Decyzja o zakupie elektrycznego pojazdu często jest podyktowana nie tylko względami ekologicznymi, ale też finansowymi. Za argumentami ekonomicznymi przemawiają m.in. atrakcyjne dopłaty oraz zwolnienie z podatku. Inną kwestią jest cena, jaką zapłacisz za jego ładowanie. Ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem elektrycznym? I gdzie najtaniej naładujesz swoje auto? Sprawdź wyliczenia i przekonaj się, czy jest to opłacalna inwestycja.

ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem

Z roku na rok w Polsce przybywa właścicieli samochodów elektrycznych. Nie jest to żadna niespodzianka, biorąc pod uwagę europejską politykę klimatyczną, której celem jest całkowita bezemisyjność do 2050 roku. To dlatego większość producentów aut elektryfikuje ofertę, a państwa członkowskie UE wprowadzają liczne udogodnienia dla nabywców takich samochodów. Efekty są już doskonale widoczne na drogach. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pod koniec lutego 2023 w Polsce było 70263-osobowych i użytkowych pojazdów elektrycznych. Jest to wzrost o ponad 5 tysięcy w stosunku do dwóch poprzednich miesięcy oraz o 56 procent w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku. Czy miała z tym związek wyłącznie korzystna cena zakupu? Oczywiście, nabywcy zwracają też uwagę na komfort jazdy, design i awaryjność. Istotnym parametrem jest także koszt przejazdu w przeliczeniu na 100 km. Jak to wygląda w rzeczywistości?

Z poniższego artykułu dowiesz się między innymi:

Sposoby ładowania i koszt przejazdu elektrycznego auta

Wynik zużycia paliwa w przeliczeniu na 100 km jest bardzo prosty do ustalenia w przypadku pojazdów spalinowych. Przeprowadzenie takich kalkulacji pomaga zaś ustalić, czy auto należy do oszczędnych. W podobny sposób można obliczyć koszt przejazdu samochodu elektrycznego. Potrzebujesz do tego tylko nieco innych danych, a zużycie prądu wyraża się w kWh/100 km. Od czego zależy, ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem elektrycznym? O zasięgu auta decyduje pojemność użyteczna akumulatora, natomiast najważniejsze czynniki dla spalania to wydajność silnika i masa własna. Na ostateczny wynik wpływają też aerodynamika, rozmiar opon, temperatura otoczenia i styl jazdy.

Średnie zużycie energii, które podają producenci samochodów, opiera się o WLTP, czyli Światową Zharmonizowaną Procedurę Testową dla Pojazdów Lekkich. Cykl testowy trwa 30 minut, podczas których auto kilkakrotnie przyspiesza i hamuje, osiąga wysokie prędkości oraz odbywa krótki postój. Wszystkie te zabiegi mają na celu przybliżenie realistycznego „spalania” elektryka. Międzynarodowa organizacja Electric Database przekonuje jednak, że oficjalne wyniki znacznie odbiegają od rzeczywistości. Przeprowadzone przez nią testy pokazują wyższe wartości, np. w przypadku Dacii Spring dane producenta zgodne z WLTP wynoszą 11,9 kWh/100 km, z kolei jak podaje Electric Database, jest to 15,8 kWh/100 km.

Jednym z najistotniejszych elementów wpływających na to, ile zapłacisz za ładowanie, jest cena prądu. Podwyżki, które miały miejsce w ostatnich latach, na pewno nie spotkały się z entuzjazmem osób posiadających samochód elektryczny. Koszt przejazdu będzie poza tym zależeć od miejsca i rodzaju ładowarki.

Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Przeczytaj artykuł na blogu Inter Cars: Ładowanie samochodu elektrycznego – odpowiadamy na wszystkie pytania.

