Być może wydaje Ci się, że pompowanie kół to czynność na tyle prosta, że nie warto poświęcać czasu na jej opisywanie. Właściwe ciśnienie w oponach jest jednak kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy kierowcy i pasażerów. Z tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób wykorzystywać kompresor do pompowania kół, jak działa to urządzenie i czy warto mieć własne, a także  jak często należy kontrolować ciśnienie w oponach. Zapraszamy do lektury!

kompresor do pompowania kół

Koła są jednymi z najważniejszych elementów samochodu. To dzięki nim pojazd trzyma się powierzchni jezdni i porusza sprawnie oraz bezpiecznie. By koła były w pełni funkcjonalne, trzeba jednak dbać o ich prawidłowe ciśnienie. Gdy jest ono zbyt niskie, komfort jazdy spada, a opony zużywają się znacznie szybciej. Nie wystarczy, że napompujesz koła tylko raz. Opony nigdy nie są stuprocentowo szczelne, więc w trakcie użytkowania spada z nich ciśnienie. Kompresor samochodowy to urządzenie, dzięki któremu uzupełnisz braki powietrza w zaledwie kilka minut. Wyjaśniamy, jak z niego korzystać!

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Dlaczego trzeba dbać o właściwe ciśnienie w oponach?

Zanim przejdziemy do opisywania tego, jak właściwie działa kompresor do pompowania kół i w jaki sposób z niego korzystać, chcielibyśmy wyjaśnić Ci, dlaczego utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w oponach jest aż tak ważne. Chodzi tu przede wszystkim o bezpieczeństwo – zarówno Twoje, jak i innych uczestników ruchu drogowego.

Niedostatecznie napompowane koła znacznie zwiększają ryzyko wypadku: zbyt niskie ciśnienie w oponach zmniejsza ich przyczepność do podłoża. To zdecydowanie wydłuża drogę hamowania pojazdu. Jeżeli ciśnienie jest obniżone w tylko jednej z opon, auto będzie podczas jazdy ściągane w jej stronę. W takiej sytuacji pojazd może zachować się w sposób nieprzewidywalny – zwłaszcza podczas gwałtownych manewrów. Dodatkowo – gdy powietrza w kołach jest zbyt mało, opony niszczą się szybciej, a samochód zużywa podczas jazdy więcej paliwa.

kompresor do pompowania kół

Może Ci się wydawać, że nieuszkodzone opony powinny być szczelne – jednak jest to nieprawdziwe przekonanie. Nawet najwyższej jakości ogumienie przepuszcza trochę powietrza! Dzieje się tak, ponieważ:

  • koła w czasie jazdy narażone są na naprawdę duże przeciążenia;
  • spadki ciśnienia w oponie pojawiają się podczas wahań panującej na zewnątrz temperatury;
  • materiał, z którego wykonane są opony, nie jest idealnie szczelny;
  • gdy opony się zużywają, zaczynają pojawiać się w nich mikrouszkodzenia i nieszczelności (np. na styku opony z felgą).

Teoretycznie zbyt niskie ciśnienie w oponach powinno zostać wykryte przez zamontowane w samochodzie czujniki ciśnienia (o ile takie są zamontowane w aucie). Nie powinieneś jednak w pełni na nich polegać – system nie zawsze skutecznie wykrywa problem. Warto więc pamiętać o samodzielnej, regularnej kontroli ciśnienia.

Zobacz też: Jak sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach?

Pompowanie kół azotem – okiem eksperta

Od jakiegoś czasu dość popularne stało się pompowanie kół nie sprężonym powietrzem, ale azotem. To rozwiązanie, wykorzystywane w samochodach wyścigowych, jest dziś dostępne dla każdego. Czy warto z niego korzystać? Faktycznie, azot jest bardziej stabilny – nie zmienia swojej objętości tak, jak powietrze. W mniejszym stopniu wpływa na sztywność opony przy zmianach temperatury. Jego ciśnienie utrzymuje się na prawidłowym poziomie nawet 3 razy dłużej, niż ciśnienie zwykłego powietrza – mówi ekspert marki Inter Cars.

Korzyści wynikające z pompowania kół azotem odczują jednak raczej tylko te osoby, które jeżdżą dużo i intensywnie. A warto pamiętać, że nie jest to rozwiązanie do końca pozbawione wad. By uzupełnić poziom azotu, trzeba wybrać się do serwisu, który oferuje taką usługę: kompresory na stacjach benzynowych są w tym przypadku bezużyteczne. Jeśli więc ciśnienie w kole spadnie w niespodziewanym momencie, sytuacja może stać się problematyczna.

