami spalinowymi oraz mocno poprawił wydajność energetyczną. 

Jeśli mowa o marce BMW, to jej samochody zawsze były projektowane zgodnie z hasłem „Radość z jazdy”, którym producent ten reklamuje się od lat. Hasło to jest jak najbardziej adekwatne w stosunku do aut BMW. Modele tego koncernu zawsze mają za zadanie cieszyć kierowcę i skupiać się wokół niego. Nieważne, czy jedziesz usportowiona serią 3, luksusową serią 7 czy elektrycznym I3, ma to być dla Ciebie czysta przyjemność. 

Po producencie z tak ciekawą historią masz pełne prawo spodziewać się równie ciekawych i przełomowych samochodów. Nie zawiedziesz się w tym temacie, jeśli chodzi o BMW. Modele stare oraz te nowsze – poniżej znajdziesz przekrój przez konstrukcje, bez których świat motoryzacji nie byłby taki sam.

BMW serii 3

Seria 3 to w nomenklaturze BMW auta klasy średniej. Wprowadzone do produkcji w 1975 r., początkowo dostępne były wyłącznie jako 2-drzwiowe sedany  oraz kabriolety. Na początku lat 80. rozszerzono ofertę wersji nadwozia o 4-drzwiowego sedana oraz 5-drzwiowe kombi. 

Wielkim hitem okazała się druga generacja serii 3 – produkowany od 1982 r. model E30. Auto cechowała sportowa stylistyka, było stosunkowo lekkie i miało dynamiczny charakter. Dla szukających najlepszych osiągów, szczególnie interesująca jest odmiana M3 E30 – auto oparto na czterocylindrowym silniku S14 2,3 lub 2,5 l.

Także następca E30 – model z trzeciej generacji serii 3 – E36 okazał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli marki. Produkowany był od 1990 do 2000 r. Auto charakteryzowało się doskonałym komfortem prowadzenia oraz dynamicznymi jednostkami napędowymi. Gdy chodzi o silniki benzynowe, szczególnym zainteresowaniem cieszą się jednostki sześciocylindrowe – o pojemnościach od 2,0 do 2,8 l. Auto było dostępne także z dieslami – np. 325 td o pojemności 2,5 l. Także w trzeciej generacji występowała sportowa odmiana – M3 E36. 

BMW serii 5

Seria 5 jest produkowana od 1972 r. W tej gamie samochodów znajdują się auta klasy wyższej. Początkowo były to wyłącznie nadwozia typu sedan, jednak w połowie lat 80. pojawiły się także „piątki” w wersji Touring (5-drzwiowe kombi). 

Na szczególną uwagę zasługuje BMW E34, który jest odsłoną trzeciej generacji serii 5. Produkowany w latach 1987-1996 do dzisiaj uznawany jest za wzór bawarskiego designu. Auta te uchodziły za bardzo bezpieczne. Były dostępny z silnikami benzynowymi oraz wysokoprężnymi, jednak na szczególną uwagę zasługuje wersja zasilana ośmiocylindrowym V8.

BMW serii 7

Seria 7 oznacza w BMW klasę aut luksusowych. Pierwsze modele z tego segmentu zostały wprowadzone w 1977 r. Obecnie mamy do czynienia z siódmą generacją. Na przestrzeni lat auta te dostępne są wyłącznie jako 4-drzwiowe sedany. 

Już pierwsza generacja – model E23 – oferowała szereg rozwiązań technologicznych z wysokiej półki, wśród których warto wymienić, chociażby system ABS czy poduszkę powietrzną nie tylko kierowcy, ale też pasażera. Model oparty był na 6-cylindrowych silnikach benzynowych, od 1983 r. dostępnych także z turbodoładowaniem. 

Każda z generacji siódemki zyskała rozpoznawalność i podziw, jako auto prawdziwie luksusowe. Warto jednak wspomnieć o E65, którego stylistyka początkowo była krytykowana. To jeden z pierwszych projektów Chrisa Bangle’a – który przez wiele lat był designerem bawarskiego koncernu. W tamtych czasach E65 zostało jednak powszechnie uznane za zbyt awangardowe. Z dzisiejszego punktu widzenia można to uznać za wytyczanie nowych trendów w motoryzacji.

BMW serii 8

Seria 8 to w BMW sportowe coupe o luksusowym charakterze. Były to auta produkowane na znacznie mniejszą skalę, obecnie należące do prawdziwych rarytasów. Wśród tej serii szczególnie warto zwrócić uwagę na 850i – model produkowany od 1989 do 1999 r.