Publiczna stacja AC

Ogólnodostępne stacje ładowania, które można spotkać w Polsc,e to głównie stacje AC, wykorzystujące prąd zmienny o mocy od 1,4 do 22 kW. Pod koniec stycznia 2023 roku było w Polsce 1853 takich ładowarek. Ich zaleta to niższa stawka za 1 kWh, a wada to dłuższy czas ładowania. Ten typ urządzenia zasila bowiem wewnętrzną ładowarkę pojazdu prądem zmiennym (AC), który następnie jest przekształcany w prąd DC (jest potrzebny do naładowania akumulatora). Wydajność procesu jest zatem niższa, niż w przypadku bezpośredniego zasilania prądem DC.

Jak wyglądają ceny za ładowanie auta na publicznych stacjach AC? Większość operatorów podniosła stawki wraz z początkiem 2023 r. Prezentowało się to następująco:

  1. Greenway w zależności od posiadanej taryfy:
  • 1,60 zł za 1 kWh: Energia Max,
  • 1,75 zł za 1 kWh: Energia Plus,
  • 1,95 za 1 kWh: Energia Standard,
  • 2,20 za 1 kWh: ładownie jednorazowe.
  1. Orlen Charge: 1,89 zł za 1 kWh.
  1. Tauron:
  • niezarejestrowany klient: 1,31 za 1 kWh,
  • zarejestrowany w eMap: 1,21 za 1 kWh.
  1. EVPlus:
  • 1,20 za 1 kWh + 0,05 zł za minutę postoju: taryfa Start,
  • 1,00 za 1 kWh + 0,05 zł za minutę postoju: taryfa Plus
  • 1,00 zł za 1 kWh: taryfa Comfort,
  • 1,40 + 0,05 zł za minutę postoju: ładowanie jednorazowe.

Publiczna stacja DC

Pod koniec stycznia 2023 r. w Polsce działało 759 ogólnodostępnych stacji ładowania prądem stałym (DC). Proces uzupełniania energii jest tu prostszy: prąd trafia bezpośrednio do akumulatorów. Moc może wynosić od 50 do 350 kW. Dzięki temu ładowanie jest szybsze: w niecałą godzinę uzupełni się nawet 80 proc. baterii. Koszt utrzymania stacji DC jest znacznie większy niż AC, dlatego jest ich zdecydowanie mniej.

Ile zapłacisz, jeśli naładujesz samochód elektryczny na stacji DC? Na początku 2023 r. wyglądało to tak:

  1. GreenWay w zależności od taryfy:
  • 1,95 zł za 1 kWh (moc niższa niż 100 kW), 2,20 zł za 1 kWh (moc wyższa niż 100 kW): Energia Max,
  • 2,30 zł za 1 kWh (niższa niż 100 kW), 2,60 zł za 1 kWh (wyższa niż 100 kW): Energia Plus,
  • 2,95 zł za 1 kWh (niższa niż 100 kW), 3,25 zł (wyższa niż 100 kW): Energia Standard,
  • 3,40 zł za 1 kWh (niższa niż 100 kW), 3,80 zł (wyższa nić 100 kW): ładowanie jednorazowe.
  1. Orlen Charge:
  • 2,69 zł za 1 kWh: moc równa lub niższa od 50 kW,
  • 2,89 zł za 1 kWh: moc 50-125 kW,
  • 3,19 za 1 kWh: powyżej 125 kW.
  1. Tauron:
  • 2,31 zł za 1 kWh: niezarejestrowani klienci,
  • 1,99 zł za 1 kWh: klienci zarejestrowani w eMap.
  1. EVPlus:
  • 1,80 zł za 1 kWh + 0,10 za minutę postoju (moc niższa niż 100 kW), 2,20 zł za 1 kWh + 0,12 za minutę postoju (wyższa od 100 kW), 2,40 zł za 1 kWh + 0,15 za minutę postoju (wyższa od 300 kW): taryfa Start
  • 1,60 zł za 1 kWh + 0,10 za minutę postoju (moc niższa niż 100 kW), 2,00 zł za 1 kWh + 0,12 za minutę postoju (wyższa od 100 kW), 2,20 zł za 1 kWh + 0,15 za minutę postoju (wyższa od 300 kW): taryfa Plus,
  • 1,40 zł za 1 kWh (moc niższa niż 100 kW), 1,60 zł za 1 kWh (wyższa od 100 kW), 2,00 zł za 1 kWh + 0,15 (wyższa od 300 kW): taryfa Comfort,
  • 2,20 zł za 1 kWh + 0,05 za minutę postoju (moc niższa niż 100 kW), 2,60 zł za 1 kWh + 0,12 za minutę postoju (wyższa od 100 kW), 2,80 zł za 1 kWh + 0,15 za minutę postoju (wyższa od 300 kW): ładowanie jednorazowe.
ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem

Ładowanie samochodu w domu

Pojazd napędzany energią elektryczną możesz naładować także w swoim domu, korzystając z gniazdka 230 V. Warto jednak pamiętać, że prąd w kontakcie ładuje auto z mocą 2-2,3 kW, dlatego uzupełnienie baterii trwa nawet kilkanaście godzin. Wielu właścicieli elektryków decyduje się z tego powodu na zakup domowych stacji ładowania (wallbox), które skracają ten proces. Ich moc to zazwyczaj kilkanaście, a nawet 22 kW. Czy opłaca się ładować w domu samochód elektryczny? Koszt przejechania 100 km będzie zależeć od cen prądu i wybranej taryfy. Stawki uśrednione za 2022 r. w przypadku operatora Energa Obrót to 0,70 zł za kWh w taryfie G11 i 0,52 za kWh w taryfie G12 w nocy.

Coraz więcej osób decyduje się też na instalację paneli fotowoltaicznych, które mogą znacząco zmniejszyć rachunki za energię. Jak to wygląda w praktyce? Przeczytasz o tym na blogu Inter Cars: Ładowanie samochodu elektrycznego z fotowoltaiki? Jeździj (prawie) za darmo!

Samochód elektryczny – koszt przejechania 100 km według Electric Database

Zużycie prądu przez samochód elektryczny świadczy o wydajności. Według ekspertów najbardziej oszczędne auta na przebycie dystansu 100 km potrzebują mniej niż 13 kWh. Pojazdy zużywające więcej niż 20 kWh są z kolei uznawane za nieefektywne. Obliczając, ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem z napędem elektrycznym, trzeba wziąć pod uwagę sposób i miejsce ładowania, średnie zużycie energii auta oraz rodzaj pokonywanej trasy (ruch miejski, podmiejski lub autostrada). W poniższym zestawieniu znajdziesz analizę kosztów przejazdu najpopularniejszych elektryków w Polsce w 2022 r. Dane, które posłużyły za bazę do obliczeń, pochodzą od Electric Database (są bardziej realistyczne od WLTP). Ceny prądu uśredniono zaś na podstawie stawek podawanych przez największych polskich operatorów.

Tesla Model 3

W 2022 r. sprzedano 761 egzemplarzy elektrycznego auta klasy średniej Tesla Model 3, co dało mu pozycję lidera w Polsce. Jak wygląda koszt przejazdu w przypadku tego modelu? Producent podaje wartość 15,1 kWh/100 km. Według analiz Electric Database zużycie energii przy umiarkowanej pogodzie wynosi natomiast średnio 10,4 kWh/100 km podczas jazdy miejskiej, 16,0 na autostradzie i 12,9 w ruchu miejskim.

Ładując Teslę na stacji AC (przyjmując uśrednioną ceną 1,70 zł za kWh), za 100 km jazdy zapłacisz  średnio:

  • 16,68 zł w ruchu miejskim,
  • 27,20 zł na autostradzie,
  • 21,93 w ruchu podmiejskim.

Na stacji DC cena wzrasta średnio do 2,70 w najdroższej opcji (ładowanie jednorazowe maksymalną mocą, bez wykupionej taryfy):

  • 28,80 zł w ruchu miejskim,
  • 43,20 zł na autostradzie,
  • 34,83 zł w ruchu podmiejskim.