Odpowiednie ciśnienie w kołach jest ważne – ale powinieneś zadbać również o dobór odpowiednich opon. Ogumienie musi przede wszystkim być dostosowane do panującej aktualnie pory roku. Choć na rynku dostępne są także opony całoroczne, które sprawdzają się na utrzymanych w dobrym stanie drogach, głównie tych miejskich i podmiejskich.

Warto także zwrócić uwagę na rodzaj bieżnika: może być on symetryczny, kierunkowy lub asymetryczny. O jakości opony świadczy jej klasa. Ogumienie ekonomiczne zapewnia funkcjonalność za niewielką cenę. Średnia klasa to kompromis pomiędzy ceną a jakością, a najwyższą stanowią produkty przeznaczone dla najbardziej wymagających kierowców.

W naszym sklepie Inter Cars dysponujemy szerokim wyborem opon – na pewno uda Ci się znaleźć coś odpowiedniego dla siebie. Nasi eksperci pomogą Ci dobrać rozwiązanie, które najlepiej sprawdzi się przy Twoim stylu jazdy. Regularna wymiana opon poprawia bezpieczeństwo i komfort jazdy – zadbaj o to już dziś! 

Jak działa kompresor do pompowania kół?

Głównym zadaniem kompresora jest wtłoczenie powietrza do opony, w której ciśnienie jest zbyt niskie. Dopompowanie koła trwa zaledwie kilka minut – później zazwyczaj można bez problemu kontynuować trasę. Urządzenie jest zazwyczaj zasilane energią elektryczną.

Budowa sprężarki

Kompresor, czy też inaczej – sprężarka, pobiera powietrze z otoczenia i pompuje je do komory, w której dochodzi do sprężania. Jest to możliwe dzięki ruchomym elementom, które zmniejszają pojemność w danej przestrzeni i „ściskają” obecne tam powietrze. We wnętrzu kompresora znajduje się zbiornik połączony z przewodem. W tymże pojemniku przechowywane jest sprężone powietrze. Po uruchomieniu maszyny przedostaje się ono poprzez przewód do wnętrza opony.

Kompresory mogą mieć różną budowę. Ogólna zasada tych urządzeń jest jednak zawsze podobna. Można podzielić je na kategorie, biorąc pod uwagę rodzaj zastosowanej konstrukcji, typ zasilania lub moc. Warto pamiętać o tym, że kompresor do pompowania opon wcale nie musi mieć wyszukanych parametrów: do tego celu możesz wykorzystać nawet małe, przenośne urządzenie.

kompresor do pompowania kół

Mały, przenośny kompresor do auta

Niewielki kompresor do pompowania opon możesz mieć zawsze przy sobie – bez problemu zmieści się w samochodowym bagażniku. Na rynku dostępne są sprężarki zasilane z gniazdka zapalniczki 12 V. Z takiego urządzenia możesz skorzystać w dowolnym miejscu: zarówno w garażu, jak i podczas postoju na oddalonym od miasta parkingu.

Jeśli zdecydujesz się na urządzenie dodatkowo wyposażone w manometr, będziesz mógł kontrolować stan ciśnienia w oponach za każdym razem, gdy coś wzbudzi Twoje podejrzenia. Za pomocą kompresora podłączonego do gniazda zapalniczki można uzyskać poziom ciśnienia wynoszący 18 barów.

Zobacz też: Pęknięta opona w trasie – jak rozpoznać i co z nią zrobić?

Kompresor samochodowy – jak z niego korzystać?

Kompresor do pompowania kół samochodowych nie jest skomplikowanym urządzeniem. Wystarczy poznać kilka prostych zasad, by móc z niego skorzystać. Wyjaśniamy, w jaki sposób należy obsługiwać kompresor do pompowania kół 230 V, znajdujący się zazwyczaj na stacjach benzynowych oraz jak używać mniejszej, przenośnej sprężarki.

kompresor do pompowania kół

Pamiętaj, że pompowane ogumienie powinno być zimne! Guma nagrzewa się podczas jazdy, a wtedy powietrze zwiększa swoją objętość (nawet o 0,3 bara). Jeśli zamierzasz skorzystać z kompresora podczas przerwy w trasie – poczekaj, aż opony nieco ostygną. Przed rozpoczęciem pompowania spuść z koła odrobinę powietrza. W ten sposób oczyścisz wentyl i sprawisz, że ewentualne zanieczyszczenia nie przedostaną się do wnętrza opony. Nigdy nie pompuj kół, które są uszkodzone! Jeżeli struktura opony jest naruszona, może nawet dojść do wystrzału!