Auto wyróżniała odważna, nieco futurystyczna stylistyka. Na szczycie gamy silnikowej była odmiana  V12 o pojemności 5 litrów, montowana do wspominanej wersji 850i. Tę odmianę nazywano pogromcą Ferrari, ponieważ ze względu na właściwości jezdne był w stanie zawstydzić inne auta tej klasy. Warto zwrócić uwagę, że model już w tamtych latach oferował nowoczesne rozwiązania, takie jak system kontroli trakcji

M1

Modelem, który także przyćmiewał inne auta sportowe, było także M1. To sportowe coupe produkowane w latach 1978-1981. Model ten miał być produkowany w fabrykach Lamborghini, jednak ze względu na pojawiające się konflikty opracowany był jednak w bawarskich zakładach. Sześciocylindrowy silnik z 4 zaworami przypadającymi na cylinder zapewniał 277 KM mocy (w przypadku wyścigowych wersji turbodoładowanych było to monstrualne 862 KM).

Z1

W ofercie BMW na przestrzeni lat pojawiały się także sportowe auta kompaktowe. Z1 produkowany był wyłącznie przez 2 lata, a jednak zdołał zapisać się na kartach historii motoryzacji – stał się bowiem wyznacznikiem dla roadsterów produkowanych w latach 90. 2,5 litrowy silnik R6 generował 170 KM mocy, co zapewniało przyspieszenie na poziomie 7,9 s do setki.

Samochody BMW – opinia eksperta

BMW to bez wątpienia jedna z najważniejszych marek w historii motoryzacji. Do dzisiaj jest to synonim samochodu dynamicznego, a przy tym luksusowego. Nie dziwi zatem, że te auta cieszą się bardzo dużą popularnością na rynku wtórnym. Trzeba jednak liczyć się z tym, że w przypadku starszych egzemplarzy trzeba się liczyć z wydatkami. 

Modele są podatne na korozję – rdza pojawia się przeważnie w podobnych miejscach, takich jak: nadkola, okolice bagażnika czy wlewu paliwa. Decydując się na kultowe modele, takie jak np. E36, trzeba szczególną uwagę zwrócić na serwis rozrządu, ponieważ często dochodziło w nich do szybkiego zerwania paska. Do tego w wielu wersjach silnikowych BMW powtarzają się problemy z panewkami, zaworami oraz wyciekami oleju — mówi ekspert Inter Cars.

Części do BMW w sklepie Inter Cars

Będziesz Miał Wydatki – to dość przaśne „rozszyfrowanie” nazwy marki nieznacznie mija się z prawdą. Serwisowanie BMW nie należy bowiem do najtańszych. Jednak to przecież segment premium, więc nie powinno dziwić i z pewnością nie odstraszy prawdziwych wielbicieli BMW. A tych nie brakuje. Warto dodać, że poza wyjątkami, BMW uchodzą za auta trwałe, solidnie zmontowane i podatne na tuning. 

Nabywając kilkunastoletni samochód, już na wejściu trzeba przygotować się do wymiany rozrządu. Do tego należy się liczyć z koniecznością samodzielnego serwisowania i wykonywania pomniejszych napraw na bieżąco. Wiedz, że części do BMW możesz znaleźć w sklepie Inter Cars.

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

BMW modele – podsumowanie

Marki BMW nie trzeba nikomu przedstawiać. Historia koncernu obfituje we wzloty i upadki, jednak chyba nikt nie kwestionuje roli tego przedsiębiorstwa w motoryzacji, jaką znamy. Trudno jest stwierdzić, które modele są najważniejsze w historii marki BMW – w końcu zróżnicowana oferta na przestrzeni lat sprawiła, że auta zdobyły status kultowych w zupełnie różnych segmentach. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Modele BMW, które cieszą się ogromną popularnością, to E30, E36 czy E65 – trzeba jednak poświęcić trochę czasu na znalezienie zadbanego egzemplarza. 

Jeśli nie ograniczają Cię fundusze, to najlepiej zdecydować się na samochody z serii M. Są to najmocniejsze wersje seryjnie produkowanych modeli. Możesz także się rozejrzeć za autami z serii Z oraz mniejszą serią 1 lub 2 z mocniejszymi silnikami.

Jeśli mowa o autach starszych niż 15 lat, to dalej w dzisiejszych realiach świetnie odnajdują się BMW serii 3 E46 oraz serii 5 E60. Jeżeli szukasz nieco nowszegosamochodu, warto przyjrzeć się także choćby pierwszym SUV-om od bawarskiego koncernu – np. X3 E83. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!