W domu, korzystając z taryfy G11 w cenie 0,70 zł za kWh, zapłacisz zaś:

  • 7,28 zł w ruchu miejskim,
  • 11,20 zł na autostradzie,
  • 9,03 zł w ruchu podmiejskim.

Warto pamiętać, że zużycie prądu wzrasta w przypadku mroźnej lub upalnej aury (do nawet 18,3 kWh na 100 km).

Ford Mustang Mach-E

Drugą pozycję na liście najpopularniejszych elektryków w Polsce zajął Ford Mustang Mach-E. Jest to w pełni elektryczny SUV, którego moc wynosi 487 KM,  a przyspieszenie do 100 km zajmuje 3,7 sekundy. Co z kosztami eksploatacji? Według Electric Database zużycie energii w Mustangu (przy umiarkowanej pogodzie) to 13,7 kWh/100 km w ruchu miejskim, 22,2 na autostradzie oraz 17,7 w ruchu podmiejskim. Dane podawane przez producenta to średnie zużycie na poziomie 20,0 kWh/100 km.

Jeśli koszt ładowania na stacji AC wyniesie 1,70 zł za kWh, cena za 100 km to:

  • 23,29 zł podczas jazdy miejskiej,
  • 37,74 zł na autostradzie,
  • 30,21 zł w ruchu podmiejskim.

Przyjmując, że cena na stacji szybkiego ładowania DC to 2,70 zł, za 100 km zapłacisz:

  • 36,99 zł w mieście,
  • 59,94 zł na autostradzie,
  • 47,79 zł w ruchu podmiejskim.

Ładowanie w domu, przy cenie prądu 0,70 zł za kWh, kosztuje natomiast:

  • 9,59 zł w ruchu miejskim,
  • 15,54 zł na autostradzie,
  • 12,29 zł w ruchu podmiejskim.

Najdroższa będzie z kolei jazda autostradą przy niekorzystnych warunkach pogodowych, gdzie zużycie wzrasta do 28 kWh/100 km.

ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem

Nissan Leaf

Sporą popularnością w Polsce cieszy się też elektryczne auto klasy kompaktowej Nissan Leaf. Z liczbą 560 sprzedanych egzemplarzy uplasował się on na 3 pozycji najchętniej kupowanych elektryków w 2022 roku. Średnie zużycie energii, podawane przez producenta, to 16,6 kWh/100 km. Testy Electric Database wykazały z kolei, że jest to 11 kWh/100 km w ruchu miejskim, 18,1 na autostradzie oraz 14,2 w ruchu podmiejskim (przy umiarkowanej pogodzie).

Koszt samochodu elektrycznego na 100 km, przy korzystaniu z publicznej stacji AC, wyniesie zatem średnio:

  • 18,70 zł w mieście,
  • 30,70 zł na autostradzie,
  • 24,14 w ruchu podmiejskim.

Na ogólnodostępnej stacji DC przy ładowaniu z najsilniejszą dostępną mocą to:

  • 29,70 zł w ruchu miejskim,
  • 48,87 zł na autostradzie,
  • 38,34 zł w ruchu podmiejskim.

Domowe ładowanie Nissana Leafa na 100 km wiąże się z wydatkami rzędu:

  • 7,70 zł w ruchu miejskim,
  • 12,67 zł poruszając się po autostradzie,
  • 9,92 zł w ruchu podmiejskim.

Jazda autostradą przy mroźnej aurze i z włączonym ogrzewaniem zwiększa zużycie energii do 23,6 kWh/100 km.

Jak obniżyć koszt przejazdu samochodem elektrycznym?

Oszczędność to jeden z ważniejszych powodów, dla których coraz więcej osób przerzuca się z pojazdu spalinowego na samochód elektryczny. Koszt przejechania 100 km może być jeszcze mniejszy, jeśli postarasz się jeździć ekonomicznie. Co to oznacza?