Kompresor do pompowania opon na stacji benzynowej

Kompresor do pompowania kół znajdziesz na praktycznie każdej stacji benzynowej. Korzystanie z niego zazwyczaj jest darmowe albo wymaga jedynie niewielkiej opłaty. Dostępne w takich miejscach urządzenie to zazwyczaj duży kompresor do pompowania kół 230 V – za jego pomocą możesz uzupełnić braki powietrza w oponach oraz skontrolować poziom ciśnienia. Początkujący kierowcy niekiedy obawiają się, że korzystanie ze sprężarki na stacji jest skomplikowane, jednak wcale tak nie jest! Przedstawiamy Ci instrukcję, w której krok po kroku wyjaśniamy, jak to zrobić!

  • Podjedź blisko kompresora i zatrzymaj samochód w takim miejscu, żebyś mógł łatwo dosięgnąć końcówką kompresora do każdej z opon. Wyłącz silnik i zaciągnij hamulec ręczny.
  • Jeśli we wnętrzu auta znajdują się inni pasażerowie, poproś, aby na czas używania kompresora wysiedli z pojazdu.
  • Jeśli kompresor do pompowania kół samochodowych, z którego będziesz korzystał, wymaga opłaty – zobacz, w jaki sposób tego dokonać. Najczęściej wystarczy wrzucić monetę w oznaczone miejsce.
  • Ustaw na kompresorze odpowiednią wartość ciśnienia – taką, jaką zaleca producent Twojego auta.
  • Odkręć zabezpieczający wentyl zawór i przytknij do niego rurkę kompresora.
  • Kompresor automatycznie napompuje koło do pożądanej wartości ciśnienia, a później wyłączy się sam.

Kontrolę ciśnienia w oponach i ewentualne pompowanie warto przeprowadzać podczas każdej wizyty na stacji. Dzięki temu będziesz korzystał z kompresora wystarczająco często, by wcześnie wykryć ewentualne problemy.

Kompresory do pompowania kół w Inter Cars

W sklepie internetowym Inter Cars znajdziesz szereg praktycznych akcesoriów do samochodu, w tym m.in. kompresory do pompowania kół najlepszych producentów. Odwiedź nas już teraz i zadbaj o odpowiedni poziom powietrza w Twoich oponach!

Czy warto mieć własny kompresor do pompowania kół?

Na to pytanie można odpowiedzieć tylko: zdecydowanie tak! To prawda, że kompresory są ogólnodostępne i da się je znaleźć na praktycznie każdej stacji benzynowej – jednak nie zawsze będziesz miał możliwość skorzystania z takiego urządzenia. Ciśnienie w oponach aut samoistnie zmniejsza się wraz z upływem czasu – średnio o 0,1-0,2 bara miesięcznie, choć w zimnych porach roku utrata może być jeszcze większa.

kompresor do pompowania kół

Mogłoby się wydawać, że to niedużo: faktycznie, w przypadku regularnych kontroli problem nie powinien się pojawić. Każdemu może się jednak zdarzyć, że o tym zapomni – a wtedy konieczność napompowania koła może pojawić się w zupełnie niespodziewanym momencie. Co więcej, w trasie mogą wydarzyć się różne rzeczy.

Wystarczy niefortunnie najechać na jakąś przeszkodę (np. na krawężnik), by później zastać samochód ze sflaczałą oponą. Posiadanie w aucie kompresora do opon pomaga w takich sytuacjach uniknąć trudności z kontynuowaniem jazdy. Jeśli dysponujesz swoim urządzeniem, możesz skontrolować ciśnienie w dowolnym momencie – bez konieczności odbywania podróży na stację benzynową.

Dodatkowo – kompresor do pompowania kół może Ci się przydać również do pompowania rzeczy innych niż opony auta. Z jego pomocą wypełnisz powietrzem dmuchane materace, zabawki plażowe, pontony, ogumienie rowerów i motocykli. Urządzenie jest też pomocne podczas czyszczenia trudno dostępnych miejsc w aucie czy przedmuchiwania zabrudzonych elementów przy wykonywaniu prac konserwacyjnych w garażu.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Przyjmuje się, że uniwersalna wartość ciśnienia dla opon wynosi 2,2 bara. Można ją zastosować, gdy nie wiadomo, jakie są wytyczne producenta auta. Jeżeli jednak istnieje taka możliwość, lepiej kierować się zaleceniami dla konkretnego modelu. Informacje dotyczące rekomendowanych wartości ciśnienia umieszczone są na tabliczce znamionowej pojazdu, a także w jego instrukcji obsługi.

Jeśli opony nie mają więcej niż pięć lat, ciśnienie należy sprawdzać raz w miesiącu. Starsze wymagają nieco częstszej kontroli. Warto również ocenić stan ciśnienia w kołach przed każdą dłuższą podróżą.

Z tym zadaniem poradzi sobie nawet niewielki kompresor do pompowania opon 30 l, o mocy 12 V. Tak małą sprężarkę można zawsze wozić przy sobie. Duże kompresory pracują bardziej wydajnie, jednak trzeba przechowywać je w garażu.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!