Będąc w trasie, postaraj się jeździć jak najwolniej, a na pewno nie przekraczaj granicy 120 km/h, kiedy poziom zużycia energii drastycznie wzrasta. Zdecydowanie bardziej opłaca się też poruszać się krótszą trasą, nawet jeśli jest wolniejsza. Częste hamowanie i przyspieszanie marnuje energię tak samo jak w autach spalinowych, dlatego lepiej się tego wystrzegać. Pamiętaj też, że jeśli na zewnątrz jest bardzo zimno lub gorąco, pojazd zużywa mnóstwo energii na dostosowanie temperatury do optymalnych warunków. W przypadku samochodów z obszernym wnętrzem, na bardzo krótkiej trasie, auto pożera więcej energii na ogrzanie kabiny niż napędzenie pojazdu. Staraj się też najczęściej jak to możliwe hamować silnikiem i ładuj baterię maksymalnie do poziomu 80 proc.: dzięki temu rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii z hamowania, będzie działać w pełnym zakresie – odpowiada ekspert Inter Cars.

ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem

Naładuj samochód elektryczny w domu: sprawdź ofertę Inter Cars

Koszt samochodu elektrycznego jest średnio 25 proc. większy niż w przypadku zakupu nowego pojazdu spalinowego. Proporcje znacznie się zmniejszają, jeśli korzysta się z dofinansowania, a także wyrównują podczas eksploatacji. Zaoszczędzasz też na przeglądach, m.in. na wymianie oleju, filtrów i świec. Co z ładowaniem auta? Najtańszą opcją jest korzystanie z gniazdka we własnym domu. Jak pokazują szczegółowe obliczenia, oszczędność może wynieść nawet kilkanaście złotych na każde przejechane 100 km. Zaletą jest także wygoda i łatwy dostęp do energii. Wady? Proces ładowania baterii jest znacznie dłuższy. Rozwiązaniem tego problemu będzie domowa stacja ładująca, która uprości pozyskiwanie energii oraz skróci ładowanie. Niezbędne są też odpowiednie wtyczki, przewody, a także różnorodne akcesoria. Znajdziesz je w sklepie motoryzacyjnym Inter Cars razem z częściami zamiennymi, oponami i akumulatorami do Twojego auta.

Koszt samochodu elektrycznego może się zmieniać

Ceny prądu, podobnie jak w przypadku paliwa, nie są stałe. Szacując, ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem elektrycznym, należy wziąć pod uwagę wiele czynników, które mogą się zmieniać wraz z upływem czasu. Pragnąc zminimalizować wydatki, warto razem z zakupem auta przemyśleć kwestię domowej stacji ładującej. Oszczędności będą jeszcze większe przy korzystaniu z paneli fotowoltaicznych. Odczujesz ulgę w portfelu, także jeśli dodasz do tego ekonomiczną jazdę oraz incydentalne uzupełnianie energii na ogólnodostępnych stacjach. Myśląc o jak najniższych kosztach przejazdu, trzeba też rozsądnie podejść do wyboru modelu auta: kompaktowe auto miejskie zużywa mniej prądu niż przestronny SUV. Rozwój elektromobilności nabiera tempa, dlatego najlepiej przemyśleć te kwestie już teraz.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Obliczając koszt przejazdu pojazdem elektrycznym, trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim średnie zużycie energii danego modelu auta oraz sposób i miejsce ładowania. Wpływ na ostateczny wynik mają też styl jazdy, temperatura otoczenia oraz aktualne ceny prądu.

Najniższy koszt ładowania występuje w przypadku korzystania z domowej stacji. Uzupełniając energię w ogólnodostępnych punktach, trzeba liczyć się z tym, że cena za przejechanie 100 km będzie wyższa o kilkanaście złotych. Najdroższe pod tym względem są szybkie stacje DC, a nieco tańsze (ale jednocześnie wolniejsze) stacje wykorzystujące prąd zmienny (AC).

Będąc w trasie, należy pamiętać o ekonomicznej jeździe. Oznacza to konieczność poruszania się ze stałą prędkością, nieprzekraczającą 120 km/h (a najlepiej 100 km/h). Warto też wystrzegać się częstego hamowania i przyspieszania, a także stosować hamowanie silnikiem.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!